Permalänk
Avstängd

Crysis kräver lite

Personligen tycker jag det är ascoolt att jag med min dator *kolla på signaturen* kan köra Crysis på lägsta videoinställningarna icke klockat utan lagg Jga kör med XP ofc. Men iaf good job crytek. Är det någon som håller med? Är det helt annat resultat med ATI?

Visa signatur
Permalänk

"Good job" är kanske att ta i. Jag är rätt säker på att det är mer än bara jag som tycker att spelet är ordentligt dåligt optimerat, iallafall i högre inställningar. Detta gäller iallafall demot, som inte utnyttjar SLI eller fler-kärniga processorer. Dåligt dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas köra Crysis på Low, 800 x 600 med Pentium 4 (Hyper Threading), 3.0GHz, 1GB RAM 333MHz, ATI 9600XT 256MB (inget är OC) och får en FPS på 15 - 25 (för det mesta 18-22).

Dock så är det väldigt dåligt optimiserat på explosioner, iallafall för mig.

Använder spelet inte fler kärniga processorer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jag lyckas köra Crysis på Low, 800 x 600 med Pentium 4 (Hyper Threading), 3.0GHz, 1GB RAM 333MHz, ATI 9600XT 256MB (inget är OC) och får en FPS på 15 - 25 (för det mesta 18-22).

Dock så är det väldigt dåligt optimiserat på explosioner, iallafall för mig.

Använder spelet inte fler kärniga processorer?

Demot verkar inte göra det. För mig används bara en kärna, och enligt vad som har sagts runt omkring här på forumet så nyttjas bara 30% av en kärna på fyrkärniga processorer.

Permalänk
Medlem

man har ju glort crysis så det skall hålla 2 år bakåt och 3 år framåt eller var det tvärtom??
I alla fulla falla så sitter då alla där med sina 8800XXX kort och är förbannade när dom inte kan spela allt på högsta men om spelet skall hålla 2-3 år framåt så betyder väll det att dagens grafik kort inte egentligen skall palla eller hur?
Om alla som har ett 8800GTX skulle kunna köra allt på very high o.s.v. vad skulle vara så revolutionerande då men spelet?

nej, jag tycker dom har gjort ett jätte fint jobb, jag kan oxå spela det på LOW och allt flyter på fint men jag kommer att beställa min nya burk idag och hoppas då på lite bättre prestanda!

Att det inte skulle vara optimerat kan jag inte uttala mig om direkt men det funkar mycket bättre för mig än vad t.ex. rainbow six - vegas gjorde, där kan vi snacka om hack och det spelade i stort sett ingen roll vad man ändrade grafiken till!
En + poäng åt utvecklarna som har lagt in knappen "optimal system settings" så behöver man inte själv pröva sig fram i fall man inte vill!!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag har allt på max i DX9 utan det minsta laggandet.

8800GTS kort

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Jag har allt på max i DX9 utan det minsta laggandet.

8800GTS kort

AA också då eller och i minst 1650x1050?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har allt på Very High med dx10 utan minst lagg också. Har väl bara 10fps kanske om inte mindre, men lagg existerar inte i mitt offline demo i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Jag har allt på Very High med dx10 utan minst lagg också. Har väl bara 10fps kanske om inte mindre, men lagg existerar inte i mitt offline demo i alla fall.

Hoppas de där var ironiskt. Sen så kan man säga lagg utan att det har med internet anslutningen också.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Hoppas de där var ironiskt. Sen så kan man säga lagg utan att det har med internet anslutningen också.

Det kan man inte säga, inte i detta avseende!

Permalänk
Medlem

Klarade demot i förrgår och kan säga att det laggar lite för mig när jag kör på very high i upplösningen 1280x1024. Men på high flyter det på jättebra!

Väntar tills nya GTS kommer eller så blir det nytt graffe efter jul när nvidia troligen kommer att lansera sitt nya high end kort.

Crysis ska inte spelas något annat än very high, då förstör man hälften av känslan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

alltså allt under 35-40 räknar då jag som hack, jag vet inte vad ni har för ögon men ni måste väl se för att kunna spela iaf

tur att det inte var något märkvärdigt, så jag slipper spela det iaf

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tja, det känns långt ifrån färdigoptimerat och dessutom har spelet diverse buggar. Med tanke på hur bra FarCry var så tycker jag inte Crysis håller samma standard.
Visserligen är det ett beta demo men det är inte långt kvar till release.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

100% cpu load på mitt system i crysis.

Dvs kör fullt ut på båda kärnorna.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Demot verkar inte göra det. För mig används bara en kärna, och enligt vad som har sagts runt omkring här på forumet så nyttjas bara 30% av en kärna på fyrkärniga processorer.

Ingen aning om den använde båda mina kärnor, men det är riktigt dåligt om den inte gjorde det.
Lite konstigt om det är så då Cevat Yerli sa att processorn är viktigast i Crysis. Han sa det i en intervju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
alltså allt under 35-40 räknar då jag som hack, jag vet inte vad ni har för ögon men ni måste väl se för att kunna spela iaf

tur att det inte var något märkvärdigt, så jag slipper spela det iaf

Alla personer är olika kräsena
Det är helt okej för mig under 25 fps. Men jag vill iallafall inte ha under 15, helst runt 20 eller högre.

Jag har 25ms på min dator skärm och jag klagar inte ett dug på ghostning, medans andra personer kan klaga på en skärm med 5 ms Alla är olika kräsena och en del har vant sig vid dålig fps, hög ms etc.

Permalänk
Avstängd

VARFÖR o VARFÖR hakar folk upp sig så in i ... på FPS? :s Så fort man får se FPS:en så tycker man det går segt. Tusan jag bryr mig inte om vad man får för FPS, bara man tycker det flyter på så att det är spelbart. Sen om det är 20 eller 80 FPS spelar ingen roll.

Och om man inte ska spela Crysis ifall man inte kan köra på Very High så betyder det att man inte kan spela igenom det förrän nästa generation datorer kommer, eller nästnästa tillochmed. :/ Man måste inte ha alla inställningar på max i ett spel för att kunna spela igenom det och njuta av det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på high och ingen AA, DX10/vista och är inte alls nöjd med FPS:n
Grymt besviken! Har klocket till 3Ghz åxå.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Har läst om att en del får det att flyta bra med 8800gtx på very high (incrysis). Själv har jag prövat olika drivrutiner och uppdaterat dx10 och allt möjligt men får riktigt kass fps om jag inte sätter ner shaders på high. Sen märkte jag att crysis bara använder en kärna på min q6600, och ibland är den uppe i 100% usage :(. Kanske förklarar den dåliga prestandan, vad vet jag?

http://i165.photobucket.com/albums/u70/St0rMarrePWN/Crysis1co...

Permalänk
Medlem

Jag vart riktigt besviken. Jag kan köra på high och medium, utan problem, kan även kräma på med lite AA, fast när jag kör very high (auto settings från början), så får jag kanske 10-15 fps med min dator i sign

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Ingen aning om den använde båda mina kärnor, men det är riktigt dåligt om den inte gjorde det.
Lite konstigt om det är så då Cevat Yerli sa att processorn är viktigast i Crysis. Han sa det i en intervju.

Ja det där var ju verkligen inte kul att höra. Antar att jag skulle få realativt mycket bättre FPS om inte endast en kärna används på 60% hela tiden. Hoppas verkligen inte att det blir samma problem i det färdiga spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
VARFÖR o VARFÖR hakar folk upp sig så in i ... på FPS? :s Så fort man får se FPS:en så tycker man det går segt. Tusan jag bryr mig inte om vad man får för FPS, bara man tycker det flyter på så att det är spelbart. Sen om det är 20 eller 80 FPS spelar ingen roll.

Och om man inte ska spela Crysis ifall man inte kan köra på Very High så betyder det att man inte kan spela igenom det förrän nästa generation datorer kommer, eller nästnästa tillochmed. :/ Man måste inte ha alla inställningar på max i ett spel för att kunna spela igenom det och njuta av det.

Jag kan säga att allt under 40 FPS anser jag är dåligt. Inte många spel jag får ha mina minimum 40 FPS i längre. Inte i 1280x1024 iaf. Därför börjar jag bli mer å mer sugen på en ny dator.

Anledningen till att jag är så kräsen är därför jag spelade mycket Quake (QW, Q2, Q3) förrut och då betydde FPS väldigt mycket. Jag märkte t.ex, skillnad på 70 och 90 FPS då... nu vet jag inte om jag skulle göra det dock.

Crysis är för mig ett spel man ska njuta av den grafik som erbjuds, därför tycker jag det är slöseri att spela på LOW "bara för att kunna spela det". Jag kör på High på Textures,. Shaders och Physics... och är medveten om att min dator inte pallar med riktigt.. men hellre låg FPS än sunkig grafik i det här fallet, det är trots allt ett mest singleplayer lir där man kan spara hur mkt man vill.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
...men hellre låg FPS än sunkig grafik i det här fallet, det är trots allt ett mest singleplayer lir där man kan spara hur mkt man vill.

Hehe, ska du spara varje hundrade frame? :D:D
Skön du e.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Funkar inte alls för mig på datorn i signaturen, ligger kanske på 1-2 fps med allt på low och 800x600. Vet inte vad felet är men jag trodde inte att det skulle vara så sjukt mycket mer krävande än CoD 4...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter

Crysis är för mig ett spel man ska njuta av den grafik som erbjuds, därför tycker jag det är slöseri att spela på LOW "bara för att kunna spela det". Jag kör på High på Textures,. Shaders och Physics... och är medveten om att min dator inte pallar med riktigt.. men hellre låg FPS än sunkig grafik i det här fallet, det är trots allt ett mest singleplayer lir där man kan spara hur mkt man vill.

Haha, kul att se nån mer med samma inställning som mig..
Tycket det känns rent av otrevligt att inte kunna ha alla grafikinställningar på max. Sådana spel som Crysis känns för mig som ett slags konstverk som ska avnjutas och då ska det ju ses i sin fulla prakt..

Allra helst skulle man också ha den allra högsta upplösningen som man maxar i, men i brist på pengar att spendera på sådana monitorer får det duga med 1280x1024 iallafall..
Längtar efter nästa värstingkort så att jag kan uppgradera mitt gamla X1900XT som börjar bli gammalt. Så det lät dröja innan jag spelar Crysis.
Vill inte heller förstöra det genom att spela på lägre settings...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Jag kan säga att allt under 40 FPS anser jag är dåligt. Inte många spel jag får ha mina minimum 40 FPS i längre. Inte i 1280x1024 iaf. Därför börjar jag bli mer å mer sugen på en ny dator.

Anledningen till att jag är så kräsen är därför jag spelade mycket Quake (QW, Q2, Q3) förrut och då betydde FPS väldigt mycket. Jag märkte t.ex, skillnad på 70 och 90 FPS då... nu vet jag inte om jag skulle göra det dock.

Crysis är för mig ett spel man ska njuta av den grafik som erbjuds, därför tycker jag det är slöseri att spela på LOW "bara för att kunna spela det". Jag kör på High på Textures,. Shaders och Physics... och är medveten om att min dator inte pallar med riktigt.. men hellre låg FPS än sunkig grafik i det här fallet, det är trots allt ett mest singleplayer lir där man kan spara hur mkt man vill.

Håller med till 100%

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
VARFÖR o VARFÖR hakar folk upp sig så in i ... på FPS? :s Så fort man får se FPS:en så tycker man det går segt. Tusan jag bryr mig inte om vad man får för FPS, bara man tycker det flyter på så att det är spelbart. Sen om det är 20 eller 80 FPS spelar ingen roll.

Och om man inte ska spela Crysis ifall man inte kan köra på Very High så betyder det att man inte kan spela igenom det förrän nästa generation datorer kommer, eller nästnästa tillochmed. :/ Man måste inte ha alla inställningar på max i ett spel för att kunna spela igenom det och njuta av det.

det är inte FPS:en jag hakar upp mig på det är då jag tycker det hackar, FPS:en är bara ett sätt för mig att tala om (tex här på swec) att jag tycker si och så många FPS är för lite enligt mig!

Det börjar inte hacka mer bara för att jag ser FPS:en...man känner direkt när FPS:en blir för dålig.

Och i Crysis vill jag ha över 40....
i UT3 Demot vill jag ha över 50...
I CS vill jag ha 100....

osv osv...

Sen får ni ju säga vad ni vill...man har ju hört att man inte ser skillnad på 40 och 60...man ser inte skillnad på 60 och 100...osv osv...

Jag gör det då iaf!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till XP igen och får runt 23 fps i 1600x1200 utan AA på high. Testade 1280x1024 då får jag ganska stadiga 30 fps. Har en polare som får exakt samma med sin 4400+ & 8800gts 640. Fortfarande lite för lite i mitt tyckte. 35+ ska det vara för en någorlunda njutbar upplevelse. Nu tyckte jag inte spelet i sig var SÅ roligt som tur är. Men det kan också bero på att jag tycker spelkänslan minskar kraftigt vid låga fps. Så fort man drar på bara en aning AA så märker man att 8800gts går på knäna. På tal om krävande spel så testade jag att stänga av motion blur och aa helt i Jericho. Innan ca 30-35 fps. Efteråt, 50 FPS! Det var AA som gjorde den största skillnaden och då var det bara 2x innan. Njae jag hoppas de nästa high end korten presterar avsevärt mycket bättre än 8800. Nu har jag inte gtx eller ultra utan bara ett klockat gts, men ändå.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Inga problem med att köra på 1680*1050 med high på allt men utan AA.
Jag har en Core 2 Duo E6750, GTS 640, 2gig ram och XP.
Det blir ett klart köp av Crysis och COD4 när de kommer!

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

I Crysis så kör jag med allt på High (finns väl nåt sätt att aktivera Very High på Demot antar jag säkerligen), 2xAA och 1280x1024.

Burken som ja har nu:
Intel C2D E6600, 2GB 667Mhz, 8800GTS 640mb.
Ligger omkring 20-28 fps

Edit: Sitter på XP också

Visa signatur

Intel C2D E6600 @ 2.4ghz, 2048MB RAM, Geforce 8800GTS 640mb.

Permalänk
Medlem

Sådär, hittat de bästa inställningarna för min dator.
Allt på high förutom Objects, Shadows, Shader, Sound och Water som är Medium. Shader på High blir en ännu bättre atmosfär men att byta ut den mot allt annat till Medium istället för High ger inte i närheten av fps:en jag får såhär, dippar aldrig under 30 och ser fortfarande tillräckligt snyggt ut (explosioner, gaaah!) men brukar ligga mest runt 40-50 vilket jag egentligen vill att det ska ligga som minst men vad ska man göra - vill inte spela Far Cry 1,5.

Okej - BIG PROBLEM!
Problemet med is-shadern, finns inte på DX9. Wtf?
Menar, med DX10 är fps:en vid is-cutscenen stabilt på 6 fps men i DX9 är det nästan låst på 29 konstant (vilket jag får med Shader på Low i DX10)

OMFG vad är fel? DX10 sopar mattan med DX9 i det visuella med motion blur och "jungelkänslan".