En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Permalänk
Medlem

En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Jaaa som rubriken lyder. Om man är en amerikans medborgare och bosatt i USA hur ska man då göra för att skicka ett PS3 som present (gift) till någon i sverige?

det ska väl gå att bli av med momsen när man köper spelet i USA eftersom man ska skicka det utomlands?

mvh mvh

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/se/Privat/G%C3%A5va+fr%C3%A5n+utland...

Dvs nej, I och med att varan är värd mer än 500kr så skall tull och moms betalas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaaz
Jaaa som rubriken lyder. Om man är en amerikans medborgare och bosatt i USA hur ska man då göra för att skicka ett PS3 som present (gift) till någon i sverige?

det ska väl gå att bli av med momsen när man köper spelet i USA eftersom man ska skicka det utomlands?

mvh mvh

Om någon kompis till dig köper det, lägger det i en ny kartong, skickar, så ska det inte vara några problem. Tänk på att du inte slipper USAs moms (som är betydligt lägre än Sveriges, oavsett vilken delstat du/han/hon köper från)

Permalänk
Medlem

Re: Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om någon kompis till dig köper det, lägger det i en ny kartong, skickar, så ska det inte vara några problem. Tänk på att du inte slipper USAs moms (som är betydligt lägre än Sveriges, oavsett vilken delstat du/han/hon köper från)

Ja, så var det kanske han menade, att man skulle slippa amerikansk moms på varan om den ska skickas iväg... Men det tror jag inte heller, jag är dock verkligen ingen expert på hur deras lagar kring detta fungerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

så även om personen skickar en PS3 till mig som "present" så måste jag betala fet tull ca 10-20% och moms 25% på det...går det inte att undvika det?

det är alltså en privatperson som lägger det i ett paket och skickar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaaz
så även om personen skickar en PS3 till mig som "present" så måste jag betala fet tull ca 10-20% och moms 25% på det...går det inte att undvika det?

det är alltså en privatperson som lägger det i ett paket och skickar..

Som sagt var, om det är en gåva och värdet understiger 500kr så slipper du tull och moms.

Sen kan det ju tänkas att paketet kan slinka igenom ändå, men vid kontroll är det vad som gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaaz
så även om personen skickar en PS3 till mig som "present" så måste jag betala fet tull ca 10-20% och moms 25% på det...går det inte att undvika det?

det är alltså en privatperson som lägger det i ett paket och skickar..

Går går det ju.
Lägger han det i ett vanligt paket o skriver ett lägre värde så går det förmodligen, men har du otur så tar dem det i tullen/eller att du får betala moms. (vet inte vad som händer nämligen om de kommer på att man luras, har aldrig hänt mig dock). Dessutom kommer det inte vara försäkrat under resans gång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
http://www.tullverket.se/se/Privat/G%C3%A5va+fr%C3%A5n+utland...

Dvs nej, I och med att varan är värd mer än 500kr så skall tull och moms betalas.

Hur vet de vad innehållet i kartongen är värt? Tullen öppnar väl paketet och kontrollerar innehållet alltså?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Hur vet de vad innehållet i kartongen är värt? Tullen öppnar väl paketet och kontrollerar innehållet alltså?

Vid kontroll öppnar de väl rimligtvis paketet, ja. Och i regel går det nog att kolla upp ungefärligt värde utan problem.

Krävs ju t.ex. inte direkt att man är kärnfysiker för att komma fram till ungefärligt värde på en PS3.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tullen har ju varken tid, ork eller resurser att sitta och leta efter smuggel-spel.. Är väl snarare inriktat på narkotika och vapen skulle jag tro. Så risken att det öht fastnar är väl liten.

Visa signatur

..

Permalänk
Medlem

Köpte en PSP när den var rätt ny och den gick igenom tullen utan problem

Så ni vet..

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Hur vet de vad innehållet i kartongen är värt? Tullen öppnar väl paketet och kontrollerar innehållet alltså?

Ja, tullen öppnar paket och kolla igenom dom. Har en kompis som nyss gift sig och dom beställde fem-sex saker från staterna, klänningar och liknande. Alla paketen skrevs som gåvor och priserna skrevs ner under 500kr, totalt öppnades två, värdet skrevs upp och dom fick betala tullavgifterna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, så var det kanske han menade, att man skulle slippa amerikansk moms på varan om den ska skickas iväg... Men det tror jag inte heller, jag är dock verkligen ingen expert på hur deras lagar kring detta fungerar.

Om en person som befinner sig i USA köper en produkt från en butik i USA betalar personen momsen som delstaten har. Sedan är det egentligen skit samma om personen slänger den i sopptunnan eller skickar ut den i rymden direkt efter.
Anyway kommer svenska tullen aldrig kunna ta ut moms på en sådan vara. Men kanske tas en tullavgift ut..

Men om en person utanför USA (ex sverige) köper en produkt från en butik i USA via postorder/internet/whatever tas det inte ut någon amerikansk moms. Men däremot tar tullen vid sverige landsgräns ut både tull och svensk moms på varans värde. Sedan kan varan slikna igenom utan att någon moms eller tullavgift tas ut...

Permalänk
Medlem

Re: Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om någon kompis till dig köper det, lägger det i en ny kartong, skickar, så ska det inte vara några problem. Tänk på att du inte slipper USAs moms (som är betydligt lägre än Sveriges, oavsett vilken delstat du/han/hon köper från)

Moms behövs bara betalas för de som bor i den delstaten du köper prylen i, Köper du den online t.ex. från en annan delstat eller åker till den annan så ska ingen moms betalas.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Anyway kommer svenska tullen aldrig kunna ta ut moms på en sådan vara. Men kanske tas en tullavgift ut..

Varför skriver i så fall tullen att de tar ut tull och moms på gåvor från utlandet (icke EU-land) om värdet överstiger 500kr?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

tror ni verkligen tullen öppnar alla paket som kommer in nu i juletider?

men hur funkar egentligen det där att skriva ett värde på paketet. ska det skrivas i dollar då? package worth = 50 $ eller nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diaaz
tror ni verkligen tullen öppnar alla paket som kommer in nu i juletider?

men hur funkar egentligen det där att skriva ett värde på paketet. ska det skrivas i dollar då? package worth = 50 $ eller nåt?

Nej, jag tror definitivt inte att de öppnar alla paket, men jag förstår inte vad du vill att vi ska svara på...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag bara vilket företag jag ska be honom använda för att skicka paketet? Vilket är bäst och billigast?

Permalänk
Medlem

Finns massa olika företag, t.ex. fedex.
Tror inte det är så stor risk att de öppnar paketet, men risken finns iaf och du kan inte undkomma om de skulle göra det. Det funkar som så att personen som skickar skriver värdet i dollar ja.

Permalänk
Medlem

usps.com

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En amerikansk medborgare exporterar PS3 som present?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om en person som befinner sig i USA köper en produkt från en butik i USA betalar personen momsen som delstaten har. Sedan är det egentligen skit samma om personen slänger den i sopptunnan eller skickar ut den i rymden direkt efter.
Anyway kommer svenska tullen aldrig kunna ta ut moms på en sådan vara. Men kanske tas en tullavgift ut..

Jodu, det kommer de sannerligen att göra, de skiter fullständigt i om moms redan betalts på varan. Vill man bråka kan man såklart göra det, allt man lyckas med är att försena leveransen av ens paket.

OnT: Om det skickas med DHL, UPS eller FedEx så är du mer eller mindre garanterad att få betala moms och tull. Man brukar ibland kunna ha tur när det är Posten som tar hand om leveransen när det väl kommit till Sverige, men jag har aldrig varit med om att DHL, UPS eller FedEx inte dragit tull och moms från mig (nu på senare år, för en massa år sen var det snarare undantag att betala moms)

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Det är liten chans att paketet kollas. Gör det det så får du betala moms och tullavgifter inget mer med det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är liten chans att paketet kollas. Gör det det så får du betala moms och tullavgifter inget mer med det.

Nja, den lilla chansen är nog rätt större.
Men det händer inget om de "kommer på en" förutom att de räknar ut vad innehållet är värderat och taxerar därefter, momsar och lägger till postens avgifter.

D.v.s. lägger du PS3-kartongen i en brun kartong och skriver "gift" med ett TOTALT värde på under 500kr så kan det slinka igenom utan att de dubbelkollar vad som är i paketet. Brukar hjälp att skriva att det är begagnad elektronik som innehåll.

Med totalt värde menar jag värdet på innehållet + fraktkostnaden. Tänk på att om något händer med paketet så är de bara skyldiga att betala vad du skrivit som värde på innehållet.

Som regel brukar det fungera med små paket, stora paket kontrolleras nästan alltid.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Skickas paketet från ett företag är risken stor att det tullas och momsas, även större risk att du måste värdedeklarera/verifiera.
Men skickas det från en privatperson får du som sagt fortfarande momsa men skriver personen ner värdet har du större chans att det går igenom samt att de inte kräver värdedeklaration. Detta finns inte skrivet nånstans utan baseras på egna erfarenheter...

Permalänk

risken att dom ska öppna & kolla är 0.0000000000000001%

Skicka hit bara. Inga problem.

Jag vet av erfarenhet.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Och om paketet blir massakerat i transporten och varans värde står som 500:- lär du ju inte kunna kräva ett öre mer i ersättning. Värt o tänka på

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Och om paketet blir massakerat i transporten och varans värde står som 500:- lär du ju inte kunna kräva ett öre mer i ersättning. Värt o tänka på

Det är största risken ja.

Men skriv inte 0 i värde, då är nog risken större.
Själv brukar jag göra så att säljaren får skriva nåt lågt värde, kanske typ 30-50 dollar. Det ger ju låg tull, men känns säkrare så. Vet dock inte om det är det eller ej

Permalänk
Medlem

får se till att prova det. men då kanske det är bäst att personen skickar paketet med US Postal Service istället för något fedex eller dhl?

förresten, vet ni var jag kan köpa det billigast?