Permalänk
Medlem

Behöver jag en Macbook Pro+

Tja! Vann en summa pengar på lotto idag och tänkte börja bränna så fort som möjligt! Men jag vet inte vilken mac jag skall köpa för att bli nöjd. Vill ju inte bränna alla pengar direkt. Har kikat på MacBook Pro 15 tum 2.2GHz, den som kostar 17.995 kr (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wo/St...)

Jag skulle egentligen kunna köpa en MacBook och säkert känna mig nöjd, men jag vill ju gärna ha datorn ett par år framöver. Är proon ett bättre val?

Det jag gör på datorn är ju semesterfilmer, surf osv. Men jag vill ju gärna spela lite spel också! Jag är ingen grafiknörd (för man kan väl spela de senaste spelen på mac?)

tack och hej!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Re: Behöver jag en Macbook Pro+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Jag är ingen grafiknörd (för man kan väl spela de senaste spelen på mac?)

Visst. Om du installerar Windows så är det inga problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Visst. Om du installerar Windows så är det inga problem.

Vissa spel finns till Mac också.

Ang. topic så har jag ingen aning.

Permalänk

Först av allt, grattis!

För det andra, hur stor summa pengar hade du tänkt att bränna?
Köper du en MacBook kan du ju även köpa en extern disk och/eller en skärm för samma pris som Pro:n. Dock är ju inte MacBooken i närheten av Pro:n när det kommer till spel (nv8600 är bättre än X3100 ).

Så hur viktigt är spel, övriga tillbehör och hur mycket tänkte du spendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Behöver jag en Macbook Pro+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3

Jag skulle egentligen kunna köpa en MacBook och säkert känna mig nöjd, men jag vill ju gärna ha datorn ett par år framöver. Är proon ett bättre val?

om 2 år, nej. (så ett alternativ är kanske att köpa en bok och byta upp till en ny sån då, eller senare, istället)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Appropå senaste spelen
Crysis på min MBP med allt på low 1024x768 i 50 fps eller nåt.
Därimot funkade Unreal Tournament III betydligt bättre.
Nu har jag iofs "snikmodellen" med endast 128 MB RAM, så det ger väl kanske lite extra kräm med mer minne.

Visst dom senaste spelen funkar väl, men frågan är hur länge till?

Permalänk
Medlem

Jag har en lite mer än 1 år gammal Macbook och är störtnöjd med den.

Men ska du spela spel så skulle jag köpt en Macbook Pro om jag var du.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag funderade också över att köpa en MBP, 15" 2,2ghz men bestämde mi för en vanlig MB istället när de fick sin bump nyligen. Om inte skärmstorleken, skärmytan eller grafiken är det viktigaste för dig så är det värt att tänka på. Du får ju en vit MB för 12k med super drive. Byt ut minnet till 2-4gb så blir det 13-13,5k istället.
Själv beställde jag en svart och bytte hårddisken till en 250gb istället och köpte 4gb ram till. Totalt 17k. Längtar efter leveransen!

Permalänk
Medlem

shit vilket svårt val!! jag lirar ju egentligen ingenting! behöver jju knappt någon dator ens :/ hur är det med att spela upp HD-filmer osv? Funkar det eller?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

1. Köp en flaska glögg och en vanlig MacBook, fast den med dvd-brännare.
2. Värm glöggen.
3. Drick glöggen och njut.
4. Spara resten av pengarna på ditt bankkonto eller i din maddrass.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
shit vilket svårt val!! jag lirar ju egentligen ingenting! behöver jju knappt någon dator ens :/ hur är det med att spela upp HD-filmer osv? Funkar det eller?

Klart det funkar, det är en modern dualcoremaskin. Första macbooken med gamla core duo klarar apples 1080p-trailers utan problem och den här nya lär ju ha lite bättre prestanda.

Det här påminner om när macbook först kom och folk var oroliga för om det relativt kassa grafikkortet klarade av att spela dvd-film.

Permalänk

Jag tycker så här:
Ska du spela spel -> MBP
Ska du göra något grafikkrävande tex aperture -> MBP
Njuter du av stabil (snygg imho) byggkvalitet -> MBP.

Det är verkligen en Pro variant med stort P. Har själv en macbook (vit) och den funkar helt okey för mig, förutom då jag får för mig att spela eller dylikt.

Men å andra sidan kanske du skulle ha mer skojj av: macbook mellan modell (runt 12k va) sen en ps3'a på det, blir väl ungefär lika mycket.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Hade jag haft resurserna hade jag lätt köpt en MBP, bara gå in på en macaffär och känn lite på den så kommer du känna dig övertalad.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Jag tycker så här:
Ska du spela spel -> MBP
Ska du göra något grafikkrävande tex aperture -> MBP
Njuter du av stabil (snygg imho) byggkvalitet -> MBP.

Det är verkligen en Pro variant med stort P. Har själv en macbook (vit) och den funkar helt okey för mig, förutom då jag får för mig att spela eller dylikt.

Men å andra sidan kanske du skulle ha mer skojj av: macbook mellan modell (runt 12k va) sen en ps3'a på det, blir väl ungefär lika mycket.

Är inte aperture en avancerad slags fotohanterade med edit funktioner? Varför skulle den kräva mycket grafik?

Permalänk
Medlem

den belastar grafikkortet endel istället för bara processorn om jag förstått det rätt...alltså blir det lättare för processorn

Permalänk
Avstängd

Alltså MBP är ju ett kvalitetsbygge utan like, men det är hur man än vrider och vänder på det ingen spelmaskin. Jag hade nog köpt en vanlig MacBook och typ en PS3 istället. Men om jag hade råd hade jag ju inte bangat på en MBP, men du BEHÖVER den garanterat inte.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Re: Re: Behöver jag en Macbook Pro+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om 2 år, nej. (så ett alternativ är kanske att köpa en bok och byta upp till en ny sån då, eller senare, istället)

Du har en lustig uppfattning, du menar att en modern dator idag inte är tillräcklig om 2 år?

Jag bytte för 2 månader ut min 4 år gamla powerbook, enda problemet jag hade med den hade bara en 12" skärm. Blev lite för litet.

Har istället en 24" iMac nu, det är i stort sätt samma dator som en Macbook Pro. Och visst kommer den hålla om 2 år. Skulle tippa på att jag inte behöver mer prestanda de närmsta 5 åren, kanske mer.

Permalänk
Medlem

sweet! blir nog en svart macbook då!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

En skillnad är ju skärmen. Den är inte bara större, utan också betydligt bättre.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag bytte för 2 månader ut min 4 år gamla powerbook, enda problemet jag hade med den hade bara en 12" skärm. Blev lite för litet.

Kunde du spela typ crysis på den?

nej tänkte väl det. Det är väl förmodligen det han menar, i spel osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Kunde du spela typ crysis på den?

nej tänkte väl det. Det är väl förmodligen det han menar, i spel osv.

Indeed.. men ett 8600gt mobile lär väl klara Crysis ok på kanske lägsta grafiken så

Macbook + Valfri Spelkonsol .. Ps3 har lite överpris.. Själv körde jag X360 + Wii för mindre än vad en ny Ps3 kostar Det bästa av två världar =P

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Kunde du spela typ crysis på den?

nej tänkte väl det. Det är väl förmodligen det han menar, i spel osv.

Jag kan spela Civ 3 på den. Och modernare spel behövs inte.
Han sa inte heller att det gällde spel, semesterfilmer och surfning var området det skulle användas mest på.

btw, man köper inte bärbara maskiner om man vill ha långvarigt spelande, då köper jag en spelkonsoll.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en MacBook för ungefär 1.5 år sen och jag tror det kommer att dröja länge innan jag behöver uppgradera. Med den nya MacBook:en kan du fylla på mer minne och byta disk om det behövs, CPU:n är väl i dagsläget såpass bra att den utan problem kommer att räcka några år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
btw, man köper inte bärbara maskiner om man vill ha långvarigt spelande, då köper jag en spelkonsoll.

Håller med, att köpa en laptop för spelande känns bakvänt. Man får så mycket mer för pengarna om man istället satsar på en konsol.