Permalänk

Ignoranta amerikaner...

tjenare,

är just nu i Pennsylvania ett år som utbytesstudent, och går senior year på High School. En del av mina klasskamrater har minst sagt roliga kommentarer när man berättar att man är från Sverige.
Favoriterna hittils är ju dessa:

- Matteläraren plockar fram en passare och frågar "Do you have these in Sweden?"

- Elev: "You're from Sweden? I love Swiss cheese!"

- Annan elev: "You're from Sweden? I'm 12% Polish!"

- Ytterligare en elev: "Do you have all the modern stuff like computer and CDs in Sweden?"

- Samma som ovanstående: "Do you have microwaves in Sweden?"

Det är vad jag kan komma på såhär på rak arm.. Vad tror ni det beror på att amerikaner i regel vet så lite om andra länder? Vet inte om det här startar nån disskussion eller så, eller bara är en kul anekdot. Take care alla iaf.

Permalänk

Hahahaha, har hört liknande saker från polare som varit i staterna.

Permalänk
Medlem

Inget nytt att amerikaner är rent ut sagt dumma när det kommer till resten av världen. Såg en dokumentär om det amerikanska skolsystemet där det sades att 59% av de som går ur High School inte vet var Storbritannien är på kartan

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pröva att visa en europeisk världskarta (centrerad på Greenwich-meridianen) för amerikaner och be dem peka ut sitt eget land, det går inte alltid så bra...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vi hade lite smått dumma frågor till amerikanen som var här i ett år i tvåan med. Men det var kul och hon lärde sig faktiskt rätt så bra svenska med tanke på att hon bara var här ett år.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Re: Ignoranta amerikaner...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Vad tror ni det beror på att amerikaner i regel vet så lite om andra länder?

Det är väll egentligen inte så konstigt att folk i USA har dålig koll på Sverige, vi är ändå på andra sida världen och vi gör inte så mycket väsen av oss.

Fråga random-elev som läser på gymnasiet att beskriva något mindre land i asien så tror jag dom kommer ha liknande problem.

Men det är väll rätt känt att grundskolan i USA inte är den bästa. Dom har enorma variationer på kvaliten, har man tur får man gå i skolan i ett rikt område med bra skolor. Har man mindre tur och bor i ett fattigare område kan man bli utan skolböcker.

Permalänk
Medlem

En koreansk vän till mig blev anklagad för att vara nordkoreansk spion vid minst tre separata tillfällen under sin studietid i USA.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Ignoranta amerikaner...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight

- Annan elev: "You're from Sweden? I'm 12% Polish!"

uppenbara svaret: (om man ev vill ha stryk då alltså) "and clearly 88% all American.."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
En koreansk vän till mig blev anklagad för att vara nordkoreansk spion vid minst tre separata tillfällen under sin studietid i USA.

fick han reda på nått användbart då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Heh! Det är ju ännu intressantare att diskutera orsaken till den bristande omvärldsuppfattningen. Ett "dumt" och skrämt folk måste ju ändå vara det optimala att bli rik på

Vad gäller omvärldskunskap. Visst enskilda länder i europa är ju inte så värst intressanta egentligen. Som jämförelse, hur många kan räkna upp USAs delstater? Inte helt jämförbart, men jag förstår om amerikaner ser Europa snarare som ett land än en kontinent.

Som den tidigare jämförelsen, hur många här kan egentligen peka ut var Bangladesh, Guyana eller Ghana ligger?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Re: Ignoranta amerikaner...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Vad tror ni det beror på att amerikaner i regel vet så lite om andra länder?

Det beror nog mest på att skolan i USA är väldigt USA-centrerad. Geografi och historia handlar nästan bara om USA, övriga välden finns bokstavligen knappt med på kartan.

Amerikaner är inte dummare än andra, men deras skola har utformats så att de blir väldigt osäkra på omvärlden och ska tro att USA är långt överlägset alla andra länder.

Permalänk

Måste hålla med Fogel70 här, menar absolut inte att amerikaner skulle vara dummare än andra, bara mindre medvetna om vad som händer utanför deras eget land. Ska jag vara ärlig så kan jag knappast sätta in alla delstatsnamnen på en karta, men om nån nämner en delstat har jag i alla fall ett hum om vart den är och ATT det är en delstat. Har fått förklara att vi inte pratar franska, och att Sverige inte är en del av Ryssland också...

En annan kul är förresten häromdan, satt och tjuvlyssnade på en konversation två grabbar i min ålder (17) hade på bussen om Iran och kärnvapen. Orkar inte citera hela konversationen nu, men poängen en kille hade var att:

"so what om iran skaffar kärnvapen? dom är ju en del av ryssland, och dom har ju haft det länge. Det är bara media som vill skrämma oss!"

Permalänk
Medlem

Jo, det måste ju finnas en orsak till att Bush fortfarande är president.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Fogel70 har helt rätt. Lite sorgligt faktiskt. Men samtidigt blir man skrämd när man tänker på att det här folket är de som röstar fram planetens mäktigaste man med händerna på kärnvapen knappar. Tyvärr i vissa(Bush exempelvis) fall religösa dårar till president som inte är mycket bättre än irans mulla.

Visst ihopblandningen Sverige Schweiz kan jag fatta. Båda ligger på samma kontinent och har S i namnet. Men servitrisen som chefen mötte på en resturang under en USA resa är bara för mycket. Efter maten severad och en lätt konversation kom dom in på landet. Hur minns jag inte men svaret blev när hon fick höra ordet "sweden":

"Oh, Thats where they have kangaroos!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"How many sides does a triangle have?"

"Which state does KFC come from?"

Suck...

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Skrämmande...

Alltså det måste vara fake. Jag kan bara inte tro att folk är så dumma. Det går inte. Okej om man bor isolerad i typ Afrika eller nån söderhavsö, men USA nej.

Minst sagt skrämmande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jo Amerikanarna är roliga, men också bland dom trevligaste jag stött på iaf som turist där.

En polares syrra vad i NY för ganska många år sen och då frågade taxichaffisen "where are you from?" och hon svarar självklart "im from sweden" haha men då frågar han "whitch state is that?" hhahaha
Kan förstå att dom har 0koll till viss del då landet är så jävla stort mm men tex sätta Irak på kartan (som vi sett på youtube 1000ggr) borde man kunna innan man kritiserar folket som bor där

Permalänk

En kille som var i USA raggade upp en brud på en klubb när hon frågade var han var ifrån svarade han ju Sverige, följdfrågan från henne var:

"Didn't we bomb there?"

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

ingen kommentar om detta^^

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Antagligen för att USA är lika stort själv som hela Europa. Då behöver de inte kunna så mycket(förutsatt att det öht stämmer) om andra länder.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Har nog mindre att göra med att amerikaner skulle vara dumma, mer att deras media är väldigt självcentrerad och väldigt sällan rapporterar internationella nyheter. De flesta jänkare jag talat med säer att de blev rätt schockade när de läste internationella nyhetstidningar.

Om någon frågar mig om vi har isbjörnar så brukar jag säga att vi har dem som husdjur, och lär dem trick som att hämta posten varje morgn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Skrämmande...

ett rätt iaf, Fidel Castro är faktiskt en utmärkt sångare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Antagligen för att USA är lika stort själv som hela Europa. Då behöver de inte kunna så mycket(förutsatt att det öht stämmer) om andra länder.

jaha, men att Sverige är 2800 gånger större än Liechtenstein hindrar inte att jag kan peka ut det på kartan.

och enbart Ryssland* är större än USA, så är du säker på att du inte är Amerikan?

*(och om man nu inte räknar hela så är även Kanada** ensamt större, vilket jag inte tror kunskapen om det heller är i nån markant grad)

**(åas igen, de flesta i det där gänget hade troligen pekat ut även det som en delstat om de hittar det. detta är också vanligt.)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ehh... Varför ska de veta om ett litet pytteland som Sverige? Snarare svenskar som har lite väl mkt storhetsvansinne som tror att alla vet vad Sverige är. Kan nån av er peka ut alla delstaternas huvudstäder t.ex.? De flesta av delstaterna är ju mkt större än sverige så det borde ju inte vara så svårt för er.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Överdrieven nicht acthung!

Det är inte det, utan noll koll på andra länder osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ehh... Varför ska de veta om ett litet pytteland som Sverige? Snarare svenskar som har lite väl mkt storhetsvansinne som tror att alla vet vad Sverige är. Kan nån av er peka ut alla delstaternas huvudstäder t.ex.? De flesta av delstaterna är ju mkt större än sverige så det borde ju inte vara så svårt för er.

nej men en stor del iaf, men det är irrelevant egentligen då det här gänget troligen inte klarar det heller.

nu såg jag rätt dålig på den där filmen, men var det inte nån fomme som satte ut Nordkorea som Australien?

det säger ju en hel del även om bara en liten del av befolkningen har så dålig koll på nått som tom varit en markant del av deras egen historia. (eller åas kanske det är medvetet som systemet försöker radera ut alla misslyckanden, vad vet jag..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Här är svaret på varför medborgare i USA är så dåliga på geografi.

Se och beundra

http://www.youtube.com/watch?v=E9KUyMDo5iY

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej men en stor del iaf, men det är irrelevant egentligen då det här gänget troligen inte klarar det heller.

nu såg jag rätt dålig på den där filmen, men var det inte nån fomme som satte ut Nordkorea som Australien?

det säger ju en hel del även om bara en liten del av befolkningen har så dålig koll på nått som tom varit en markant del av deras egen historia. (eller åas kanske det är medvetet som systemet försöker radera ut alla misslyckanden, vad vet jag..)

Hur vet du att de inte klarar av det då? Vad jag vet så är de väldigt duktiga på det. Har du någon undersökning som visar att de inte klarar det?

Dessutom är USA ett antal ggr större än sverige. Det är väl klart det finns mindre "idioter" i sverige då.

Om du ska ha en relevant jämförelse om USAs kunskapsnivå så får du väl jämföra med hela Europas kunskaper om USAs delstater (som är egna stater dvs självbestämmande) med hela europa. Jag tror nog ett antal länder i Europa skulle få rätt så dåliga resultat på det kunskapstestet också. Ibland undrar man om somliga av er tänker på hur pass stort USA är. Det är inte precis som att man kan göra direkta jämförelser mellan USA och sverige.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Amerikaner är idioter, från botten till toppen av hela landet.

Ännu värre är det de super-kristna sekterna där, som nästan George Bush är på gränsen till ibland. Han ska dra in gud i allt, precis som Talibanerna & packet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Amerikaner är idioter, från botten till toppen av hela landet.

Ännu värre är det de super-kristna sekterna där, som nästan George Bush är på gränsen till ibland. Han ska dra in gud i allt, precis som Talibanerna & packet.

Läste du vad Sentenced skrev innan dig?
Det finns nog minst lika många idioter i Europa som det gör i USA.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur vet du att de inte klarar av det då? Vad jag vet så är de väldigt duktiga på det. Har du någon undersökning som visar att de inte klarar det?

Dessutom är USA ett antal ggr större än sverige. Det är väl klart det finns mindre "idioter" i sverige då.

Om du ska ha en relevant jämförelse om USAs kunskapsnivå så får du väl jämföra med hela Europas kunskaper om USAs delstater (som är egna stater dvs självbestämmande) med hela europa. Jag tror nog ett antal länder i Europa skulle få rätt så dåliga resultat på det kunskapstestet också. Ibland undrar man om somliga av er tänker på hur pass stort USA är. Det är inte precis som att man kan göra direkta jämförelser mellan USA och sverige.

jag vet inte mer än du om individerna i den videon, (för de var "gänget" jag talade om just där) men av den generella nivån undrar jag om de ens hittar sin egen födelseort. (och nej, jag tror inte att dessa är helt representativa vare sig för genomsnittliga Amerikaner eller ens för de intervjuade givetvis)

alltså.. nu frågar jag snart även dig om du är Amerikan. om du inte är ironisk, skärpning för tusan!

det skulle säkert dra ner nivån av rätt en hel del, (det finns ju gott om länder här där antingen utbildningen är sämre, eller där intresset för omvärlden också är lägre givetvis) men knappast till Amerikansk nivå. sen tycker jag inte jämförelsen är helt lyckad ändå, USAs delstater har en uppritning med väldigt svag geografisk förankring. Afrikas länder är en bättre liknelse. (som inte särdeles många har koll på heller vare sig här eller i USA.)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint