Håller mina SATA hårddiskar på att dö?

Permalänk
Medlem

Håller mina SATA hårddiskar på att dö?

Har två ca 3 år gamla Seagate 200GB SATA hårddiskar i datorn, som krånglar (och en nyare Samsung 250GB SATA som inte krånglar).

Problemet uppstod för ca ett halvår sedan, efter att jag bytte från ett 420W Tagan nätagg (som tjöt) till ett klenare, "no name" nätagg, tror det var på ~300W. Detta nätagg klarade av att driva datorn, men ibland, tex när jag spelade kunde jag höra hur en eller båda Seagate hårddiskarna stängde av sig. Har inte för mig att datorn låst sig eller något då, de gav endast ifrån sig samma ljud som när man stänger av dator, så jag är inte hundra på att dom verkligen stängde av sig, lät ialf som det.

Jag provade med mitt tjutande Tagan, och då uppträdde inte problemet. Senare köpte jag ett annat "no name" nätagg (lite snålt, jag vet) nämligen ett Colorsit 420W, vilket verkade kunna driva datorn utan problem.

Lite senare började problemet med hårddiskarna uppträda igen, och nu stänger hårddiskarna av sig titt som tätt. Nu låter det inte bara, datorn fryser även, ca 10-20 sekunder, och musik och liknande hakar upp sig. Man hör sedan hur hårddiskarna startar igen, och datorn börjar igen fungera. Nu har dom dock börjat att ibland stänga av sig direkt efter dom har startat igen, och hålla på så ett tag.

En av hårddiskarna verkade krångla så fort Windows laddats, och därför har jag nu kopplat från den. Den andra hårddisken, med Windows på bla, stänger av/startar tex när jag startar CS, eller när jag startar ett videoklipp i Media Player Classic. Dock händer det inte alltid, vilket gör problemet ännu mer mystiskt/irriterande.

Först trodde jag att problemet berodde på att jag hade ett skit nätaggregat, men jag är inte så säker längre. Kanske det är hårddiskarna som håller på och läger av?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Hedersmedlem

Köp ett ordentligt nätagg, men testa okså om det tjutande aggregatet kan få liv i diskarna:)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mm, låter som ett bra tips, måste hitta det bara.

Nån som har nån anning om vad problemet kan vara, tills dess att jag testat med mitt gamla Tagan?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk

Har ochså fått samma klick ljud som om dem stänger av sig, jag gick direkt till Den här datorn och testade om hårddiskarna svarade, men allt verkade fungera normalt. Jag har bara hört ljudet 3ggr hitills under en längre tid.
Har 2 seagate 320GB och 1 WDC 320GB. Hårddiskarna är 1år - 4mån gammla, min WDC äldst.
Själv så har jag en Corsair 520w, har inga problem med stabilitet iaf.

Tycker det är väldigt konstigt, man vill ju gärna veta om detta är nomalt

Permalänk
Hedersmedlem

OtZman:

Du har ju själv konstaterat att det var usla nätagg som orsakat problemen från början, varför i hela världen fortsätter du använda dem?

Jag har råkat ur för diskar som fått permanenta skador av lågkvalitetsagg, det kan vara därför de krånglar oavsett agg nu.

ColorsIT är f.ö. bland det sämsta man kan hitta, oavsett pris.

Kanske dags att lära sig något av den nyvunna erfarenheten och skaffa tex skaffa dig ett Corsair 450W? Finns för under 600.-. Inte mycket med tanke på vad som kan hända med skräpagg och sakerna som dem driver.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSupra
Har ochså fått samma klick ljud som om dem stänger av sig, jag gick direkt till Den här datorn och testade om hårddiskarna svarade, men allt verkade fungera normalt. Jag har bara hört ljudet 3ggr hitills under en längre tid.
Har 2 seagate 320GB och 1 WDC 320GB. Hårddiskarna är 1år - 4mån gammla, min WDC äldst.
Själv så har jag en Corsair 520w, har inga problem med stabilitet iaf.

Tycker det är väldigt konstigt, man vill ju gärna veta om detta är nomalt

Detta beteende kan också bero på dåliga kablar till hdd:rna, så innan du byter nätagg testa med nya "bra" kablar, både nät och datakablar då alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är väldigt viktigt vad nätaggen ger för strömmar på de olika spänningarna. 420W är inte samma sak som 420W i den bemärkelsen att vissa tillverkare fuskar och skickar ut den mesta effekten på t.ex. +5V

Gör som mig: öppna ditt bra nätagg och sätt i tystare fläktar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
OtZman:

Du har ju själv konstaterat att det var usla nätagg som orsakat problemen från början, varför i hela världen fortsätter du använda dem?

Jag har råkat ur för diskar som fått permanenta skador av lågkvalitetsagg, det kan vara därför de krånglar oavsett agg nu.

ColorsIT är f.ö. bland det sämsta man kan hitta, oavsett pris.

Kanske dags att lära sig något av den nyvunna erfarenheten och skaffa tex skaffa dig ett Corsair 450W? Finns för under 600.-. Inte mycket med tanke på vad som kan hända med skräpagg och sakerna som dem driver.

Jo, lite dumt av mig. Var lite i irritation över att mig Tagan, som skulle vara bra kvalitet osv, började krångla som jag tänkte att "jag kan lika gärna köpa ett skit agg". Visste inte heller att hårdvaran kunde ta skada, isåfall är det ju alltid värt att lägga pengar på ett bra nägagg med tanke på kostnader som kan uppstå om man använder ett dåligt. Tror nog jag ska köpa något av Corsair nätaggen, kanske ett 520W så borde det räcka till nästa dator oxå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Det är väldigt viktigt vad nätaggen ger för strömmar på de olika spänningarna. 420W är inte samma sak som 420W i den bemärkelsen att vissa tillverkare fuskar och skickar ut den mesta effekten på t.ex. +5V

Gör som mig: öppna ditt bra nätagg och sätt i tystare fläktar.

Är det svårt att fixa inne i nätagget om man inte har något erfarenhet alls av elektronik?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200