Virgilius - ett imponerande trächassi

Permalänk
Medlem

Alltså, att göra datorlådor i trä är ingen dum ide, men den här lådan har inte mycket med trä att göra, man skulle kunnat uppnå precis samma resultat i metall. Vad det handlar om här är att kopiera en svunnen tids stil och försöka sätta in den i ett modernt sammanhang, vilket nästan alltid bara blir fult. Om jag skulle inreda ett rum i till exempel 1800-talsstil så skulle jag helt enkelt skippa datorn, man får väl ha ett separat arbetsrum då, eller kanske ha en diskret laptop som ställdes undan när den inte användes.

Permalänk

den där soptunnan var läcker (bilden näst längst ner)

Det roliga är att om man inte uppdaterar hårdvaran så blir det riktigt skräp till slut hahaha

http://www.modnews.ru/interview/rus/inter_vergilius/

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Den är välgjord och många detaljer och har säkert tagit väldigt många timmar att göra....MEN.. Fy F vad ful.. skulle jag använda den så skulle jag ta betalt för det.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

meh :/ Bara jag som tycker att den är hur läcker som helst? Egyptisk (eller är det bysantinskt?) stuk möter viktorianska eran och steam-punken. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att pröjsa den där, om den nu inte går över min smärtgräns på 10 tusen stålars

Permalänk

Blir jobbigt att snickra ihop kabelöverdrag i trä
Jag skulle vilja se musen som hör till, eller bildskärmen!

Permalänk
Medlem

well, det märks att han gillar DOOM antar jag.. =/

kunde blivit fin barockburk om det inte vore för alla dönickar och trams.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vovven
Vad det handlar om här är att kopiera en svunnen tids stil och försöka sätta in den i ett modernt sammanhang, vilket nästan alltid bara blir fult.

Den kan inte placeras i en speciell tidsperiod, utan är snarare ett utslag av modern fantasy. Ungefär som gothare knappast har något att göra med gotikens stilar.

Jag hoppas, och tror, att det kommer trächassin på marknaden. Trächassin till radio- och tv-apparater samt grammofoner, var ju vanligt för inte så många decennier sedan. Sedan blev det plast och metall som gällde.

En stilren dator i teak, mahogny, eller annat mörkt träslag vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

"kan inte beskyllas för att ha slarvat med chassit. Varenda detalj är välgjord."

Välgjord kanske, men apful. Typ samma stil man ser i brasilianska, thailändska eller tunisiska möbelaffärer, och säkert Ukraina också... Ofrivillig kitsch.

Det är lite som svenska stilmöbler från 60-talet, outhärdligt. Likt stilmöbler har det där belätet ingen egentlig stil, den går inte placera, varken bland möbelstilar, eller, i hemmet...

Tacka vet jag _välgjord_ steampunk

* http://ironwork.jp/monkey_farm/computer/pc2.html

* http://www.datamancer.net/

Det är stil.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Sötast

Jag visste inte att man kunde få trä så vackert.

Permalänk
Medlem

Håller med många andra här. Ett ypperligt hantverk, men fin.....nja.
Det är för mycket krimskrams på den, enligt mig. Känns lite smaklöst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med om att den är inte så "snygg". Men han tar säkert beställningar och input om hur designen ska vara. Själv hade jag valt den andra enklare trävarianten, den var mer sober så att säga. men då måste man kankse ha mycket i samma stil i rummet, den första passar nog i en ambasssad/regeringsbyggnad typ.

Permalänk

går inte att säga nåt om hantverket. imponerande. har själv velat göra ett chassi i trä fast inte så...där. mer stilrent och mest nc bearbetat dock.
fast problemet med trä är att det sväller väldigt mycket när det omsluter elektriska komponenter och blir varmt. gamla tv apparater har den förmågan och måste därför byggas med tanke på detta. men där verkar det funka. och blir det för varmt och framförallt för torrt för snabbt så är det väldigt lätt att det börjar spricka. inte så farligt om virket är vältorkat från början, befinner sig i en torr miljö och varje fiber är tilltäppt med olja, gärna lack på det också.
sen är det bara att ta fram morakniven och börja tälja

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kunde blivit fin barockburk om det inte vore för alla dönickar och trams. [/B]

exakt... "fina grejen" + några "tuffa" koblajjor=bu

Permalänk
Medlem

Mmm, håller med om att den här blev lite för mycket "fantasy", eller vad man nu ska säga.. Hade den försökt hålla sig till lite mer klassiskt gammal möbelstuk hade det nog funkat bättre, än att försöka att även kombinera det med masker och röda lampor etc... Det blir för mycket!

Som sagt väldigt välgjort hantverk däremot

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hörde att IKEA ska börja kränga datorchassin för ett par hundra. Givetvis så bygger man ihop dom själv i sann IKEA-anda.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk

Kan nog göra sig bra, förutsatt att man har liknande inredning i resten av rummet..

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Direkt när jag såg rubriken tänkte jag "Ryssland!".

Man bör nog tänka på att det är en annan kultur i Ryssland (som föredrar "bling bling" framför stilrent) innan man avvisar hans arbete.

Jag beundrar hans arbete och de är nästan att man får lust att byta möbler får att kunna få hans chassi att passa i mitt hem.

OfT: När kommer IKEA med sina datorer? Det var ju ett tag sen det var snack om det, så det borde ju vara snart.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
OfT: När kommer IKEA med sina datorer? Det var ju ett tag sen det var snack om det, så det borde ju vara snart.

Ett chassi som heter "Bill" för att hedra Bill Gates och inte för att likna försäljningssuccen bokhyllan "Billy"

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

ah, ja en Billdator på bugga ihop själv-avdelningen och en Job(b)-dator som redan är färdigbyggd. hade vart mer ironiskt än IKEAs verktygsfria byggsatser som verkligen är det för att verktygen saknas i kartongen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Direkt när jag såg rubriken tänkte jag "Ryssland!".

Man bör nog tänka på att det är en annan kultur i Ryssland (som föredrar "bling bling" framför stilrent) innan man avvisar hans arbete.

iof, men det är ju fortfarande grad och klasskillnader som avgör vad som är bling, kitch eller stil. (och rådande smak såklart) men även bling kan vara stilrent i sin kontext. kitch blir det däremot ofelbart när man klistrar in udda saker och bling som inte passar i en stilren miljö, eller tvärtom. exempel:

(för att fatta vad jag menar, tänk er några Kizzdockor, grön neon bakom speglarna eller lilamålade kranier på väggarna i det rummet)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint