Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det är 512kb L2 cache separat för varje kärna och 2MB gemensamt L3

Men fan vilken skit i så fall!! Då är den ju nätt och jämt värt 1500kr!

Bäst att jag läser artikeln ändå...

Permalänk
Medlem

Det verkar vara B3-steppingen Q1 2008 som man i första hand skall vänta på, då är erratan som förhindrar stabil överklockning åtgärdad samt att man förmodligen i övrigt effektiviserat processen.

Synd, men B2-steppingen är tydligen defekt = ej 100% stabil, vid alla frekvenser från 2.4GHz och uppåt. Att den kan fungera högre i vissa apps betyder inte att den är stabil.

Sen kan man ivrigt hoppas, eftersom det går så dåligt för AMD, att de tar mod till sig och släpper en "Black Edition" av B3 dvs en olåst B3 för överkomligt pris. Det kan bli hyfsat intressant, olåst och med "AMD Overdrive".

edit. Wildcover, man kan inte jämföra processorprestanda mellan helt olika arkitekturer på grundval av cachens storlek.

Sen är det en annan sak att Penryn har hela 12MB cache, vilket snarast börjar likna fullhastighets RAM i storlek. Det är troligen det jättestora cachet aka 45nm-fördel som spelar mest till Intels fördel än att C2D-arkitekturen i sig skulle vara så mycket bättre än K10.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Ja, vad ska man säga här egentligen...

Besvikelse ligger nära till hands, det har hypats mycket om Phenom, och jag har hoppats och hoppats på en Intel-knäckare, men icke! Nej, det går trögt för AMD just nu. 3870xt var visserligen ett steg i rätt riktning, men både den och Phenom klarar inte av att peta ner konkurrenternas 1 år gamla modeller. Jag befarar att, om Nvidias nästa serie blir stark, och Intel fortsätter frammåt med utvecklingen, kommer de slå ytterligare en spik i AMDs kista.

Men jag hoppas på det bästa! En aggresiv prissänkning och jag tror att Phenom kommer att sälja som smör.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämts så spelar överklockning och brutal prestanda ingen större roll för den stora massan samt för oem-kunder. Där är det ett lågt pris som gäller. Kan AMD lägga priset rätt utan att förlora alltför mycket kommer de vinna i längden. Är själv en som skiter fullständigt i hur bra en prolle övercklockar. Kommer med största sannolikhet köpa både AMD och ATI när det blir läge att bygga nytt. Allt beror på priset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm har penryn liknande IPC värde som denna DVS presterar en phenom och en penryn på 2ghz ungefär lika bra?
om fallet är så så måste man komma upp i närmare 4ghz med phenom för att matcha penryns överklockning som ligger däromkring...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen

"At the press event, the OverDrive tool ran flawlessly on the engineering samples of the Phenom processors. We were able to overclock the Phenom 9700, which runs at a stock frequency of 2.40 GHz, to 3.0GHz and run 3DMark 2006 on it without a crash."

Helt ok klock enligt mig

Hmm, det där press eventet hade ju garanterat slumpmässiga processorer också. Kolla istället Anandtech's recension om hur det gick att klocka när han inte var på presseventet, men ändå säkerligen fått en utvald processor.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är ju inte bara prestanda per krona som säljer utan det är ju också PR. AMD's PR har inte vart för bra och detta är ingen dunderlansering tillskillnad från hypen som har gått runt diverse forum runtom i världen.

Lägger AMD sig på en prisplan som är betydligt lägre än Intels så är jag helt övertygad om att de kommer att sälja i massor.

det vore vansinne om amd gjorde det.
intel har råd att sänka priserna om de
tycker att amd ligger för lågt i jämförelse
intel har mer i sparggrisen och kan därför
klara sig längre än amd om det blir ett
priskrig. däför vore det idioti av amd om
de initierar till ett sådant.

lite tråkigt att amd phenom inte lever upp
till förväntningarrna är det allt. man får
komma ihåg att det trots allt ändå är
väldigt mycket kraft för pengarna man fårr.
samt att det man inte är tror, märker av
skillnaden mellan konkurrenten. glöm heller
ej miljön.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning det här. Har själv funderat på en Phenom, då jag nu sitter på en Single-core AMD Athlon 3500+, så jag tycker att det behöver graderas upp nu. Frågan är om en Phenom för 2650:- eller en Q6600 för 2170:- blir den som kommer att hamna i korgen. Vad tycker ni?

Visa signatur

AMD 3500+@2,2 | Maxtor 160GB | 1GB Adata + 2GB Corsair@800 | ATI X1950XT

Permalänk
Medlem

Satsa på Phenom!

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mulle12
Intressant läsning det här. Har själv funderat på en Phenom, då jag nu sitter på en Single-core AMD Athlon 3500+, så jag tycker att det behöver graderas upp nu. Frågan är om en Phenom för 2650:- eller en Q6600 för 2170:- blir den som kommer att hamna i korgen. Vad tycker ni?

har du ej specifika och extrema krav,
och då menar jag extrema. kommer du
inte märka märkbar skillnad. tänk lång-
siktigt, välj !the underdog"! i ärlighetens
namn kommer ska jag göra detsamma. för
jag vet hur dåligt ddet är med monopol eller
brist av konkurrens på marknaden. du vill
väl ha råd med en ny dator om 5 år?

är knappt n¨ågon skillnad på prestanda ändå.
så varför inte tänka framåt?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hmm, det där press eventet hade ju garanterat slumpmässiga processorer också. Kolla istället Anandtech's recension om hur det gick att klocka när han inte var på presseventet, men ändå säkerligen fått en utvald processor.

Såg det efterråt, attans >.<
Förhoppningsvis kommer dock phenoms att klocka bättre med B3-revisionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mulle12
Intressant läsning det här. Har själv funderat på en Phenom, då jag nu sitter på en Single-core AMD Athlon 3500+, så jag tycker att det behöver graderas upp nu. Frågan är om en Phenom för 2650:- eller en Q6600 för 2170:- blir den som kommer att hamna i korgen. Vad tycker ni?

Tänk på att priset på Phenoms säkerligen kommer gå ner i pris när de kommer i lager
Det vore ju inget vidare om de kostar mer och presterar sämre

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mulle12
Intressant läsning det här. Har själv funderat på en Phenom, då jag nu sitter på en Single-core AMD Athlon 3500+, så jag tycker att det behöver graderas upp nu. Frågan är om en Phenom för 2650:- eller en Q6600 för 2170:- blir den som kommer att hamna i korgen. Vad tycker ni?

Är ju ganska uppenbart vad du ska välja. För att Phenom ska vara värd framför q6600 ska den kosta typ 300kr mindre för samma frekvens. Sen om du ska klocka så finns det egentligen inte ens något val!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Man måste inte klocka ;P Datorn går alldeles utmärkt att använda ändå. Särskilt om man spelar spel, eftersom nästan all kraft idag sköts av grafikkorten. Mycket riktigt klarade sig också Phenom bäst i speltesten. På något automagiskt sätt var den tom snabbare fps/klock i vissa spel.

Mer fps? Skaffa Crossfire, det blir inte många fler fps av att klocka cpun. Bara en massa värme.

Och de yrkesmänniskor som behöver cpu-kraft klockar ALDRIG, för då kan datorn krascha och man kan förlora VIKTIGT arbete.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Nej, men vi på sweclockers gör det !

Dessutom så ger det visst lite prestanda i spel med bättre cpu. Självklart inte lika mycket som med bättre grafikkort, men ändock. Desto bättre grafikkort man har desto mer fps har man att vinna på en bättre processor.

Allt detta spelar dock ingen roll, för Phenom är ju inte bara sämre men också dyrare .

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Speciellt lite äldre Windowsspel har ibland en tendens till att plåga cpu:n! I sådana fall så har man mer nytta av en snabb cpu än ett snabbt grafikkort, faktiskt!

Alla som spelar datorspel sitter inte endast och kör det allra senaste..

Spellforce 1 från 2003 är ett exempel där man har nytta av en stark cpu. Min bror införskaffade för ett tag sedan en AMD med dualcore och han har mycket sämre grafikkort än mig, men prestandan i spelet är flera gånger högre än på min burk. Han har ett nVidia Geforce7300GS och jag har ett nVidia Geforce7800GS. Han har mjuk och fin grafik, medans jag har ryckande grafik trots ett vassare grafikkort.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

Jovisst kan de vara så, men i de speltester som gjorts runt om på de olika siterna idag har skillnaden Phenom/Penryn varit som minst i just spel. Och de spel är de skillnaden varit som störst är förvisso "old school"-spel som Quake 4. Men spelar roll, det är ändå långt över 100fps ...

Phenom klarar givetvis alla "gamla" spel lätt, eftersom så snabba processorer inte ens var påtänkta när de spelen gjordes.

Men det kommer att bli bättre, dålig launch var det men det var säkert press från investerarna. Personligen väntar jag snällt på en "Black Edition" med B3-stepping. Då kan det börja likna något.
(det finns ES-exemplar som gör 3.6GHz på luft tom av den nuvarande B2-steppingen. Bara att AMD inte kan göra många av dem ännu)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
det vore vansinne om amd gjorde det.
intel har råd att sänka priserna om de
tycker att amd ligger för lågt i jämförelse
intel har mer i sparggrisen och kan därför
klara sig längre än amd om det blir ett
priskrig. däför vore det idioti av amd om
de initierar till ett sådant.

lite tråkigt att amd phenom inte lever upp
till förväntningarrna är det allt. man får
komma ihåg att det trots allt ändå är
väldigt mycket kraft för pengarna man fårr.
samt att det man inte är tror, märker av
skillnaden mellan konkurrenten. glöm heller
ej miljön.

Jag är faktiskt inte säker på det.
Om vi leker med tanken att Intel säker Q6600 till 1800kr, då måste ju AMD också sänka sina priser för vem annars skulle köpa AMDs processorer för de som tänler på "Rädda AMD" eller några Slegdehammers?
Jag tror ej att OEM är intresserad av att köpa en dyrare processor som drar mer ström som samtidigt presterar sämre när man kan köpa en Q6600 för 300kr mindre.
----------------------------------------------------------------------------

För övrigt så förstår jag ej riktigt varför man föreslår en Q6600 mot en "motsvarande" Phenom när Phenom processorn kostar mer, drar mer ström, presterar sämre. Synd om AMD? Absolut inte. Jag är verkligen inget fan av Intel och gillar inte deras "mut" historier. Men det är ju bara dumt mot en själv att köpa det dyrare, sämre och mer strömslukande processorn enligt min mening. Så klart gör alla som de vill men jag förstår bara inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

För att uppehålla konkurrensen, Dojan, tänk till så förstår du också. Livet behöver inte bara vara att vara "snabbast på mammas gata"

Tom OEM förstår säkert att om de bara börjar handla av Intel så kommer de att bli våldtagna senare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
För att uppehålla konkurrensen, Dojan, tänk till så förstår du också. Livet behöver inte bara vara att vara "snabbast på mammas gata"

Tom OEM förstår säkert att om de bara börjar handla av Intel så kommer de att bli våldtagna senare

det förutsätter att man tillskriver motsvarande ekonomiska värde "konkurrensen", vilket jag inte tror att de gör då de ändå lever på % över inköpspris

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Du förstår inte heller Frostyfog? Tänk, och tänk igen. Går AMD under kommer _inga_ processorer förutom framtida undermåliga Celeron-Wannabees att kosta under 1000$. Hur många kommer att tjäna på det? Man kan inte bara tänka kortsiktigt, eller visst man kan, men det leder till nedgång ....

edit. för att förtydliga; enligt ett sådant scenario kommer Intel bara att släppa processorer som är nätt och jämt snabbare än de gamla proppar som finns ute hos folk. Man kommer att konkurrera mot sina egna gamla proppar. För att vidmakthålla uppgraderingsspiralen. Men Moores lag kommer att få sig en ordentlig törn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

säg att AMD går under och Intel får monopol; börjar ta hutlösa priser osv...

finns det någon chans att Intel likt Rockefellers Standard Oil blir uppstyckat?

eller har lobbyisterna för mycket makt idag?

Permalänk
Medlem

"Rätt-trogna" i USA försökte ju stycka Microsoft för några år sen, se hur bra det gick ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

the squonk - detta förutsätter att AMDs produkter kommer fortsätta vara konkurrenskraftiga om några år trots troligtvis rejäla besparingar - stödköpen på entusiastbasis kommer ju inte vända deras ekonomi

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Även om AMD går under så kommer ju deras teknologier vara kvar. Tror inte att allt de utvecklat bara slutas användas helt plötsligt. Konkursboet kommer ju istället köpas upp av något annat bolag som då använder det till att fortsätta utveckla där AMD slutade, förmodligen också med lite nytt tänkande, kraft och investeringar.

Är ju totalt puckat att köpa något sämre och dyrare bara för att främja konkurrans. Sänder ju t.o.m. signaler till AMD om att man inte behöver anstränga sig!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

stödköpen på entusiastbasis kommer ju inte vända deras ekonomi

Nej, men många entusiaster som gillar AMD är _väldigt_ bra reklam som kan påverka många, många fler mainstream-användare. Dessutom kan det råka finnas entusiaster som sitter som beslutsfattare på företag.

Citat:

Är ju totalt puckat att köpa något sämre och dyrare bara för att främja konkurrans. Sänder ju t.o.m. signaler till AMD om att man inte behöver anstränga sig!

Inte alls, det finns många fler värdebaser än ren prestanda. Särskilt när det bara skiljer några procent. I fallet AMD så är det idag _plattformen_Spider_ man lanserar och inte Phenom. Man kan också sköta kontakten med sina kunder på en mängd värdefulla sätt annat än bara ett lågt initialt försäljningspris, särskilt gäller detta storkunder med långsiktiga kontrakt etc.

För privatanvändaren kan man välja Spider för att slippa rödglödgade nordbryggor och nördig klockning, nu när det finns mycket enklare sätt att klocka på. Quad-Octo-Crossfire kan dessutom bli något spännande vad det lider, kanske med dedikerad fysik.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, men många entusiaster som gillar AMD är _väldigt_ bra reklam som kan påverka många, många fler mainstream-användare. Dessutom kan det råka finnas entusiaster som sitter som beslutsfattare på företag.

De köper samma som vi, datornördar, för att de tror att vi väljer det som har mest prestanda/kr. Ska vi alltså lura dom för att rädda AMD?

Citat:

För privatanvändaren kan man välja Spider för att slippa rödglödgade nordbryggor och nördig klockning, nu när det finns mycket enklare sätt att klocka på. Quad-Octo-Crossfire kan dessutom bli något spännande vad det lider, kanske med dedikerad fysik.

Ja, något svalare nordbryggor, men är ju inget man behöver tänka på om man inte fsb klockar, eller hur ? Phenom förbrukar istället mer ström så det jämnar nog ut sig ganska bra för hela plattformen. Och det med Intel's 65nm, hur det blir med 45nm behöver vi nog inte ens diskutera.

Sen så finns det ju inte så stor fördel med overdrive när det ändå knappt går att klocka phenom. Har själv aldrig använt program till att klocka, men som jag förstått så finns det väl andra alternativ som ntune och div. andra program som moderkortsillverkare skickar med även till intel-plattform. Kan dock vara ute o cykla på den punkten för jag har själv aldrig orkat använda sånna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

De köper samma som vi, datornördar, för att de tror att vi väljer det som har mest prestanda/kr. Ska vi alltså lura dom för att rädda AMD?

Nej, inte lura, självklart kan man tala om att Intel är snabbare men att man kör AMD för att man inte gillar tanken på monopol.

[quote]Ja, något svalare nordbryggor, men är ju inget man behöver tänka på om man inte fsb klockar, eller hur ?(/quote]

Det finns inget annat sätt att klocka Intel på, om man inte köper en Extreme-processor. Inte många som köper sådana. 10.000Kr+ eeeeh ...

Citat:

Phenom förbrukar istället mer ström så det jämnar nog ut sig ganska bra för hela plattformen.

Än Penryn, ja, men lika med Q6600. Vid standardklock drog inte AMD mer, men däremot när den klockades. Detta beror såklart på 45nm vs 65nm samt Intels High-k i Penryn(mindre strömläckage). Detta får man väga mot inköpspriset för hela plattformen. Har man en AM2-bräda redan är det lätt.

Citat:

Och det med Intel's 65nm, hur det blir med 45nm behöver vi nog inte ens diskutera.

Som sagts ovan, 45nm och High-k är tämligen superbt. En hel del äts dock upp av den varma nordbryggan på Intel-korten. Dock inte allt. AMD-chipset med Pneryn hade varit det bästa, vilket kanske hade funnits om inte AMD köpt ATI ...

Citat:

Sen så finns det ju inte så stor fördel med overdrive när det ändå knappt går att klocka phenom.

Nuvarande 9500 och 9600 verkar klocka sk*t, men programmet är förstås tänkt att räcka lite längre än så. En "Black Edition" som är olåst är utlovad, och till samma låga pris. Tyvärr lär första versionen av den ha TLB-errata så det kan vara värt att vänta på B3-steppingen av den.

Citat:

Har själv aldrig använt program till att klocka, men som jag förstått så finns det väl andra alternativ som ntune och div. andra program som moderkortsillverkare skickar med även till intel-plattform.

De som funnits hitills är rena skämtet, det är alla klockare överens om. Det är därför vi klockar i bios. Overdirve är uppenbarligen den första som inte är ett skämt.

Citat:

Kan dock vara ute o cykla på den punkten för jag har själv aldrig orkat använda sånna.

Var glad för det, de enda jag någonsin funnit användbara är Clock-gen och A64-tweaker(finns motsvarande för Intel), de har varit bra hjälp för att testa stabilitet "on the edge".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

hoppas d komemr nya bra tester när d kommit bra drivers och optimeringar, samt nya bryggan...

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Ni pratar om att företag/datortilverkare föredrar AMD, men det är ju jävligt sällan man ser en HP/Fujitsum/Acer osv med AMD prolle i.