Spider-plattformen från AMD inom kort

Permalänk
Melding Plague

Spider-plattformen från AMD inom kort

Om cirka en vecka skall AMD lansera sin omtalade plattform som heter Spider. Den består av AMD:s X4-processorer samt en AMD-styrkrets och ett nytt Radeon HD 3800-baserat grafikkort vilket lanserades igår.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sött

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Sött

Precis min tanke.

Till dem som inte trodde att Phenom X2 skulle lanseras... in your face, jag hade rätt. Tänkte bara skriva det.

Blir la' HD3870x2 i nästa år istället för Crossfire i år så kirrar man en Phenom X4 på 2,2ghz och en ny kylare istället.

Permalänk
Medlem

Många nya prylar från AMD till jul....Snart kan man Jul handla och må bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Precis min tanke.

Till dem som inte trodde att Phenom X2 skulle lanseras... in your face, jag hade rätt. Tänkte bara skriva det.

Blir la' HD3870x2 i nästa år istället för Crossfire i år så kirrar man en Phenom X4 på 2,2ghz och en ny kylare istället.

det är väl ingen som sagt att den inte skulle komma, men de har ju tjatat och gnatat om att AMD ska komma ut med Phenom såååå länge att man har hunnit tröttnat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Precis min tanke.

Till dem som inte trodde att Phenom X2 skulle lanseras... in your face, jag hade rätt. Tänkte bara skriva det.

Blir la' HD3870x2 i nästa år istället för Crossfire i år så kirrar man en Phenom X4 på 2,2ghz och en ny kylare istället.

Menar du att Phenom X2 kommer att lanseras nästa vecka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det är väl ingen som sagt att den inte skulle komma, men de har ju tjatat och gnatat om att AMD ska komma ut med Phenom såååå länge att man har hunnit tröttnat

Det är ett gäng här som klagat på mig om att "Phenom X2 finns inte, det kommer bli fler Athlon X2" - vilket är vansinne.

Phenom lanseras ju inom sån tid att man kan ha den installerad i datorn inom en vecka - allting tar sin tid.

Citat:

Menar du att Phenom X2 kommer att lanseras nästa vecka?

... Du läser lite roligt.

Permalänk
Inaktiv

får man gissa att "spider" kommer från 4x cpu och 4x gpu kärnor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är ett gäng här som klagat på mig om att "Phenom X2 finns inte, det kommer bli fler Athlon X2" - vilket är vansinne.

Phenom lanseras ju inom sån tid att man kan ha den installerad i datorn inom en vecka - allting tar sin tid.

... Du läser lite roligt.

Jag måste säga att jag aldrig hört någon hävda att Phenom X2 inte kommer att lanseras. Du får gärna ta upp exempel (skulle vara kul om det verkligen finns folk som tror det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
får man gissa att "spider" kommer från 4x cpu och 4x gpu kärnor?

Jo, det kan ju ha något med namnet att göra. 4 + 4 = 8, vilket är karaktäristiskt för spindeln.

Citat:

Jag måste säga att jag aldrig hört någon hävda att Phenom X2 inte kommer att lanseras. Du får gärna ta upp exempel (skulle vara kul om det verkligen finns folk som tror det)

Jag orkar verkligen, verkligen inte leta upp svar från ihoptrasslade trådar, men det finns individer som hävdad detta - om du är riktigt intresserad utav att få reda på detta kan du leta på egen hand.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt, och då menar jag absolut inte inläggen i tråden utan möjligheterna som det öppnar för oemfolket och amds fortlevnad.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

AMD Spider plattform samt programmet AMD Overdrive kan faktiskt bli en hit...Har läst lite här och där om systemet, och verkar väldigt lovande för de som vill köra en bra spel plattform och klocka med Overdrive utan att behöva så mycket kunskap....

Titta på en liten film snutt om Spider samt Overdrive..och verkar lite overkill...men klockar det så bra på spider plattformen, så kan jag nog tänka mig ett sådant system....

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Precis min tanke.

Till dem som inte trodde att Phenom X2 skulle lanseras... in your face, jag hade rätt. Tänkte bara skriva det.

Blir la' HD3870x2 i nästa år istället för Crossfire i år så kirrar man en Phenom X4 på 2,2ghz och en ny kylare istället.

det kommer inte att lanseras några phenom x2, iaf sa en snubbe från amd det för ett par veckor sen. k10 dual ska heta athlon och k10 singel ska heta sempron.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Precis min tanke.

Till dem som inte trodde att Phenom X2 skulle lanseras... in your face, jag hade rätt. Tänkte bara skriva det.

Blir la' HD3870x2 i nästa år istället för Crossfire i år så kirrar man en Phenom X4 på 2,2ghz och en ny kylare istället.

Du gör alltså så att bara för att Herman nämner en processor som Phenom X2 så tar du det som ett bevis på att du har rätt? Hermans ord väger alltså tyngre än AMDs egna offentliga uttalanden? Herman har ju inte direkt alltid rätt, och säger ibland rätt lustiga saker.
Du har inte funderat på att Herman bara råkar kalla den Phenom X2 för att det är det namnet man kunnat anta att den ska ha och att alla trott det förr.
Nu har ju AMD gått ut och sagt att den ska säljas som Athlon X2.

Jag vet inte hur det blir, AMD kan ändra sig igen. Men deras senaste uttalande i frågan säger Athlon X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
AMD Spider plattform samt programmet AMD Overdrive kan faktiskt bli en hit...Har läst lite här och där om systemet, och verkar väldigt lovande för de som vill köra en bra spel plattform och klocka med Overdrive utan att behöva så mycket kunskap....

Titta på en liten film snutt om Spider samt Overdrive..och verkar lite overkill...men klockar det så bra på spider plattformen, så kan jag nog tänka mig ett sådant system....

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Marknadsför AMD detta ihop med sitt system med CrossfireX och DX10.1 så finns det pengar att hämta så det tjuter om det...

Jag måste säga att jag är djupt imponerad

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
AMD Spider plattform samt programmet AMD Overdrive kan faktiskt bli en hit...Har läst lite här och där om systemet, och verkar väldigt lovande för de som vill köra en bra spel plattform och klocka med Overdrive utan att behöva så mycket kunskap....

Titta på en liten film snutt om Spider samt Overdrive..och verkar lite overkill...men klockar det så bra på spider plattformen, så kan jag nog tänka mig ett sådant system....

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1p-Viq7Q-6c&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Tyder detta på att hd3870 klockar extremt bra? Först var det ju 13.5k 3dmarks, sedan var det ju 20k... och fpsen i ett spel ökade med mer än 50%.... wtf. Kan nog bli lyckat om detta stämmer!

Permalänk
Medlem

Verkar fin fint. Blir till att satsa på någonting liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tyder detta på att hd3870 klockar extremt bra? Först var det ju 13.5k 3dmarks, sedan var det ju 20k... och fpsen i ett spel ökade med mer än 50%.... wtf. Kan nog bli lyckat om detta stämmer!

Det jag inte riktigt förstod var: Överklockade AMD Overdrive bara grafikkorten?

Jag uppfattade det som att det klockade grafiken, minnet, CPUn och hela rubbet på en och samma gång, isåfall är det imponerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooter
Det jag inte riktigt förstod var: Överklockade AMD Overdrive bara grafikkorten?

Jag uppfattade det som att det klockade grafiken, minnet, CPUn och hela rubbet på en och samma gång, isåfall är det imponerande.

Ja tanken är att man klockar allt från ett program, inklusive crossfire. Det intressant för mig var vad klockade de Phenom CPUn till? Eftersom det var en Phenom FX antar jag att det var 2,6 GHz den låg på. Var det till 3 GHz eller över?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooter
Det jag inte riktigt förstod var: Överklockade AMD Overdrive bara grafikkorten?

Jag uppfattade det som att det klockade grafiken, minnet, CPUn och hela rubbet på en och samma gång, isåfall är det imponerande.

Det handlar om CPU:n och grafiken - om den även polerar minnet vet jag inte, men det är mycket möjligt. Funderar nästan på att skaffa en K9A2 bara för flashigheten, även om jag bara har en 6000+:a

Permalänk
Medlem

Blir det AMD blir det K9A2 helt klart, det är ju dessutom enda kortet som de facto klarar Quad-Crossfire(utan trängselproblem) och det har hög Vdimm till skillnad från Gigabyte som verkar ha en spärr alldeles för lågt än så länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag personligen är riktigt sugen på Gigabyte DQ6-moderkortet. Är nog för att just till socket 775 så har de lyckats så jäkla bra. Men som the squonk säger så har jag också hört om det med minnena, att det endast klarar 2.3V till minnena. Det är ju lite synd. Är iaf. riktigt sugen på det kortet.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342646 Rätt häftigt med det kortet att kylflänsarna går ändå till minnena också.
Är det stor skillnad på DS4:an och DQ6:an tror ni?

Men men får se vad det blir.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Tjenare!

Jag personligen är riktigt sugen på Gigabyte DQ6-moderkortet. Är nog för att just till socket 775 så har de lyckats så jäkla bra. Men som the squonk säger så har jag också hört om det med minnena, att det endast klarar 2.3V till minnena. Det är ju lite synd. Är iaf. riktigt sugen på det kortet.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342646 Rätt häftigt med det kortet att kylflänsarna går ändå till minnena också.
Är det stor skillnad på DS4:an och DQ6:an tror ni?

Men men får se vad det blir.

/Mvh x_link.

Rent tekniskt är ju K9A2 inte långt ifrån DQ6, och kommer till ett trevligare pris.

Permalänk
Medlem

Wow, jag är impad. Kan den där ungen i filmen så kan jag...

3Dmarkpoäng som ökar från 13700 till 20000 med lite enkla knapptryck ?
Vill ha.
Vad hade de för setup egentligen på grafiken ?
Var det två HD3870 i crossfire ? 20000 3Dmark poäng är hursomhelst imponerande.
Blir det dessutom ett rimligt pris på de där burkarna så är de ett givet köp.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Vad hade de för setup egentligen på grafiken ?
Var det två HD3870 i crossfire ? 20000 3Dmark poäng är hursomhelst imponerande.

kvantitet vs kvalitet..... 4 stycken är troligre än 2

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kvantitet vs kvalitet..... 4 stycken är troligre än 2

Nja, jag är inte så säker på det.
Oklockat fick de ju 13700 i 3Dmark06, vilket verkar matcha resultatet för 2 stycken 3870 i CF rätt bra (enligt de tester jag sett).

4 stycken torde ge ett betydligt bättre resultat.

Edit : 13700 verkar tom alldeles för lite för att ens vara två kort i crossfire.
Här är ett test på två HD3870 i CF :

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

De får över 17000 poäng.

Så jag misstänker att poängen 13700 är något de får med ett enda HD 3870 kort. Det är inte orimligt. Uppåt 12000 är ju vad man får med ett kort vanligen och betänker man att de kör på en ny plattform i övrigt så verkar det rätt rimligt.

Vågar inte ens tänka på hur mycket poäng 2 eller fyra kort överklockade på denna plattform skulle ge..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Känns som att en MSI K9A2 Platinum med en phenom cpu och 2 st 3870 skulle sitta fint.
Sen om typ 2 år när grafikkorten gått ner i pris kan man ju bara ta och köpa 2 till om prestandan skulle vara kass

Låter som att detta blir mitt nästa köp.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Känns som att en MSI K9A2 Platinum med en phenom cpu och 2 st 3870 skulle sitta fint.
Sen om typ 2 år när grafikkorten gått ner i pris kan man ju bara ta och köpa 2 till om prestandan skulle vara kass

Låter som att detta blir mitt nästa köp.

och elen skulle vara gratis

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tjenare! vet ej hur längesen topicen var aktiv men jag har då iallafall införskaffat en k9A2 platinium, phenom 9500+ och EN powercolor hd 3870...overdrive programmet funkar fint fint för dom som inte kan clocka själva har ej prövat 3dmark men ska göra de så fort jag kmr hem till min dator