Tröttnat på spel, bara jag?

Permalänk
Medlem

Tröttnat på spel, bara jag?

Hejsan

Jag funderar på om det är bara jag som håller på att tröttna på spel eller om standarden på spel sjunker. Jag spelar ett spel i max 2 timmar och jag tröttnar direkt oavsett, känner att det inte finns någon variation i spelen längre.

Det är inte ofta jag varvar spel kan jag säga, inte för att de är svåra men det känns jobbigt att pressa sig igenom skit.

Hur känns det för er?

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Spelutbudet är för stort och för generiskt. Det känns som om ingen vågar satsa på något nytt. Alla spel känns som nya variationer av ett annat spel. Det enda som jag verkligen gillar att spela nu är MMO:n, konstigt nog.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Faktiskt så håller jag oxå med Kasim. Alla spel blir lite små drygt faktiskt, Liksom man vet vad som kommer att hända osv. Jag vill se ett spel med helt nya möjligheter å en massa annt skoj.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Sötast

Jag "tröttnar" inte direkt utan mer... att man spelar i någon eller några timmar, är ganska nöjd med spelet men sen startar jag det aldrig igen även om det var skoj. Sen när man väl känner för att prova det igen så var det så längesen att man har totalglömt storyn eller var man ens är och hur skoj är det då....

Permalänk
Medlem

Det tar typ 1 timma för att gå över den "WOW" effekten man brukar få från banbrytande spel, och sedan 1 timma till för att se om något nytt kommer, oftast händer det samma sak hela tiden..

Permalänk
Medlem

Det är därför man spelar counterstrike, det går inte att tröttna på!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Samma här. Inget spel idag håller sig i längden. Titlar som Hellgate London, Crysis osv håller föga mer än ett par timmar. Det känns som man har kommit till en fas. Det handlar inte om att spelen har blivit för allmängiltiga eller tråkiga. Varken story eller den otroliga grafiken som tidens vägar har skildrat, kan fylla tomrummet - det är varken spännande, roligt, meningsfull eller som på något explicerar något incitament för att jag faktiskt skall lägga energi på ett spel. Man har på något sätt blivit mer "vuxen" av sig; det finns seriösare saker att ägna sitt liv åt än att ödsla viljekraft på ett spel.

Men av någon anledning är det uttjatade spelet CS 1.6 fortfarande väldigt hållbart. Det måste bero på att finns ett brett civilsamhälle som håller detta vid liv. Organisationer som SK, Fnatic, Pentagram m.fl. håller upp spelets karaktär som kopplas till verkligheten.

Permalänk
Medlem

Vissa serier och filmer kan man ju sitta och titta på flera timmar i sträck, undrar om de kan föra över det som är "exciting" till spel

Permalänk
Medlem

Håller med, det var länge sedan jag spelat ett nytt spel längre än ett par timmar, det känns på något sätt inte interessant.
Däremot så håller både CS 1.6 och RON fortfarande. Märkligt......

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem

Har också tröttnat på spel, usch. Ibland kan man spela lite strategi spel, inget mer annars.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Hehe, det ni beskriver, det kallas att växa upp. Att få perspektiv på saker och ting, erfarenhet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Det är därför man spelar counterstrike, det går inte att tröttna på!

haha, Jag suger på CS så jag tröttnade på det ><. (Klarar inte av quake2 graffen) ^^.

anarkizt hehe det kan det nog vara. :P.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Känner ungefär likadant, men tror mest det beror på att efter att ha spelat ett spel som WoW av och till men väldigt mycket sen release så har man svårt för spel som man känner bara kommer ge kortvarig "njutning".
Zelda till wii tyckte jag var bra dock och spelade igenom det rätt fort, jag hoppas att mario galaxy och GH3 kommer hålla mig något sånär sysselsatt tills Warhammer online kommer. Om WAR är en besvikelse såsom hellgate london är så ser min framtid som gamer ganska dyster ut.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig delvis. Fast jag tror mer det beror på bristande utbud än någonting annat. Spelen som görs idag är inte dåliga, de är bara alla nästan likadana. Timeshift var riktigt skoj faktiskt, för det var lite annorlunda, men det var å andra sidan för kort. Hitman-spelen är fortfarande hur skoj som helst, för de är rätt egna sådär, precis som Max Payne. Skate är skitkul. Men i övrigt är det mest "oh titta, ytterligare ett fps precis som alla andra". titeln må ändras men man har liksom spelat det förut.

Det tillsammans med vad jag tycker är en grymt fallande svårighetsgrad gör ju att det inte finns någon anledning till att spela spelen. Det finns liksom nästan inga "nya" spel längre, och de som ändå kommer har man klarat av på 5-10 timmar eller så... jag saknar spelen där man kunde sitta i 5 timmar med ett enda problem innan man kom på det/klarade av det, idag är det den tiden som går åt till hela spelet, för är problemet ens nästan svårt, så finns det fytioelva "tips"-rutor som förklarar allt direkt...

Jag har dock fortfarande kul när jag spelar, även om det börjar bli längre mellanrum mellan spelen som skapar denna glädje.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Hehe, det ni beskriver, det kallas att växa upp. Att få perspektiv på saker och ting, erfarenhet.

Svär inte!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Håller med. Jag har faktiskt svårt att avsluta ett spel jag startat nuförtiden, detta gäller bara FPS spel då. Alla är likadana känns det som. Dock har jag fastnat lite för Team Fortress 2.

Senaste singleplayer spelet jag klarade var Splinter Cell. Mer TPS till folket fan...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt inte med alls.. tycker standarden bara höjs och höjs.

Permalänk

Ja, man tröttnat riktigt snabbt på spel. Efter att man slutat med WoW är det bara CS och NWN2 som har varit underhållande. Synd bara att den nya expansionen till NWN2 är så jävlig, höll på och lirade nyss men blir så less på "hunger" skiten så jag stängde ner det.

COD4 är ju rätt bra i alla fall, började lira det och har nu rank 32~ Faktiskt riktigt kul, trodde inte det skulle vara så bra. Men som sagt, man blir väl mer mogen och uppskattar inte spel på samma sett som förut.. tyvärr

Det jag ser fram emot nu är WAR, ujujuj.. det blir grejer.
MMOs är det enda jag kan tänka mig hardcoregejma för tillfället

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Håller med. Jag har faktiskt svårt att avsluta ett spel jag startat nuförtiden, detta gäller bara FPS spel då. Alla är likadana känns det som. Dock har jag fastnat lite för Team Fortress 2.

Senaste singleplayer spelet jag klarade var Splinter Cell. Mer TPS till folket fan...

det Team fortress jag har hört en massa bra saker om det. Vart kan man köpa det?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Spel blir roligare om man har betalt för dem. Så är det för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

haha jag håller med!

Provade Crysis ett tag, snyggt, visst men vart är spelglädjen? Jag tror dock mer att det beror på en själv.

Fast det finns för lite coop, det har man spelat så himla lite så om det fanns i varenda spel så skulle det vara så sjukt mycket roligare.

Jag köpte tom. ny dator för att börja spela nya roliga spel men nu är man fast med CS igen...
Ge mig Coop så lovar jag att jag börjar spela spel igen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jo du jag har också upplevt det där och jag är bara 16 bast
men CoD4 var en frisk vind och både singleplayer och multiplayer känns fulländade
Timeshift var också kul men för kort och lite för enkelt med alla tips

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
haha jag håller med!

Provade Crysis ett tag, snyggt, visst men vart är spelglädjen? Jag tror dock mer att det beror på en själv.

Fast det finns för lite coop, det har man spelat så himla lite så om det fanns i varenda spel så skulle det vara så sjukt mycket roligare.

Jag köpte tom. ny dator för att börja spela nya roliga spel men nu är man fast med CS igen...
Ge mig Coop så lovar jag att jag börjar spela spel igen

Du har så rätt så. Bristen på co-op är löjlig. Trots detta lyckas alla konsolspel få in co-op på något vis, men ush nej, inte ska vi PC-användare få njuta av samma lycka. Om man till exempel kollar på Gears of War, visst, det har co-op, men bara faktumet att Microsoft har integrerat sitt absurda Windows Live! är ju en massiv antiklimax.

Permalänk
Medlem

Hm... låt mig säga såhär. För det första, jag tvivlar starkt på att det har med åldersrelaterad mognad att göra. De allra flesta gamers är runt 30 år.
För det andra, om det hade funnits spel som tillät spelare att på ett bra sätt sammarbeta (coop) hade det genast blivit mycket roligare. När man bara spelar mot datorstyrda motståndare blir de snabbt förutsägbara och opersonliga.

Tyvärr handlar det ju också om att när speltillverkare skapar spel i dagsläget (till skillnad från innan 2000-talet) lägger de ner väldigt mycket pengar på tillverkandet av spelet. Spelet måste sälja i massor för att bli vinstgivande, och därför fegar många tillverkare ut och satsar på säkra kort som FPS-spel. Många av dem inser inte att om de hade vågat lite hade de lätt kunnat fånga många av våra intressen. Se bara på Starcraft, till exempel. Dess expansion Broodwar spelas av miljoner spelare, flera år efter dess release. Det är populärare än någonsin, och i dess hemland, Korea, finns det dedikerade tv-kanaler som bara visar Starcraft-matcher. Sug på den en stund. Inte media, inte spel, utan bara Starcraft på en kanal. Och spelet är väldigt gammalt i spelår mätt. Det är för att, till skillnad från många spel idag, så är det balanserat mellan de olika sidorna, enkelt att lära sig, svårt att bli bra på, men framförallt så är det väldigt bra gjort.

Det tar inte lång tid att komma på att en viktig ingrediens i formulan för spel är kreativitet. Fantasi. Kommer vi fortfarande orka moppa WW2 nazister om 20 år? Kommer vi orka springa runt i platser i ännu ett mediokert FPS? Spela ett bländande snyggt bilspel som inte har ett uns spelglädje? Nej, ge mig spel som får mig att känna mig som en 8-åring på julafton. Eller uppfinn en tidsmaskin så jag kan uppleva spelvärlden 1975-1995. Om och om igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonteyayo
Synd bara att den nya expansionen till NWN2 är så jävlig, höll på och lirade nyss men blir så less på "hunger" skiten så jag stängde ner det.

Blev så less själv på den där när jag körde evil att jag hela tiden fuskade med konsollen för att slippa den. Larv.

Lite mer on-topic: ni spelar för mycket. Det mesta i livet blir ju trist om man gör det tillräckligt mycket. Tycker själv att det kommer mycket bra spel varvat med mycket dåliga sådana. Dålig fantasi är ett problem, de stora företagen som numera äger alla spelhus satsar bara på säkra kort. Men det är absolut inte hopplöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
det Team fortress jag har hört en massa bra saker om det. Vart kan man köpa det?

Steam.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat sedan tidigt 80-tal och jag är lika förtjust i det nu som jag var då.

Jag är en typisk grafikbög som ofta sätter grafiken före allt annat.
Försöker att se och njuta av alla nya visuella vackra detaljer i nya spel som kommer ut.

Som matematiker tycker jag också att det är fascinerande det här med utvecklingen i spel med mer och mer avancerade modeller som bidrar till en mer och mer realistisk spelvärld.
Det känns lite som att ämnena fysik och spelkonstruktion lite grann börjar smälta samman. Vi för över våra matematiska modeller av verkligheten till de konstgjorde världarna i spelen.

Utvecklingen sedan den svart-vita klossgrafiken på ABC80:n har verkligen varit otrolig och den verkar inte på något sätt avstanna.

Visst finns det mycket tendenser till upprepning i spelideerna, men det tycker jag inte gör så jättemycket. Då och då kommer det ju ändå ut spel utöver det vanliga (hmm apropå det, kommer inte "spore" ut snart ?).

Edit : Håller verkligen med om att det behövs mer coop spel. Sånt kan vara riktigt kul.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Steam.

aha. okok.

Det som JesperT säger kan jag hålla med om, Grafiken har en stor del i spelet. Men jag hade klarat mig på wc2 grafik i strategi spel. och AVP2 lik grafik. Och coop kan ändra en spel glädje totalt :D. Mer coop åt folket! ^^-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på. SP-spel utan bra MP tröttnar man på ganska snabbt. BF2 och CS1.6 håller än IMO. HL-serien är väl undantag som man spelar om lite då och då.

Permalänk

Har haft ett speluppehåll på drygt nån månad. Har klart suttit lika mycket vid datorn ocks, men har sett mest film då. Nu börjar de dock klia i fingrarna då crysis och call of dutty 4 mfl kommit

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jag tror det delvis beror på att det kom ut färre spel förr, nu kommer det ju en ny FPS varje månad. Då var man mer "tvungen" att spela det där nya spelet eftersom man hade tröttnat på det förra som kom julen innan. Får lite den känslan iaf. Bara den senaste tiden har vi ju sett Crysis och CoD 4 för att nämna två stora titlar. Man hinner inte fastna vid ett spel på samma sätt, även om spelet kanske har möjligheten att vara så grymt bra som spelen var förr (och fortfarande är) så blir det mer "Jaha då har jag sett vad crysis hade att komma med, nästa!"