Permalänk
Medlem

Högtalare i chassi

Undrar lite hur man ansluter en högtalare till datorns interna JFP2-anslutning... den har 4 poler som ska vara avsedda för högtalare, men vet inte riktigt hur de hade tänkt sig att man skulle ansluta en högtalare till dem. Högtalare har en + och en - pol såvitt jag vet?
Behövs förstärkning och hur kraftfull högtalare kan man normalt koppla på?

Har ingen PC med högtalare hemma så kan inte kolla något av detta, men kanske någon som har det kan göra det?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

speaker uttaget är väl till för den lilla högtalaren som säger PIP och berättar hur datorn mår? Inte till för att spela musik på om det var det du menade.
Irrelevant skit: Rätta mig om jag har fel men spelade man inte upp ljud/musik på den lilla pipande högtalaren förr i spel som använde sig av PC-speaker?

Permalänk
Medlem

Man använder bara två av pinnarna till högtalaren och jo man använde pc-speakern till att spela upp ljud i gamla spel

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
speaker uttaget är väl till för den lilla högtalaren som säger PIP och berättar hur datorn mår? Inte till för att spela musik på om det var det du menade.
Irrelevant skit: Rätta mig om jag har fel men spelade man inte upp ljud/musik på den lilla pipande högtalaren förr i spel som använde sig av PC-speaker?

Mjä, om inte jag har helt fel så sitter summern som genererar pipande ljud oftast fast direkt på moderkortet. Sedan så finns det många datorer med högtalare inbyggda dessutom, främst kanske det är HP och andra märkesdatorer som brukar ta för vana att sätta in små högtalare i sina burkar, men de låter ju åtminstone.
Mest en kul grejj att göra då jag har kanske ett 10-tal små högtalare liggandes, allt från 0.25W till 10W

Hittade en bättre definition av JFP2-anslutingen nu.

PIN SIGNAL PIN SIGNAL
1 GND 2 SPK-
3 SLED 4 BUZ+
5 PLED 6 BUZ-
7 NC 8 SPK+

Tolkar detta som att man kan koppla en liten högtalare mellan pin 2 och 8 ?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nip3o
Mjä, om inte jag har helt fel så sitter summern som genererar pipande ljud oftast fast direkt på moderkortet. Sedan så finns det många datorer med högtalare inbyggda dessutom, främst kanske det är HP och andra märkesdatorer som brukar ta för vana att sätta in små högtalare i sina burkar, men de låter ju åtminstone.
Mest en kul grejj att göra då jag har kanske ett 10-tal små högtalare liggandes, allt från 0.25W till 10W

Hittade en bättre definition av JFP2-anslutingen nu.

PIN SIGNAL PIN SIGNAL
1 GND 2 SPK-
3 SLED 4 BUZ+
5 PLED 6 BUZ-
7 NC 8 SPK+

Tolkar detta som att man kan koppla en liten högtalare mellan pin 2 och 8 ?

Även en stor med separat strömkälla?

Permalänk
Medlem

Borde väl kanske gå ja, den ger väl output som en vanlig hörlursutgång skulle jag gissa på. Fast bara när inget är anslutet till någon utgång på ljudkretsen.

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10