XFX lanserar Geforce 8800GT med 256 megabyte minne

Permalänk
Medlem

Tänk så billiga korten plötsligt blir när det blir litet konkurrens.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
"Priset ser ut att kunna bli konkurrenskraftigt, enligt XFX ska det förväntade priset hos återförsäljare vara 149 euro inklusive skatt (VAT)"

Priset inkluderar moms. Riktigt prisvärt tycker jag! Löjligt mycket prestanda för pengarna. Ati får svårt att konkurera...

För att försöka klara upp det hela lite, VAT (Value Added Tax) är alltså exakt samma sak som Moms (Mervärdesskatt), dvs skatt på värdeökningen av en vara vid en transaktion, köper du citron för 50öre, socker för 50öre och säljer citronsaft för 2kr så får du dra av dina utgifter (50öre + 50öre) och du betlar skatt på den ökning av värdet av slutprodukten som du har tillfört (1kr). Med andra ord så tjänar staten 25% av de 1kr värde du tillfört produkten.... varför jag nu fick för mig att förklara det...

Skilladen är att olika länder har olika hög momssats och Sverige ligger såklart på maxgränsen för hur hög momsen får vara inom EU, 25%, medans de flesta andra ligger en bit lägre.
Står inte vilket land de räknar med, men då de flesta andra inom EU har en moms på ca 17-18% så får man nog räkna med att lägga på en 7-8% extra för sverigepriser, trots att rek priset är inkl moms.

Hur som helst verkar det bli rätt prisvärt för att vara ett low-end mainstream kort allafall, inget för mig men det finns säkert en marknad för det. Kan tänka mig att det är perfekt för dom som säljer färdigbyggda datorer, då kan de ju bara säga att det sitter ett 8800gt i och det är nog väldigt få som köper färdiga datorer som skulle veta skillnaden på 256mb och 512mb.

...ledsen om det vart lite ekonomilektion över det hela, skyller att det är sent och hjärnan går på halvlåga

Permalänk
Medlem

Nya x1950pro som tar över Lär prestera överlag ganska bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
För att försöka klara upp det hela lite, VAT (Value Added Tax) är alltså exakt samma sak som Moms (Mervärdesskatt), dvs skatt på värdeökningen av en vara vid en transaktion, köper du citron för 50öre, socker för 50öre och säljer citronsaft för 2kr så får du dra av dina utgifter (50öre + 50öre) och du betlar skatt på den ökning av värdet av slutprodukten som du har tillfört (1kr). Med andra ord så tjänar staten 25% av de 1kr värde du tillfört produkten.... varför jag nu fick för mig att förklara det...

Skilladen är att olika länder har olika hög momssats och Sverige ligger såklart på maxgränsen för hur hög momsen får vara inom EU, 25%, medans de flesta andra ligger en bit lägre.
Står inte vilket land de räknar med, men då de flesta andra inom EU har en moms på ca 17-18% så får man nog räkna med att lägga på en 7-8% extra för sverigepriser, trots att rek priset är inkl moms.

Hur som helst verkar det bli rätt prisvärt för att vara ett low-end mainstream kort allafall, inget för mig men det finns säkert en marknad för det. Kan tänka mig att det är perfekt för dom som säljer färdigbyggda datorer, då kan de ju bara säga att det sitter ett 8800gt i och det är nog väldigt få som köper färdiga datorer som skulle veta skillnaden på 256mb och 512mb.

...ledsen om det vart lite ekonomilektion över det hela, skyller att det är sent och hjärnan går på halvlåga

Är nog lättare att kränga mer minne till medelsvenson än ett kort namn tex säger vi GF fx5200 512mb!!!

Permalänk

Neeeeej inga 256mb kort! håller inte om du ska lira crysis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Sluta gråta AMds kort är inte ute på marknaden än. 8800GT är fortfarande varmare och drar mer ström, 256Mb eller inte.

Är det inte sagt att ATI's nya kort skall dra runt 100W i load, i så fall är det lika mycket som 8800GT. Däremot kan 8800GT bli varmare pga mindre kylare. I de flesta artiklar, så verkar det som om de jämför de nya HD38XX kortens effektförbrukning med HD2900 och då är det en rejält stor skillnad i effektuttag, men jämfört med 8800GT, så går det ungefär jämt upp.

Sedan till de som gnäller över att det släpps en 256MB-version av 8800GT. Ja, det är begränsande i högre upplösningar och särskilt då i nya spel. Men kortet är förmodligen inte tänkt att köras i höga upplösningar och med stora texturer, utan det skall utmana i ett lägre prissegment än 512MB-varianten. Tycker man att prestandan är för låg, köp då 512MB-varianten. Det är ungefär som att gnälla på att alla kort som släpps inte är high-end kort, utan att det finns billiga lägre presterande budgetkort också. Det måste ju finnas någon anledning för kunden att slänga ut de där extra kronorna på ett dyrare kort. Hade kortet varit lika dyrt som 512MB varianten, så fine, då skulle det varit ett dåligt släpp, men nu är kortet sisådär en 700-800kr billigare och hamnar i ett helt annat prissegment (och därmed prestandasegment), men presterar ändå bra i låga upplösningar eller i högre utan AA/AF eller med lägre bildkvalitet.
Det är ju trots allt ett rejält skutt i prestanda jämfört med de kort som ligger i segmentet 1000-1500kr just nu (X1950Pro och 8600GTS)

Släppet var ju inte direkt oväntat heller, de annonserade ju redan innan 512MB-varianten släpptes att de skulle göra en 256MB variant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag kollade inte särskilt mycket på den där "så här mkt grafikminne drar kortet vid en viss upplösning"-nyheten som var här på SweC förra veckan. Men visst ska 256MB räcka till upplösningar i 1280*1024? Det vill säga den upplösningen som VÄLDIGT många har som native på deras TFT, inklusive mig själv.

128mb räcker för mig i många spel, min dator är ju inte den bästa.. men prey fungerar iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Blir en fin uppgradering från 8600gt i den ena burken. inte helt fel

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Fattar inte va folk som klagar på att det kommer ny produkter tänker? va är det för fel på att man kan välja bland fler grafikkort när man ska köpa sin dator?? Personligen hade jag ju inte köpt detta men det skulle ju vara skönt om man fick för mig att köpa en budget dator som man vill kunna spela på.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så detta kort räcker om man ska köra datorn i typ 1024 x 768 eller 1280 x 1024?
Jag tycker bara det är onödigt men ännu högre än det eller allt blir bara för smått för mig. Skulle detta 256MB räcka för mina behov då eller kommer det bli stor skillnad i spel om jag köper ett 512MB med res: 1024 x 768 / 1280 x 1024?

Håller på med en budgetdator så kanske kan spara in lite pengar här...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns ju klar potential här till ett monstersystem i SLI. (Sett till prestanda per krona.)

Permalänk

"Priset ser ut att kunna bli konkurrenskraftigt, enligt XFX ska det förväntade priset hos återförsäljare vara 149 euro inklusive skatt (VAT)."

Var finns uppgiften om att priset inkluderar VAT?
Enligt pressmeddelandet stämmer inte detta.
http://www.xfxforce.com/web/company/viewNews.jspa?newsId=1619...

"It will be marking its territory as of next week, landing in etail for an expected reseller price of 149 € excluding VAT."

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk

LoL! Påminner om historien om höns-Jöns som tror att himlen ska ramla ner och alla springer efter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

så jävla dumt alltså! Dom borde ha satsat på en 1GB modell eller något men 256 är ju helt......!!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo