Hjälp med installation av ubuntu 7.10.

Permalänk
Inaktiv

Hjälp med installation av ubuntu 7.10.

Jag har redan windows Vista. Sen är det så att jag vill kunna köra dualboot att antingen kunna välja ubuntu eller vista i en bootscreen. När jag startat partitioneraren i installationsguiden så kommer det upp 3 alternativ, 1.Guidad - använd hela disken, 2. Guidad - använd största oavbrutna lediga diskutrymme och 3. Manuell. Sen ett underalternativ till nr 1, IDE1 master (hda) - 122,9 GB Maxtor osv.

Vilken ska jag välja för att slippa radera hela hårddisken eller en hel partition?

Jag har nämligen 4 partitioner, den ena som jag har windows på vill jag kunna minska, dvs. att guiden minskar windowspartionen åt mig så jag får plats med en ubuntupartition. Windowsdisken har 15gb ledigt.

Hjälp mig är ni snälla...

Permalänk

jag skulle välja manuell, och partionera själv, då blir det som jag vill. är du osäker på hur du ska partionera manuellt så kan du söka efter nån guide eller nåt. kolla på ubuntus hemsida, borde finnas där

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
jag skulle välja manuell, och partionera själv, då blir det som jag vill. är du osäker på hur du ska partionera manuellt så kan du söka efter nån guide eller nåt. kolla på ubuntus hemsida, borde finnas där

ok... för jag får nämligen inte upp att som denna killen får det http://img379.imageshack.us/my.php?image=feistydual06rw5.png

Permalänk

Ok, så här brukar jag göra.. säg att hela din disk är partitionerad och du vill få in en ext3-partition för Ubuntu på den. På live-CD'n, starta "gparted" i terminalen (kopia av Partition Magic, riktigt smidigt) och förminska den partition du vill.

Sen är det bara välja "Manuell" under installationen, och välja det oallokerade fria utrymmet du just dragit in. Glöm inte att skapa en ext3 och mounta den till /, sedan en s.k "Swap" som ska ligga på runt 500-1000 MB.

Lycka till.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Ok, så här brukar jag göra.. säg att hela din disk är partitionerad och du vill få in en ext3-partition för Ubuntu på den. På live-CD'n, starta "gparted" i terminalen (kopia av Partition Magic, riktigt smidigt) och förminska den partition du vill.

Sen är det bara välja "Manuell" under installationen, och välja det oallokerade fria utrymmet du just dragit in. Glöm inte att skapa en ext3 och mounta den till /, sedan en s.k "Swap" som ska ligga på runt 500-1000 MB.

Lycka till.

När jag ska försöka "krympa" volymen "partitionmagic" så visas det att min windowspartition är låst, dvs. det är ett hänglås på den. Så det går alltså inte krympa men däremot kan jag krympa i windows, det kanske man ska göra sen köra på det oallokerade utrymmet i ubuntu sen?

Permalänk
Medlem

ja det kommer fungera

Visa signatur

Björn