FireStream 9170 är ett "grafikkort" för generella beräkningar

Permalänk
Melding Plague

FireStream 9170 är ett "grafikkort" för generella beräkningar

På senare tid har grafikprocessorer börjat användas för generella beräkningar. Grafikkort har exempelvis används för att beräkna proteinveckning för Folding@Home och att knäcka lösenord. Nu visar AMD upp en ny produkt specialdesignad för detta generella arbete.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice hade vatt nåt i hemmet hehe

Permalänk
Medlem

''1999 dollar'' Varesej det är dyrt eller billigt så är det antagligen nåt som företag och forskare kan tjäna in STORA pengar på, om deras uträkningar nu passar sig för denna metod. Att sitta och beräkna med CPU kraft kräver mångamånga fler CPUer och blir totalt sett mycket dyrare.

Fler och snabbare GPGPU-kort i framtiden är nåt som behövs!

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Frågan är varför man ska köpa denna, istället för 7-8st hd3870XT?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

hoppas språket blir lättare än krångliga glsl

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
*applåder* måste vara rekord endå? 5 dubbelposter... inte sett något liknande någonsin, sett 1-2 men 5? det är minsann ett rekord... *applåder* *applåder* (tips nästa gång klicka en gång på skriv knappen istället för 6...)

mysigt kort dock inget som hackers kommer ha råd med än på ett tag ^^

Är de riktiga hackers så lär de ju ha hyffsade ITjobb också vilket betalar hyffsat bra. så det ska de nog kunna pressa ur plånboken om de sparar lite:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag kan verkligen rekommendera alla hobbyutvecklare att ta en titt på nvidias CUDA som fungerar tillsammans med alla grafikkort i 8800-serien.

CUDA är en väldigt c-liknande påbyggnad av c++ och är relativt enkelt att utveckla i. Väldigt smidigt att debugga i emuleringsläge i Visual Studio också, finns även för Linux. I det program jag skrev blev hastighetsökningen 10-15 ggr mha ett 8800gts jämfört med en dubbeltrådad cpu-implementation som kördes på en E4300. Självklart krävs ju att beräkningarna som ska utföras går att parallellisera för att man ska få någon prestandavinst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclockers
AMD säljer dessutom FireStream tillsammans med ett mjukvaruutvecklingskit ...

Jag var, ärligt talat, tvungen att läsa om det sista ordet ett flertal gånger. Kunde inte riktigt tro på att ni skrev [k]skit[/k], och det gjorde ni ju inte heller.
Får väl skylla på ölen om inte någon annan gjorde samma misstag.

Vad grafikkortet anbelangar, så vetefan... Inget för mig iaf!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Muchos interesante..not, jag spelar, inte geekar (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag var, ärligt talat, tvungen att läsa om det sista ordet ett flertal gånger. Kunde inte riktigt tro på att ni skrev [k]skit[/k], och det gjorde ni ju inte heller.
Får väl skylla på ölen om inte någon annan gjorde samma misstag.

Vad grafikkortet anbelangar, så vetefan... Inget för mig iaf!

Haha, märkte också, hoho skit, hohooh. Fick mig ett fint skrattanfall såher på morgonkvisten.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Muchos interesante..not, jag spelar, inte geekar (?)

Haha, märkte också, hoho skit, hohooh. Fick mig ett fint skrattanfall såher på morgonkvisten.

Och hur mycket har du vänt på dygnet?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

* tråd rensad *
Blev lite mycket snack om Andre_Hs sexdubbla postande

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Undra hur den hjälper till i videoredigering! Grafikkortet "gör" inte så mycket när man sitter och klipper. Handlar om cpu och hårddisk.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

nu kanske quad-crossfire inte är helt överskattat.. massiv gpgpu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Från artikeln
Vidare har FireStream 9170 320 stycken stream processors.

Jag blev lite överraskad över att de lyckats klämma in över 9 miljoner stream processorer i kortet, men insåg sedan att det visst hette 9170 Annars hade det nog varit ett väldigt intressant kort. Men det finns säkert många som har stor nytta av ett sånt här kort ändå, även om det "bara" har 320 SP.

Permalänk
Avstängd

Ojoj fan att man inte hade pengar borde ju vara sjukt bra!

Tror dock att det skulle vara lite overkill för mig^^

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Tror i ärlighetensnamn att det inte ger mycker mer prestanda än ett vanligt grafikkort. Det är bara ännu ett sätt at tjäna pengar.
Det här får ni testa på SweC

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag blev lite överraskad över att de lyckats klämma in över 9 miljoner stream processorer i kortet, men insåg sedan att det visst hette 9170 Annars hade det nog varit ett väldigt intressant kort. Men det finns säkert många som har stor nytta av ett sånt här kort ändå, även om det "bara" har 320 SP.

Samma miss som jag gjorde. 9 miljoner hade varit sjukt imponerande

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Tror i ärlighetensnamn att det inte ger mycker mer prestanda än ett vanligt grafikkort. Det är bara ännu ett sätt at tjäna pengar.
Det här får ni testa på SweC

Det är ju inget grafikkort, det är ett beräkningskort för annat än grafik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Jag kan verkligen rekommendera alla hobbyutvecklare att ta en titt på nvidias CUDA som fungerar tillsammans med alla grafikkort i 8800-serien.

CUDA är en väldigt c-liknande påbyggnad av c++ och är relativt enkelt att utveckla i. Väldigt smidigt att debugga i emuleringsläge i Visual Studio också, finns även för Linux. I det program jag skrev blev hastighetsökningen 10-15 ggr mha ett 8800gts jämfört med en dubbeltrådad cpu-implementation som kördes på en E4300. Självklart krävs ju att beräkningarna som ska utföras går att parallellisera för att man ska få någon prestandavinst.

Använde du några SSE instruktioner när du körde det på E4300?
Det skulle eventuellt kunna får upp farten rejält...

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem

Jag ska ha allt i hela världen

Visa signatur

AMD Athlon 1500+ @1500mhz | 512 ddr pc 2700 | gforce2mx 64mb 4x | MSI KT3V

Permalänk

Det skulle vara riktigt trevligt att få veta vad man kan göra med detta kort. Om det ger datorn en rejäl prestanda kick så vore detta en riktigt bra sak.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
[B] Jag var, ärligt talat, tvungen att läsa om det sista ordet ett flertal gånger. Kunde inte riktigt tro på att ni skrev [k]skit[/k], och det gjorde ni ju inte heller.
Får väl skylla på ölen om inte någon annan gjorde samma misstag.
Du behöver inte skylla på ölen för jag gjorde nämligen samma sak.

Jag hakade även upp mig på att den hade drygt 9 miljoner stream processorer,
som jag sedan upptäckte att dom 4 första siffrorna va "komponentens namn"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Frågan är varför man ska köpa denna, istället för 7-8st hd3870XT?

Kanske därför att man ska utföra generella beräkningar istället för grafiska...
Detta grafikkorts användningsområde gränsar väl mer till processor hållet än grafikkorthållet, bara det att den har grafikkort specs.
Vore coolt med en billigare sådan här som kan hjälpa min stackars processor.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Inaktiv

det är bara att montera in en ps3 i datorn ^^ var någon forskare som smoffade ihop 8 st och forskade svarta hål Men det behövs väl sånahär kort om man bygger borar eller simulerar kärnvapen ;P