400 megabit via elnätet nästa år

Permalänk

Jag har den variant som "skall" vara på 84Mbit. På ca 5 meter får jag mellan 5-10Mbit även fast det medföljande programet påstår att jag har ca 50Mbit. Ren dynga alltså, dock betydligt stabilare än wlan.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
jo för wlan överför bara i 20mbit?

Nejdu, de beror för tusan på vad du har för wlan.. mina grejer är linksys ifrån usa (köpte när jag bodde där), och jag för i maxhastigheten som är utannonserad (100mbit)... iaf om jag har full signalstyrka..

20-25mbit är vanligt för 56mbit (802.11g). Hur draft N funkar vet jag ej.
Poängen med inlägget var att du kommer inte att få inärheten av den uppsatta teoretiska hastigheten.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni

Elverket har redan en likande produkt för avläsning av abbonenters elräknare. I framtiden(läs ett par år) kommer vi slippa att en person kommer och läser av våra räknare varje år, den inofrmationen kommer att skickas från elskåpet via GPRS till företaget automatiskt.

För Vattenfalls kunder sker det genom elnätet första biten, sen via GPRS från transformatorn

Permalänk
Medlem

näre gäller just denna produkt, äre inte så att uttagen till o med måste sitta på samma säkring till o med? vilket oftast inte ä fallet när man vill ha uppkoppling mellan två olika rum i vart sin ända av t.ex. en villa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det gör det redan idag. ABK som är stora fastighetsbolag här i Kristianstad har infört detta i hela Kristianstad (ska vara hela kstad). Nu har vål elräkning höjts med 20% ungefär. Allt är digitaliserat kring el i vårt hem nu och C4-energi har nu datorer som läser av exakt.

Frågan är om man har tillgång till Inet hemma via elnätet över huvudtaget?

Jag tycker personligen det är riktigt intressant.

Mvh

Det nya systemet är lagstadgat för att gynna konsumenten då man får rätt elräkning på direkten istället för en uppskattad som sedan korrigeras en gång om året. Tyvär blir det då för några användare lite dyrare på räkningen men man slipper få återbetalningar. I längden borde det vara samma summa som betalas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Inte bara i framtiden kommer mätarställningar att vara fjärravlästa, det är ett måste enligt lag att alla elmätare skall vara fjärrmäta efter 2008.

Ah, en som har koll! Det är bra, är själv inte så jätte insatt i ämnet. Vet dock att Fortum här i Stockholm har brist på personal som kan göra installationer av de nya mätarna(hade iaf för någon månad sedan).

Sorry för offtopic, det rör iof alla elanvänadare...Dvs alla sweclockare:D

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Att det är stor effektförlust på trådlös teknik kan jag förstå. Men att det skulle kunna jämföras med ett fast elnät?? Jag trodde man skulle kunna jämföra det hela med vanligt kabel-lan exempelvis. Men jag hade tydligen fel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nöjer mig med 100Mbit som jag har nu. 400 verkar vara extremt overkill när är det äns nytta att ha det? Om man har uppe nån typ av server kanske men för mina spel/nedladdningsbehov är 100Mbit för mycket haha

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vi har nu satt upp våran PS3 i källaren :D, jag har tänkt att streama bluerayfilmer/HD-DVDs osv från datorn till PS3.
Men tyvärr så är det en massa faktorer som gör att det endast hackar.
1. trådlöst från ovanvåningen till källaren
2. Endast "hyffsad" router
3. 8mbit bredband

Men frågan är då ifall jag köper homeplugs till datorerna (3st) och en till
PS3 skulle detta hjälpa någonting? Hur skulle det bli med överföring osv jämfört
med vad vi har idag med trådlöst!?

Tack på förhand
gårdemyr