Permalänk

Bygga "hemmastudio" billigt

Jag funderar på att bygga en inspelningsgrej modell billigare. Jag hade tänkt mig ca 12 fysiska ingångar (mono), och min fråga är: går det att bygga om utgångar på ett ljudkort till ingångar?

Om det nu går så skulle ju två 5.1-kort ge tillräckligt med ingångar. Sedan skulle jag på något sätt behöva fixa så att outputten kommer i firewire.

Jag vet nästan ingenting om datorer, det kanske blir enorma problem att skriva drivrutiner till ett sådant här system, men det kan ju vara roligt att försöka.

//Grubelstein

Permalänk
Medlem

Visst kan det va kul å pilla ibland, men om jag va du så skulle jag köpa ljudkort som är gjorda för sånt här. Om inte antalet ingångar inte räcker på ett kort så kan du alltid sätta in flera ljudkort tror jag. Du får nog kolla runt lite då det här inte är mitt område direkt.

edit: jag tror inte det går att göra en output till en input iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara enklare att köra med tolv ingångar som man reglerar manuellt (analogt) på ett slags mixerbord, för att sen gå ihop till en kanal in i ljuskortet. Det borde vara mycket enklare.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

du vill ju alltså i princip "bygga"(programmera) en mixer av 2st 6kanals ljudkort. genom att använda outputsen?? tror du att du kan skicka signal genom dom kanalerna? nej det går dåligt...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Alltså ,som sagt vet jag nästan ingenting om sådant här, men jag tycker liksom att rent teoretiskt borde ju DA-omvandlaren gå att köra åt andra hållet... man kanske måste vända några dioder...

Problemet med att ha flera ljudkort är att mitt har t ex en fysisk ingång, så då skulle jag behöva tolv ljudkort... vilket blir lite dyrt och inte alls elegant.
det finns ju så klart ljudkort som är gjorda för det här, men var ligger utmaningen i det?

Om jag skall ta in analoga signaler på ett mixer bord och köra in i ljudkortet som en signal går lite av idén förlorad, tanken är ju att det skall skrivas som tolv separata spår på hårddisken, den enda analoga ingång mitt ljudkort har (vad jag vet) är en stereoingång.

Det går väl kanske inte att bara programmera om kortet, man kanske måste löda om lite grejer också, men lödkolv har jag

Sen gäller det bara att skriva rutiner som kan administrera hur de digitala signalerna skickas... låter ju som en baggis...

//Grubelstein

Permalänk
Medlem

Borde gå, mitt modekort som är ett Asus A8R32-MVP kan jag kopla in min microfån i vilken ingång jag vill, kan även ha 2 microfåner. När jag kopplat in en ny 3,5mm sterio kontakt så frågar datorn snällt,
Jaha vad har du nu kopplat in?
Väljer jag microfån så funkar microfånen hur bra som hälst.

tror jag testat alla utgångar någon gång

lycka till med ditt bygge

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Köp ett ljudkort i valfri musikaffär, där kan du också fråga om hur du ska göra i övrigt.

Brorsan har en inspelningsstudio här hemma. Han köpte nått ljudkort speciellt för musikproduktion, kopplas genom en massa olika mojänger, nån "PreAmp" vad det nur är och sedan ett mixerbord med 8 kanaler. Jag vet heller inget om den här sortens grejer, men åk till en musikaffär och se om du blir klokare.

Permalänk

Jag var på en musikaffär, och de visade ett externt kort med en himla massa ingångarför fyratusen, så det är ju inte så farligt. Fast problemet med alla musikgrejer är at de inte följer den vanliga priskurvan för digitala prylar, för det är en såpass liten marknad. Men killen jag pratade med där hade ingen aning om man kunde genomföra min lilla plan eller inte, jag antar att jag är den förste som kommit på den här knäppa idén.

Musiker i allmänhet är väl inte så där superhändiga av sig...

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt vissa "vanliga" ljudkort som klarar av båda input och output på samma port. på exempelvis min dator kan man köra Bas/centern på micporten.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Att köra en DA som en AD eller vice verca går inte. Vissa ljudkort kan som någon nämnde tidigare patcha som så att ingångar blir utgångar och vice verca, fast jag har inte sett det på något kort gjort för inspelning.

4 in + 4 ut får du med m-Audios delta 66, kostade 2000kr när jag köpte ett för ett par år sedan, men jag tror inte att läget förändrats nämnvärt. Jag är i varje fall nöjd med prestandan. Finns (eller fanns) ett ur samma serie, med 8 in och 8 ut, kostade betydligt mer. Nästa steg skulle jag tro är 16 kanaler, vilket jag tror betyder 5-siffrigt pris.

Permalänk

att använda ljudutgångar som ljudingångar är väl ingefär som att bygga om ett grafikkort till ett TV-kort. det kommer inte fungera. om du ska spela in för efterredigering så är det helt omöjligt att använda ett billigt ljudkort, t.o.m. soundblaster är nästan ett skällsord i inspelningskretsar .

Det jag kan rekommendera är nog att beställa två stycken PreSonus firepod (eller fp10, som den heter idag enligt tillverkaren) från www.thomann.de/se för c:a 8000 inkl. frakt. då får du 16 ingångar med preamps och bra kvalite. eller om du inte behöver preamps så finns ECHO audiofire 12 med 12 linje in och ut för c:a 6000. billigare går nog faktiskt inte om du ska kunna göra hyggliga inspelningar. Dessutom är det nästan ett MÅSTE med texas-instruments-chip till firewire på datorn, 4sound är de enda jag vet har det, men jag hade tur och hade det på mitt mobo från asus. Om du vill köra PCI finns även m-audio delta 1010lt för ca 2000, dock vet jag inte om dessa går att använda flera samtidigt, men jag tror det.

Sen att man bör ha ljudkort som är gjorda för inspelning beror bl.a på att vanliga ljudkort har för dåliga DAC's, inga ASIO-drivrutiner och väldigt sällan routingmöjligheter. Speciellt ASIO är viktigt, för att kunna få låg latency, annars blir det ett rent helvete.

Det är bara att bita i det sura äpplet, inspelning är oförskämt dyrt!

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 12 kanaler att spela in på samtidigt? Vad är det för instrument du tänkt spela in?

Dina behov verkar gå lite förbi vad en "hemmastudio" brukar vara till för. Skriv gärna lite mer information om dina planer så kan jag dela med dig av mina erfarenheter iaf.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Allt som gäller musik är verkligen oförskämt dyrt, speciellt med tanke på hur billiga andra digitala prylar är.

Anledningen till att jag behöver tolv kanaler är att jag vill kunna spela in ett helt band, så jag tänkte att sex kanaler för gitarr/bas/sång (två gitarrister, en bassist alla sjunger, eller, ja, låter) och sedan sex för trummor. Och hela grejen skall väl helst vara relativt flyttbar, så att an kan använde i nå't garage ute i obygden, om man måste.

Det finns ingen som vet om man kan få tag på ett kopplingschema till ett ljudkort någonstans, eller bara till en AD-omvandlare?

Permalänk

om du bygger själv kommer du nästan omöjligt kunna kunna få duglig ljudkvalite för en rimlig peng. det behövs DAC's med rätt frekvensomfång, och dyra sådana, om det inte ska låta lika bra som integrerade ljudkort brukar. och du måste ha ASIO-drivrutiner, annars är det ingen ide att spela in

om du verkligen måste komma billigt undan är nog det bästa att skaffa ett ljudkort på fyra preamps, eller fyra line + mixer med fyra preamps och inserts/direct out. sen får du spela in instrumenten separat. på trummor sätter du mickar baskagge, virvel och overhead L/R. eller ett tvåkanaligt ljukort om du kan få tag på en bra mixer också, men då måste du sätta trummixen på en gång. separat inspelning av instrument är mycket billigare!

kolla in begagnatmarknaden på t.ex

www.vendolin.se
www.musikmarknaden.se

så kanske du kan fynda.
jag har t.ex hittat ett helt ok mixerbord på 20 kanaler inkl. hardcase för 1500, så det går att komma billigt undan om man hittar rätt prylar.

Permalänk
Medlem

Har ni någon lokal att ställa denna studio i?

Det krävs som sagt en del för att det här projektet ska bli bra och jag undrar om det kanske inte är bättre att hyra in sig på en inspelningsstudio när det väl är dags att spela in demo.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Lokal och lokal... Hittills har vi kört i en polares källare. När vi spelade in där, mest på skoj, körde vi på en killes gamla kassetdäck. Ultrastereo; två mickar, sången i den ena och allt annat i den andra. Det blev faktiskt förvånansvärt bra.

Problemet med en studio är att det blis sådan press, och så är det ju dyrt också. då köper jag nog hellre et externt ljudkort för fyratusen, men som sagt, var ligger utmaningen i det?

Finns det någon som vet hur man kan få tag på ett kopplingsschema till en AD-omvandlare, jag har sett sådana man har i bilelektronik, och de var inte så fruktansvärt komplicerade.

Vad gäller ljudkvaliteten så... vafan, en kondensator är en kondensator och allt görs ju ändå på samma fabrik i Taiwan.

Permalänk

http://www.pricerunner.se/pl/48-193812/Ljudkort/Terratec-Phas...

Två sådanna kort som du bryggar borde funka bra. Dom är inte så dyra heller. Ca: 1500 kronor stycket. Kablage för att brygga medföljer korten.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en skitmixer med firewire istället. Kostar runt 7500:- om du vill ha 8 mickingångar.
http://www.phonic.com/en/product/detail.php?group_name=&langu...

Jam har annars rätt okej priser på sina ljudkort
http://www.jamshop.se/ljudkort.html

Men 5.1 ljudkortsidén har jag inga tips på, har lite svårt att tänka mig att du skulle kunna komma fram till någon hyfsat resultat. Men önskar dig iaf lycka till

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10