Tvångsvård efter alltför mycket dataspel

Permalänk

Tvångsvård efter alltför mycket dataspel

Saxat från sr.se/ekot idag:

"En 17-årig pojke i Halland ska tvångsomhändertas och vårdas. Orsaken är att hans beroende av dataspel kan jämställas med missbruk, skriver Hallands Nyheter.

Beslutet har fattats av länsrätten. Det motiveras bland annat med att pojken isolerat sig från omvärlden.

Beslut om tvångsvård för ungdomar med dataspelsberoende är mycket ovanliga."

Permalänk
Medlem

Mjo, det är nog vanligare än man tror.

Var nog nästan där själv i mina tonår. Dock skötte jag alltid skolan och läxor och sådant och jag isolerade mig inte helt från andra.
Dock spelade jag alldeles för mycket så att mitt sociala liv blev lidande, vilket jag ångrar en del idag.

Dock blev iallafall spelen något roligt och spännande att fly till när vardagen var trist och jag var utanför och blev mobbad en del. Så de har också medfört mycket positivt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har ett par polare som skulle borde läggas in för vård. Tragiska är att alla är över 24-25. De slänger bort förhållanden, fast jobb, bostad för att spela. Främst MMO's och då WOW.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Att man behöver vård är väldigt ovanligt. Sedan att det finns de som spelar för mycket och slänger bort sitt liv, det är en annan sak. Det handlar om prioriteringar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Visst finns det problem med det här.. men att han ska tvångsvårdas för det? Kom igen... är det inte föräldrarnas ansvar? Problemet är ju så lättlöst ändå... ta bort hans internetanslutning! En 17-åring har knappast råd att betala det själv.. och om han ska ha råd måste han jobba vilket ändå löser problemet.

Allt sånt här tyder bara på dåliga föräldra-egenskaper.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

mmo spelare är nog de som flest hamnar där tror jag. Säger jag utifrån den erfarenhet från mitt 5 månaders wow spelande.

Var ifs abetslös då men det gjorde inte saken bättre då man spelade 10-14 h om dagen...usch ångrar det innerligt.

Permalänk
Medlem

Låt han spela tills han tröttnat säger jag.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

ehh, hur orkar man sitta o lira i 14 timmar?? Det skulle iaf inte jag palla med.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Visst finns det problem med det här.. men att han ska tvångsvårdas för det? Kom igen... är det inte föräldrarnas ansvar? Problemet är ju så lättlöst ändå... ta bort hans internetanslutning! En 17-åring har knappast råd att betala det själv.. och om han ska ha råd måste han jobba vilket ändå löser problemet.

Allt sånt här tyder bara på dåliga föräldra-egenskaper.

Jag såg en mamma i TV4 nyhetsmorgon som hade försökt just det, då hade han blivit våldsam så hon vågade inte göra ngt. Och då snackar vi om en 14 åring.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hm då borde jag läggas in för vård.

Sitter runt 30 timmar nonstop vissa helger.

Rutinerna jag har är mer eller mindre: hem 16.00, spela tills 00.00
Upp dagen efter jobba. hemm 16 spela tills 00

Varje dag.

Förrutom helger då. då blir det mer.

Avslutade mina relationer med gammla vänner då dom prioreterande alkohol före allting annat, och slösade pengar på värdelösa saker.

Nu sitter jag här mer eller mindre ensam och har kul vid datorn
Lär nog inte hålla mer än 6 månader till, då får jag hitta ny hobby

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att nån har behandlas för det, kan förstå varför dock.
Alla beronde är lika dåliga, vissa sämre men de alla är dåliga.

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag såg en mamma i TV4 nyhetsmorgon som hade försökt just det, då hade han blivit våldsam så hon vågade inte göra ngt. Och då snackar vi om en 14 åring.

Äsch, det är nog bara mamman som var för feg. Hon har antagligen gjort fel med honom från början. Man måste ju visa vem som bestämmer, och att man måste göra något för att förtjäna att få saker, annars kommer det bara bli värre och värre. Hehe låter som att jag pratar om hundar nu.

Ge honom en lavett så lugnar han nog ner sig, säger jag

EDIT: Hmm fast jag undrar vad jag själv hade gjort om min morsa stängde internet
Hade nog fått abstinensbesvär. ^^ Men jag hade aldrig blivit "våldsam" om hon har stängt av det av en anledning.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Har ett par polare som skulle borde läggas in för vård. Tragiska är att alla är över 24-25. De slänger bort förhållanden, fast jobb, bostad för att spela. Främst MMO's och då WOW.

Det där är ju inte helt ovanligt. och de flest brukar när de slutat med det ångra sig något oerhört^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b