Nvidia lanserar Quadro FX SDI för filmredigering

Permalänk
Medlem

Alla ni som svarade på mitt inlägg missförstog mig.
Jag tror INTE att detta kort är till för spel, jag VET att det är till för videoredigering, det kan man tydligt läsa i nyheten, men jag har redigerat film i ca 9 år utan att sett ett behov av ett sådant kort.

Och vad gäller priset tvivlar jag inte på att kortet kan ha dyra komponenter, det jag undrade var: hur ska detta kort motivera priset...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Alla ni som svarade på mitt inlägg missförstog mig.
Jag tror INTE att detta kort är till för spel, jag VET att det är till för videoredigering, det kan man tydligt läsa i nyheten, men jag har redigerat film i ca 9 år utan att sett ett behov av ett sådant kort.

Och vad gäller priset tvivlar jag inte på att kortet kan ha dyra komponenter, det jag undrade var: hur ska detta kort motivera priset...?

Hehe återigen, detta är till för folk som verkligen har budgeten.
Vad är det du sysslat med ? Är det video eller riktig film då eller ?
Vilken utrustning kör du med ? Det är ju mycket sånt som spelar in.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Sorry nu blev de dubbelpost här.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe återigen, detta är till för folk som verkligen har budgeten.
Vad är det du sysslat med ? Är det video eller riktig film då eller ?
Vilken utrustning kör du med ? Det är ju mycket sånt som spelar in.

Självklart är det till folk som har budgeten, det säger ju sig själv, men vad är fördelen med att ha ett sånt kort jämfört med att inte ha ett?

Permalänk
Medlem

Har du överhuvudtaget läst pressreleasen?
Byt ut filmredigering i rubriken mot videoproduktion så säger det mer om vad kortet klarar.

"Broadcast, video and film professionals engaged in editing, compositing, and color grading can now benefit from the advanced features of new NVIDIA Quadro® FX 5600 SDI and Quadro™ FX 4600 SDI graphics cards. These next-generation graphics-to-video-out solutions from NVIDIA, which allow real-time rendering to become an integral part of the production work flow, feature 8-, 10- and 12-bit uncompressed SDI output in SD, HD, or 2K formats, Genlock support, improved 2D video compositing capabilities, 3D graphics and graphics processing unit (GPU) programmability, and more."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Har du överhuvudtaget läst pressreleasen?
Byt ut filmredigering i rubriken mot videoproduktion så säger det mer om vad kortet klarar.

"Broadcast, video and film professionals engaged in editing, compositing, and color grading can now benefit from the advanced features of new NVIDIA Quadro® FX 5600 SDI and Quadro™ FX 4600 SDI graphics cards. These next-generation graphics-to-video-out solutions from NVIDIA, which allow real-time rendering to become an integral part of the production work flow, feature 8-, 10- and 12-bit uncompressed SDI output in SD, HD, or 2K formats, Genlock support, improved 2D video compositing capabilities, 3D graphics and graphics processing unit (GPU) programmability, and more."

Den snabbar allstå upp renderingen?

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle gå lättare än så, men jag gör ett nytt försök...

SDI är en standard för överföring inom professionell video
Wikipedia; "The Serial Digital Interface (SDI), standardized in ITU-R BT.656 and SMPTE 259M, is a digital video interface used for broadcast-grade video. A related standard, known as High Definition Serial Digital Interface (HD-SDI), is standardized in SMPTE 292M; this provides a nominal data rate of 1.485 Gbit/s."

HD-SDI räcker till för 720p/1080i, så kortet hanterar högupplöst material.
Från pressreleasen:
"2D Video Pass-Through Compositing—enables incoming video to be passed through and alpha composited, luma keyed or chromakeyed with the Quadro rendered graphics image on the outgoing SDI video"

Alltså - i realtid digital videoström in, digital videoström ut med overlay av renderad datorgrafik.
Förmodligen kommer kortet hitta in i lokala TV-stationer som nu för en relativt låg kostnad kan få effekter som inte ligger långt efter stora TV-kanaler med mångdubbelt högre budget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara