Telia testar hdtv via bredbandsnätet

Permalänk
Melding Plague

Telia testar hdtv via bredbandsnätet

Telia tillkännagav i fredags att de under denna månad kommer att inleda ett test av hdtv via bredbandet. Totalt får 70 lyckliga hushåll tillgång till en hdtv-mottagare som tar emot signaler via bredbandet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om jag får lagg i onlinespelande för att grannen kollar på film.

Permalänk
Medlem

Ge mig, NUUUUUUUUUU!

Permalänk
Avstängd

hmm undrar exakt hur mycket det krävs för detta.
behövs det inte runt 8mbit/sec för vanlig tv med stereoljud?

och detta då? 20-30 kanske? (tror jag måste skaffa 100mbit fiber snart)

btw Yaaay för att se nyheterna i full hd XD
det är väl typ det som testarna får stå ut med nu XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

om det kommer fiber till hushållen, så är detta inget större problem.
Det beror vilken teknik som används, men det krävs en hel del för att kunna få det att funka.

Permalänk
Medlem

Tur man får 1000/100 till våren

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
hmm undrar exakt hur mycket det krävs för detta.
behövs det inte runt 8mbit/sec för vanlig tv med stereoljud?

och detta då? 20-30 kanske? (tror jag måste skaffa 100mbit fiber snart)

btw Yaaay för att se nyheterna i full hd XD
det är väl typ det som testarna får stå ut med nu XD

Man brukar ju säga att HD är 4x fler pixlar än SD, så det tar väl antagligen 4x mer bandbredd då...

så 4x8= 36mbit/s blir min gissning... mycket för oss flesta

Permalänk
Medlem

Stämmer inte.

Vanlig standard digtal-TV tar 5Mbit/s per kanal och när SVT sände fotbolls VM så var det en 720P signal som de sände i 22Mbit/s

En 1080i signal drar drygt 30Mbit/s och en 1080P 25FPS ungefär lika mycket dock sänder man det absolut ideala och tyngsta 1080P med 60FPS h.264 så kommer man lätt upp i 60Mbit/s.

Men det är väl inte aktuellt i dagsläget!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas verkligen inte de försöker med ADSL-nätet? Det är väl dömt att misslyckas.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Hoppas verkligen inte de försöker med ADSL-nätet? Det är väl dömt att misslyckas.

Varför? Du kan lätt få ut 24Mbit/s nerströms på de flesta koppartrådar. Det räcker till det mesta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför? Du kan lätt få ut 24Mbit/s nerströms på de flesta koppartrådar. Det räcker till det mesta.

24Mbit? Ja, om man bor i närheten av sin telestation så visst. Jag får ut nästan 6Mbit i bästa fall så jag bytte tillbaka till 8mbit-tjänsten. Köra HD-TV via det... nej tack.

Problemet är väl inte att man får hög ping när man spelar uta hur mycket TV'n kommer hacka om man laddar ner något under tiden. Nej, jag skippar nog TV öht. De bästa programmen och nyheterna går att få tag i online. Sen är det inte mycket vettigt på TV enligt mig endå. Jag hoppas bara att det här inte kommer påverka min uppkoppling.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Rättelse:

SVT och SVT HD är INTE okodade i Comhem's nät. De säger att de följer med utan kostnad vid abbonemang bara. Man måste t.om ha ett speciellt HD-abbonemang för att få in SVT HD.

Prova köra utan programkort eller ett löst DVB-C kort tll datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför? Du kan lätt få ut 24Mbit/s nerströms på de flesta koppartrådar. Det räcker till det mesta.

Teoretiskt? ja
Praktiskt? inte en chans

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Stämmer inte.

Vanlig standard digtal-TV tar 5Mbit/s per kanal och när SVT sände fotbolls VM så var det en 720P signal som de sände i 22Mbit/s

En 1080i signal drar drygt 30Mbit/s och en 1080P 25FPS ungefär lika mycket dock sänder man det absolut ideala och tyngsta 1080P med 60FPS h.264 så kommer man lätt upp i 60Mbit/s.

Men det är väl inte aktuellt i dagsläget!

Ditt stämmer inte heller.
Knappast, 720p kan man få ner till runt 5-6mbit och 1080p runt 10mbit och det fortfarande är riktigt bra kvalitet. 1080p ligger ju runt 15-20mbit vanligtvis. Att sända i 60fps vore ju ren idioti då allt material produceras i 24, 25 eller 30fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför? Du kan lätt få ut 24Mbit/s nerströms på de flesta koppartrådar. Det räcker till det mesta.

Snälla, kan du göra lite research innan du kommer med din okunskap nästa gång. Om du visste något om kopparlinor och hur den praktiska hastigheten påverkas av attenuation och noise (som i de flesta fall är ett derivat av avståndet till växeln och därför linans längd), så skulle du inte låta som Telias markandsföringsteam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
Snälla, kan du göra lite research innan du kommer med din okunskap nästa gång. Om du visste något om kopparlinor och hur den praktiska hastigheten påverkas av attenuation och noise (som i de flesta fall är ett derivat av avståndet till växeln och därför linans längd), så skulle du inte låta som Telias markandsföringsteam.

Låter som ngn haft dålig erfarenhet med telia.... Men till saken tycker det verkar nice, även om det inte kommer funka prima till alla (som bor långt bort från sin station etc) så kommer det ju vara riktigt fint för de som får det till att funka bra. Och ni andra kan ju flytta eller skita i att köpa tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanibal_iii
Låter som ngn haft dålig erfarenhet med telia.... Men till saken tycker det verkar nice, även om det inte kommer funka prima till alla (som bor långt bort från sin station etc) så kommer det ju vara riktigt fint för de som får det till att funka bra. Och ni andra kan ju flytta eller skita i att köpa tjänsten.

Nope, har aldrig haft Telia men jag tycker att deras markandsföring är lite falsk Dock så var det bara ett exempel; internetleverantörer, som alla andra företag, försöker ju sälja men det vore trevligt om åtminstonde folk på tekniska forum som Sweclockers inte svalde kroken direkt. Har själv 100/100 bredband via Brendband2 fiber och det funkar långt ifrån max, men det förväntar jag mig inte heller. Är iaf mycket nöjd i när filer laddas ned i 5-6 Mb/s thank you very much

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
Nope, har aldrig haft Telia men jag tycker att deras markandsföring är lite falsk Dock så var det bara ett exempel; internetleverantörer, som alla andra företag, försöker ju sälja men det vore trevligt om åtminstonde folk på tekniska forum som Sweclockers inte svalde kroken direkt. Har själv 100/100 bredband via Brendband2 fiber och det funkar långt ifrån max, men det förväntar jag mig inte heller. Är iaf mycket nöjd i när filer laddas ned i 5-6 Mb/s thank you very much

Själv har jag banhof 20/20 får ut 100/100 nästan konstant. Riktigt nöjd med dom.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Själv har jag banhof 20/20 får ut 100/100 nästan konstant. Riktigt nöjd med dom.

*döljer avundsjuka* Varifrån laddar nu för att få de hastigheterna? Har du tex. nått test man kan göra? Enligt www.bredbandskollen.se har jag 19/18Mbit vilket ju är lång under vad jag får i real-life.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Själv har jag banhof 20/20 får ut 100/100 nästan konstant. Riktigt nöjd med dom.

Jag har bahnhof 10/10 via fiber och kommer upp i 100mbit när det är simultana anslutningar, men kommer bara upp i 10 per anslutning

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
*döljer avundsjuka* Varifrån laddar nu för att få de hastigheterna? Har du tex. nått test man kan göra? Enligt www.bredbandskollen.se har jag 19/18Mbit vilket ju är lång under vad jag får i real-life.

Seriöst, får du ut 5-6Mb/s på en 100Mb lina är något fel, förmodligen på din sida.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Rättelse:

SVT och SVT HD är INTE okodade i Comhem's nät. De säger att de följer med utan kostnad vid abbonemang bara. Man måste t.om ha ett speciellt HD-abbonemang för att få in SVT HD.

Prova köra utan programkort eller ett löst DVB-C kort tll datorn.

Humm jag hade fått för mig att SVT HD följde med alla digitala paket som Com Hem erbjuder. Allt från Small och uppåt. Däremot krävs ju en HD-box som klarar av att ta emot det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Humm jag hade fått för mig att SVT HD följde med alla digitala paket som Com Hem erbjuder. Allt från Small och uppåt. Däremot krävs ju en HD-box som klarar av att ta emot det.

Det är sant. Kan ha fel. Men faktum kvarstår att du behöver köpa något abbonemang av Comhem först i vilket fall (och då får man inte äns basutbudet digitalt).

Permalänk
Medlem

SVT HD är väl ändå bara uppskalad skit så det kan ju kvitta...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
SVT HD är väl ändå bara uppskalad skit så det kan ju kvitta...

Word

Men uppskalad skit är mer skit än vanlig skit..

Mer=bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
SVT HD är väl ändå bara uppskalad skit så det kan ju kvitta...

Knappast, dom visar en hel del högupplöst material.
Varför skulle dom starta en HD-kanal för att bara visa uppskalat?

Permalänk
Medlem

Skräp. Inte vill jag att tv-tittande i hushållet ska dra ner hastigheten på min nätverkstrafik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att man inte behöver något särskilt HDTV-abonnemang för SVT HD via ComHem. Jag tar emot det med en DVB-C mottagare i datorn och vanligt 8-favoriter abonnemang. Men det stämmer att man måste ha minst "small"-abonnemanget. Tyvärr får man inte in andra HD-kanaler utan särskilt HD-abonnemang och särskild HDTV-mottagare från comhem.

Bandbredden för SVTHD via comhem är vanligtvis ca 16 Mbit/s i h.264 komprimering. Spelar jag in en timmes sändning till hårddisken så tar det ca 7 GB diskutrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ditt stämmer inte heller.
Knappast, 720p kan man få ner till runt 5-6mbit och 1080p runt 10mbit och det fortfarande är riktigt bra kvalitet. 1080p ligger ju runt 15-20mbit vanligtvis. Att sända i 60fps vore ju ren idioti då allt material produceras i 24, 25 eller 30fps.

Nu snackade jag om framtiden och dess möjligheter och 60 fps ger en klart bättre upplevelse särskilt i actionfilmer och sport såsom fotboll, Formel-1.Man måste skilja på live TV som skall processas i en box i realtid samt färdigkomprimerade klipp som man kan hitta på nätet. Faktum kvarstår att HDTV tar mer än 5-6Mbit/s i 720P om man vill ha optimal kvalitet och nårra 5Mbit/s klipp från Apple ger inte tillräcklig kvalitet. När SVT sände Fotbolls VM i 720P så gick det åt just 22Mbit/s tex. Vanlig SD kabelTV tar idag 5Mbit/s i medel och 8Mbit/s som max samt 3.5Mbit/s som minst.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Seriöst, får du ut 5-6Mb/s på en 100Mb lina är något fel, förmodligen på din sida.

Det behöver inte vara något som är fel, det är inte många ställen som är anpassade för den typen av hastighet och därför kommer man inte upp i högre hastigheter.

Tänk dessutom på att det är stor skillnad på MB/s och Mb/s....

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...