Bilder på Phenomkylaren

Permalänk
Inaktiv

Jag ser det som ett steg i rätt riktning, kraven på kylning minskar (om man kan dra den slutsatsen från en bild). Om några år kanske vi slipper aktiv kylning helt (igen), vore helt underbart. Iofs, för dom som bryr sig om grafikkort verkar utvecklingen gå åt andra hållet ...

Permalänk
Medlem

arrgh, samma fattiga kylare som innan. vilka snåla jävlar, en 80 mm arctic cooling från 95' äger ju upp detta skitet.

edit: vad hände med den? -> http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=399

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
arrgh, samma fattiga kylare som innan. vilka snåla jävlar, en 80 mm arctic cooling från 95' äger ju upp detta skitet.

edit: vad hände med den? -> http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=399

Jag tror den i slutändan skulle bli för dyr, eller det mest resonabla: Min 6000+ har en sådan kylare, annars skulle den dö konstant. 55*C i load är inte roligt, den ligger inte såå långt ifrån de temperaturerna i idle. Phenom behöver inte den fetare kylaren för att överleva som 6000+:an.

Men det är en mycket mer imponerande stockkylare än den asfula alimuniumklumpen vi fått med processorer i snart tio år.

Permalänk
Medlem

Dom gör inte snygga cpu fläktar iaf

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror den i slutändan skulle bli för dyr, eller det mest resonabla: Min 6000+ har en sådan kylare, annars skulle den dö konstant. 55*C i load är inte roligt, den ligger inte såå långt ifrån de temperaturerna i idle. Phenom behöver inte den fetare kylaren för att överleva som 6000+:an.

Men det är en mycket mer imponerande stockkylare än den asfula alimuniumklumpen vi fått med processorer i snart tio år.

afan, jag visste inte att nån hade levererats med den. fetaste modellen jag byggt är 4800+ och det var minsann den gamla. men phenom borde fått en något bättre iaf, den lilla 60 mm fläkten kommer att låta som ett mindre flygplan emellanåt med en quadcore.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Läst tråden?
Intels standardkylare är inte direkt jätteimponerande heller, vad har det ens med saken att göra?
Bortsett från, som sagt, det kan tyda på att de är lätta att kyla, vilket förstås är bra.

Ä de lätta att kyla...så bra.
Även om det så vore bara för utseendets skull så borde AMD "bjuda" på en bättre kylare med en större, lågvarvig o tystare fläkt, varför inte en med heatpipe som på Opteron modellerna, s.939.
Bara min åsikt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
afan, jag visste inte att nån hade levererats med den. fetaste modellen jag byggt är 4800+ och det var minsann den gamla. men phenom borde fått en något bättre iaf, den lilla 60 mm fläkten kommer att låta som ett mindre flygplan emellanåt med en quadcore.

Kan tänka mig 5600+ och 6000+ kommer med den lite fetare kylaren, jag sitter själv just nu på den snyggare som var länkad till, med 2x2 heatpipes. Den ser trevlig ut men presterar inte särskilt bra, men den är hyffsat tyst i min mening även på 3000RPM. Men Phenom behöver inte en fetare kylare än så, även om det inte ser alls estetiskt ut - om ens halvmodernt.

Permalänk
Medlem

samma kylare som min 5600+ :/ varför inte en lite större som tex 6000+ ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos

edit: vad hände med den? -> http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=399

Den kylaren följde med min Opteron 165. Aldrig använd, så jag kan inte uttala mig om prestanda och ljudnivå. Kylaren är identisk med den i den länkade artikeln. 80x80x20 Delta-fläkt osv.

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagomsömndrucken
Har du också en tredjepartskylare? Skänk in din gamla stockkylare till AMD-hjälpen. En kylare som bara ligger och samlar damm i ditt hem kan återanvändas och säljas igen. Gör skillnad. Rädda AMD!

Fnissigt...

Permalänk
Medlem

hhe

Intels standardkylare till min Q6600 var ett skämt,

Permalänk

Men frågan är "vem i tusan kör på orginalkylaren" ????

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

ser ghey ut...tacka vet jag nya extreme qx9650 kylaren med LED 4.4 ghz på orginal luft kylare men kostar det så smakar det, liiiiite klassskillnad kanske.

Kom igen nu AMD skärp er och sänk priset på den här proppen.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk

Re: hhe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitz86
Intels standardkylare till min Q6600 var ett skämt,

Och du har avslöjat din okunnighet...
Inget fel på den - den ser ut som om den är densamma som för de billigare C2D men den har en grövre kopparkärna medans yttre mått är samma.
Tror du verkligen att du har större kunskap i hur den ska kylas än ingenjörerna hos Intel?

Det är inte utseendet på kylaren som avgör om den fungerar bra eller inte. En kylare leder inte bort värme bättre bara för att den är dyr, blank och har lysdioder...

Permalänk
Medlem

Det kanske till och med är så att det är en standard fläkt med skruvhål (lite svårt att se på bilden) och i sådana fall borde man kanske kunna använda en 80-->60mm adapter och köra med en standard 80mm fläkt om man nu nödvändigtvis vill köra med standardflänsen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Re: Re: hhe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Och du har avslöjat din okunnighet...
Inget fel på den - den ser ut som om den är densamma som för de billigare C2D men den har en grövre kopparkärna medans yttre mått är samma.
Tror du verkligen att du har större kunskap i hur den ska kylas än ingenjörerna hos Intel?

Det är inte utseendet på kylaren som avgör om den fungerar bra eller inte. En kylare leder inte bort värme bättre bara för att den är dyr, blank och har lysdioder...

Hrrmm... Du påstår alltså att blå lysdioder inte har någon effekt på kylningen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Det som är positivt är ju att AMDs kylare är extremt mycket enklare/snabbare att montera än Intels S775-motsvarigheter som är ett helvete att dras med, tog 15min att montera kylaren till en E6750 för två pers som aldrig sett en så korkad clipteknik tidigare.

För en gångs skull måste jag hålla med dig!
Clipsen på Intels s775 stockkylare gav mig en jävla massa huvudvärk också. Någonstans på vägen, tror när jag tog bort den, gick en t.o.m. av. Som tur är så har jag en Tuniq som jag använder istället

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Hört talas om Thermalright Ultima-90? Om inte så rekommenderar jag dig att ta en titt innan du slänger ur dig, vad jag tolkar som, sarkastiskt inlägg.

Inte sarkastisk på något vis. Kylarna väger väl inte kilot, men de väger bra mycket, därför tycker jag att det är kalas att det räcker med en liten fjuttfkylare!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Men frågan är "vem i tusan kör på orginalkylaren" ????

Jag kör med AMD:s originalkylare.

Fast jag har dock en 3500+ Orleans som är väldigt sval.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Jag kör med AMD:s originalkylare.

Fast jag har dock en 3500+ Orleans som är väldigt sval.

jag tror att det var en retorisk fråga.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
jag tror att det var en retorisk fråga.

Det tror jag med.

Ville bara få fram att vissa processormodeller klarar sig utmärkt med orginalkylaren. Kan ju knappast begära mer (eller mindre?) än 30C i idle. Och när den alltid går på lägsta eller nästa lägsta hastigheten så låter det inte mycket heller.

Permalänk
Medlem

Phenom lär inte ha någon nytta av tyngre kylare just pga. buggen, egentligen är det inte andra än enthusiaster och folk som vill ha tysta maskiner som köper tredjepartskylare, i allmänhet. Darför tror jag inte denna versionen av Phenom kommer kräva mer än Stockkylaren - dock när "våran" Phenom kommer i December lär det bli aktuellt med fetare kylare då vi har Black Edition, utan buggen går man la' med allt förnuft förvänta sig.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för bugg ni snackar om?

Jag har köpt en Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet. Den ska väl räcka långt på en Phenom 9700 när den nu kommer eller?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vad är det för bugg ni snackar om?

Jag har köpt en Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet. Den ska väl räcka långt på en Phenom 9700 när den nu kommer eller?

det finns visst en bugg i de första phenom som ska sänka prestandan ca 10%.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

fast det räcker till för att spöa c2q emellanåt iaf.
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=622354...

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte inte det där var så mycket bättre, Intel vann ju i två av testerna. Det kommer väl en patch till processorn som det gjorde när Intel hade en bugg för länge sedan. Man kanske ska vänta med köp av processorn till sist, efter sommar då kanske? för då borde det ju kommit snabbare processorer som är felfria

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tyckte inte det där var så mycket bättre, Intel vann ju i två av testerna. Det kommer väl en patch till processorn som det gjorde när Intel hade en bugg för länge sedan. Man kanske ska vänta med köp av processorn till sist, efter sommar då kanske? för då borde det ju kommit snabbare processorer som är felfria

Buggen sitter i L3-styrenheten. Det är patchen som temporärt löser problemet som sänker prestandan.

Buggen i sig ger bara instabilitet vid ett speciellt tillfälle. Buggfixen löser det men sänker IPCn 10% och gör att processorn säljs på mycket lägre frekvenser.