Era tangentkonfigurationer i fps

Permalänk
Medlem

Era tangentkonfigurationer i fps

Jag bli ofta hånad av mina polare för mitt tydligen ovanliga sätt att konfigurera tangenterna i fps. Helt ospelbart säger de.

Såhär är min grundsetup :

Skjuta : musknapp 1
Specialfunktion på skjut : mitten musknapp (3)
Gå framåt : hålla in musknapp 2
Gå bakåt : pil ner.
Hoppa : pil upp.
strafa : pil vänster, höger
Kasta granater och dyl : knappar ovanför pilknapparna.
Ducka : höger ctrl
Ficklampa : Enter

Framför allt att gå framåt med höger mus tycker de verkar skumt.
Någon annan som kör så ?
Själv fick jag det tipset av en annan kille för en sådär tio år sedan och idag skulle jag aldrig kunna köra på något annat sätt.

Någon annan som har lite udda inställningar, eller bra tips på sköna kombinationer ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag tycker det verkar helt okej, förutom det där med att du använder högra musknappen till att gå. Själv kör jag "wasd" och har alltid gjort det..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Piltangenter och forward på höger musknapp. Verkar onekligen hyffsat snurrigt, och rätt oergonomiskt.

Kör WASD, crouch på shift och prone på ctrl. Primary på vänster musknapp, secondary på space. Jump på höger musknapp. (dvs standard setup på shooters på den goda tiden )

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Brukar köra på standardinställningarna eftersom det är likadant i de flesta spelen samt att man inte blir handikappad när man ska upp till bevis på någon annans dator på lan.

Annars är jag inte helt främmande för att man skulle kunna sprida knapparna lite mer för vänsterhanden, ex. ERAG istället för WASD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde själv med piltangenterna förut. Men man har tillgång till så mycket fler tangenter när man kör med wasd.

W: Fram
S: Bak
A: Vänster
D: Höger
Q: Last used weapon
E: Use
F: Gravity Gun (HL2:DM)
1-9: Vapen
G: Granat
Mouse1: Attack1
Mouse2: Jump
Mouse3: Scrolla mellan vapen
Mouse4: Attack 2 (främre sidoknapp på MX518)
Shift: Smyga
Ctrl: Ducka
Alt: IDDQD

Permalänk
Avstängd

W: Fram
S: Bak
A: Vänster
D: Höger
Musknapp1:Skjuta (Vänster musknapp)
Musknapp2:Sikta (Höger musknapp)
Musknapp3:krypa (Jag kan trycka på min scroll)
Musknapp4: Ladda om (Sidoknapp1)
Musknapp5:kasta granat (Sidoknapp2)

Mx510 Logotech

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Jag brukar köra "default". Förresten så är det många spel som har just den inställningen som "default". Gå framåt med hjälp av musknapp alltså. Iallafall äldre spel.

Den layout som man lär sig och vänjer sig vid tar man ju typ som självklar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör väldigt standard, det som skiljer ifrån default är ducka på shift och smyga på ctrl. Jag kanske ska prov på något nytt, jobbigt att lära om bara.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Jag kör Oldschool varianten på det numeriska tangentbordet. Fanns en del gamla quakenördar som spelade så och jag är en av dem (vill minnas att det var oKKun som gjorde det). Det som är skönt är att det numeriska tangentbordet är mer eller mindre symmetriskt till skillnad från WASD konfigurationen.

Hade en polare som körde väldigt likt JesperT fast han gick både fram och tillbaka med musen dessutom med inverterad mus. Kändes riktigt obehagligt vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att många laddar om på "R", jag använder "F". Tycker den är lättare att komma åt. Annars är det väl som de flesta WASD... Kör btw med invert på musen som ingen av mina kompisar förstår. Kör med min förklaring varenda gång någon klagar: "Lutar sig bakåt, siktet går uppåt", precis som i verkligheten:P

Permalänk
Medlem

standard wasd

skjuta v-musk.
byta vapen skroll
sikta h-musk.
granat- klicka skrollhjul

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Re: Era tangentkonfigurationer i fps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag bli ofta hånad av mina polare för mitt tydligen ovanliga sätt att konfigurera tangenterna i fps. Helt ospelbart säger de.

Såhär är min grundsetup :

Skjuta : musknapp 1
Specialfunktion på skjut : mitten musknapp (3)
Gå framåt : hålla in musknapp 2
Gå bakåt : pil ner.
Hoppa : pil upp.
strafa : pil vänster, höger
Kasta granater och dyl : knappar ovanför pilknapparna.
Ducka : höger ctrl
Ficklampa : Enter

Framför allt att gå framåt med höger mus tycker de verkar skumt.
Någon annan som kör så ?
Själv fick jag det tipset av en annan kille för en sådär tio år sedan och idag skulle jag aldrig kunna köra på något annat sätt.

Någon annan som har lite udda inställningar, eller bra tips på sköna kombinationer ?

haha, exakt så jag körde innan
Det är juh gamla old school kombinationen. Har för mig att dom gamla spelen hade dom inställningarna som default. Jag tror jag ändrade när jag fick bf2 för 2 år sen. Man kunde knappt konfigurera knapparna på det spelet

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Skjuta : musknapp 1
Specialfunktion på skjut : musknapp2
Gå framåt : w
Gå bakåt : s
Hoppa : space
strafa : ad
Kasta granater och dyl : z, enter eller x
Ducka : vänster ctrl
Ficklampa : f

att andvända musknapp2 att gå framåt med göra old school gamers, typ min brorsa som körde q1, fast han är nu mera omskolad

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

W: Fram
S: Bak
A: Vänster
D: Höger
Q: Last used weapon (ev. lean left)
E: Use (ev. lean right)
F: Flashlight/ev. use
1-9: Vapen
G: Granat
Mouse1: Attack1
Mouse2: Zoom/special attack
Mouse3: Scrolla mellan vapen (trycka in Mouse 3 ger in-game menyer om sånna finns i spelet)
Mouse4: Meele (främre vänstra sidoknapp på Razer Diamondback)
Space: Hoppa
Shift: Ducka
Ctrl: Krypa
Alt: Sprinta

Spelade förr med följande;
Uppil: Fram
Nedpil: Bak
Vänsterpil: Vänster strafe
Högerpil: Höger strafe
Enter: Hoppa
Right Shift: Ducka
Right Ctrl: Krypa (alt. sprinta)
Num Pad 1: Reload
Num Pad 0: Use
Num Pad 4 (ev. special som use, pick up, etc...)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Jag byter alltid från WASD till ESDF
eftersom då får jag mer tangenter på vänstersidan!

Walk - A
Nånting - Q
Nånting - W

tycker det är mycket bättre men allt är ju vanesak, så det kvittar nog

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

pil upp - gå fram
pil ner - gå bak
pil vänster - gå vänster
pil höger - gå höger
Rshift - duka
RCtrl - hoppa
mus 1 - skjuta
mus 2 - zoom/special attack
mus 3 - scroll byta vapen
delete - luta åt vänster
pagedown - luta åt höger
end - ladda om vapen
num 0 - lägga sig ner

de är dom gruderna jag kör med i Call of duty,kan tillägga att jag kör med invert mouse också,men har man lärt sig så,så är de så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kontrollerna jag hade i CS innan jag slutade spela, gjorde mitt bästa för att få in det i andra spel också.

Mus1: Skjuta
Mus2: Gå fram
Pil upp: Hoppa
Pil ner: Ducka
Pil vänster: Gå åt vänster
Pil höger: Gå åt höger
Enter: Reload
RShift: Gå(smyga)
RCtrl: Zoom/specialattack
Num0: Gå bakåt
Num1-5: Vapen
Backslash: Kasta vapen

Mus, självklart inverterad

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealZion
Kontrollerna jag hade i CS innan jag slutade spela, gjorde mitt bästa för att få in det i andra spel också.

Mus1: Skjuta
Mus2: Gå fram
Pil upp: Hoppa
Pil ner: Ducka
Pil vänster: Gå åt vänster
Pil höger: Gå åt höger
Enter: Reload
RShift: Gå(smyga)
RCtrl: Zoom/specialattack
Num0: Gå bakåt
Num1-5: Vapen
Backslash: Kasta vapen

Mus, självklart inverterad

Aha, se där ! Jag visste väl att det måste finnas någon till i världen som använder höger musknapp på detta ypperliga sätt !
Att ha inverterad mus verkar däremot krångligt...

Har man joystick och kör någon flygsimulator så är det dock nice med inverterad styrning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Skjuta : v ctrl
Specialfunktion på skjut : musknapp3
Gå framåt : musknapp1
Gå bakåt : musknapp2
Hoppa : space
strafa : x höger, z vänster
Ducka : c
Phrone: <
Sprint: v Shift
Reload: v
Use: q
Kasta granater och dyl : g
Ficklampa : f

The ONE and only

Garanterat ingen annan som spelar på detta vis

EDIT: Jag spelar på detta vis!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

RealZion, fan va skum uppsättning, jag satt här och försökte verkligen med den (jag satte mig ner på n00barnas n00b server i CS: Source, men jag blev fetägd när jag försökte spela som du gör

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealZion
Kontrollerna jag hade i CS innan jag slutade spela, gjorde mitt bästa för att få in det i andra spel också.

Mus1: Skjuta
Mus2: Gå fram
Pil upp: Hoppa
Pil ner: Ducka
Pil vänster: Gå åt vänster
Pil höger: Gå åt höger
Enter: Reload
RShift: Gå(smyga)
RCtrl: Zoom/specialattack
Num0: Gå bakåt
Num1-5: Vapen
Backslash: Kasta vapen

Mus, självklart inverterad

Skum uppsättning, grädden på moset är inverterad stryrning

Själv kör man typ mainstream, mest default i fps spel brukar justera ibland om tangenterna är dåligt placerade.

Permalänk

Re: Era tangentkonfigurationer i fps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag bli ofta hånad av mina polare för mitt tydligen ovanliga sätt att konfigurera tangenterna i fps. Helt ospelbart säger de.

Såhär är min grundsetup :

Skjuta : musknapp 1
Specialfunktion på skjut : mitten musknapp (3)
Gå framåt : hålla in musknapp 2
Gå bakåt : pil ner.
Hoppa : pil upp.
strafa : pil vänster, höger
Kasta granater och dyl : knappar ovanför pilknapparna.
Ducka : höger ctrl
Ficklampa : Enter

Framför allt att gå framåt med höger mus tycker de verkar skumt.
Någon annan som kör så ?
Själv fick jag det tipset av en annan kille för en sådär tio år sedan och idag skulle jag aldrig kunna köra på något annat sätt.

Någon annan som har lite udda inställningar, eller bra tips på sköna kombinationer ?

Jag kör ungefär samma fast på esdf istället för pilknapparna. Går iaf med musen

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Framåt W
Bak S
Strafa QE
Använda saker D
Byta vapen snabbt A
Hoppa space

Det var nog det. De flesta går oftas efter wasd för de är orginal i nästan alla spel. Våga testa egna saker, kan funka mycke bättre.

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Alt: IDDQD

Hoho! Det märks att det inte är så många gamlingar här när INGEN kommenterar detta (förutom jag då. DOH! Det betyder ju att jag är gammal )
Själv är jag nog mer en DNKROZ människa, men det var nog mest för brudarna på den tiden (samt alla one-liners )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Hoho! Det märks att det inte är så många gamlingar här när INGEN kommenterar detta (förutom jag då. DOH! Det betyder ju att jag är gammal )

Haha, såg det bara inte. Ärligt talat... jävligt ointressant tråd

Själv kör jag väl standard

Hoppa på Shift och ducka på C

Inverterad mus är ett måste, fattar inte vad det kommer ifrån men det är helt omöjligt att spela utan.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Inverterad mus eller inte. Måste säga att jag är ofantligt anpassbar när det gäller det. I början hade jag problem (då på DNKROZ tiden, även om mouse-aim inte var helt nödvändigt ), men numera så kvittar det fullständigt, kan köra både och.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Hoho! Det märks att det inte är så många gamlingar här när INGEN kommenterar detta (förutom jag då. DOH! Det betyder ju att jag är gammal )
Själv är jag nog mer en DNKROZ människa, men det var nog mest för brudarna på den tiden (samt alla one-liners )

Jag har bara inte hunnit svara ännu.
DNKROZ var ju guld Skönaste liret som skapats också!

Själv kör jag standard wasdf, resten oftast default. Omladdning på R och vapen runtomkring.

Backspace är en: "=)" smiley.
M = kill

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten

Alt: IDDQD

Tyckte väl att jag kände igen den bokstavskombinationen :D.

OnT: Jag kör oftast default då jag inte orkar hålla på att fixa om allting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesseman
Framåt W
Bak S
Strafa QE
Använda saker D
Byta vapen snabbt A
Hoppa space

Det var nog det. De flesta går oftas efter wasd för de är orginal i nästan alla spel. Våga testa egna saker, kan funka mycke bättre.

Låter bara omständigt då fingrarna hamnar på knapparna onaturligt (om inte alla dina fingrar är lika långa d.v.s.)

Att gå med musknapparna kommer väll ifrån Quake, vill minnas att det var standard inställningar om man ville köra med mus..

Själv kör man med ESDF, hoppar med mouse2 och inverterad mus, ducka på z. Brukar ändra alla knappar men det är väll just de knapparna som är lite ifrån standarden..

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

Nu ska ni få se på grejer, den första configen jag körde med ("tack" vare en kompis):

Framåt: Vänster mus
Bakåt: Höger mus
Skjuta: Ned pil
Strafe: Vänster-höger pil
Hoppa: Upp pil
Use: Numpad 0
Ducka: Höger Ctrl

Lägg till invert mouse på det så har ni härligheten.

Tidperiod: Typ Unreal och ett tag framåt.

Jag har sen dess bytt till wasd och ingen invert mouse.