Permalänk
Medlem

Bygga egen USB grej

Skulle behöva bygga en liten konstruktion där jag kopplar in en mikrofon för komradio till datorn, och där sedan sändningsknappen ska styra en funktion i ett program, samtidigt som det förstås ska komma in ljud från miken.

Har dock noll koll på hur just USB funkar. Måste man kanske bränna sig en liten Eprom eller liknande med instruktioner till datorn?

Permalänk

Lättast är att köra knappen på parallellporten och så kör du ljud in på line-in via ljudkortet. Till serieporten finns det ett hack(någonstans) som missbrukar dens funktion så att den typ blir som parallellporten.
Saknar du dessa portar så får du köra usb, det blir även svårare att programmera på persondatorn.
På frågan om man måste programmera någon krets till usb, så är svaret ja om man skall göra riktigt.

Men det finns en massa färdiga usbkretsar att köpa och det finns säkerligen någon som säljer färdigprogrammerade mikrodator som översätter usb till några in och utgångar.
Så visst googlar man kan man säkert hitta och det är det jag rekommenderar dig om du är beredd på att lägga ner tid. (jag vet ingen färdig krets, utan skulle få googla som du)
Men om jag skulle lösa problemet så skulle jag först välja parallell sedan seriellporten och sist usb om de andra inte fanns innan. Och då programmera min egen mikrodator. Det är en lösning för dig också, men omständlig väg att gå.

En annan metod är att slakta en befintlig usbpryl typ denna: http://www.everythingusb.com/usb_smart_button_12690.html
Och sedan byta ut knappen mot och göra om programmet.

Nu vet jag inget om dina kunskaper, men det är en hel del arbete med det projekt som du tänker göra. Du kan börja med att göra ett progarm som kan spela in från line-in på ljudkortet när du klickar på en knapp på skärmen.
Det är lite arbete med det med och för många så skulle det räcka för att de skulle ge upp. Lättaste språket/program för lösningen som jag vet är labview, men det tar lite tid att komma in i detta språk/program.
*edit*
Om det är rätt impedans på mikrofonen för line in får du också kolla upp.
Nackdel med labview som språk/program är att få på forumet som behärskar det och de som gör det har det inte heller det alltid installerat det eller tid.. (tar som sagt lite tid att komma in i det, inte som C etc..) Inget unikt för detta forum, utan gäller typ alla datorforum.
Så du får kanske bättre hjälp i något vanligare språk.

*edit2* Jag glömde bort att velleman säljer ett färdigt usb interface:
http://www.kjell.com/?item=87160&path=
(kostar 150kr extra ihopbyggt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för utförligt svar!

Serieporten/paralellporten kan vara ett alternativ, där har jag sett rätt många byggexempel på nätet som man kanske kan göra om lite.

Fördelen med USB i detta fall är att jag också kommer behöver lite ström att driva mikrofonen med (kondensatormik).

Kanske byggsatsen från Kjell.com kan vara något. Får kika närmare på det! (såg liknande grej i professionellt utförande, typ 1500$ vilket är lite saftigt )