Permalänk
Medlem

en fråga om nätaggregat

Hej

Jag håller på bygger en liten datorlåda i trä, och tänkte ha nätaggregatet på insidan. Men till frågan: måste nätaggregetet ha en jordad metall "bur" runt sig? Jag tänker på störningar för det kommer vara ganska nära grafikkortet.
PS, jag har tagit bort plåtlådan från nätagget för att det skulle få plats.

Jag har skrivit i elektronikforumet.com men har inte fått något svar, det skulle ju vara roligt att vata ganka snart för jag bygger på den nu...

EDIT: man behöver inte skärma det

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan tänka mig att du kan få magnetfält och störningar som lägger sig på signalen till bildskärm och dyligt, dock funkar det säkert.

Inte bra att ha lättantänt material runt saker som kan bli varmt, damm och dålig ventilation kan överhetta nätaggregat.

Att ha en oskärmat dator med fönster och dyligt är inte helt korrekt. CE direktiv osv.. EMC krav säger att elprylar inte ska störa och inte bli störda av annan utrustining. FM-radio kan bli svårlyssnat med öppen dator. Wlan?

Om du ändå ska in i nätdelen, DRA ur nätsladden och vänta ett tag tills kondensatorerna på primärsidan har laddat ur.

Permalänk
Medlem

kondensatorerna kan hålla laddningen några dagar. så passa dig. skulle inte rekomendera att köra öppen psu. speciellt inte i ett trächassie kanske. även om agget inte blir 300grader... men det är väldigt farligt med dom spänningar som byggs upp. bränner nog gott i fingrarna...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti