Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Rättfärdiga? Vem har gjort det? Det är väl okej att saker inte funkar direkt efter en stor uppdatering? Jag menar, Windows Vista kommer ju inte gå att använda förrän som säkert ett halvår så om saker funkar i Leopard om några veckor är det ju långt bättre.

precis, + att det va bra mycket större saker som inte funka i vista. är ju trotts allt rätt små saker som inte funkar i leopard.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Varför kan inte spelaren som är när man previewar filmer vara standard? Den är ju mycket snyggare än QT

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Varför kan inte spelaren som är när man previewar filmer vara standard? Den är ju mycket snyggare än QT

Ja, QuickTime Player är sjukt fult (i fullskärm dvs). VLCs overlay är mycket bättre, och Apple borde skämmas.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Ja, QuickTime Player är sjukt fult (i fullskärm dvs).

Hur gör du för att se den efter att ha tryckt äpple+F?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hur gör du för att se den efter att ha tryckt äpple+F?

Rör på musen så ser man kontrollerna.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Rör på musen så ser man kontrollerna.

Men dom försvinner ju nästan omgående - då får man ju hålla på att röra musen hela tiden : Känns lite omständigt för att få det fult, sas

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag kör docken på sidan och den nya looken är helt horribel. Ge mig 3d-looken eller i alla fall gamla goda tiger-stilen...
Egentligen ska det gå att få upp quick look i fullscreen genom alt-space enligt vad jag läst, men för mig hoppar den bara till första filen i listan... så man måste trycka alt-comnmand-y istället vilket är lite omständigt.

Spaces är grymt iaf...

Snabb fråga också, på nåt sätt hade jag lyckats binda ctrl-command-' till att öppna activity monitor (lite windows style liksom), men det verkar inte funka längre och jag kan inte hitta var jag gjorde den inställningen... nån som har koll?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

En grej som jag står mig något otroligt på är avsaknaden av funktioner i Time Machine. T.ex. så vill jag ställa in vilken dag och vilken tid den ska BACK;upa, men det går tydligen inte. Varför är det så? Personligen tycker jag att en sådan enkel och nödvändig funktion borde finnas med redan från scratch.

Sedan undrar jag även hur mycket kraft det tar av datorn då jag gör en backup, någon som märkt något när ni testat detta? Och hur säkert nedstoppat ligger filerna? Är det någon form av kryptering på det jag spar ner, så jag endast kan få igång det senare med Time Machine eller kan jag själv in och gå plocka hand för hand den filen jag vill ha ut? Kan jag ta andras dator backup på samma extern hårddisk?

Och sista frågan - vart hittar jag alternativtangenten? Jag har prövat hålla in ALT, och sedan gjort det jag skulle göra, men det går icke. Varför är det så? ALTernativ, borde ju vara ALT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av famok
En grej som jag står mig något otroligt på är avsaknaden av funktioner i Time Machine. T.ex. så vill jag ställa in vilken dag och vilken tid den ska BACK;upa, men det går tydligen inte. Varför är det så? Personligen tycker jag att en sådan enkel och nödvändig funktion borde finnas med redan från scratch.

För att time machine är till för att backa upp allt som förändras över tid. Det är inte till för att göra schemalagda backuper då och då, utan den gör det i bakgrunden just för att folk ska slippa tänka på sånt.

Är väl bättre att den backar upp filer som ändrats eller lagts till automatiskt varje timme istället för att göra det en gång då och då. Större chans att den fångar filer som du bara hade temporärt men sedan tog bort och ångrar dig att du tog bort.

Men som alltid så kan man ju önska sig mer inställningsmöjlighet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Ja, QuickTime Player är sjukt fult (i fullskärm dvs). VLCs overlay är mycket bättre, och Apple borde skämmas.

/Adrian

öhh, ja måste säga att i fullskärms läge äre ju kontrollerna för quicktime o vlc sjukt lika i utseénde o funktion, så vad äre som är så mycket bättre med vlc i fullskärmsläge?

angående time machine, det ä väll bättre att den går i bakgrunden o hela tiden, då kommer uppdateringen bara bli "tungjobbad" första gången när allt ska kopieras, när den sen har gjort det o bara uppdaterar de filer osm ändras, så kan det ju knappast ta lika mycket kraft som om man skulle schemalägga en backupp av hela systemet säg en gång i veckan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ars Technica har en bra artikel om Time Machine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Varför kan inte spelaren som är när man previewar filmer vara standard? Den är ju mycket snyggare än QT

Vad är det som hindrar dig från att inte använda quick look hela tiden på film? Med senaste Perian codecen stöder den tillomed undertexter i quicklook läge.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vad är det som hindrar dig från att inte använda quick look hela tiden på film? Med senaste Perian codecen stöder den tillomed undertexter i quicklook läge.

Att om jag väljer ett annat fönster byter den till att previewa den saken istället

EDIT: Finns det något som kan blocka flash i Safari i Leopard? Jag vill inte ha SafariStands (tror jag) skit där man måste klicka på varenda sak man vill visa, utan jag vill permanent klicka bort saker jag inte pallar se (d.v.s 75% av Aftonbladet och expressen). Detta alltså utan att behöva klicka igång varenda youtubefilm jag vill kolla på. Antar att det här inte går att lösa?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Hedersmedlem

Att "path bar" i finder inte är spring-loaded! Skickade in en feedback/buggrapport om det idag.
För det som inte vet vad det innebär... Man kan inte dra filer till mappnamn, och få de mapparna att öppna sig. Däremot så kan man släppa filer i den blint.

http://kb.iu.edu/data/aehp.html för mer info om spring-loaded folders.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Går det fixa så att menyn inte är transparent? stör mig ganska så mycket på detta

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något enormt på att jag inte kan konfigurera mina media knappar på mitt Logitech Elite Keyboard, har nyaste drivrutinerna av Logitech Control Ceter (2.3.1). Min mx500 funkar när jag konfar om knapparna med det gör inte elite keyboarden, är det likadant för någon annan?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Går det fixa så att menyn inte är transparent? stör mig ganska så mycket på detta

http://www.eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/ kanske?

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannordholm
http://www.eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/ kanske?

tack så mycket funkar perfekt

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Ars Technica har en bra artikel om Time Machine.

Resten av recensionen är inte fy skam heller :). Texterna på Ars är ofta långa, men också oftast väldigt intressanta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Resten av recensionen är inte fy skam heller :). Texterna på Ars är ofta långa, men också oftast väldigt intressanta.

Ja jävlar, rena rama uppsatsen, men jävlar, man lär sig tom något i dessa recensioner!

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit läsa precis all inlägg men jag har lite problem med spaces. Jag har valt att vissa program alltid ska ligga på vissa skrivbord, exempelvis firefox på skrivbord 1 och iTune på skrivbord 2. Dock har jag sedan lagt att adium ska finas på alla, men det fungerar inte efter att man startat om datorn utan man måste gå välja det på nytt, dvs sätta adium på skrivbord 1 för att sedan sätta det på alla igen.

Är det bara jag om råkat ut för detta eller gäller det fler program?

Permalänk
Medlem

jag stör mig mest på alla macfanboys som tror att det var steve jobs som kom på att man kan ha många skrivbord. när man har påpekat det innan för folk att det är bra att ha så har de bara fnyst åt det men nu är det ju bara sååååå bra att ha.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag stör mig mest på alla macfanboys som tror att det var steve jobs som kom på att man kan ha många skrivbord. när man har påpekat det innan för folk att det är bra att ha så har de bara fnyst åt det men nu är det ju bara sååååå bra att ha.

Hehe, nog har virtuella skrivbord funnits i massvis med år, men jag har iallafall inte hittat någon som är lika smidigt implementerat som spaces. Det förstås, jag använder inte det heller då jag anser att det stör mig mer att byta mellan olika workspaces än att leta reda på fönstret

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hehe, nog har virtuella skrivbord funnits i massvis med år, men jag har iallafall inte hittat någon som är lika smidigt implementerat som spaces. Det förstås, jag använder inte det heller då jag anser att det stör mig mer att byta mellan olika workspaces än att leta reda på fönstret

Folk brukar väl tycka att Spaces är en kopia av VirtueDesktops och dess likar. Har Spaces en 3d-kub förresten? Det är väl det som gör Virtuedesktops så ballt, plus att man kan scripta och få en SmackBook

http://virtuedesktops.info/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hehe, nog har virtuella skrivbord funnits i massvis med år, men jag har iallafall inte hittat någon som är lika smidigt implementerat som spaces. Det förstås, jag använder inte det heller då jag anser att det stör mig mer att byta mellan olika workspaces än att leta reda på fönstret

jag är själv beroende av att använda många skrivbord på min arbetsstation som aldrig stängs av. annars så tycker jag nog som du att det knappt inte är lönt att anvnända det. undrar när windows ska få den funktionen? nu har ju dessutom red hat och novell blivit stämda av ett sånt där patenttrollsföretag i usa som är springpojkar åt m$ för att använda just virtuella skrivbord. samma företag som stämde apple för ett tag sen också. aja, tråkigt med alla sketna mjukvarupatent är det.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vad är det som hindrar dig från att inte använda quick look hela tiden på film? Med senaste Perian codecen stöder den tillomed undertexter i quicklook läge.

Installerade Perian codecen, men kan fortfarande inte köra quickloock på min avi filmer. How come?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hehe, nog har virtuella skrivbord funnits i massvis med år, men jag har iallafall inte hittat någon som är lika smidigt implementerat som spaces. Det förstås, jag använder inte det heller då jag anser att det stör mig mer att byta mellan olika workspaces än att leta reda på fönstret

Smidigt implementerat... Naahhh...
Om man startar en Safari på W1, switchar till W2 där man också vill ha en Safari och väljer Safari i Docken, via cmd+tab eller spotlight (som ersatt quicksilver som launcher för mig) så ÅKER DEN TILLBAKA TILL W1, det är komplett oacceptabelt beteende! Jag. Blir. Så. Jäääävla. ARG!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

det enda jag stör mig på är att mina razer proclick 1.6 inte funkar . gief nya drivers

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att Exposé "Application windows" inte funkar att aktivera med en musknapp, även fast samma musknapp går med "All windows" och "Show Desktop".

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag stör mig mest på alla macfanboys som tror att det var steve jobs som kom på att man kan ha många skrivbord. när man har påpekat det innan för folk att det är bra att ha så har de bara fnyst åt det men nu är det ju bara sååååå bra att ha.

vem har påstått att apple va först med det? men bara för att man inte ä först me det, så betyder det ju inte att man inte kan göra det bra och det betyder heller inte att ingen kommer gilla det.

audi va inte först med bilen, men de gör jäkligt bra bilar. sonyericsson va inte först me mobiltelefonen, men de gör rätt bra mobilen ändå.

det handlar väll om att man inplanterat en sak som visserligen funnits länge, men som nu är ett med systemet o inte nått tillägg. du bör ju tänka på att alla som köper en dator inte sitter o hackar o tewakar sina system

men kan vi inte sluta me sånt här, det bara förstör tråden om vi ska kasta skit på varandra över skitsaker, som vem som va först.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive