Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Spider

AMD har idag lanserat sin omtalade plattform som heter "Spider". Likt Intel har AMD börjat jobba med plattformar vilket förenklar bland annat försäljning till oem-tillverkare och återförsäljare som bygger sina egna datorer (som Komplett, Datorbutiken med flera). AMD har även publicerat information om två stycken Phenom 9000-processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju inte allt för bra ut
http://www.tomshardware.com/2007/11/19/the_spider_weaves_its_...
Dock helt ok i videoredigering, rendering och liknande

Permalänk
Medlem

Ge mig lite tester nu så man kan bestämma sig vilket system man ska satsa på här efter jul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Ge mig lite tester nu så man kan bestämma sig vilket system man ska satsa på här efter jul

som sagt
http://www.tomshardware.com/2007/11...web/page42.html

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vadå, det var ju inte helt fel:

Citat:

The Phenom 9600 is about 13.5% slower than Intel's Q6600 in our benchmarks. On the other hand, its price is also 13.6% lower than that of its direct competitor. Thus, the two products offer practically the same performance for your money.

Citat:

/../ Intel, /.../ has already announced that its current high-end platform X38 will be incompatible to the next generation of high-end CPUs at the beginning of next year. In the end, if you're looking to make the most of a long-term investment, AMD is without a doubt the better platform choice.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut för AMD, det här är ändå bara mittsegmentsprocessorer och pris/prestanda och uppgraderingsmöjligheterna i framtiden verkar mycket bra, skönt att dem inte använder svindyra DDR3-moduler! Nu får spelutvecklarna banne mig fixa stöd för 4 kärnor så man kan känna att man har någon nytta av dem, likadant för CrossFire med en jädra massa grafikkort!

Permalänk

Tjahopp, vad ska man skriva? Jag hade hoppats ordentligt på Phenom och köpte q6600 i väntan på Phenom.

Först R600 och nu Phenom. Hoppas verkligen inte AMD nu går under.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att Nvidia ska lansera AM2+ chipset också innnan man köper något nytt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Väntar bara på att Nvidia ska lansera AM2+ chipset också innnan man köper något nytt

Likewise.

Jag räknade knappast med att AMD skulle putta ner intel från prestanda tronen denna gång. Det kommer förhoppningsvis en vacker dag. Annars är marknaden åt helvete helt med överpriser om 5-10 år.

Således, AMD i underläge men det blir i alla fall ett RD790FX mobo och ett HD 3870 senare för mig.

Permalänk

Blir så glad för priserna iaf. Var skillnad när man köpte 4000+ för över 3000:-

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Game över AMD - nu får du dras med B-stämpeln igen som på 90-talet.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Game över AMD - nu får du dras med B-stämpeln igen som på 90-talet.

AMD har bättre prestanda per krona fortfarande, vad jag vet.
Så länge du inte ska klocka järnet, vilket knappast behövs idag, då grafikkortet sätter stopp, så fungerar det kalas!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Tror nog att vi datornördar är rätt så ensamma om att bry sig om vilket företags processorer i toppsegmentet som går bäst. Den stora massan och företag, som säkert står för minst 90% av omsättningen i datorbranchen, är mer intresserade av prisvärdhet och då ligger AMDs processorer rätt så bra till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
AMD har bättre prestanda per krona fortfarande, vad jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Den stora massan och företag, som säkert står för minst 90% av omsättningen i datorbranchen, är mer intresserade av prisvärdhet och då ligger AMDs processorer rätt så bra till.

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz - 2425kr
AMD Phenom 9700 2.4 GHz - 2650kr
(Kompletts priser)

AMD erbjuder alltså en 10% slöare prolle som är usel på att klocka för 200 kr mer.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Tills för inte så många veckor sedan såldes fortfarande P4 3 GHz som enkel kontorsburk till företag som inte brydde sig om vad den innehöll så quad lär vara ganska ointressant där. Mer E21xx, E4xxx och celeron 4xx samt deras motsvarigheter hos Amd som gäller till företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz - 2425kr
AMD Phenom 9700 2.4 GHz - 2650kr
(Kompletts priser)

AMD erbjuder alltså en 10% slöare prolle som är usel på att klocka för 200 kr mer.

Såja såja, lugna sig lite nu och läs istället

Saxat från THG-recensionen:

"The AMD Phenom 9500 (2.20 GHz) will sell for only $248 (€169), while the Phenom 9600 (2.3 GHz) comes with a price tag of $279 (€190).

Taking a look at online stores reveals that the asking price there is about $118 higher than AMD's recommended price. However, bearing in mind that these same stores also still list the Phenom 9700 with 2.40 GHz - which has been pushed back to 2008 - we can expect to see prices drop rather quickly."

Klockar dåligt?
Saxat från samma recension:

"During the briefing, AMD informed us that we were allowed to overclock the systems - under the proviso that we didn't raise the processor's core voltage."

"At the press event, the OverDrive tool ran flawlessly on the engineering samples of the Phenom processors. We were able to overclock the Phenom 9700, which runs at a stock frequency of 2.40 GHz, to 3.0GHz and run 3DMark 2006 on it without a crash."

Helt ok klock enligt mig

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad priset blir när de väl kommer in i lager. I USA verkar de dock vara relativt lågt prissatta och därmed ett hyfsat alternativ om man vill ha en fyrkärnig CPU för liten summa. Det är ju i grund och botten en mer sofistikerad arkitektur jämfört med Core2 i och med att det är "native quadcore" i stället för dubbla dualcore samt att de har integrerad minneskontroller så det är synd att de inte presterar bättre än vad de gör. Man skulle väl kunna säga att AMD har en bra grundarkitektur som förhoppningsvis går att bygga vidare på så att den i framtiden kan prestera riktigt bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Det är ju ändå bullcrap detta. Gått och väntat länge på att Phenom skulle komma så blir det en jävla butricks-modell av det hela.

Har svårt att tro att deras FX-modeller kommer slå Intel när dom kommer. Enda hoppet nu för välfungerande Quadcores är väl Intel Penryn som kommer i Januari (eller har jag fel nu?)

Fan att behöva byta från AMD..

Undrar dock lite.. är det bara Ghz som spelar roll verkligen?

Har en opteron 170 klockad till 2.6.ghz, köper jag en ny processor med lägre nM och arkitektur på 2.6, kommer den få bättre benchmarks tro?
Finns säkerligen flertal faktorer jag inte kan/känner till som påverkar, trots att Ghz för att citera Angry_games på DIY-street: "Is the true key yo unleashing the beast within your rig"..

Permalänk

Ja, man får ju hoppas att det inte är 4 eller 3 kärniga prollar dedär. För man vill ju inte ha mindre än 1mb cache per kärna?

Permalänk
Medlem

Precis som 3870 verkar Spider vara helt okey. Men inte mer. Tyvärr kommer väl mytbildningen att påbörjas omedelbart, precis som med 3870 (tystare! Svalare! Energisnålare! Snabbare! Bättre bild!). Synd att AMD/ATI blöder pengar, annars skulle de kunna prissätta mer aggressivt och ta stora marknadsandelar.

"Inevitably some of these Phenoms will sell, even though Intel is currently faster and offers better overall price-performance (does anyone else feel weird reading that?). Honestly the only reason we can see to purchase a Phenom is if you currently own a Socket-AM2 motherboard; you may not get the same performance as a Core 2 Quad, but it won't cost as much since you should be able to just drop in a Phenom if you have BIOS support."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Ja, man får ju hoppas att det inte är 4 eller 3 kärniga prollar dedär. För man vill ju inte ha mindre än 1mb cache per kärna?

"AMD Phenom™ Quad-Core Processor", säger väll ganska mycket? Och då är det 2MB, L2, L3 cache för varje kärna.

Inanimate: Det är absolut inte bara klock frekvensen som spelar roll, det handlar otroligt mycket om den inneboende arkitekturen. Ytterligare verkar det som Phenom serien kommer att klocka satan, vilket verkar vara intressant för dig, så du lär märka en rejäl prestanda skillnad. Dock kan man ju inte sitta och sia om hur Phenom serien kommer att stå sig mot Penryn.

EDIT:
Ville bara påpeka att det är grymt sjyst att de slänger på 2MB cache på både L2 och L3, det måste vara rätt ovanligt, eller har jag fel? Hur tror ni det kommer påverka prestandan, om man programmerar rätt dvs. (mest assembler).

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tjahopp, vad ska man skriva? Jag hade hoppats ordentligt på Phenom och köpte q6600 i väntan på Phenom.

Först R600 och nu Phenom. Hoppas verkligen inte AMD nu går under.

AMD går inte under för att deras mellansegments-Quad inte är snabbare vid stock som Intels något dyrare variant. Sedan klarar alla, nyligen uppdaterade, AM2-moderkort att hantera Phenom vilket gör den ännu intressantera för folk som vill slippa betala ett par tusen extra för ett extra flashigt moderkort, som vanligt t.ex. multimediafolk.

Sedan är det som sagt företagen som är mest intresserade av dessa processorer - om dessa än inte utnyttjas fullt ut i spel eller inte rör ju inte kvantiteten utav kunder.

Nykomlingar som satsar på nytt system kommer också ha AMDs Overdrive i åtanke då överklockningsverktygen för AMDs maskiner slår alla motsvarigheter Intel har där inga förkunskaper krävs för att klocka stabilt.

Jag kommer fortfarande skaffa Phenom i vilket fall som helst, även om den inte är mycket bättre än Q6600 enligt nuvarande tester - väntar man en månad så kommer priserna antagligen gå ned en bit.

- Jag stavar säkert fel här och där, men det blir så när man sover för dåligt.

Citat:

Ville bara påpeka att det är grymt sjyst att de slänger på 2MB cache på både L2 och L3, det måste vara rätt ovanligt, eller har jag fel? Hur tror ni det kommer påverka prestandan, om man programmerar rätt dvs. (mest assembler).

Om jag inte är helt fel ute handlar det om 2MB L2 cache och 2MB L3 - vad detta har för prestandagynnande egenskaper vet jag inte, men det får vi la' se snart. I vilket fall som hels gör det ju att Phenom är billigare att producera än Intels Q6600 då förre transistorer behövs ombord. Idag är priserna mellan 9500 och Q6600 ganska identiska men innan jul lär Phenom gått ned några hundralappar, utan tvekan.

Permalänk
Avstängd

Klart som fasen det går att klocka handplockade prollar från AMD "ES=Engineering Samples" Men hur väl presterar dom som man köper över disk?

Jaja time will tell eller hur var det nu, jag har för mig man har kunnat läsa hur djävla bra nya Phenom kommer att vara på detta forum... Native quad... Jo pyttsan värsta hypen är vad det är men det spelar ju ingen rool för dom redan rättrogna eller gör det det? För ni som tidigare har talat er varma för AMD och deras produkter och framförallt deras kommande Phenom, ni kommer väl inte att lämna det sjunkande skeppet bakom er, nu om inte förr gäller det att köpa dom nya produkterna så att AMD får valuta för sina surt investerade slantar.

För min egen del så får jag nöja mig med min "fusk quad" och vara nöjd med det...;) Den klarar ju bara av 50% överklock...:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
AMD går inte under för att deras mellansegments-Quad inte är snabbare vid stock som Intels något dyrare variant. Sedan klarar alla, nyligen uppdaterade, AM2-moderkort att hantera Phenom vilket gör den ännu intressantera för folk som vill slippa betala ett par tusen extra för ett extra flashigt moderkort, som vanligt t.ex. multimediafolk.

Sedan är det som sagt företagen som är mest intresserade av dessa processorer - om dessa än inte utnyttjas fullt ut i spel eller inte rör ju inte kvantiteten utav kunder.

Nykomlingar som satsar på nytt system kommer också ha AMDs Overdrive i åtanke då överklockningsverktygen för AMDs maskiner slår alla motsvarigheter Intel har där inga förkunskaper krävs för att klocka stabilt.

Jag kommer fortfarande skaffa Phenom i vilket fall som helst, även om den inte är mycket bättre än Q6600 enligt nuvarande tester - väntar man en månad så kommer priserna antagligen gå ned en bit.

- Jag stavar säkert fel här och där, men det blir så när man sover för dåligt.

Om jag inte är helt fel ute handlar det om 2MB L2 cache och 2MB L3 - vad detta har för prestandagynnande egenskaper vet jag inte, men det får vi la' se snart. I vilket fall som hels gör det ju att Phenom är billigare att producera än Intels Q6600 då förre transistorer behövs ombord. Idag är priserna mellan 9500 och Q6600 ganska identiska men innan jul lär Phenom gått ned några hundralappar, utan tvekan.

Det är ju inte bara prestanda per krona som säljer utan det är ju också PR. AMD's PR har inte vart för bra och detta är ingen dunderlansering tillskillnad från hypen som har gått runt diverse forum runtom i världen.

Lägger AMD sig på en prisplan som är betydligt lägre än Intels så är jag helt övertygad om att de kommer att sälja i massor.

Du skriver här:
Jag kommer fortfarande skaffa Phenom i vilket fall som helst, även om den inte är mycket bättre än Q6600 enligt nuvarande tester - väntar man en månad så kommer priserna antagligen gå ned en bit.
Jag vet ej om du skrev fel men Phenom är inte bättre än Q6600 enligt de Phenom processorerna vi ser i testerna jämfört med Q6600.

Hur som helst så hoppas jag det bästa för AMD oavsett GPU eller CPU för de behöver pengar och vi behöver mycket hårdare konkurrans.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Borka - skall vi gå igenom varför AMD inte har råd att prissänka sina quads så extremt mycket? en gång till?

som jag beskrev det för en kurskamrat (datorkunnig men ej särskilt hårdvarointresserad):
- AMDs nya Phenom blev just slaktad av ett år gamla processorer.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
"AMD Phenom™ Quad-Core Processor", säger väll ganska mycket? Och då är det 2MB, L2, L3 cache för varje kärna.

Inte mer än att det är 4 kärnor i,.
Men fy fan vad najs med 2mb L2 och L3 cache per kärna! det är ju skitbra!!! för ett så lågt pris också!

Hehe, jag läste inte artikeln alls, kollade bara tabellen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Inte mer än att det är 4 kärnor i,.
Men fy fan vad najs med 2mb L2 och L3 cache per kärna! det är ju skitbra!!! för ett så lågt pris också!

Hehe, jag läste inte artikeln alls, kollade bara tabellen

det är 512kb L2 cache separat för varje kärna och 2MB gemensamt L3

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det går vägen för AMD! Dom gör bra processorer! Själv sitter jag med en Intel Pentium 4 sedan år 2002, he he. :-]

Jag kommer att byta till AMD i framtiden när jag kan.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk

Intressant

Visa signatur