Permalänk
Melding Plague

Intel produktfinnare

Du vet säkert vilka processorer Conroe och Kentsfield är, men hur är det med Sossaman och Tualatin. Intel har i dagarna lagt upp en produktdatabas över bland annat processorer och styrkretsar där man kan sortera dem via arbetsnamn, eller "kodnamn" som det också kallas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ah, dom sista av PentiumIII = Tualatin! Lite kul av Intel att lägga upp de så.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

ska genast "titta upp" lite...

Permalänk
Medlem

En annan guldgruva är www.sandpile.org
Där står allt och lite till om alla x86 processorer, inte bara Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
En annan guldgruva är www.sandpile.org
Där står allt och lite till om alla x86 processorer, inte bara Intel.

Min pappa fick en dator med 8086-processor från jobbet. Vad den rockade tills jag skruvade isär datorn! Lät mer än en gammal dammsugare.

Permalänk
Medlem

Sossaman, var det efter Göran Persson måntro?

Permalänk
Medlem

Jaha min processor ska visst inte funka med det chipset som sitter på moderkortet I865PE men det funkar iaf så Asrock gör visst nåt som Intel inte vet om eller inte vill veta om för kollar man på 4300 så är den inte listad under "valid" detta chipset.

Finns annars för Intel att läsa om detta moderkort här http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ConRoe865PE om dom vill revidera uppgifterna på sin sida :p.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har kvar min Tualatin... Ska rama in den med min Pentium pro och P166mmx.

Permalänk
Medlem

Kul att ni tar Tualatin som ex då databasen bara sträcker sig från P4 och frammåt ;).

var allmänt en ganska "ny databas måste jag säga, inga lite äldre saker med, en lista över intels processorer och cipset borde ju iaf ha med I440BX, celeron 300A (fan har glömt bort kodnamnet ) och andra klassiker!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

En liten personlig anekdot..
Jag har för vana, att när jag bygger ny dator, att under windowsinstallationen döpa datorn efter processorns kodnamn. Min nuvarande dator heter Conroe, och kronlogiskt baklänges har mina burkar haft namnen Prescott, Northwood, Coppermine, Mendocino (<-- celeron 300A).

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sempe
En liten personlig anekdot..
Jag har för vana, att när jag bygger ny dator, att under windowsinstallationen döpa datorn efter processorns kodnamn. Min nuvarande dator heter Conroe, och kronlogiskt baklänges har mina burkar haft namnen Prescott, Northwood, Coppermine, Mendocino (<-- celeron 300A).

/S

Jag också! Jag vet inte riktigt när jag den tanken men det var några år sen iaf. Kodnamn på processorer är mycket roligare än på tex GPU:er. Känns inte lika roligt att döpa en dator till R580 eller NV40 eller nåt sånt. Ett tag körde jag med en clawhammer-kärna (A64) och som namn på datorn förstås. Clawhammer och sledgehammer tyckte jag var rätt tuffa namn iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W