Dina telefonsamtal ska registreras

Permalänk
Medlem

Dina telefonsamtal ska registreras

Aftonblaskan

"Uppgifter om vem som ringer eller mejlar en person ska sparas i ett år av stora bolag som Telia och Bredbands- bolaget.

Det föreslår den statliga trafik- uppgiftsutredningen under onsdagen. En avgörande faktor till beslutet var kampen mot terrorismen.

Beslutet innebär inte att själva innehållet i ett e-postmeddelande ska sparas.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-11-07"

1. Jag är nyfiken på vad gemene man tycker om detta?

2. Tror ni att dom inte sparar innehållet i ett e-postmeddelande?

3. Gör inte USA redan detta och sparar all info?

4. Hur långt tror ni att kampen mot terrorism kommer att gå när det gäller ens intrigitet?

5. Hur många av er tror att mycket av dessa nya lagar o förordningar mot terrorism som är/kan vara intrigitetskränkande är just mot terrorism och inte bara ännu ett led i makternas kontroll?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog åtminstone telebolagen redan sparar den här informationen, tex finns det ju lag på att bolag ska spara fakturor och underlag till dessa i minst 10 år av redovisningsskäl.

Det nya blir i så fall att e-post meddelande även ska loggas, men de enda e-postkonton som bredbandsoperatörerna ansvarar för är de som är kopplat till abonnemanget kunden har.

Jag tror inte tele/bredbandbolagen spar mer information än de måste för det kommer ju ge de en betydligt högre kostnad.

Permalänk
Medlem

1984 - here we come! Vilken "terrorism" är det som skall bekämpas egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
1984 - here we come! Vilken "terrorism" är det som skall bekämpas egentligen?

Citat:

From: Muhammad El Omar Del Putin <starfox66@bredband.net>
To: Yafet Karaman del Gurka <chixdigme121212@telia.se>
Subject: re: Jobbet i morgon+en kul länk

Shalom Yafet.
Jadå, jag har 'grejerna'. Vi ska bomba skiten ur ica där. De otrogna hundarna ska lära sig att inte sälja sådan där.. 'choklad'... *ryser*.
Och förresten; Jag hatar dig. Jag pinkade nästan på mig.

Dirka!

Yafet

-- Quoted message
From: Yafet Karaman del Gurka <chixdigme121212@telia.se>
To: Muhammad El Omar Del Putin <starfox66@bredband.net>
> Shalom Muhammad.
> Vi samlas vid rådmansgatans södra tunnelbaneutgång i morgon klockan 16:00.
> Har du 'grejerna'?
> Förresten, kolla in den här: Kan du hitta waldo?
> http://www.albinoblacksheep.com/flash/waldo
> Allah Akbar Dirka Dirka

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket, bara den som har något att gömma är rädd för ett sånt här beslut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag bryr mig inte så mycket, bara den som har något att gömma är rädd för ett sånt här beslut.

Dumheter. Att värna om sin integritet betyder inte att man nödvändigtvis har något att dölja.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag bryr mig inte så mycket, bara den som har något att gömma är rädd för ett sånt här beslut.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=769...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag bryr mig inte så mycket, bara den som har något att gömma är rädd för ett sånt här beslut.

Det där argumentet är så trasigt att det börjar bli tröttsamt att stöta på det i tid och otid.

För det första utgår det från det helt felaktiga antagandet att det skulle vara något fel eller moraliskt förkastligt att ha något att dölja. Alla har något att dölja och det är i sig inget fel med det.

För det andra riktar man en indirekt anklagelse mot sin opponent. Om man är emot övervakning är det för att man har något att dölja. Om man har något att dölja är man en dålig människa. Om man är en dålig människa har man automatiskt fel.

För det tredje vänder man helt på vem som är "offer" och "förövare" i sammanhanget. Det borde stå helt klart att den som vill övervaka och kontrollera någon annan borde vara den man misstror. Varför vill han övervaka mig och borde jag låta honom göra det? Istället vänder man på steken och frågar varför någon inte vill bli övervakad. Är det någon skumt med denna person?

Till sist vill jag uppmana den person som hävdar att "den som inte har något att dölja har inte heller något att frukta" att titta på historien. Det är enkelt att inse att påståendet inte stämmer för fem öre.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

www.idg.se har en ganska bra lista över vad som kommer lagras.

http://www.idg.se/2.1085/1.129892

Man kan ju bli mörkrädd för mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De ska ju bara registrera mottagare och sändare inte samtalet eller meddelandet i sig. Detta för att kunna kartlägga misstänkta personers kontakter. Dvs inte innehållet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De ska ju bara registrera mottagare och sändare inte samtalet eller meddelandet i sig. Detta för att kunna kartlägga misstänkta personers kontakter. Dvs inte innehållet.

Bara?
Varför skall en myndighet kartlägga vilka personer jag kommunicerar med? Vad är nästa steg, en snubbe i trenchcoat som följer varje steg jag tar för att kunna kartlägga vilka personer jag träffar och pratar med?
Varför skall en myndighet kartlägga hela befolkningen för att vissa kan vara kriminella?

Permalänk

Först och främst, här finns en diskussion om när Danmark införde detta direktiv:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Det svenska direktivet kommer att gå längre på vissa punkter än den danska versionen.

Det är väldigt läskigt att ingen inser detta förens AH skriver en artikel om det... Inte fan blir det bättre när AH får det att låta som om det vore något svenskt, när det i själva verket är EU som är de som tvingar på alla EU-länder att gå med på detta.

1. Jag är nyfiken på vad gemene man tycker om detta?
Det är avskyvärt, en av de största brotten mot demokratin på flera decennier i Sverige.

2. Tror ni att dom inte sparar innehållet i ett e-postmeddelande?
Tveksamt, det krävs så pass mycket mer för att spara detta. Fast i framtiden är det självklart att alla e-postmeddelanden kommer att sparas. När väl infrastrukturen finns, och motståndet inte existerar, finns det ingen som helst anledning för makthavarna att INTE fortsätta att totalitärisera samhället.

3. Gör inte USA redan detta och sparar all info?
Nej, USA har system som söker igenom stora delar av internet, men USA lagrar inte i samma mängd. Data lagras enbart om något "obekvämt" har hittats. Alltså, filtrering, till skillnad från detta direktiv där ALL publik datainformation lagras.

4. Hur långt tror ni att kampen mot terrorism kommer att gå när det gäller ens intrigitet?
Detta har ingenting med terrorism att göra. Vilken expert som helst vet att detta inte hjälper nämnvärt mot våldsam terrorism. Jag gissar att det kommer att fortsätta tills dess att personerna som skapat dessa lagar ändrar sina åsikter/byts ut av nya personer. Förhoppningsvis är inte demokratin fullständigt avvecklad när detta händer.

5. Hur många av er tror att mycket av dessa nya lagar o förordningar mot terrorism som är/kan vara intrigitetskränkande är just mot terrorism och inte bara ännu ett led i makternas kontroll?
Bara okunniga tror att terrorister stoppas genom att lagra information om PUBLIK data. En terrorist sitter inte på ett okrypterat nät...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Läs här:

"Uppgifter om alla telefonsamtal, all internettrafik och alla sms ska från och med januari 2009 samlas in och göras tillgänglig för polisen vid brottsutredningar, enligt ett utredningsförslag."

"Utredningen och dess experter konstaterar att den personliga integriteten inskränks genom förslaget. Experterna pekar främst på risken att uppgifter läcker till obehöriga, och att de inom kort kommer att användas också för andra ändamål. Lagen riskerar också ge en psykologisk effekt, enligt experterna, som gör att "människor blir rädda och misstänksamma och i högre grad upplever att de lever i ett kontrollsamhälle"."

På något sätt hoppas jag på den reaktionen, då kanske det händer något.
Det värsta vore att folk bara låter det pasera......

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Bara?
Varför skall en myndighet kartlägga vilka personer jag kommunicerar med? Vad är nästa steg, en snubbe i trenchcoat som följer varje steg jag tar för att kunna kartlägga vilka personer jag träffar och pratar med?
Varför skall en myndighet kartlägga hela befolkningen för att vissa kan vara kriminella?

De kommer inte kartlägga vad du gör eller inte gör, de kommer spara den informationen, om du sedan begår ett brott så kan de begära ut den informationen med hjälp av åklagare och brottsrubricering i form av polisanmälan. Annars kan ju ingen kartlägga dig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sker detta är det jag som går över till darknet och enbart ringer via PC:n.
Kanske min paranoida brorsa har tänkt till när han säger saker som "Om jag skaffar mobil så kan de spåra mig!"

Sen ska jag ha roligt på Sveriges resurser. Jag ska fixa ihop falska hotbilder och kanske gå så långt att jag faktiskt sätter ihop falska terroristgupper.
Fan vad kul jag ska ha.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Här handlar det alltså om att en person som är misstänkt för GROVA brott där polisen kan efter åklagarbeslut kunna få reda på vart personen har vistas och vilka han kontaktat, inte vad det handlat om eller något sådant, bara vart och när. Nu ska vi inte måla fan på väggen.

Exakt så här lät det hos bönderna när man började införa folkbokföring.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Exakt så här lät det hos bönderna när man började införa folkbokföring.

ja och se bara vad det har lett till. jag har aldrig sett så mycket svarta pengar byta ägare som ute på landet..

(helt apropå mörkernätetkommentaren tidigare)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm, om de nu måste spara all information, vad händer då om säg ALLA datorkunniga i Sverige satte upp 4 mailboxar var och satte scripts som automatiskt mailade fram och tillbaka mellan dem, säg 1 mail i sekunden. Skulle inte deras lagringsservrar bli rätt överbelastade?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det skulle nog få konsekvensen att bredbandsabonnemangen blir dyrare då operatörerna kommer behöva mer lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det skulle nog få konsekvensen att bredbandsabonnemangen blir dyrare då operatörerna kommer behöva mer lagringsutrymme.

Hur mkt plats tror du en emailadress tar t.ex.? Inte så värst mkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur mkt plats tror du en emailadress tar t.ex.? Inte så värst mkt.

Poängen var nog att vi ändå inte skulle sätta dit bredbandsoperatörerna. Om någon skulle åka dit är det bara vi själva.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Poängen var nog att vi ändå inte skulle sätta dit bredbandsoperatörerna. Om någon skulle åka dit är det bara vi själva.

Jag vet givetvis inte hur det ska fungera rent praktiskt men en gissning är att staten tillhandahåller lagringsmedium ditt bredbandsoperatörerna är skyldiga att tillhandahålla informationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt så ska operatörerna stå för hela kostanden och själva stå för lagringen, och vid fall då polis/åklagare behöver hjälp med bevisning får de ta kontakt med operatörerna för att få ut informationen.

Det lär nog fungera på samma sätt som idag när polis/åklagare vill ha den här typen av information från tex teleoperatörerna. Men att lagförslaget spec:ar vilken information som ska sparas och hur länge.

Iom att man som kund kan reklamera en faktura från tex en teleoperatör i upp till 2 år så lär de redan spara en komplett information om ens telefeonabonnemang under den perioden, så för teleoperatörerna så blir det nog ingen större skillnad mot nu.

Edit:
Mitt antagande verkar stämma.

Citat:

Lagringen sker hos leverantörerna, som också får bekosta arbetet att identifiera, spara och lagra trafikdata. Detta beräknas kosta 200 miljoner kronor. Kostnaden för att lämna ut uppgifter, 20 miljoner kronor, hamnar på staten.

http://www.idg.se/2.1085/1.129892

Permalänk
Medlem

Och eftersom bredbandsleverantörerna antagligen inte är det minsta intresserade av att sänka sina marginaler så kunde de ju lika gärna skrivit att det är vi, konsumenterna, som betalar hela det här kalaset.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

nån mer än jag som tycker att "för att bekämpa terorister" anledningen inte borde gå hem i sverige då det sker väldig väldigt sällan

om dom inte avser för dom som slänger tuggummi på marken stackars fåglar

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
nån mer än jag som tycker att "för att bekämpa terorister" anledningen inte borde gå hem i sverige då det sker väldig väldigt sällan

om dom inte avser för dom som slänger tuggummi på marken stackars fåglar

Min bil har aldrig fått krockskador heller men likförbannat betalar jag en försäkring till den.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag bryr mig inte så mycket, bara den som har något att gömma är rädd för ett sånt här beslut.

Du kanske inte tycker att du har något att dölja idag, men vem vet var du befinner dig om 10, 20 år?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Du kanske inte tycker att du har något att dölja idag, men vem vet var du befinner dig om 10, 20 år?

Hur menar du nu, om 10, 20 år är han en dömd pedofil på flykt undan polisen? Ja det är sant, då har han nog lite att dölja.

Hur som haver, det handlar alltså om vem man ringt eller mailat inte vad man ringt om eller vad man mailat om.

Polisen kan allstå vid GROVA brott med tillstånd av ÅKLAGARE få ut denna information. Vad är problemet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Hur som haver, det handlar alltså om vem man ringt eller mailat inte vad man ringt om eller vad man mailat om.

Polisen kan allstå vid GROVA brott med tillstånd av ÅKLAGARE få ut denna information. Vad är problemet?

Det kommer missbrukas, precis som PKU-regsitret.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Re: Dina telefonsamtal ska registreras

1. Jag är nyfiken på vad gemene man tycker om detta?
Jag har inget emot detta.

2. Tror ni att dom inte sparar innehållet i ett e-postmeddelande?
Nej. Jag är inte idiotiskt paraniod.

3. Gör inte USA redan detta och sparar all info?
Jag vet inte. Fråga dom, varför skulle vi veta?

4. Hur långt tror ni att kampen mot terrorism kommer att gå när det gäller ens intrigitet?
Jag vet inte.

5. Hur många av er tror att mycket av dessa nya lagar o förordningar mot terrorism som är/kan vara intrigitetskränkande är just mot terrorism och inte bara ännu ett led i makternas kontroll?
Inte jag.

Jag mår illa när jag hör folk gnälla om respekt, integritet och andra dagspopulära ord.