Permalänk
Medlem

Bygga egna kylflänsar?

Kan man fixa egna kylflänsar genom att såga ur ett block metall eller något?
Jag ska kyla en dator passivt, 933mhz P3 och GF4 TI4200.
Antar att det inte behövs speciellt stora flänsar. Kanske går t.o.m. med originalflänsen på cpun?

Men behöver något till grafikkortet. Vad kan ja sätta på där? Hur fixar jag enklast den kylningen?

Permalänk
Medlem

Hm, jag hade lagt ner det direkt och ist försökt ragga tag i någon gammal P4-fläns att modda dit...
Att såga (för hand?) i tex aluminium är inte det roligaste man kan sysselsätta sig med...

Permalänk
Medlem

kk. Jag vetifan var man kan hitta sånt.

Permalänk
Medlem

Re: Bygga egna kylflänsar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Antar att det inte behövs speciellt stora flänsar. Kanske går t.o.m. med originalflänsen på cpun?

Jag kör en P3-750 enbart med originalflänsen, utan fläkt. Den klarar tempen med två papst 80mm 19DbA-fläktar som ventilerar chassit (ett i nätagg, ett insug). Hårddiskarna låter avsevärt mycket mer än resten av den datorn :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
kk. Jag vetifan var man kan hitta sånt.

Finns uppsjö av dem.. Tradera, blocket om du vill köpa.. (blir förmodligen både billigare o bättre än att göra själv) annars finns det ju asmånga som kastar bort o sprider sånt omkring sig.. hört med polare osv?

Permalänk
Medlem

Går ju att köpa för ca50kr (hos t.ex. levitech.se) och mindre lite här och var om du inte får tag på något...

Permalänk
Medlem

Jag fick en nordbryggekylare från kompisen som jag har satt på grafikkortet nu. Funkar perfekt.
Det jag stör mig på är 40mm fläkten som snurrar fort och låter mycket även fast den körs på 5 volt
Ska försöka få tag på en 80mm fläkt och hänga upp med buntband framför cpuflänsen. Det gick inte att köra utan fläkt då den började tjuta efter ca 5-10min.

Permalänk

Går ju att köpa större, passiva kylare om du nu vill ha det tyst.. finns ju flertaler budgetkylare som funkar bra så länge man inte klockar.