Permalänk

Datorn bootar inte - fel på moderkort?

Det här problemet bara kom över en natt från ingenstans. Datorn vägrar att boota; det kommer inget pip, får ingen BIOS skärm, monitorn är bara i standbyläge... Har prövat att koppla ur HDD, DVD och RAM utan resultat så jag kan utesluta dem som källan till problemet. Någon sade att jag skulle pröva att reseta BIOSen genom att plocka ut CMOS batteriet och sätta in den igen efter ett tag, vilket jag gjorde utan resultat.

Allting lyser och fläktarna går igång, men inget annat händer. Vad är problemet? Mina specs är följande:

ASUS M2A-VM HDMI
AMD Athlon 64 x2 2.3ghz
2x Kingston 1gb DDR2
Geforce 8800GTS 640mb
480w nätagg

Permalänk

Kan vara cpu'n.. Kan vara trasigt mobo.. Har nyligen kasserat en athlon xp-prolle pga just detta fel.. ingen bild alls o skärmen reagerar inte.. Bytte prolle o då funkar allt igen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

jag har ett likadant moderkort när jag ska resseta cmos så måste jag ta ur batteriet och ändra på en sak som de står CLRTC llr ngt sånt från pinne 1-2 till pinne 2-3 i ca 15 sec o sen sätta tillbaka den till pinne 1-2(detta står i mannualen till moderkortet)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida