Permalänk

Vista eller XP?

Hej, jag ska bygga egen dator och undrar om jag borde köpa vista eller xp, jag ska lira nykommande spel så som far cry 2 elr crysis, vad tkr ni?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska köpa det och förmodligen ha det en längre tid skulle jag valt vista eftersom det är framtidssäkrast och har stöd för DirectX 10.

Permalänk

ok, tack har oxå tänkt så men fått höra att dte tar så mkt prestanda av datan,

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Har inte lika mycket kött på benen angående Vista numera, men när det var "nytt" på marknaden och jag gav mig på det var det bannemej inte ett skit som fungerade. Drivrutiner till diverse mjukvara fans inte eller gick ej att använda, cd/dvd-enheten hittades inte alls, saker och ting hängde sig med jämna mellanrum och-så-vidare-allt-möjligt.
Så föreslagsvis tar Microsoft och kör upp Vista i storgången tills åtminstånde de flesta barnsjukdommar och problem är lösta. Och, ja, det drar betydligt mer prestanda än Xp.

Om du sedan tidigare har Xp så fortsätt för allt i världen med det. Skall du däremot köpa ett nytt operativsystem kanske Vista kan vara en möjlighet då det bör vara mer intressant i framtiden.

(Dessa påståenden och tyckanden är byggda på hur Vista tidigare har behandlat mig.)

EDIT: Ta förövrigt en titt här angående Crysis: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

köp vista, framtids säkert som sagt. sjlv köpte jag det nyss och allt har funkat fin fint.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kör vista nu och det fungerar klockrent!

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, är det en bra dator du köper så ta vista. Är det en riktig riktig budget för typ 3k så får du nog köpa XP.
Jag har vista själv och i princip allt funkar som det ska, har stött på nåt litet fel men tror inte det beror på vista.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Använd sökfunktionen och sluta korsposta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||