Hemligt dokument avslöjar ATI:s nya grafikkort

Permalänk
Inaktiv

Mitt system får ju 11600 pts och jag har ju en rätt så överklockad quad, så kortet lär ju bli bättre med dess 12k. Och så blir det nog förbättrad spelprestanda med alla tweaks ati gjort.

Permalänk
Medlem

HAha ja man kan ju undra hur "hemligt" dokumentet var... Tycker det ser lite svagt ut om det bara är marginelt bättre än det år gammla nVida kortet

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Varför köpa nytt nu? Har haft mitt X1950 PRO i ungefär 5 månader och maxar alla spel, det rekommenderas! enda anledningen vore väl om man har en 22" eller större... kanske två skärmar också!

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Varför köpa nytt nu? Har haft mitt X1950 PRO i ungefär 5 månader och maxar alla spel, det rekommenderas! enda anledningen vore väl om man har en 22" eller större... kanske två skärmar också!

Prova "maxa" Crysis demot eller Clive Barker's Jericho då blir det nog inte så värst många fps kan jag nog tänka mig:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Apropå detta, så har jag sedan en tid undrat över varför man inte gör en modifiering på CrossFire konceptet och utvecklar en CF lösning där de båda brädorna är totalt beroende av varandra och där det ena kortet är dedikerat för beräkning av vertexgrafik och det andra för texturer. Tror att man skulle kunna få ut bättre prestanda på detta sättet och det här med prioriteringar vid utvecklandet av olika arkitekturer skulle försvinna då man prioriterade båda till 100% bara det att ett team arbetar med utvecklingen av det ena och ett annat arbetar med det andra....

Vad tycker du om detta?

Ojoj, svårt att veta. Är det inte risk att det ena kortet flaskhalsar extremt mycket för att man just behöver mer textur- än vertex-prestanda eller vice versa? Detta skulle ju iof ge rum till att klocka ner det ena kortet till lämplig nivå och köra det mycket svalare =D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Varför köpa nytt nu? Har haft mitt X1950 PRO i ungefär 5 månader och maxar alla spel, det rekommenderas! enda anledningen vore väl om man har en 22" eller större... kanske två skärmar också!

Mitt 7900GS är väl i stort sett likvärdigt X1950pro och om jag maxar något spel som kommit det senaste året får jag börja räkna sekunder per frame istället för det motsatta. Å andra sidan håller jag med dig. Varför köpa nytt när inga spel förtjänar det för att dom är så usla i övrigt? Har hela tiden tänkt att köpa ett monsterkort i samband med crysis men nu visar det sig att grafikkortspriserna stått still i ett halvår och att de inte räcker till för crysis så jag får helt enkelt vänta =/

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Tycker det ser bra ut, spöar 3870xt ett 8800gtx så har amd lyckats med något som inte nvidia gjorde. Gissar på att priset kommer att ligga runt 2500kr vilket gör det till ett givet köp jämfört med 8800gt. Då ska vi inte glömma dx10.1, ps4.1 och 45nm m.m!

Ja efter ett år har dom äntligen lyckats plocka GTX med några ynkliga poäng, well done AMD. Skulle nog inte förlita mig på testerna heller, GTX kommer lätt över 12000+. Och snart så kommer ju nya versionen av GTS ocskå. Sen får vi ju inte glömma att detta är AMD's nästa generation, och glöm inte att Nvidia ännu inte visat sitt monsterkort som enligt dom kommer hämna på runt 3tflops. Men visst är de kul att AMD är tillbaka i matchen igen, detta gör ju att priserna pressas ner ännu mer.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

kom tillbaka med benchmarks i spel, 3dmark resultat ger jag inte ett ruttet sviskon för...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Men oj efter ett år så kan ATI/AMD spöa Nvidia (fast inte Nvidias hi-end kort), vilken otrolig höjdare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Men oj efter ett år så kan ATI/AMD spöa Nvidia (fast inte Nvidias hi-end kort), vilken otrolig höjdare.

Med ett kort som förhoppningsvis är svalare, och därför drar mindre ström, vilket ger högre klockningsmöjligheter, vilket resulterar i ökad strömförbrukning....

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hade det varit bättre om dom släppte ett kort som slog Ultra bra mycke som kosta 6-7 tusen?

Eller ett kort som dom flesta har råd med som är sämre?

Tror Nvidia har sålt en annings mer gts än ultra kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
... visst de ligger lite före nu, men då jämnför man endå med kort som är över ett år gamla redan. De kanske kommer ligga på topp nån månad men det duger ju inte...

AMD ligger mycket efter, inte före. Men du kanske menade Nv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Varför köpa nytt nu? Har haft mitt X1950 PRO i ungefär 5 månader och maxar alla spel, det rekommenderas! enda anledningen vore väl om man har en 22" eller större... kanske två skärmar också!

Hehe, jag kan räkna upp 15 spel du inte klarar att maxxa både från detta året och förra, så maxxa var nog att ta i lite.

12k i 3dmark som man har skrivit tidigare säger inte speciellt mycket. Jag får över 12k orginalt med mitt system. Q6600, 3gb minne, 8800GTX men so what?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skulle vara härligt om ATI kom tillbaka till toppen igen

Permalänk
Medlem

ati amd behöver komma på topp ett tag men det ser dystert ut
fy fan om det blir intel/nvidia monopol
kan vi gamers hälsa hem iaf

Permalänk
Medlem

Fy F vad pinsamt att släppa ett grafikkort nu som precis hänger med Nvidias som släpptes för ett år sedan.. Skrattretande... Dock tycker jag det är synd eftersom det är bättre om de släppt något som utmanar Nvidia.. För när dessa korten släpps så lär det inte dröja innan Nvidia släpper sin nästa Hi-End serie

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

Att priserna stått stilla kan man hålla med om, vilket är trist (dock har det varit mycket action på cpu-marknaden och minnesmarknaden vilket är bra), men om nu ATi's nya kort är så bra som de säger så är 2500:- klart godkänt.

Crysis får vänta här hemma med, när det kommer hårdvara som sparkar skiten ur spelet så ska det införskaffas, men först då

Slagt: Pinsamt och pinsamt, Nvidia har mer pengar än AMD. Nividas kommande kort behöver inte vara jättebra, kör de för länge på samma kort (haha, ordvits) så kommer förmodligen Amd ta sig förbi förr eller senare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

ursäkta men hinner inte läsa igenom alla sidor, men när ska nvidia släppa sin nya serie och amd/ati sin?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd

Att folk skriver att deras kort är mycket bättre, kolla vilken hårdvara de testade med.. var inte den bästa.

AMD är på god väg och jag tror att nVidia mest är ute efter att sälja fler kort till deras Quad-grafiklösning. De gör det möjligt att ha fler grafikkort.. så klart att de inte vill släppa nya kort tills alla köpt på sig 3-4 st var.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

och i mitt hemliga dokument så kommer jag leda grafikkortsmarknaden år 25043284

kommer att heta StonedVision

d:

Sweeeeeeeeeeeeeeeeeeet d:

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

ge mig låga priser minnena på mitt 7950GT har precis pajjat

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
och om jag maxar något spel som kommit det senaste året får jag börja räkna sekunder per frame istället för det motsatta.

Hahaha!!!

Om du precis myntade det uttrycket får jag lov att gratulera!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att priserna stått stilla kan man hålla med om, vilket är trist (dock har det varit mycket action på cpu-marknaden och minnesmarknaden vilket är bra), men om nu ATi's nya kort är så bra som de säger så är 2500:- klart godkänt.

Action är väl synd att säga. Visst, det har kommit nya cpuer och de äldre har sjunkit i pris men det enda som hänt på minnesmarknaden var när priserna krashade till en tredjedel 2 veckor efter att jag köpt mina 2GB twin2x för 3000 tusen spänn. Ja lite bitter är jag över det. Men men, förutom crysis så är jag mycket sugen på dx10-patchen till EvE online. Dags att ta upp det igen då. Hoppas bara jag inte tvingas köpa Vista för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Hahaha!!!

Om du precis myntade det uttrycket får jag lov att gratulera!

Tack, sanningen, hela sanningen och bara sanningen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

När 2900XT kom och dödade allt i 3dMark06 ignorerade alla dessa siffrorna. Men nu när siffrorna i 3dMark06 kommer upp igen blir alla helt dedikerade efter just detta och baserade på just de siffrorna.

3dMark06 för benchmark idag = dött.

Kom ihåg att det vi ser nu, HD3850 och HD3870 är mer tänkt som att trycka ned det Nvidia har på marknaden idag och ge tillbaka ATi ett övertag på prestandafronten med potentiellt oslagbar överklockning (med tanke på chippets ringa storlek) - detta är baserad på R670 chippet medan R680 är tänkt för att ge ATi ett visst övertag tills G90 eller kriga mot Nvidias nylanserade high-mainstream G90-baserade kort fram tills R700 och potentiella Multi-GPU lösning.

Är man väldigt dedikerad så stödjer HD3800-serien även Quad-Crossfire tillsammans med 790FX-moderkort från ringa 1600kr (Komplett.se) vilket på pappret lovar enastående prestanda - men som alltid tar ju dessa drivrutiner ibland en stund att få iväg, men ATi har ju jobbat med retaildrivers ett bra tag nu så nuvarande 2900XT-ägare och kommande HD3800-ägare kommer se bra drivrutiner denna månad.

Permalänk
Medlem

joru borka... jag tänker också fixa ett HD3870 när det kommer... någon som vet realesedatum?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
När 2900XT kom och dödade allt i 3dMark06 ignorerade alla dessa siffrorna. Men nu när siffrorna i 3dMark06 kommer upp igen blir alla helt dedikerade efter just detta och baserade på just de siffrorna.

3dMark06 för benchmark idag = dött.

Kom ihåg att det vi ser nu, HD3850 och HD3870 är mer tänkt som att trycka ned det Nvidia har på marknaden idag och ge tillbaka ATi ett övertag på prestandafronten med potentiellt oslagbar överklockning (med tanke på chippets ringa storlek) - detta är baserad på R670 chippet medan R680 är tänkt för att ge ATi ett visst övertag tills G90 eller kriga mot Nvidias nylanserade high-mainstream G90-baserade kort fram tills R700 och potentiella Multi-GPU lösning.

Är man väldigt dedikerad så stödjer HD3800-serien även Quad-Crossfire tillsammans med 790FX-moderkort från ringa 1600kr (Komplett.se) vilket på pappret lovar enastående prestanda - men som alltid tar ju dessa drivrutiner ibland en stund att få iväg, men ATi har ju jobbat med retaildrivers ett bra tag nu så nuvarande 2900XT-ägare och kommande HD3800-ägare kommer se bra drivrutiner denna månad.

wow, damn it boy, eller daamit boy. Du kan mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Preliminärt kan man tänka sig att HD3800-serien (åtminstonne HD3850 256MB samt 512MB) lanseras i samband med Phenom X4 och Phenom X2, eller strax därpå. Inget är bekräftat fullt ut på varken av de två produkterna men man kan tänka sig att de kommer i slutet av denna månaden för att ha lite marginal på saker och ting samtidigt som ATi gärna vill slänga ut sina Catalyst 8.0 drivers snart utan att bryta sin månadsbaserad driver och göra något så osmidigt som att släppa även en 7.11 drivrutin också.

Det jag kan säga på rak arm om HD3850 är att det är ett stort kort med stabil kylare och stor fläkt vilket tillsammans med chipsettet lovar låg energiförbrukning och låga ljudnivåer samtidigt som lovande temperaturer är att vänta. I prestandavägar ser det dock lite mindre bra ut än jag hoppats på, men jag har alltid haft lite orealistiskt positiva förväntningar på ATi då de senaste tiden varit tvunga att leverera något fett. Kan tänka mig att HD3850 512MB kommer vara ganska identisk med 8800GT - problemet kan jag täka mig ligger i modellens streamprocessorer, då ATi har fler, men långsammare så kan det bli ett problem om deras sådanna stannar på samma hastigheter som på nuvarande 2900XT.

Permalänk
Medlem

Och hur mycket ska man lita på detta hemliga dokument egentligen? Dom har satt 8800gt 256mb i samma prestandaklass som 8600gts 512mb

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det jag kan säga på rak arm om HD3850 är att det är ett stort kort med stabil kylare och stor fläkt vilket tillsammans med chipsettet lovar låg energiförbrukning och låga ljudnivåer samtidigt som lovande temperaturer är att vänta.

Det visste de flesta för en månad sedan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det står ju 12000+ för HD3870XT, det är kanske cpun de använder som flaskar?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blazter
Det står ju 12000+ för HD3870XT, det är kanske cpun de använder som flaskar?

En Q6600 flaskar inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
En Q6600 flaskar inte.

Tror inte AMD använder en Q6600, kanske deras egna Phenoms som flaskar?