Palit släpper sitt Geforce 8800GT

Permalänk

Alla med lite händighet kan enkelt modifiera kylaren med en kåpa så att den varma luften skickas ut ur lådan. Så har jag gjort på mitt XFX 7800GT med en Zalman VF-700 CU på och det tog ca en timme.

Resultatet:

Lägsta varvtal och idle samma ljudnivå men 4 grader varmare (fläkten orkar knappt flytta ut luften ur chassit så värmen blir lite stillastående i kåpan)

Högsta varvtal och full load högljuddare (resonans i kåpan) samt 5 grader lägre temp på GPU. dessutom sjönk tempen med 2 grader på datorns övriga komponenter.

Så lite varmare i idle spåelar ingen roll och den är lika tyst när jag surfar. När jag spelar låter den lite mer men är svalare och under spel (alltid hörlurar) hör jag ändå inte datorn så det spelar ingen roll. Jag har alltså vunnit en svalare dator när det behövs men egentligen inte förlorat något.

Och ja kåpan är tillverkad av Riktigt grovt papper/tunn kartong. Gör en i plexi så försvinner resonanserna och det blir ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
måste ju finnas en anledning till varför dom bytte kylning ?!

Delvis för att mindre tillverkningsprocess = kallare kort, men jag tror mycket är att mindre kylare = billigare

Måste ju se saken ur en tillverkares synpunkt, hur mycket en kylare låter eller hur bra den kyler kan du inte beskriva på lådan, men ingen missar att kolla prislappen och dum-svensson köper ju komponenter enligt flest X i namnet, billigaste prislappen och snyggaste lådan principen

Den lilla del av marknaden som skulle se nån skillnad är för liten för att rättfärdiga ett förhöjt pris, då tar dum-svensson lådan brevid som är billigare istället, det vet tillverkarna.

Personligen skulle jag varmt välkomna ett äkta entusiast märke som lägger 0kr på fina lådor, värdelösa program/spel i lådan och reklam och istället sparade de pengarna o la dom på nått som jag faktiskt har nytta av.
Lovar att i de flesta lådor får du betala säkert en 200-400kr för en fin låda med skitprogram/spel som du aldrig använder...

Permalänk
Medlem

Varning!

Jag har ett palita GeForce 6800GS som inte följer referens designen och det är helt omöjligt att hitta en kylare som passar när du vill byta.

Har nu en Zalman VF700-Cu liggande, ska moda kylaren och tillverka en ny plåt som går över kylflänsen för att få den att passa.

Permalänk
Medlem

Mitt 8800GTS är skittyst. Det enda som låter i datorn är samsung diskarna jag har, som låter för dom är flera. Är det inte samma kylare på alla 8800GTS kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Personligen skulle jag varmt välkomna ett äkta entusiast märke som lägger 0kr på fina lådor, värdelösa program/spel i lådan och reklam och istället sparade de pengarna o la dom på nått som jag faktiskt har nytta av.
Lovar att i de flesta lådor får du betala säkert en 200-400kr för en fin låda med skitprogram/spel som du aldrig använder...

Tillverkarna betalar inget för reklamen i, de får däremot pengar av företagen som mutar de genom att då få stoppa i lite reklam från dessa företag hit o dit... Sen så anser väl tillverkarna att de är jättebra för då får "Dum-Svensson" lite extra godis i kartongen vilket de uppskattar, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twallsten
varför kan inte något tillverkare slänga på en ordentlig två-plats kylare som skickar ut värmen ur lådan istället, en Hightek ICE-Q liknande grej t.ex.

Håller helt med dig där! Kanske Hightech (aka HIS) kommer med ett sånt kort, skulle inte förvåna mig sådär jättemycket.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Palit gör ofta(st) egna designer (kanske fel ord att använda när man tittar på vad halva tråden handlat om) och ofta medför detta en liten fördel när man överklockar. Dock är det inte allt för många återförsäljare som säljer Palit, men det gör kanske det hela lite mer spännande

Kylaren är stentuff.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

någon som hittat någon som säljer palit i sverige?

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk
Medlem

Bla webhallen, men kolla pricerunner.se t ex för fler ställen. Har inte sett 8800 GT ännu dock...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

jaja, men det var ju detta kortet jag menade. tack ändå

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer