One Laptop Per Child-datorerna börjar massproduceras

Permalänk
Melding Plague

One Laptop Per Child-datorerna börjar massproduceras

I januari 2005 skapades projektet One Laptop Per Child, ett projekt med målet att distribuera billiga bärbara datorer till skolbarn i u-länder. Nu nästan tre år senare har datorerna börjat masstillverkas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev ju lite dyrare än planerat, trist för kompontenterna var ju inget man höjer till skyarna.
Men, den lär nog uppfylla sitt syfte mer än väl, bara den är tillräckligt skyddad mot damm, smuts och sånt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Fint!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Blev ju lite dyrare än planerat, trist för kompontenterna var ju inget man höjer till skyarna.
Men, den lär nog uppfylla sitt syfte mer än väl, bara den är tillräckligt skyddad mot damm, smuts och sånt.

lite höjningar påverkar knappast nått..tror nog att dom som sköter detta har mycket väl råd

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Är det en Intel eller Amd cpu i den?

Permalänk
Avstängd

aww detta var ju riktigt gulligt ju.
älskar att EA donerat en sim city-vertion me som dom kan ha roligt med.

vi behöver fler såna här projekt i världen.

stor respekt från min sida till det folk som organiserade detta.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Electronic Arts har även donerat en version av SimCity till projektet.

Passande spel, så att de kan lära sig global ekonomi och att bygga upp fungerande samhällen.

Datorn ligger ju inte allt för mycket över deras mål, en dator hamnar ju på $199 (ca 12-13 hundra).

Permalänk
Medlem

Men egt. varför slänger man in en webcam i en dator som ska vara billig? När de har dragit ner så pass mkt på allt annat så e de väl dummt o sätta dit en webcam?
Knappast nåt man kan ha användning för i en sådan maskin iaf pga prestanda och om jag inte är ute och cyklar så är väl de drabbade länderna i Afrika inte så välutrustade vad det gäller internet?

Dummt gjort iaf imo

Permalänk
Avstängd

Men Valdi & Có lyckades ju få ner priset på laptop till $100... åh fy fan vad jag älskar att påminna alla idioter som gick på det

Men helt omöjligt är det väl inte, undvik Windows så spar man pengar på licensen OCH hör och häpna... man behöver inte [Ctrl]+[Alt]+[Del] knapparna, dom är väl värda ett par ören

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att vi kommer att få se fler nigeria-brev fortsätningsvis...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Någonting säger mig att vi kommer att få se fler nigeria-brev fortsätningsvis...

Yep, mångfald fler

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Passande spel, så att de kan lära sig global ekonomi och att bygga upp fungerande samhällen.

Datorn ligger ju inte allt för mycket över deras mål, en dator hamnar ju på $199 (ca 12-13 hundra).

Blev det 199 dollar? Hundradollarsdator, tvåhundradollarsdator själv tycker jag det låter långt ifrån målet om jag inte missuppfattat.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Blev det 199 dollar? Hundradollarsdator, tvåhundradollarsdator själv tycker jag det låter långt ifrån målet om jag inte missuppfattat.

Så sant, så sant.
Låt oss hoppas att de lärare som ska visa ungarna hur datorn fungerar arbetar ideellt i än större omfattning än vad som behövdes redan när prislappen var $100.

MSV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Någonting säger mig att vi kommer att få se fler nigeria-brev fortsätningsvis...

dagens i-landsproblem?

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas detta bidrar till att det byggs fler skolor i dessa länder också. För tyvärr är det inte alltid de har någonstans att vara.

Men det är ett bra initiativ, så att de inte halkar efter ännu längre.

Permalänk
Medlem

Någon redaktör:
NI skriver fel, projektet var inte ifrån början avsett att kosta 100$, det var MÅLET, finns ett "TEDtalk" där en av grundarna pratar om det och säger att målet är att det första skall kosta kanske 200-150$ och att priset SEDAN skall sjunka till 100$.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen det är en skitbra ide att utrusta datorerna med kameror. Dels för att kameror sprider en viss glädje och man kan ha väldigt roligt med dom, och sen kan man ta bilder på saker som vi inte ser i väst. D vs händer något så är alla datorerna utrustade med kameror och internet så det skulle ev tvinga de fattiga länderna att vara lite mer försiktiga med vad de gör.

Permalänk
Avstängd

Fint att de gav dem simcity. vaddå slag under bältet?
Typ: "Lär er bygga städer era jävla infödingar"
EA är onda på ett sneaky sätt också!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Fint att de gav dem simcity. vaddå slag under bältet?
Typ: "Lär er bygga städer era jävla infödingar"
EA är onda på ett sneaky sätt också!

Det där var bara pinsamt.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Någonting säger mig att vi kommer att få se fler nigeria-brev fortsätningsvis...

Den som går på det förtjänar att bli blåst. Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket. Och det är helt rätt, girigbukar föraktar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Fint att de gav dem simcity. vaddå slag under bältet?
Typ: "Lär er bygga städer era jävla infödingar"
EA är onda på ett sneaky sätt också!

Skitsnack! Dels beror det på systemkraven för datorn är ju ingen hightech spelburk. Eftersom det är brist på utbildning så är SimCity väldigt passande. Jag lärde mig väldigt mycket från det spelet när jag var liten, så varför skulle inte andra kunna göra det.

Det är ju inte direkt passande att skicka med en version av NHL 95..

Bra att man tänker efter innan man skriver.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Hmm, där har alla ni som beställde "tusenkronorsdatorn" från Medison ett något dyrare alternativ som eventuellt kan rymmas inom budgeten.
Fördelen är förstås att dessa datorer inte är uppenbara sagor...

Jaja, trevligt hursomhelst. Men 200 dollar lär väl knappast några fattiga barn i afrika kunna lägga ut på en dator. Det är väl betydligt mer än en vanlig årslön för många vuxna i många länder där ?
Eller är det tänkt att bistånd eller något ska bekosta dem ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag har en känsla av att biståndsorganisationer kommer köpa upp datorer för att bekosta utbildning på det sättet. De kommer aldrig få råd med dessa datorer om ingen hjälper dem att få ihop till kostnaderna.

Tragiskt att det ens finns så stor ekonomisk skillnad i världen. Skulle vilja åka ner och lära dem ett och annat helt gratis. Skulle vara en upplevelse minst sagt.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
dagens i-landsproblem?

Javisst, bedrägeri är en riktigt petitess.

Permalänk
Medlem

http://www.laptop.org/en/img/specs_coreElectronics.jpg
Verkar som amd har stått för cpu:n

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Hm, medföljer det inte en miniutgåva av engelska Wikipedia också?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bra att det rör på sig! Man bör även berömma OLPC för att dom inspirerat andra tillverkare att göra liknande datorer (relativt klena, billiga) Det har lixom påpekats förr men jag säger det igen, det kommer göra stor skillnad för folk som tidigare inte haft tillgång till nån sorts (skruppelfri)media, samt, datorerna drar väldigt lite ström vilket ju värnar om moder natur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Men helt omöjligt är det väl inte, undvik Windows så spar man pengar på licensen OCH hör och häpna... man behöver inte [Ctrl]+[Alt]+[Del] knapparna, dom är väl värda ett par ören

Hehehe

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Jaha.. Hur ska jag få tag på en sån. =/ Den säljs i USA i en begränsad tid, med start den 12 november. Hoppas verkligen att dom utvecklar det och säljer internationellt också. Eller åtminstone EU=) Jag är rädd att priset kan bli dyrt på ebay.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från börja var det tänkt att länder skulle köpa upp en massa (Kom ej ihåg hur många tusen) och ge till de fattiga gratis. Det var vist 2 länder som redan hade nappat på massuppköpet för någon månad sedan.

Sedan la de till det de skrev i artikeln att köp 2 där den ena doneras till en fattig. Antar att de var så många som ville ha den där bärbara att de la till möjligheten att få en själv och det var efter att de hade sett specsen. Jag gillar den biten att man inte behöver ett elutag utan de fanns en smart lösning för att ladda upp batteriet själv. Önskade att alla bärbara hade den smarta lösningen som man kunde använda i nödfall.

Undrar hur bra det är att spela upp filmer och sådant?
Måste börja testa lite linux.

Permalänk
Citat:

har en 7,5-tums TFT-skärm med en upplösning på 1200×900

Fan vilken jävla über skärm da! kan man inte få skärmar på 17" med samma antal pixlar per yta?