Permalänk
Medlem

bygga dator för första gången

Så nu är ja trött på att lämna in skiten varje gång ja vill uppgradera... vill uppgradera själv, men problemet är att ja aldrig gjort det förr.
Vet var alla delar ska vara, men BIOS o lite annat förstår ja mig inte riktigt på.
Frågan är ska ja försöka sätta ihop det själv med tutorials på internet elle ska ja som vanligt lämna in den?
Om ja ska försöka själv, har ni några tips man ska tänka på och någon bra sida med tutorials?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag kan säga av egen erfarenhet att det är skit enkelt att bygga själv. Tänk logiskt bara. Så har jag lärt mig öppnade burken sen stoppade i sakerna jag vill ha... Sällan man behöver krångla med BIOS men för säkerhetsskull kan du skicka in vad du ska köpa här på Sweclockers så kan folk se fall det är kompatibelt eller om du behöver ändra nåt så du slipper krångel

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jag är 13år och jag klarade att bygga dator. behövde inte göra någonting i BIOS. lätt som en plätt.

skapa en tråd i Forumindex > Hårdvara > Stationära datorer (felsökning och köpråd) > Köpråd där du frågar om köp hjälp. OBS! kom ihåg att skriva önskat pris i topicen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, delar har ja redan en lista på vad ja ska köpa. men kan alltid lägga upp den o se
Men så undrar ja även, om det bara är att dra ut grejorna och sen stoppa i de nya, köra igång datorn och ta bort drivruitner och installerat nya?
Hade tänkt att omformatera kanske dock, men är det ingen fara att dra ut allt och lägg nytt utan något vidare? Eller ska man göra något innan man lägger i dem nya grejorna (Dem nya menar ja moderkort, grafikkort o ram)

Permalänk
Medlem

det vet jag inte riktigt, vet inte om man tar bort drivrutinerna innan nya prylar eller efter. om du ska ha DirectX 10 så måste du ha Windows Vista, och installera Vistat på en NY dator. tror att det är moderkortet som Vistat låser sig till. om man köper OEM vista alltså, mycket billigare,

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första dator när jag var 10 år, så det är piece of banankaka, helt enkelt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag har Vista på denna nuvarande dator. Men som sagt frågan är ju om ja ska dra ut allt nu och sätta i det nya grejorna, starta datorn och formatera?
finns det risker?

Permalänk
Medlem

Ska du byta moderkort så ska du självklart formatera systemdisken, vill du göra rätt och vara säker på att slippa massa problem så finns inget alternativ. I och med att du byter moderkortet så blir det i princip en helt ny dator och chansen att en och samma installation ska fungera smärtfritt på två olika datorer är minimal.

Enklast är att först formatera hårddisken, sedan byta delarna och sist göra en ny installation av operativsystemet och alla NYA drivrutiner (inte de som följer med på cd, utan tanka hem de senaste från tillverkarnas hemsidor).

EDIT: Om ditt OS har en OEM-licens så kommer den inte att fungera efter uppgraderingen, då behöver du en ny licens.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Aha omformaterar hårddisken, tar ur alla delar och sätter in nya och sen installerar operativsystemet. Aja det blir väl det enklaste att göra...

Permalänk
Hedersmedlem

Omformatera hårddisken (eller partitionen specifikt, inte hela disken om du har flera partitioner) gör du ju när du installerar. Så du behöver inte alls formatera före du byter delar.

Som sagt det är bäst att installera om när man byter moderkort (byter man till samma modell är det ju en annan femma). Ta även hem drivrutiner före, ska du ha XP så är risken stor att det inte har drivrutiner till nätverkskortet inbyggt. Så om du tankar dem och lägger på usb-minne eller något medans du installerar om.
Kan även vara bra att flasha BIOS till nyaste när man håller på (om det i changelogen står något som man har nytta av).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu blir ja lite konfunderad här, ja hade planerat att radera hårdisken alltså ta bort allt som finns på den. Sen tar ja ut alla delar, lägger in nya och så sätter ja igång och installerar Vista på datorn, sen får ja se om ja använder skivorna eller ladda ner från internet. Det där med BIOS är ja som sagt dålig på... vill helst inte röra där

Permalänk
Avstängd

kolla om du kan få hjälp av någon kunnig kompis.

normalt sett inte svårt att bygga själv.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Joo får göra det, men är trött på att låta andra göra det.
Men denna gång sa ja försöka lära mig

Permalänk
Medlem

alltså för mig var det bara att sätta i sakerna vilket man knappast behöver instruktions guider till. sen var det bara i med Vista skivan och klicka på nästa osv. busenkelt. mycket billigare än att köpa färdibyggt i affärer.

KÖP KÖP KÖP, det är värt det.!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kolla så att alla saaker är kompatibla med verandra.
Sedan är dett bara att kasta in prylarna och instalera OS.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Byte igår moderkort och har alldrig gjort något sånt, och tyckte det var skit enkelt. Lämna inte in, det tar bara tid och tar pengar. Gör det själv.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk

^^ det är lättare än att bygga lego specielt när man bygger i en vanlig dator:P

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Japp det är de tut som ja följer,,, men allt ser så enkelt ut?

Ja tycler nätagget verkar vara de svåraste delen, att kunna veta vart allt ska kopplas?

Permalänk
Medlem

bara du följer instruktions guiden så går allt bra;)
sen när du bygger så säg bara till här på swec om det är något...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ett tips bara. Om du har en märkesdator så skulle det inte förvåna mig om ditt chassi är specialdesignat. Jag hade en dell för ett tag sedan. Där fanns det massa kopor och skit i chassit som inte gick att ta bort för att byta ut ev fläktar och sånt. Så kolla det först. Fö så är det inte dyrt med ett nytt chassi. Du kan hitta billigare för ca 200 kr upp till typ 8000 krs klassen.

Sen det där med att veta vart sladdarna ska. Kolla runt lite i hur det ser ut i datorn nu vettja! Så får du en uppfattning. Sen så är det också så att de flesta sladdarna passar bara på ett ställe i datorn. Dvs, en viss sladd från nätagget är menat för ström till modekortet. Och den passar då bara där. Jag säger inte att det är såhär med alla sladdar. Men med de flesta.

Och en sak till. Glöm inte de små skruvarna som höjer upp ditt moderkort från chassit när du monterar det. Annars kan du typ kortsluta allt. Och det vill du nog inte göra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Och en sak till. Glöm inte de små skruvarna som höjer upp ditt moderkort från chassit när du monterar det. Annars kan du typ kortsluta allt. Och det vill du nog inte göra..

...fast moderkortsdistanser finns det redan "inbyggt" i moderkortsplåten på de flesta chassin...

terun: bli inte förvirrad nu, detta med moderkortsdistanser löser sig självt när du monterar Moderkortet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ska tänka på sakerna
Men chassit är som sagt byggt från en annan kille som gjorde det. Så det är inga kåpor elle sådan problem. Har tittat lite på hur sakerna ligger och allt verkar vara rätt enkelt sen att sätta ihop...

som eas sa så får ja fråga här om det blir nåt problem

Permalänk
Medlem

du kan känna dig trygg här...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10