Robust server från Kontron

Permalänk
Melding Plague

Robust server från Kontron

Tillverkaren Kontron har nyligen lanserat en strömsnål och robust rackserver om 1 unit som är relativt liten och använder sig av Intels bärbara processorer i Core Duo samt Core 2 Duo-serierna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade inte haft något i mot att ha några såna här hemma..

Permalänk

Lite knepig läsning, såg ut att vara några fel i texten.

Och så undrar jag om det finns fläktar som inte är hotswap?
Jag menar, ut med den gamla, och koppla in den nya! No se tiene stänga av burken!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Lite knepig läsning, såg ut att vara några fel i texten.

Och så undrar jag om det finns fläktar som inte är hotswap?
Jag menar, ut med den gamla, och koppla in den nya! No se tiene stänga av burken!

Min dator stängdes av automatiskt när jag drog ur en fläkt när den var igång. Sitter ett msi 865PE neo2-ps i den.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Lite knepig läsning, såg ut att vara några fel i texten.

Och så undrar jag om det finns fläktar som inte är hotswap?
Jag menar, ut med den gamla, och koppla in den nya! No se tiene stänga av burken!

Hur många servrar tror du går utan att ha snurrande fläktar? förmodligen inte särskilt många. Hur många servrar är det lätt att byta fläkt i, utan att demontera hårddiskrack eller ha chans att dra ner både fingrar och knogar i cpu-fläkten när du ska skruva loss dem? Förmodligen väldigt få.

Många, väldigt många servrar har automatisk kontroll från bios att de ska stänga ner snabbast möjligast ifall en fläkt stannar. Just på grund av att skulle hårdvaran gå sönder på grund av värmeproblem i en server kan det vara förödande för ett företag som kräver att allt ska fungera 24/7.

Så en downtime på tio minuter för fläktbyte (om ens det) är mycket bättre än en downtime på kanske timmar, beroende på vad som gått sönder.

ofta har ju servrar även sina backupservrar, så ifall den primära servern går ner så tar den andra över. men tekniken är ändå utvecklad för sådana här ändamål.

Permalänk

servrar brukar även ha en fläkt framför den ena för att underlätta och att skulle en gå sönder så kan den andra fortfarande fungera någorlunda tills felet rättas till.

som xNp^ nämner så stämmer det väldigt bra det han nämner.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Hur många servrar tror du går utan att ha snurrande fläktar? förmodligen inte särskilt många. Hur många servrar är det lätt att byta fläkt i, utan att demontera hårddiskrack eller ha chans att dra ner både fingrar och knogar i cpu-fläkten när du ska skruva loss dem? Förmodligen väldigt få.

Många, väldigt många servrar har automatisk kontroll från bios att de ska stänga ner snabbast möjligast ifall en fläkt stannar. Just på grund av att skulle hårdvaran gå sönder på grund av värmeproblem i en server kan det vara förödande för ett företag som kräver att allt ska fungera 24/7.

Så en downtime på tio minuter för fläktbyte (om ens det) är mycket bättre än en downtime på kanske timmar, beroende på vad som gått sönder.

ofta har ju servrar även sina backupservrar, så ifall den primära servern går ner så tar den andra över. men tekniken är ändå utvecklad för sådana här ändamål.

Alla servrar förutom vääldigt billiga servrar (i 3000-8000 kr klassen) som jag jobbar med har hotswap fläktar där du bara tar bort sido kåpan, alternativ top kåpan om den är rackmonterad. Sen ahr vi dom lite dyrare datacenter centrerade servrarna också som har hotswap PCI-X(e) platser, hotswap minnen med mera. Så i min värld är det inte så att de flesta servrarna har bekymmer att byta fläktar enkelt. Utäver fläktar är det vanligt att PSU och diskar går att byta på 10 sekunder utan att stänga ner servern.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Nice med 24/48V matning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Hur många servrar tror du går utan att ha snurrande fläktar? förmodligen inte särskilt många. Hur många servrar är det lätt att byta fläkt i, utan att demontera hårddiskrack eller ha chans att dra ner både fingrar och knogar i cpu-fläkten när du ska skruva loss dem? Förmodligen väldigt få.

Förmodligen flertalet skulle jag vilja påstå. Har inte sett en enda server sen 1998 som inte har haft hotswap nödvändiga fläktar, diskar och nätaggregat. I en del fall även minnen och expansionskort.
Borde bara vara hemmaknåpade "servrar" som inte har sådant än?

Permalänk
Medlem

Servrar är skoj att hålla på med med tanke på att om man har en riktig server, dvs inget hemmabygge så kan man göra det mesta med dom utan att ta ner dom, samt att det finns väldigt bra inbyggda övervakningsverktyg i dem.

Satt med 2 nya servrar idag på jobbet. Ena var en Barcelona server med 2st barcelona proppar samt 64GB minne, den andra var en intelserver med 4st quadcore xeons i 2.93GHz samt 32GB minne. Billiga, bra, samt att man kan ta isär hela burken till moderkortet UTAN att använda sig av verktyg. Glömde jag nämna att fläktarna bara är att rycka u drift? Utan att demontera hårddiskrack osv

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Och vad kostar en sådan här?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.