Sas-stöd på entusiastmoderkort från MSI?

Permalänk
Melding Plague

Sas-stöd på entusiastmoderkort från MSI?

Det går rykten just nu kring MSI:s kommande entusiastinriktade moderkort K8A2 Platinum som bygger på AMD:s styrkrets 790FX som tydligen skall stödja det serverinriktade hårddiskgränssnittet sas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

15k RPM på systemdisken vore inte helt fel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara trevligt om man har råd med en "high-end"-dator

Permalänk
Medlem

Som sagt, en 76gigs 15krpm som systemdisk skulle inte sitta helt fel.

Permalänk
Medlem

chassiet skulle låta som en v12a hehe men skämt å sido en sådan disk skulle man haft på 15 krpm är det dom diskarna som heter fibre channel på prisjakt.se ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha en cheetah om den fanns för sata300 men det gör den inte. mycket mer prisvärd än en raptor

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

ja skulle inte lita för mycke på det här ryktet, fudzilla är inte den mest pålitliga källan direkt.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

DELL Precision 390 med trevlig diskprestanda.

Min ws på arbetet beställde jag med en trevlig raid 0 konfig. (2x73 GB SAS 15k 3.5 '') Raidkortet är samma som sitter i deras servrar. Och ja! Det låter. Men hastigheten är mycket trevlig. Andra disken i systemet körs också med raid 0. (2x36 GB sata10k)

mvh
mike

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att jag inte använder SAS i detta nu är att jag tycker att alla vettiga kontrollerkort är ovärt dyra, integreras en i ett moderkort (som så klart helst inte skall kosta mer än ~3k) däremot... då kan vi snacka affärer

Hoppas det här visar sig stämma!

Permalänk
Medlem

Re: DELL Precision 390 med trevlig diskprestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael.folin
Min ws på arbetet beställde jag med en trevlig raid 0 konfig. (2x73 GB SAS 15k 3.5 '') Raidkortet är samma som sitter i deras servrar. Och ja! Det låter. Men hastigheten är mycket trevlig. Andra disken i systemet körs också med raid 0. (2x36 GB sata10k)

mvh
mike

*nördstämplar*

lite fusk själv har man bara 10k Scasi disk 74Gb
Man märker defenitivt skillnad mot slö gammal 7200rpm disk iaf

Eller är det 15k?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
chassiet skulle låta som en v12a hehe men skämt å sido en sådan disk skulle man haft på 15 krpm är det dom diskarna som heter fibre channel på prisjakt.se ?

Nej det är en annan anslutningsteknik. Du ska titta efter SAS.

Om man ska ha spelhårddisk så var det i varje fall förr fujistu MAX (MAU även kallad) eller Maxtor Athlas II som gällde.
http://www.storagereview.com/ST3300655LW.sr?page=0%2C3
I det testet slår de seagate cheetah 15K.5 i spel fast den har bättre råprestanda. Hur 15K.6 står sig vet jag inte.

För hemanvändare är SAS väldigt lite prestandaskillnad (i spel) mot raptor när man räknar in kostnaden för kontrollern. Om det skulle kunna komma en icke-RAID kontroller billigt (eller raid för den delen med) på ett hyfsat prissatt moderkort kan det nog vara intressant för vissa.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har testat en server med SAS diskar, det gick tokfort att kopiera 500mb mellan 2 partitioner. 2 sekunder typ. Det man sa efteråt var "Vafan? Var det samma disk och gjorde vi move istället för copy?", men det var det inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

Fyfan va nice med SAS! En 15k RPM klår väl 2 stycken raptor i RAID eller hur var det? Datorn lär bli grymt snabb. Kanske man slipper skaffa PCI-kort som har kompatabilitetsproblem etc etc.

Permalänk

FYYY FAAN! Det var sjukt billigare än jag trodde! senast jag kollade kosta SAS prylar skjortan. Men tyvärr är det fortfarande för dyrt för mig

Om ett par år kommer det säkert vara SSD diskar som dominerar, om man inte bygger in fler "läsarmar" i mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Ryktet angående MSI K9A2 Platinum är bekräftade sedan en tid tillbaka....

se själva: http://www.msi.eu/news/press/PR_K9A2Platinum/PR_K9A2Platinum....

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
FYYY FAAN! Det var sjukt billigare än jag trodde! senast jag kollade kosta SAS prylar skjortan. Men tyvärr är det fortfarande för dyrt för mig

Om ett par år kommer det säkert vara SSD diskar som dominerar, om man inte bygger in fler "läsarmar" i mekaniska diskar.

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501010896... sas disk på 146 gb 2595 kr

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501009061...

150 gb raptor 1895kr

700 kr i skillnad inte så farligt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501010896... sas disk på 146 gb 2595 kr

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501009061...

150 gb raptor 1895kr

700 kr i skillnad inte så farligt!

kollade på det, men att det kostar över 700kr är för dyrt för mig, jag har bara mitt studiebidrag Sen ska man ju har kontrollerkort också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
kollade på det, men att det kostar över 700kr är för dyrt för mig, jag har bara mitt studiebidrag Sen ska man ju har kontrollerkort också.

ja är man student så har man det ju värre än kyrkråttan!

men kommer det "vanliga moderkort med stöd för sas så är det bra! men en del av moderkorten med tex socket 771 har redan stöd för sas!

men dyra! vanliga modorkort är ju inte jätte dyrt när man ska bygga nytt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har man en SAS som bootdisk borde väl OS laddas innan man hinner säga windows.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Har man en SAS som bootdisk borde väl OS laddas innan man hinner säga windows.

jo kanske men tänk o ha en med bara spel installationerna på! snabba laddningstider!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Har testat en server med SAS diskar, det gick tokfort att kopiera 500mb mellan 2 partitioner. 2 sekunder typ. Det man sa efteråt var "Vafan? Var det samma disk och gjorde vi move istället för copy?", men det var det inte.

seagate cheetah 15K.5 diskar (ett bra exempel på 15K sas) har väl en maximal prestanda på 135 MB/s längst ut på disken.
Andra, typ fujitsu MAX har inte ens 100 MB som max.
Jag tror du skarvat lite mycket på de där 2 sekunderna

Finns testar hos storagereview. 15K sas diskar är inte så imponerande bättre än raptor för spelare. Talar man däremot riktig multi user serversaker så får raptorn stryk som en mobbad unge. Precis vad 15K SAS är gjorda för

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Men SAS borde väl ge högre status! Men större SAS-diskar på 300 GB är lite för dyra ATM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
seagate cheetah 15K.5 diskar (ett bra exempel på 15K sas) har väl en maximal prestanda på 135 MB/s längst ut på disken.
Andra, typ fujitsu MAX har inte ens 100 MB som max.
Jag tror du skarvat lite mycket på de där 2 sekunderna

Jag har 2 stycken 500gb Samsung som dom flesta har. När jag kopierar/flyttar en 700mb fil från den ena disken till den andra, och filen inte är fragmenterad där den ligger, och den inte behöver skrivas fragmenterat. Då går det så snabbt att mätaren som visar hur lång tid det tar att flytta filen, inte ens kommer upp.