När kommer "riktig" Ai?

Permalänk

När kommer "riktig" Ai?

Vi har en bra grafikmotor och fysikmotor i Crysis.

Men när ska det komma en bra AI-plattform som spelföretag kan dela på?

Som jag ser det så är Crysis största svaghet AI'n.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel skulle väl crysis ha även en revolutionerande AI som nästan kunde jämnföras med riktiga spelare. I början, alltså.

Jag antar att nu när vi har flera cores i en och samma cpu lär det börjas jobbas på ai, men vem vet.

Permalänk
Medlem

jag tycker fysiken är konstig och buggig i Crysis, annars hade den säkert varit bra..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

AI är verkligen något som måste satsas på framöver, framför flashig grafik. AI är såpass viktig i singelplayerspel att om det inte händer nåt där snart så kommer multiplayern dominera spelvärlden totalt inom snar framtid.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

AI och välgjorda co-op spel är det som jag tycker är en sjuk bristvara på pc-spel idag. spel med snygg grafik finns det ju en hel del av medans man kan leta arslet av sig efter bra AI och co-op.

Bättre AI till folket

Permalänk
Medlem

q3 hade bra AI för ändamålet, körde någon kvadrat/rutnäts AI eller vad det nu kallades, fast sådan AI kan man inte ha i dagens spel...

men AI'n har blivit bättre, nu gömmer sig gubbarna ibland när dom blir beskutna och försöker flankera en men det lyckas sällan.

i gamla spel så rushade bara AI'n mot en eller bara stod och sköt utan att göra något för att själv undvika att bli träffad.

blir kul när AI'n har samma intelligens som oss

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
blir kul när AI'n har samma intelligens som oss

Ja man längtar ju verkligen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
blir kul när AI'n har samma intelligens som oss

Tvivlar ju på att det någonsin kommer inträffa. Blir som skynet i Terminator-filmerna fast på riktigt. Visst man ska väl aldrig säga aldrig.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Tvivlar ju på att det någonsin kommer inträffa. Blir som skynet i Terminator-filmerna fast på riktigt. Visst man ska väl aldrig säga aldrig.

Det är långt fram dock. För att en AI ska bli som en människa måste den kunna ändra taktik och köra olika beroende på hur folk spelar mot dig, det går säkert till viss mån att ändra, men inte så att den lär sig direkt under spelets gång. Sen måste ju spelet vara såpass bra att man kan klara det utan att bli piskad av AIn hela tiden. för övrigt brukar ju AI ha vissa orders typ o matt vakta en viss bas eller vad spelet nu går ut på, så man kan inte få hur mycket frihet som helst heller. Lika tragiskt som med spelanimation ibland, där animationens fart är anpassad efter hur fort spelet ska gå, snarare än om det ser rätt ut eller ej.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Re: Ai

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Vi har en bra grafikmotor och fysikmotor i Crysis.

Men när ska det komma en bra AI-plattform som spelföretag kan dela på?

Som jag ser det så är Crysis största svaghet AI'n.

Kör på Delta så är dem inte så enkla längre

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

i alla strategi spel så "fuskar" AI'n för att det skall bli någon form av utmaning, men det finns åtminstone 1 spel där ai'n inte gör det, kommer inte ihåg vad det heter.

körde total annihilation en gång på skirmish med massa extra enheter och sådant, då bestämde jag mig för att ta över ena ai'n gamla bas och upptäckte då att hans metal extractor gav 9+ medan min bara gav 2+, lite små fusk med andra ord.
sen så när man kör skirmish på tex red alert 2 så bygger ai'n snabbare och får troligtvis mer guld per harvester lass, faan va snabbt dom kan bunka upp en hel arme!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Håller med, få spel satsar på bra AI. Det enda som jag kan komma på är supreme commander: forged alliance. Men även de har ju tagit med en svårighetsgrad där den AI fuskar. Kan dock tänka mig att det är mycket enklare att göra en bra AI till strategi spel. Fast bristen är lika stor till dessa så mitt antagande kanske inte stämmer.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Någon super A.I blir det nog inte i spel på ett bra tag, visst vissa spel har mer avancerat A.I mot tidigare spel, men hur lång tid tar det för spelaren att lista ut hur A.I:n fungerar i spelet?

Lite mer slumpmässigt ska det vara tycker jag.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: Re: Ai

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
Kör på Delta så är dem inte så enkla längre

Körde på delta från första försöket.
Tycker fortfarande att spelet inte är tillräckligt utmanande.

Dock så är det som sagt mer interaktivitet jag är ute efter.

Fienderna reagerar ju inte ens om det ligger en död kompis på backen.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Håller med, få spel satsar på bra AI. Det enda som jag kan komma på är supreme commander: forged alliance. Men även de har ju tagit med en svårighetsgrad där den AI fuskar. Kan dock tänka mig att det är mycket enklare att göra en bra AI till strategi spel. Fast bristen är lika stor till dessa så mitt antagande kanske inte stämmer.

Tycker AIn i SC:FA suger, kör man skirmish är det inget motstånd överhuvudtaget. Har dock inte provat dom svåraste som fuskar, kanske dom du menar? Har inte testat det då jag finner fuskande AI avtändande

Permalänk
Medlem

Ja AI kan man bli sjukt less på i vissa spel. Det handlar väl dessutom inte om multicores osv... datorkraften för bra mycket mer avancerad AI än dagens spel erbjuder har funnits länge. Krävs massa enformigt och tidskrävande ($$$) från utvecklaren bara.

Permalänk
Medlem

90% av de som spelar spel är så kallade "grafikbögar". Spel säljer idag till stor del på sin grafik. Titta bara på Crysis. Spelet erbjuder ingenting förutom bra grafik, och det säljer som smör.

AI kommer att vara bland det sista som kommer upp i utvecklingen efter att grafik har nån sin kulmen. AI går inte att visa i screenshots, och därför säljer det inte lika mycket spel som grafik. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
blir kul när AI'n har samma intelligens som oss

Haha ja det skulle vara kul om man når den grad av AI att den efter att ha besegrat en själv kör klart resten av spelet själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
i alla strategi spel så "fuskar" AI'n för att det skall bli någon form av utmaning, men det finns åtminstone 1 spel där ai'n inte gör det, kommer inte ihåg vad det heter.

körde total annihilation en gång på skirmish med massa extra enheter och sådant, då bestämde jag mig för att ta över ena ai'n gamla bas och upptäckte då att hans metal extractor gav 9+ medan min bara gav 2+, lite små fusk med andra ord.
sen så när man kör skirmish på tex red alert 2 så bygger ai'n snabbare och får troligtvis mer guld per harvester lass, faan va snabbt dom kan bunka upp en hel arme!

Nu är jag inte säker på det här men jag tror inte AI:n fuskade i TA. Men det fanns 3:e parts fuskenhetspack som gav AI:n billigare/bättre producerande byggnader osv. Men inte orginal, säker på det?
Dock var TA väldigt begränsat i hur mycket AI:n kunde modifieras. Var i princip bara "vikter" på vad den ska bygga. Inget om taktik och strategi som kunde ändras. Dock fantastiskt hur personer lyckades modifiera AI:n till att bli så bra som det blev med bara viktningen.

I supreme commander så finns mycket mer som kan ändras av AI:n för 3:e parts utvecklare (Sorian och Jaws är två kända sådana personer).
För alla som kör supcom rekommenderas att tanka ner deras AI pack (finns i modnings->AI delen på officiella forumet). Kan sägas att det var två utvecklare som fick 1 månad på sig att fixa AI till orginalet, och efter betan (där man genom att ändra saker kunde få igång skirmish med AI och den var ganska hygglig) så ombalanserades många saker och AI bygger alltså "fel" saker, de var bra att bygga dessa förut men numera funkar det dåligt.
Sorian och Jaws AIpack finns i fuskande varianter också. Jag väntar spänt på torsdag och supcom:FA i brevlådan, får se vad de lyckats gjort där. Men det lär komma AI packs till det med.

Generellt sett tror jag det satsas för dåligt på AI:n hos spelutvecklare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Ja AI kan man bli sjukt less på i vissa spel. Det handlar väl dessutom inte om multicores osv... datorkraften för bra mycket mer avancerad AI än dagens spel erbjuder har funnits länge. Krävs massa enformigt och tidskrävande ($$$) från utvecklaren bara.

Jo jag tror det varit ett problem med beräkningskraften. I strategispel kan man inte köra så många uppdateringar så ofta för det skäl för mycket tid. Med flerkärniga nu när de ännu inte kunnat ta nytta av 4 kärnor med 100% på alla så finns det plötsligt mycket processortid att leka med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nu är jag inte säker på det här men jag tror inte AI:n fuskade i TA. Men det fanns 3:e parts fuskenhetspack som gav AI:n billigare/bättre producerande byggnader osv. Men inte orginal, säker på det?
Dock var TA väldigt begränsat i hur mycket AI:n kunde modifieras. Var i princip bara "vikter" på vad den ska bygga. Inget om taktik och strategi som kunde ändras. Dock fantastiskt hur personer lyckades modifiera AI:n till att bli så bra som det blev med bara viktningen.

I supreme commander så finns mycket mer som kan ändras av AI:n för 3:e parts utvecklare (Sorian och Jaws är två kända sådana personer).
För alla som kör supcom rekommenderas att tanka ner deras AI pack (finns i modnings->AI delen på officiella forumet). Kan sägas att det var två utvecklare som fick 1 månad på sig att fixa AI till orginalet, och efter betan (där man genom att ändra saker kunde få igång skirmish med AI och den var ganska hygglig) så ombalanserades många saker och AI bygger alltså "fel" saker, de var bra att bygga dessa förut men numera funkar det dåligt.
Sorian och Jaws AIpack finns i fuskande varianter också. Jag väntar spänt på torsdag och supcom:FA i brevlådan, får se vad de lyckats gjort där. Men det lär komma AI packs till det med.

Generellt sett tror jag det satsas för dåligt på AI:n hos spelutvecklare.

Jo jag tror det varit ett problem med beräkningskraften. I strategispel kan man inte köra så många uppdateringar så ofta för det skäl för mycket tid. Med flerkärniga nu när de ännu inte kunnat ta nytta av 4 kärnor med 100% på alla så finns det plötsligt mycket processortid att leka med.

helt orginal vet jag inte om dom fuskar men med unit packs gör dom det defenitivt, mina sol celler får jag 25+ energi, deras ger 125+ tror jag det var, kolla bara på deras baser, baserna är enorma och skulle behöva typ 10 partikel acc. kraftverk men dom lyckas med betydligt mindre...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

i got it!

man kan ersätta AI'n med indier (de behöver jobb right?)... man måste vara uppkopplad för att kunna spela singleplayer då men men....
Då blir AI'n bättre i spelet ju mer du spelar med den =).

Hmm tråkigt om man får ett måndags-ex av ett spel... typ "kalle har roligare AI än vad jag har"
eller... "min AI campar bara"

kan va något det här.

Permalänk
Medlem

"Äkta" AI behöver ju inte vara vidare svårt att skapa, till specifika ändamål.
Säg soldat-AI, BÖR väl inte vara svårt knacka in hur AIn ska reagera vid skottlossning, vilka skydd som finns nära, eller vad som ska ske om de inte har ammuniton eller skydd, egentligen.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

blir kul när AI'n har samma intelligens som oss

Det hoppas jag verkligen att den inte gör. Skynet nästa!

Permalänk

Fortfarande är det Lionhead studios som är främst inom spelrelaterad AI. Googla på richard evans så förstår ni varför Black & White hade grymt cool AI, neurala nät, flockalgoritmer etc etc.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Har alla glömt FEAR? Det är nog det enda spel som har någorlunda imponerande AI tycker jag. Speciellt om man kör på svåraste, vilket jag gjorde iaf.

Annars håller jag med att spel har rätt dålig AI för det mesta. I strategispel kör oftast AI:n samma taktik hela tiden och lyckas enbart för att de kan bygga fler trupper. Ibland är dock AI:n på ens egna gubbarna väldigt irriterande också. Lite jobbigt att inte kunna flytta blicken från ens trupp en sekund ens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

FEAR har sjukt grym AI ja. fast dom är ganska dumma att skrika vilka taktiker dom ska göra..... så smart (rolleyes)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Fortfarande är det Lionhead studios som är främst inom spelrelaterad AI. Googla på richard evans så förstår ni varför Black & White hade grymt cool AI, neurala nät, flockalgoritmer etc etc.

tyckte inte den var något vidare, 2ans ai kanske är bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

I strategispel så är det verkligen dags att få AI:n att vara smart på ett sätt som de inte brukar vara. Det är rätt lätt att få den att veta att de här byggnaderna är bra osv. Men i TA och supcom (iaf orginal AI) så kan man ha en obebyggd metall/massa-punkten. Då kommer AI motspelaren skicka konstruktörer som lemmeltåg in i ens försvar framför metall/massa-punkten. Sånt tycker jag är dåligt att de inte liksom tänkt på tidigare.
Roligare med AI som testar många strategier mot en, så man inte vet om han gör en frontal assault samtidigt som ett "spec ops team" flygs in bakom ens bas och förstör så mycket som möjligt.
Total Annihilation AI:n var grymmt dålig på det, den gick och stångade sig blodig mot samma försvarslinje hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
I strategispel så är det verkligen dags att få AI:n att vara smart på ett sätt som de inte brukar vara. Det är rätt lätt att få den att veta att de här byggnaderna är bra osv. Men i TA och supcom (iaf orginal AI) så kan man ha en obebyggd metall/massa-punkten. Då kommer AI motspelaren skicka konstruktörer som lemmeltåg in i ens försvar framför metall/massa-punkten. Sånt tycker jag är dåligt att de inte liksom tänkt på tidigare.
Roligare med AI som testar många strategier mot en, så man inte vet om han gör en frontal assault samtidigt som ett "spec ops team" flygs in bakom ens bas och förstör så mycket som möjligt.
Total Annihilation AI:n var grymmt dålig på det, den gick och stångade sig blodig mot samma försvarslinje hela tiden.

sant, det var lite tråkigt i längden, skirmish skulle hålla mkt längre om AI'n testade olika taktiker och inte nötte samma hela tiden och inte inser att det inte fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.