Core 2 Extreme QX9650 prestandatest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Gällande spel testen, varför inte testa Lost Planet?
En av de få spel som verkligen kan nyttja quad core.

för att ingen gillar det spelet..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
för att ingen gillar det spelet..

Väldigt givande svar!

Det är väl vettigt att testa ett spel med bra stöd för fyrkärniga processorer då det kan ge en indikation på prestandavinst.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ni skriver QX6950 i åtminstone ett par diagram, men det står QX9650 i rubriken?

En liten miss i ett diagram tror jag, om du ser fler så hojta till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Ingen annan som saknade en jämförelse med en överklockad Q6600?

Jag skulle ha velat ha med fler överklockningstester som jämförelse men det var väldigt ont om tid. Sen har jag en QX6700 dvs ingen Q6600 vilket gör att sådana överklockningstester inte blir riktigt lika intressanta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Av andra tester som gjorts i dagarna har jag fått för mig att 4GHz uppnås med bibehållen stabilitet. I de tester ni här publicerar gjordes några särskilda tester vad gäller stabilitet?

Just den här modellen är väl trots allt utesluten pga priset men ifall övriga håller samma klass är det helt klart intressant. För mig är effektförbrukningen mest imponerande, sedan att den i genomsnitt är 10 % snabbare än tidigare Intel processorer känns mindre viktigt (för mig).

Jag ser att i testerna här jämförs 3GHz direkt mot 4GHz, men om jag förstått det rätt, så skalar inte denna processorn jämnt med klockningen. De sista 200MHz gör enligt vissa ingen egentlig skillnad i väsentliga test. Vad är Sweclockers intryck?

Jag har gjort många prestandatester i 4400 MHz och det gör skillnad Just nu är biosversionerna för Yorkfield inte de bästa så jag blev inte klar med dessa tester. Moderkortet som användes hos Intel var tyvärr inte kvar inför detta test så jag kunde inte återupprepa överklockningarna som gjordes hos Intel. Det var däremot inga problem att köra 4300 MHz men tiden rann ut. Eventuellt blir det en uppdatering i diagrammen. De yorkfield bios jag testat är känsliga så det kan vara små skillnader som avgör om man kan överklocka högt eller ej. Bland annat så kan minnesinställningar vara avgörande. På åtminstene ett kort gick det bäst ifall bios fck styra inställningarna själv. Men det kan kräva en hel del prövande.

När det gäller stabilitet så är ett av de bästa sättet att testa detta på att just köra igenom alla dessa benchmarks. En del av dessa är riktigt känsliga, vilket gör att det är svårt att köra igenom dem om processorn inte är stabil. Annars kör vi även 3dmarks06 och prime 95 samtidigt över en längre period.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Gällande spel testen, varför inte testa Lost Planet?
En av de få spel som verkligen kan nyttja quad core.

Hade gärna velat utöka spelsegmentet men det kanske får bli till nästa gång, iaf när det finns mer tid.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag ska ha en sån i min burk när den har blivit billig och budget

Permalänk
Avstängd

Jag lägger märke till att ni endast testar ES modellerna, är det inte så att just dom modellerna av prollar presterar mycket bättre än dom man normalt köper över disk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Jag lägger märke till att ni endast testar ES modellerna, är det inte så att just dom modellerna av prollar presterar mycket bättre än dom man normalt köper över disk?

ES = Engineering Sample, beta-version. Jag skulle tro att den presterar sämre än den som faktiskt kommer ut i butik.

Permalänk
Medlem

Nu blir det till att ligga vaken på nätterna och vänta och vänta.. precis som på julafton fast det här kommer i januari.. Kan dom inte släppa de billigare modellerna redan nu!! Det blir ju en Q9450 om jag orkar vänta.. Kanske ska vänta in X48 också då..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
ES = Engineering Sample, beta-version. Jag skulle tro att den presterar sämre än den som faktiskt kommer ut i butik.

Beta och beta, de är åtminstone handplockade av Intel, vilket du som köpare i butik inte har ens chans att göra.

När ES av Conroe testades var de resultaten över vad gemene man kom att erfara. Lite humor blev de ju i och för sig när alla som köpt dessa tydligan "kände sig tvingade" att hävda att "min gör lätt mellan 3,8 - 4GHz på luft". Så var och är ju inte fallet. Intel har alltid varit smarta i sin marknadsföring; AMD är väl snarare en stängd mussla i jämförelse, vilken matar marknaden med lite dokument då och då.

Kanske är dessa ES bättre eller sämre, men det är nog tidigt att dra några växlar på det. Hur som är det ju inte samma revolution som när C2D arkitekturen först lanserades... förutom att vi nu är på 45nm vilket i sig är en prestation.

Permalänk
Avstängd

Vill se minst lika många amd-processorer som intel i denna under nästa test.

Finns inte många amd att ta med idag, men blir ändring på det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Beta och beta, de är åtminstone handplockade av Intel, vilket du som köpare i butik inte har ens chans att göra.

När ES av Conroe testades var de resultaten över vad gemene man kom att erfara. Lite humor blev de ju i och för sig när alla som köpt dessa tydligan "kände sig tvingade" att hävda att "min gör lätt mellan 3,8 - 4GHz på luft". Så var och är ju inte fallet. Intel har alltid varit smarta i sin marknadsföring; AMD är väl snarare en stängd mussla i jämförelse, vilken matar marknaden med lite dokument då och då.

Kanske är dessa ES bättre eller sämre, men det är nog tidigt att dra några växlar på det. Hur som är det ju inte samma revolution som när C2D arkitekturen först lanserades... förutom att vi nu är på 45nm vilket i sig är en prestation.

ES har alltid varit sämmre än retail på ett eller annat sätt.

Till Conroe var de långsammare per MHz än retail. Inte mycket men dock ändå långsammare.

Generellt så har retail varit bättre, iaf om man får tro på hipro på XS.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Jag satt av en händelse precis och gjorde ett benchmark i Everest på min burk och jag blev lite glatt överraskad när jag såg att just en QX9650 finns med i listan över testade prollar i Everest.

Blev även glatt överraskad av det faktum att min 6000+ faktiskt står rätt bra pall mot en QX9650 sålänge intel-prollen förblir oklockad (såklart )

Det intel verkar vara en bra bit bättre på enligt dom siffrorna jag fick fram är FPU-operationer, där e det bara intel i toppen och min 6000+ hamnar som första AMD-prolle på plats 9-9-5 (FPU Julia-FPU Mandel-FPU SinJulia)

Lite siffror från everest:

Min prolle = 3330MHz (9*370), minnena = 370MHz/5-5-5-18-2T
Intel QX9650 = stock, minnena = 400MHz/5-5-5-15-2T

Everest v4.20.1170/se
Prestandatestmodul 2.3.212.0

Minneshastighet läs

6000+: 8228 MB/s
QX9650: 6622 MB/s

Minneshastighet skriv

6000+: 9127 MB/s
QX9650: 7105 MB/s

Minneskopia

6000+: 7727 MB/s
QX9650: 7073 MB/s

Minnesfördröjning

6000+: 51,2 ns
QX9650 70,7 ns

CPU Queen

6000+: 11560 (5780 per kärna)
QX9650: 21413 (5353,25 per kärna)

CPU PhotoWorxx

6000+: 21192 (10596 per kärna)
QX9650: 28809 (7202,25 per kärna)

CPU ZLib

6000+: 39514 kB/s (19757 kB/s per kärna)
QX9650: 77296 kB/s (19324 kB/s per kärna)

CPU AES

6000+: 8496 (4248 per kärna)
QX9650: 22440 (5610 per kärna)

FPU Julia

6000+: 5630 (2815 per kärna)
QX9650: 22487 (5621,75 per kärna)

FPU Mandel

6000+: 3177 (1588,5 per kärna)
QX9650: 11147 (2786,75 per kärna)

FPU SinJulia

6000+: 8770 (4385 per kärna)
QX9650: 17847 (4461,75 per kärna)

Som sagt så kan man se att om man slår ut resultaten *per kärna* så ligger fortfarande en 6000+ hyffsat bra till i det mesta men blir omsprungen i FPU-operationer.

Tycker iaf själv att det var ganska intressanta resultat

Sparar resultaten som en .mht-fil som alltid, vill någon ha den får dom hojta

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Prestandan över hur många kärnor man har ökar knappast linjärt.
QX9650 har ingen chans mot K8/K10 i minnesbandbredd.

Men troligtvis är den mycket snabbare på de flesta andra grejer.
En dualcore Penryn hade troligtvis fortfarande gett samma resultat, eftersom de flesta benchmarkingprogram inte utnyttjar alla kärnor.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Men neeeeej.. Jag vill verkligen inte köpa min första Intel-processor =(

Öh, varfördå? En bättre produkt är en bättre produkt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att de riktiga namnen (kanske med alias inom parantes) hade skrivits ut i artikeln, det ger ett mer professionellt intryck.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Tweaktown har en liten test på Phenom X4 mot Q9650/E6850/QX6580 och även om Phenom X4 i dagens läge inte presterar bättre så kommer den inte långt ifrån under Intel-gynnande Crysis. Skiljer på sin höjd 5FPS mellan Intel och AMD men i genomsnitt handlar det om 2,2FPS under samtliga flikar.

Alla processorer var på 3GHZ.
Kanske inte prestandatoppen än, men oss med nuvarande X2 har iallafall något konkret att uppgradera till då Phenom X4 funkar med Sockel AM2, inte sannt? Det man kan garantera är ett lägre pris för Phenom i jämförelse med Intels då Intel lagt på orimliga priser i sina nya maskiner.

Permalänk
Medlem

har inte så stor erfarenhet men har inte dm första modelerna som släper dålig stepin gämfört med dom som kmr nån månad sernare?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Kul att E6850 är snabbare än QX6850 i spel.
Den ena är en Quad-core på 65 nm och 8 mb cache
Den andra är en Dual-Core på 65 nm och 4 mb cache.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Kul att E6850 är snabbare än QX6850 i spel.
Den ena är en Quad-core på 65 nm och 8 mb cache
Den andra är en Dual-Core på 65 nm och 4 mb cache.

Det är för att e6850 är en gåva av gud..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk

någon som har ett svar som inte är religöst?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Den tråkiga sanningen är nog att spelen inte är optimerade, gjorda för 4 kärnor. Än.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra E6850 med en Quad-Core eftersom det sistnämnda är mer som en framtidsförsäkring - det är inte så att E6850 är i allmänhet bättre, det är bara stödet som inte finns där än. Klockar man en Quad-maskin till 3GHZ så kommer den vara lika bra som E6850, med undantag för smått defekta Q6600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det går inte att jämföra E6850 med en Quad-Core eftersom det sistnämnda är mer som en framtidsförsäkring - det är inte så att E6850 är i allmänhet bättre, det är bara stödet som inte finns där än. Klockar man en Quad-maskin till 3GHZ så kommer den vara lika bra som E6850, med undantag för smått defekta Q6600.

Smått defekta??

Permalänk
Medlem

Minimala skillnader i spel ja.. Kör tester i Quake 3 Arena timedemo four så ska ni få se på ett spel som är CPU-krävande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
... med undantag för smått defekta Q6600.

vad?

Permalänk

Någon som kom ihåg vad dom kostade. Köpte ett P5K3 samt en QX9650 idag. Säljaren sa att han gav runt 12000 för det. Kan det verkligen stämma när det bara är en clockad 9450. 340mhz och typ 7500kr dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Någon som kom ihåg vad dom kostade. Köpte ett P5K3 samt en QX9650 idag. Säljaren sa att han gav runt 12000 för det. Kan det verkligen stämma när det bara är en clockad 9450. 340mhz och typ 7500kr dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

""Här är vinnarna som räknade Intelloggor i Metro Teknik på Dreamhack Winter 2007.

Första pris Intel® Core™ 2 Extreme processor QX9650. Värde ca 9400 sek

https://www.metro.se/nyheter/de-vann-en-processor-fran-intel-...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

""Här är vinnarna som räknade Intelloggor i Metro Teknik på Dreamhack Winter 2007.

Första pris Intel® Core™ 2 Extreme processor QX9650. Värde ca 9400 sek

https://www.metro.se/nyheter/de-vann-en-processor-fran-intel-...

Så det fanns dom som betalade typ 7000 för 340mhz. Skulle inte funka idag. Eller jo man fick även DDR3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS