Permalänk

Vad är felet ? 500:- belöning...

Nu försöker jag en gång till innan jag går och köper en ny processor.

Kort historia:

Dom flesta program/spel jag kör slutar oftast att svara efter några minuter.
Felmeddelandet "hejhopp.exe har slutat svara" dyker alltid fram.

Har haft massvis problem med frysningar/blåskärmar förut. Köpte nytt operativsystem (Vista 32bit) och det vart lite bättre men fortfarande kvarstår överstående problem.

Kan tillägga att innan körde jag nerladdat XP/Vista och trodde det var orsaken, därför jag köpte nytt.

Hur som helst. Kan en trasig proccesor vara orsaken till dessa problem ?
Finns det något annat som kan orsakade detta ?

500 kr garanterat till den som ger mig ett svar som leder till att problemet försvinner (utan att jag behöver gå och köpa nya delar).

Min dator:

Amd64 3.0 ghz 6000+
580w nätagg
Geforce 8800 GTS
2gig RAM

Inga delar är äldre än 2 månader.
Kan säga att kylningen inte är problemet.

Felmeddelandet:
http://img140.imageshack.us/img140/230/63639005oy8.jpg

Liten bit av Problemhistoriklista:
http://img140.imageshack.us/img140/8623/19921777ik8.jpg

Permalänk
Medlem

Kan vara defekta minnen, kör memtest i några timmar och se om den hittar fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullar08
Kan vara defekta minnen, kör memtest i några timmar och se om den hittar fel.

Körde i 4 timmar för några dagar sen och den hittade inga fel. =/

Permalänk
Medlem

Kör diagnostiktest på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att testa med ett annat nätagg så borde du göra det. Dåliga nätagg kan ge de konstigaste symptomen. Annars låter det ju som om det skulle vara minnet som det är fel på, men om du inte får några fel när du kör memtest så borde det inte vara det.

Det kan också vara några komponenter i datorn som inte gillar varandra, men det är svårt att säga med den information du gett. Om du kan ge lite mer detaljerad information om vad som sitter i datorn så vore det bra.

Permalänk

Lite mer info:

- AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2
- Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB w/two matched Value Select 1024MB
- Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
- Hiper Nätaggregat ATX 580W
- XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express
- Asus - Socket AM2 - ATX nForce 500 SLI

Kan tillägga att jag har bytt moderkort till ovanstående men det hjälpte inte.

Kan det inte vara processorn som är trasig ? I och med att datorn slutar svara (fryser sig) ibland.

Permalänk
Medlem

1) Ladda ner The Ultimate Boot CD" och kör massor av tester från den
2) Ladda ner Ubuntu och kör i Live CD-läge (d.v.s. kör det direkt från CD:n utan att installera). Om Ubuntu håller så är det fel på hårddisken eller din windowsinstallation. Om Ubuntu också buggar är det fel på moderkort, processor, minnen, grafikkort eller nätaggregat.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Du har inte helt enkelt kanske råkat få ett virus eller något liknande ?

Annars skulle jag nog sagt minnet, men eftersom du har kört memtest så är det väl inte det.

Vad är det för memtest du har kört förresten? Rekommenderar den här: http://www.memtest.org/#downiso

Du får bränna det på en CD skiva och boota upp från det. Om du inte redan gjort det dvs

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

som nån annan sa testa att byt nätagg. med en polare för att utesluta de. Hur varm blir den? om du inte vet ladda ner speedfan.

tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk

Jag laddade ner "The Ultimate Boot CD" förut och brände på skiva och körde några tester som fanns där inklusive Memtest.

Ska prova Ubuntu. Menar du att jag ska boota från CD eller köra från CD:n när jag är inne i operativsystemet ?

Virus finns det ingen chans att det är då jag återställt och prova installera ca 5 olika operativsystem (olika nerladdade versioner på både XP och Vista). Nu som sagt har jag installerat ett köpt operativsystem (Vista 32)

Permalänk

I mina öron låter det som att hårdisken retas med dig, testa en annan eller kör något diagnostik program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
I mina öron låter det som att hårdisken retas med dig, testa en annan eller kör något diagnostik program.

Skriv jättegärna en länk till nått bra. Finns så många på google.

Edit: Hittade en hårddisk från en äldre burk med XP på. Ska koppla in den strax och se hur datorn mår då.

Om den flyter på fint då, då är det helt säkert att det är hårddisken som är trasig?

Permalänk
Medlem

på hårddisk tillverkarnas hemsidor brukar det finnas diagnostik program att ladda hem och köra. du kanske skulle testa det innan du provar en annan disk.

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner de senaste drivrutinerna för AMDs processor? Stendum fråga men jag har för mig att de har nån microcore eller nåt sådant man måste ha.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Har du laddat ner de senaste drivrutinerna för AMDs processor? Stendum fråga men jag har för mig att de har nån microcore eller nåt sådant man måste ha.

Stendum fråga ? Knappast. Hade ingen aning om att man måste ladda ner drivrutiner till processorer. Ska prova det på en gång.

Tillägger också att jag körde ett test på hårddisken med tillverkarens eget test och den verkade inte hitta några problem.

Edit: Hittade inga drivrutiner till min processor på deras hemsida. Inte till Vista iallafall =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madshibby
Ska prova Ubuntu. Menar du att jag ska boota från CD eller köra från CD:n när jag är inne i operativsystemet ?

Boota från CD menar jag.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

det står ju fel i grafikmaskinvara i din fellogg så det kan inte vara så att grafikkortet strular på något vis?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Testat olika drivrutiner för grafikkortet? Provat att byta ut grafikkortet?

Sådana här problem tar bara en jäkla tid att lösa genom tester o tjaffs. Har du möjlighet så byt ut del för del och testa dig fram. Fråga någon polare om du kan låna hans prylar eller liknande. Eftersom du säger att alla delar är nya skulle jag gissa på något fabriksfel.. Dem inträffar oftast under början av ägoperioden. Spontan gissning. Yes.. grafikkort.

Permalänk

Har nu kört flera tester på hårddisken utan resultat om att något skulle vara fel där. Samma sak på Ram-minnet och moderkortet är det inte.

Grafikkortet eller Processorn. Känns som det ska vara nån av dom två.

Ska man chansa och skicka båda dessa tillbaka till komplett eller kommer man få sig en fet räkning hem då, för att dom säger att dom inte hittar några problem?

Fan vad jobbigt det ska vara.

Permalänk
Medlem

Om datorn har CD/DVD med IDE-anslutning, testa koppla loss den kabeln från moderkortet.

Testa med en annan S-ATA kabel. Det följde antagligen med ett flertal S-ATA kablar med moderkortet, så ta bara en i högen. Jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att det varit nåt jall med de röda kablarna som medföljer asuskorten. Testa också koppla om strömkontakterna, för att eliminera risken det är glapp i nån av de sladdkontakterna.

Testa köra i felsäkert läge

Ta ur nätverkskabeln och kör offline ett tag. Strular det då också?

Finns möjligen nåt annat nätagg liggande som går testa med?

Visa signatur

.

Permalänk

Datorn verkar gå ännu sämre i felsäkert läge. Då räcker det med att jag är inne några sekunder på typ firefox eller IE innan programen slutar svara. =/

Permalänk

Finns det någon integrerad grafikkrets på moderkortet eller har du något annat kort som du kan pröva med?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Finns det någon integrerad grafikkrets på moderkortet eller har du något annat kort som du kan pröva med?

Nix, har ju inte det =/

Permalänk
Medlem

gå in i enhetshanteraren och kolla om det finns något utropstecken osv där . har du vista så tryck start sen skriv bara enhetshanteraren sen går du in där å kikar. updaterat bios osv ? .

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
gå in i enhetshanteraren och kolla om det finns något utropstecken osv där . har du vista så tryck start sen skriv bara enhetshanteraren sen går du in där å kikar. updaterat bios osv ? .

Fanns inte ett enda utropstecken där. Bios är uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Går spelen bra fram tills att de fryser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elfie
Går spelen bra fram tills att de fryser?

Njaa.. vet inte riktigt om dom går så bra som dom ska.

Hur som helst ska jag skicka in Grafikkortet till Komplett nu. Chansar på det...