Hitachi tillkännager hårddisk-serien Cinemastar

Permalänk
Melding Plague

Hitachi tillkännager hårddisk-serien Cinemastar

Hårddisktillverkaren Hitachi har tillkännagivit en ny serie av hårdiskar, Cinemastar. Som namnet antyder rör det sig om hårddiskar anpassade för lagring av digital media såsom film.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur tillverkar man en hårddisk speciellt för lagring av digital media?

Permalänk
Medlem

Hitachi Cinemastar "The Pirate Bay Edition", snart i en butik nära dig?

Visa signatur

| Pentium MMX 166MHz | 96MB EDO | 2,1GB Seagate | Panasonic Toughbook CF-25 Mark3 | Toughbook FTW! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Hur tillverkar man en hårddisk speciellt för lagring av digital media?

Citat:

Ursprungligt inskrivet av nyhet
Hårddiskar i Cinemastar-serien är tänkta att användas i dvr-apparater (digital video recorders), mobila mediaspelare och set-top-boxar. Gemensamt för alla modeller är att de är utvecklade för att dra lite ström, vara tysta och ha en hög tillförlitlighet.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ofta är det väldigt klena nätaggregat i digitalboxar där man kan ha hårddisk i vilket kräver låg strömförbrukning.

Frågan är dock om det är så stor konsumentmarknad för dessa hårddiskar, tvivlar på det. Däremot är det säkert intressant för tillverkare som stoppar i dessa direkt från fabrik.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Hur tyst?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ofta är det väldigt klena nätaggregat i digitalboxar där man kan ha hårddisk i vilket kräver låg strömförbrukning.

Frågan är dock om det är så stor konsumentmarknad för dessa hårddiskar, tvivlar på det. Däremot är det säkert intressant för tillverkare som stoppar i dessa direkt från fabrik.

Varför inte? Vill då ha min htpc så strömsnål och tyst det bara går

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med denna produkt. Dom flesta hårdiskar är väl utvecklade för att dra lite ström och vara tysta. Känns som att dom bara tagit en vanlig hårddisk och hittat på något för att sälja mer.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Hur tillverkar man en hårddisk speciellt för lagring av digital media?

Det lär som sagt gå lagra annan information på disken.
Men den är framtagen och utveckland med tanken på att andvändas för lagring av digital media, i utrustning som är framtagen speciellt för digital media Såsom HTPC o digitalboxar o grejer.....

förstår du?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Förstår inte grejen med denna produkt. Dom flesta hårdiskar är väl utvecklade för att dra lite ström och vara tysta. Känns som att dom bara tagit en vanlig hårddisk och hittat på något för att sälja mer.

Är ju lite som att säga "Jag förstår inte grejjen med detta grafikkort. Alla grafikkort görs väl nästan för att ge så bra prestanda det går i spel så varför välja dessa?".

Är väl helt enkelt så att på något eller några av de områden som nämns kommer dessa hårddiskar förhoppningsvis utmärka sig positivt.
Är det endast tänkt för det som nämns gissar jag även på att man kan göra vissa kompromisser på vissa saker för att dra fördelar på det man är ute efter här. Väldigt snabba åtkomsttider är exempelvis inte särskilt relevant gissar jag?

Väntar dock på lite recensioner innan jag inhandlar en. Köper inte grisen i säcken förstås

Visar det sig att de inte är starkare på nämnda områden än "normal" disken så blir det ju väldigt pinsamt och dålig PR. Så gissar på att man inte gör det misstaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Är ju lite som att säga "Jag förstår inte grejjen med detta grafikkort. Alla grafikkort görs väl nästan för att ge så bra prestanda det går i spel så varför välja dessa?".

Tycker snarare det är som att ta fram ett grafikkort som är speciellt optimerat för till exempel Call of Duty 4 då det har en kraftig GPU och bra kylning...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Varför inte? Vill då ha min htpc så strömsnål och tyst det bara går

Så för att du vill ha 1 disk så betyder det att det finns en stor marknad?

Alltså vi pratar kanske en strömförbrukningsskillnad som ligger runt 0,25A.
Effektmässigt är det runt ett par watt vi talar om vid full belastning.

Jag står fortfarande fast vid att jag inte tror det finns nån stor konsumentmarknad för dessa. Alltså menandes privatpersoner som köper lösa diskar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Men tjaa, det finns ju en marknad för Raptor (10 000rpm) så det borde kanske finnas en motsvarighet på andra sidan också? Vanliga satadiskar i 2,5" storlek är kanske inte ovanligt (eller?) men det är iaf den första jag hör talas om.

Permalänk

satadiskar i 2,5" för bärbara har funnits ute ett väldigt långt tag

vi får se vad recensionerna säger om ljudet av dessa två innan vi hurrar för högt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Hur tillverkar man en hårddisk speciellt för lagring av digital media?

http://www.weaknees.com/seagate-db35-hard-drives.php
Seagate DB35 drives and Maxtor QuickView drives have a few key differences from normal desktop drives that make them far superior to desktop drives for PVR usage:

*Thermal Control: On board sensors monitor temperature and adjust characteristics as necessary to keep the temperature optimal.

*Durability: These drives run at 7200 RPM - more than fast enough for every PVR (providing about three times the necessary peak throughput) but not fast enough to wear out sooner.

*Acoustic Management: DVR-specific drives are specially tuned to run as quietly as possible.

*A/V Streaming: DVR-specific drives have been optimized and tuned to provide consistent data to the PVR processor. Standard desktop drives can hang while retrying drive reads - QuickView drives know to move ahead and provide more data to keep video smooth.

*Error Recovery: Desktop drives retry on errors to make sure that your Excel spreadsheet is exactly right - it's imperative. But when watching video, if one block of data is bad, you may not even notice a dark spot on one frame for 1/30th of a second. So these drives are tuned to move past errors faster, putting the stream of data as top priority. Where desktop drives often cause stutters, these drives run smooth.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Förstår inte grejen med denna produkt. Dom flesta hårdiskar är väl utvecklade för att dra lite ström och vara tysta. Känns som att dom bara tagit en vanlig hårddisk och hittat på något för att sälja mer.

Ja, men de här diskarna kan tumma på prestandan för att uppnå lägre ljudnivå och strömförbrukning - det kan inte vanliga diskar.
Och eftersom hög prestanda ofta är jusst det som drar upp ljudnivån och strömförbrukningen så kan man kanske få en märkbar skillnad.

Dessa är väl inte menat för konsumenter direkt utan ska sitta i PVR maskiner m.m.? Marknaden där finns antagligen. Sen så är det väldigt många som prioriterar ljudnivå (och värmeutveckling så att man kan isolera bättre). Folk går ju så långt att de köper 2.5" diskar för jusst detta. Kanske inte så jättevanligt men marknaden finns ju antagligen för HTPCs m.m. också, som blir allt populärare.