Telia drar fiber i Örebro Län

Permalänk
Medlem

kul, nu kanske folk i Danderyd kunde få samma avsiktsförklaring... fan hä bor ju flera tusentals hushåll som inte får mer än en sketen adsl som inte går över 6 mbit.
synd.

Permalänk

Har tomma "fiberrör" dragna till huset ser 2 noder ifrån mitt fönster vilket är lite synd. hoppas verkligen de lägger ner kablarna när det ändå redan är förberätt så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Låter bra detta...får hoppas oxå att de ansluter ALLA bostäder även inne i Örebro, sitter på sugig adsl just nu...Hade 100/10 BBB-fiber i förra bostaden men tyvärr är bara vissa områden anslutna till det

Permalänk
Medlem

Här i Arboga gräver dom för fullt just nu utanför mig för att vi ska få fiber innan nyår! ska bli riktigt gött

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Bor i en liten by som heter blåsmark ungefär 2 mil utanför piteå. Där har vi sedan några år tillbaka fiber nergrävt. Är även så i många små byar/samhällen runt piteå, svensbyn, nybyn, sjulnäs osv. Detta finansierades med eget arbete, något bidrag från eu tror jag. Så inte klagar ajg. Det som gjorde det lätt att gräva ner där jag bor är att det inte är fullt med kablar och hus överallt

Ang nyheten: alltid bra, fiber till alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Vi i karlskoga har redan 100% täckning för ADSL så det kan vara dags att satsa på riktigt bredband också så jag tackar för denna satsning!

Ja nu jävlar! Nu duger Örebro =P Era värmlänningar!

Hahahaha

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Karlskoga ligger i Värmlands landskap men samtidigt i Örebro LÄN! (som det nu handlade om (varför finns landskap ens?))

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sve3n
"första orten att få möjlighet att koppla upp via fibernätet är Grythyttan i Hällefors kommun."

Varför just Grythyttan? Är det en pakt mellan måltidens hus och Örebro länsstyrelse eller? Det är ju nästan komiskt.

Det kan bero på att det går en söt kabel mellan Örebro och Borlänge (eller Falun kanske det var) genom Hällefors och Grythyttan.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem

bra.

men ush.. varför just telia?

men antar att det är dom som kommer stå för linan. men andra operatörer kommer vell att hyra utav dom?

efterssom telia står för 90% av allt nät i detta jävla land.?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Avstängd

Stadsnät

Har haft fiber 100/100 mbit i över 2 år.Och jag bor i lilla Mariefred.Knappt 6000 inv.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Detta va ju en "nyhet" för oss andra som inte kommer få ta del av kakan..

Permalänk
Medlem

Sluta mobba Karlskoga ^^, med tanke på språket så är vi nog mer åt närke hållet än värmland. Förutom de lite äldre då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jaaa Äntligen, säger jag!

Då kommer ju Vi också att få "riktigt" bredband i Lindesberg, just nu så sitter jag med BBB ADSL abonnemang, som på papperet skall ge mig 20/3 Mbit/s, men som endast ger mig ca 15/1,5 Mbit/s, om jag inte tittar på tv, då det går seegt med 7/1.5 Mbit/s...

Äntligen kan jag köra med 100/100Mbit/s!

Och jag vet hur jag skall utnyttja det...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sham69
Jaaa Äntligen, säger jag!

Då kommer ju Vi också att få "riktigt" bredband i Lindesberg, just nu så sitter jag med BBB ADSL abonnemang, som på papperet skall ge mig 20/3 Mbit/s, men som endast ger mig ca 15/1,5 Mbit/s, om jag inte tittar på tv, då det går seegt med 7/1.5 Mbit/s...

Äntligen kan jag köra med 100/100Mbit/s!

Och jag vet hur jag skall utnyttja det...

Är det fortfarande bara ADSL som gäller i "linde city". Finns det inte bredbandsbolaget eller liknande med LAN-tjänster alls i staden?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
bra.

men ush.. varför just telia?

men antar att det är dom som kommer stå för linan. men andra operatörer kommer vell att hyra utav dom?

efterssom telia står för 90% av allt nät i detta jävla land.?

lol, hemskt med en svensk operatör som bytter nät i sverige, usch och fy. Alla har möjlighet att bygga!! Var glad att någon gör det, de övriga operatörerna försöker ju tvinga sig till nätkapacitet som telia har bekostat.

Tycker vi ska vara glada att det när någon som bygger nät!! Oavsett vem...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Haha jag är chockad. Jag har "turen" att bo i hällefors Vi var bland de första i örebro län som fick adsl när telia lanserade det.. Nu blir vi de första som ska få fiber?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Ojoj, ska ringa å tjata på hyresvärden

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
men det måste väl vara så att din by låg på vägen till någon annan lite större ort eller något liknande.

alltså det låg ju flera byar mellan, men det är ändå 1mil till närmaste by från vår. Men vi grävde väldigt mycket själva också.
Men vi tjatade och tjatade sen blev det Skekraft FTW!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Trevligt, men jag gillar ej Telia iaf. När jag skaffade mitt 100/100 mbit/s från banhof fanns det ingen "anslutningsavgift"

Men jag gissar på att du redan hade uttaget i väggen då?

Detta handlar om gräva in kablen fysiskt till huset och kontaktera. Detta brukar kosta runt 20 000 - 70 000 i vanliga fall. 4000 är oerhört prisvärt och subventionerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Karlskoga ligger i Värmlands landskap men samtidigt i Örebro LÄN! (som det nu handlade om (varför finns landskap ens?))

Vet väl jag med...... Bara på ren djävulskap som jag skrev det då jag vet att många Kga bor heller vill förknippa sig mot Värmland och dess län än Örebro. För det kan inte vara lätt att förknippa sig mot Örebro län och samtidigt ligga i Värmland. Fast det är väl twilightzone där ni bor. Svarta fåret bland hermelinerna hahaha

<3

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men jag gissar på att du redan hade uttaget i väggen då?

Nej, de drog helt nytt fiber in i huset, gratis. Det höghus där jag bor i ingår i något projekt där de testar nytt osv... fungerar bra och billigt.

Permalänk
Medlem

Så bor man i kumla -.-