Överklocka individuella kärnor med AMD OverDrive

Permalänk
Melding Plague

Överklocka individuella kärnor med AMD OverDrive

Senare den här månaden kommer AMD att lansera sina nya Phenom-processorer. Samtidigt kommer AMD släppa sitt nya överklockningsprogram AMD OverDrive. Något mycket intressant med detta program är att det möjliggör överklockning av individuella kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, riktigt ball feature faktiskt!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Nice. Det låter riktigt bra.

Då kanske man kan kombinera OC med Power Management, typ Cool'n'Quiet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

yea väldigt nice ^^ nu väntar vi bara på att processorn ska komma ut i marknaden

Permalänk
Hedersmedlem

Så pass tekniskt coolt att jag utan problem valt detta framför en Intel CPU som har något bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Trevlig funktion

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Enda felet jag kan komma på är nog att man med 99,97% säkerhet behöver ett AM2+ moderkort för att detta ska funka, volthantering mm var väl en av dom grejor som var nytt på AM2+ ?? (och därmed inte funka på AM2)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Detta betyder att Phenom är överklockningsvänlig. Good Work AMD (som om dem skulle läsa detta)

Permalänk
Medlem

Tur då att man måste uppdatera sitt 939 system snart Kanske klår AMD Intel för en gångs skull?

Permalänk
Avstängd

Alla kärnor sitter ju under samma heatspreader och därmed blir alla kärnor påverkade mer eller mindre av tempsen från varandra... Och program och applikationer går ju inte att styra så att man kan välja vilket som skall köras på en specifik kärna eller hur?

Är det verkligen så smart detta eller är det bara ytterligare en parameter som går att ställa in... Till vad nytta!?

Permalänk
Avstängd

Fler än jag som sitter med ett leende på läpparna :D?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Alla kärnor sitter ju under samma heatspreader och därmed blir alla kärnor påverkade mer eller mindre av tempsen från varandra... Och program och applikationer går ju inte att styra så att man kan välja vilket som skall köras på en specifik kärna eller hur?

Är det verkligen så smart detta eller är det bara ytterligare en parameter som går att ställa in... Till vad nytta!?

Att alla kärnor sitter under samma IHS e sant men det är även så att dom kan ha olika bra kontakt med IHSen och det gör ju att dom kyls olika bra = dom olika kärnorna kan få olika "maxgräns" för vad dom kan köras i.

Och man kan ju iaf efter att programmet startats välja på vilken kärna man vill köra det, bara till att starta aktivitetshanteraren, gå in på tabben processer, högerklicka på programmet och välja "ange processortillhörighet".

Sen om det sparas tills nästa gång programmet körs vet jag inte men det går iaf att välja vilken kärna ett program ska köras på.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Bra att kunna köra i strömsnåla 1GHz när man surfar och sen klocka till 3GHz när man ska komprimera film

Permalänk
Medlem

Fungerar programet bara till deras nya processor eller? Annars skulle det vara soft om man kanske kunde överklocka sin fujitsusiemens data med en x2 5200+ i. Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv

Man kan dock inte ändra vcore så att det är olika för varje kärna, vilket skulle kunna orsaka problem vid stora skillnader i klock mellan de olika processorerna. F.ö några dagar gammal nyhet, funnits på xs ett tag.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter kanonbra om man kan testa klockgränsen för en kärna i taget och ändå fortsätta i windows så att säja, undrar om man i så fall kan klocka ner kärnan igen så att den hoppar igång igen under samma "test" och sen fortsätta med en annan kärna.

smaskens

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Detta betyder att Phenom är överklockningsvänlig. Good Work AMD (som om dem skulle läsa detta)

Det jag tror, är att amd förstått att de inte har någon chans mot intel när det kommer till överklockning och därför så försöker dom få deras prollar att se åtminstonde lite klockvänligare ut.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det jag tror, är att amd förstått att de inte har någon chans mot intel när det kommer till överklockning och därför så försöker dom få deras prollar att se åtminstonde lite klockvänligare ut.

Hur motiverar du det? Överklockar du en Intel CPU så tappar du all form av power management. Här kan du ju ha kvar power management. Det är ju både det och överklockning samtidigt.
Även om en Phenom totalt inte kommer prestera exakt lika bra eller bättre än en C2D så ger det här mer kontroll till användaren, och på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det jag tror, är att amd förstått att de inte har någon chans mot intel när det kommer till överklockning och därför så försöker dom få deras prollar att se åtminstonde lite klockvänligare ut.

Ja, det är nog den enda anledningen till att denna funktion finns.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

bra med fler program som ger en möjlighet att klocka i windows, det är segt att klocka i BIOS

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Ja, det är nog den enda anledningen till att denna funktion finns.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Varför du capslockar "ha" x 15 vet jag inte.
Fast i mitt huvud så låter det rimligt att de tänkte så när de började utveckla programmet. Finns säkert andra anledningar också, som du så fint påpekar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Varför du capslockar "ha" x 15 vet jag inte.
Fast i mitt huvud så låter det rimligt att de tänkte så när de började utveckla programmet. Finns säkert andra anledningar också, som du så fint påpekar.

En repetering av "ha" betyder att man skrattar. Och anledningen till att det var 15 stycken repeteringar var för att visa hur länge jag skrattade.

Det programmet har väldigt många andra funktioner.
Är ingen idé att jag rabblar upp dem en efter en.

Du verkar tro att alla CPU:s stödjer denna funktion, bara man gör programmet åt den. Det är i så fall fel. Det är väldigt unikt och visar hur bra arkitektur processorn har.

Jag tror verkligen inte att någon på AMD tänkte "Gubbar! Nu när vi ändå har gjort en CPU som ska tävla mot Penryn...Kan vi inte stoppa in ett program som gör att man kan klocka svinmycket? Vi döper det till Overdrive...Jag kan se det framför mig"

I ditt huvud så kanske väldigt många saker låter rimligt, låt dem stanna där inne då.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||