AMD överväger köp av Ageia

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Havok används i de flesta spel, men stressar egentligen bara CPU:n.
Kan AMD lyckas få ihop åtminstonne ett starkt partnerskap med Ageia så kan de vinna på detta om de intergrerar en PPU i deras grafikkort - då ingen idag på allvar har en PPU för fysikens skull, då nästan inga titlar stödjer PsyX - sedan tar de gamla PPU:erna en PCI-plats, vilket inte är sexigt, samtidigt som de är dyra att placera på ett eget kort. Men Ageia har ju egentligen varit ensamma då, enbart Ubisoft utnyttjade deras PPU alls.

Sen kör ju epic games med det också,Unreal tournament 3 har stöd för hardware physics ju:)

Kan AMD med både fysik, DirectX10.1 och Tessalation lyckas få ihop en handful spelutvecklare att distrubera teknik till så tror jag de kan få till något som kan sätta press på Nvidias fula sammarbete med våra allas favoriter på Crytek... Uhm.

Tessalation är ju en funktion AMD har som Nvidia inte har eller kommer intergrera i G90 - vilket potentiellt skulle kunnat ge ett överläge i Crysis om utvecklarna använt sig av denna då det gör att man kan arbete fler polygoner och stresse maskineriet mindre - alltså idealiskt för miljöer/distanser.

Detta ser faktiskt lovande ut, speciellt till R700:
Inbyggd PPU, Tessalation (2.0?), HDMI, DX10.1, etc. Så mycket flashiga grejer som möjligt till vettigt pris och AMD kan locka tillbaka enthusiasterna om denna produkten blir solid och programmeringsstödet finns där. Jag är inte optimistisk till DX10.1, men man ska aldrig säga aldrig - Crytek gjorde ju absolut ingenting med "DX10" därmed finns det ju alltid utrymme att tänka sig att det blir samma sak här.

Hursomhelst är detta en resonabel kontring till Nvidias/Intels Havokköp.

Det är ju inte precis så att dem på AMD sätter sig och säger "Okej, nu har vi pengar - ut mer er och gör bra chip"... Det funkar ju liksom inte så - de har en hel del saker i omlopp just nu: Nylanserade R670 och dess optimering, R680 (/R670x2), R700 tillsammans med alla mainstream- och budgetchip förståss, det är ju där majoriten av användare finns och där gör de ett bra jobb med att uppdatera utbudet.

Att tänka på är ju att AMD sitter på många tekniker utvecklarna idag inte använt sig av, därför finns det möjligheten att AMD, med stöd från Ageia/köpet av Ageia kan försöka få ihop ett partnerskap med något spelföretag utöver Valve och ge dessa tillgång till tekniken för b.la. fysik, Tessalation och DX10.1 för att både optimera produkten för just AMD-kortet i fråga och sedan för att komma på fötterna igen gällandes AMD som ett spelsystem hellre än ett mainstream- eller kontorssystem.
AMD arbetade ju med Atari för två-tre år sedan med spelet Act of War: Direct Action, men det blev ju tyvärr en flopp som fanns att hitta på svenska marknaden för 149kr efter bara två månader, även om tekniken i spelet fortfarande idag är väldigt solid. Men sedan AoW har de nog inte vågat riskera pengar på det sättet utöver det klockrena partnerskapet med Valve.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Tycker det låter som ett ganska smart köp. ATI kort har ju varit på väg mot att bli nån slags multi-purpose PPU länge. Känns som att de ligger rätt nära varandra. Kna ju knappast bli fel att plocka de bästa lösningarna från båda arkitekturerna. Om det sen blir en integrerad krets eller två olika chip på samma bräda, det vet man inte. Det tror iaf jag är planen, särskillt med tanke på 3870 X2. Det skaffar erfarenhet med två chip på ett bräde.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
100 miljoner dollar är ett ganska saftigt pris, särskillt när inte amds bankkonto är det fetast....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men herregud vad är felet med AMD, nu har dem pengar så varför kan dem inte använda det till att göra bättre processorer och grafikkort än att slänga ut det på randomföretag. =/

Dom er multimiljader foretag..

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_vitti
Dom er multimiljader foretag..

Jag tror inte många här under 14 förstår att AMD, som alla andra större företag, inte körs av en eller två individer som har verksamheten som hobby. Lika lite som AMD skulle gå i konkurs pga. dålig lansering av produkterna i år på enthusiastmarknaden.

Permalänk
Medlem

Verkar lite desperat tycker jag... som om de insett att de inte klarar av att tävla prestanda längre utan plannerar nån PPU/GPU mix för att ta sin egen lilla plats på marknaden.

Kan vara rätt smart iofs, om jag stog och valde mellan ett nvidia och ett ati grafikkort och atin var 10-15% långsammare, men hade en PPU vilket nvidia kortet inte hade, då skulle jag nog ta ATI kortet faktiskt.
Det ger dom ju lite extra att erbjuda då dom inte kan matcha ren prestanda för tillfället.

Lär dröja innan dom kan börja tjäna pengar på ett sådant projekt bara, krävs nog en hel del utveckling för att få till det rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror inte många här under 14 förstår att AMD, som alla andra större företag, inte körs av en eller två individer som har verksamheten som hobby. Lika lite som AMD skulle gå i konkurs pga. dålig lansering av produkterna i år på enthusiastmarknaden.

nee kanske inte.. for er do under 14.. om jag inte misstar mig so finns det massor med chefer men bara 1 eller 2 vd.. och sen en styrelse som er mektigaste av dom alla! der sitter kanske 10-*** person och bestemmer.. och jag tycker inte att det er en overraskning att amd koper upp dom vill vel kunna gora mer saker.. bettre saker..

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Att AMD funderat på Ageia betyder ju inte ett skit. Andra företag har också gjort det. Så nyheten är ju bara vinklat. Finns inget att diskutera i dagsläget. Läger man bud på Ageia så blir det ju annorlunda. Så det här är bara en aftonblaskanyhet...

Det enda intressanta är att man får reda på hur mycket Ageia är värderat för.

Har inte gamla ATi jobbat på integrerat fpu i till deras grafikkretsar?

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det går för Ageia egentligen ?
För ett tag sedan hörde jag en hel del snack om att fysikkort skulle vara "framtiden", men sedan verkade det som att väldigt få var intresserade och att nästan inga spel stöder deras kort ?
Är det därför de vill bli uppköpta ? För att de inte dragit in tillräckligt med pengar ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Fysik kommer med troligen inte att bli aktuellt före DX11 fysik standard. Det låter rätt korkat att integrera ett fysikkort med gpu då man först måste ha ett monströst grafikkort som pallar vanlig grafik + den extra belastningen av fysik grafiken + att driva fysikkortet.

endast highend och pytteliten marknad.

Troligare att integrera i moderkortet. Amd och intel siktar på 2009/2010 skulle jag tro. Blir intressant.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker på GPGPU ? Med Aexia PhysX teknik och AMD's visoner kan det ju bli en enda stor smet eller ett lyckat projekt som tar dem närmare nästa generations processorer.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt UT3 släpps i dagarna, jag tror att ganska många spel som stöder PhysX kommer att ramla in under nästa år.
Ageia har också sänkt priset.
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.132348

Hm "drabbas av prissänkningar".
Glömde nämna att 3dmark06 drivs av en Physx mjukvarumotor, dom har tyvärr plockat bort hårdvarustödet, skulle ha varit kul att jämföra.

str8forthakill; Intressant ide.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Även om inte så väldigt många spel i dagsläget som stöder physx så kan det ju bli en större marknad för det i framtiden. Om AMD köper Ageia så kanske det kan bli AMD's "ess i rockärmen" i framtida grafikkorts-krig.
AMD släpper ju snart 3870 X2 som har två processorer på ett kort så det kan väl inte vara allt för svårt att kombinera grafikkort och physx kort även om det kanske också är troligt att ha det integrerat på moderkortet som Nyarlathotep skrev.

Visa signatur

(ASUS Striker Extreme) (core 2 duo E6750) (4x1024mb 800mhz) (Raptor 74Gb, WD 500Gb) (MSI 8800 Ultra OC) (CM stacker 832)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Havok används i de flesta spel, men stressar egentligen bara CPU:n.
Kan AMD lyckas få ihop åtminstonne ett starkt partnerskap med Ageia så kan de vinna på detta om de intergrerar en PPU i deras grafikkort - då ingen idag på allvar har en PPU för fysikens skull, då nästan inga titlar stödjer PsyX - sedan tar de gamla PPU:erna en PCI-plats, vilket inte är sexigt, samtidigt som de är dyra att placera på ett eget kort. Men Ageia har ju egentligen varit ensamma då, enbart Ubisoft utnyttjade deras PPU alls.

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger. PPU är ett komplement till processorn, inte till grafiken. Att integrera PPUn på grafikkortet är därför dumt.

Om AMD köper Ageia är det för att få deras patent, och PhysX kan implementeras i processorn precis som MMX, 3DNow!, SSE, SSE2 SSE3 osv

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför vissa envisas med att dra upp halmgubbar och sedan slå ner dem...

AMD som företag gjorde 2006 en förlust på $166 miljoner dollar. Kommer man gå i konkurs imorgon? Nejdå. Men faktum kvarstår, AMD går inte bra för närvarande. den Store Satan för vissa troende här, Nvidia, gjorde förövrigt en vinst på $448 miljoner dollar.

Köpet av ATI blev värderat till $5.4 MILJARDER. Det var och förblir AMDs största misstag, men de måste försöka göra något av det. SÅ varför inte försöka. Man kan uppenbart inte konkurera med Nvidia/intel med ren prestanda/pris, så något behövs.

Permalänk

var det inte så att med crossfire x så kunde man köra tex 3 grafikort, och den ena funkar som fusik kort med stöd från havok??

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
var det inte så att med crossfire x så kunde man köra tex 3 grafikort, och den ena funkar som fusik kort med stöd från havok??

Det var framförallt Nvidias gamla Tri-SLi idé med 680i och 8800GTX (jävligt dyrt fysikkort ~5600kr). Sedan hade ATi också planer på det.

Crossfire-X är 4st GPU:er - ingen agerar dedikerad fysik. Ingen betalar för fysikacceleratorer när det finns snabba processorer. Men intergrerade PPU:er i framtiden ser lovande ut. Då kan man ju få lite fart på den delen av spelindustrin - hittils står allting stilla sedan Half Life 2, mer eller mindre. De satte milstolpen på fysikbiten och knappt Crysis kommer ikapp då jag inte är allt för imponerad av Crysis fysikmotor i jämförelse med t.ex. Half Life 2: Episode 2.

Permalänk

Det har bubblats om detta i ett antal trådar, men jag är övertygad om att vi ser något nytt födas här...det har ju varit en del snack om multi-ppu från AMD´s sida och ett uppköp av Ageia kompletterar väl företagets line-up med CPU-, GPU- och Chipset-utveckling. Om några år tror jag att vi kommer se helt nya lösningar från AMD som inte liknar något vi ser idag. En plattform som kan anpassas utefter användarens önskemål, crossfire x, 790FX är klara steg mot detta. I like!

Edit: Off-topic: Jag såg att det var någon i inläggen ovan som påstod att R600 låg bakom AMD´s dåliga vinst. Konstigt när grafikkortsförsäljningen ökade med 29% för AMD efter lanseringen av HD2000-serien.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det var framförallt Nvidias gamla Tri-SLi idé med 680i och 8800GTX (jävligt dyrt fysikkort ~5600kr). Sedan hade ATi också planer på det.

Crossfire-X är 4st GPU:er - ingen agerar dedikerad fysik. Ingen betalar för fysikacceleratorer när det finns snabba processorer. Men intergrerade PPU:er i framtiden ser lovande ut. Då kan man ju få lite fart på den delen av spelindustrin - hittils står allting stilla sedan Half Life 2, mer eller mindre. De satte milstolpen på fysikbiten och knappt Crysis kommer ikapp då jag inte är allt för imponerad av Crysis fysikmotor i jämförelse med t.ex. Half Life 2: Episode 2.

ha hl2 va ju as stort med deras fysik, å alla skiter i crysis. ingen dator klara crysis på högsta med filtreringar å sådant endå, är mycket besviken på att datorerna inte blir så bra som man vill, å att dom fortfarande kör med 128 megs minne på grafikortet, inte äns cs klarar en filtrering på 8x och 16x när man kastar en smoke.

det var kanske en månad sen ja kollade på game.amd.com och såg info om deras "havok drivna" fysik kort :S

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
ha hl2 va ju as stort med deras fysik, å alla skiter i crysis. ingen dator klara crysis på högsta med filtreringar å sådant endå, är mycket besviken på att datorerna inte blir så bra som man vill, å att dom fortfarande kör med 128 megs minne på grafikortet, inte äns cs klarar en filtrering på 8x och 16x när man kastar en smoke.

det var kanske en månad sen ja kollade på game.amd.com och såg info om deras "havok drivna" fysik kort :S

Läs egenom texten minst två gånger innan du post:ar, det är lite trist att läsa sådann stressad grammatik.
Hur kan "alla skita i Crysis" när det blivit bland de mest hypade spelen genom historien?

Crysis funkar OK, men inte med kantutjämning - men kirrar man en SLi/Crossfire lösning så har man ju god prestanda i fulla spelet.

Har man 128MB fysiskt minne ska man inte spela alls, eftersom systemet på egen hand lär sluka det minnet som ingenting. Är man gamer eller hårdvaruenthusiast så får man räkna med att kosta på sig lite mer än en surfdator.

AMD har inga "Havocfysiskkort" - Havoc har inga dedikerade PPU:er. Det är Ageia som har sin PSyX PPU, det är allt. Havoc drivs enbart med hjälp av processorn, det är därför den tynger ned som den gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag tror att AMD vet mer än vad ni gör vad som är bra att köpa och vad som inte är bra att köpa i nuläget 8)

Finns uppenbarligen somliga här som tror sig veta mer än AMD

Så klart är det som du skriver. Men vi kan ju tycka saker fast vi inte vet odh spekulerar efter vad vi tycker och tror. Det är ungefär som med en regering. Vi tycker att de gör konstiga saker men vi förstår egentligen väldigt lite varför och innebörden av deras agerande och lagar. Det är inte direkt lätt att styra ett land och få att gå ihop.

Samma sak lite grann med stora företag och vi sitter här och klagar och ger de råd om vad man skulle kunna göra istället. Men precis som du skriver så vet de oftast mycket väl vad de sysslar med. Sedan kan man tycka X och Y.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Läs egenom texten minst två gånger innan du post:ar, det är lite trist att läsa sådann stressad grammatik.
Hur kan "alla skita i Crysis" när det blivit bland de mest hypade spelen genom historien?

Crysis funkar OK, men inte med kantutjämning - men kirrar man en SLi/Crossfire lösning så har man ju god prestanda i fulla spelet.

Har man 128MB fysiskt minne ska man inte spela alls, eftersom systemet på egen hand lär sluka det minnet som ingenting. Är man gamer eller hårdvaruenthusiast så får man räkna med att kosta på sig lite mer än en surfdator.

AMD har inga "Havocfysiskkort" - Havoc har inga dedikerade PPU:er. Det är Ageia som har sin PSyX PPU, det är allt. Havoc drivs enbart med hjälp av processorn, det är därför den tynger ned som den gör.

http://www.techzonept.com/archive/index.php/t-94620.html läs där

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
http://www.techzonept.com/archive/index.php/t-94620.html läs där

Hmm... konstigt, det har jag helt missat.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
http://www.techzonept.com/archive/index.php/t-94620.html läs där

Efter detta har jag inte sett något hända, inga Fysikdrivrutiner till grafikkort och inga fysikkort från ATI eller Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

http://enthusiast.hardocp.com/images/articles/1149562136LKJxy...

är det någon som vet om amd har droppat denhär idén?

*edit* fick googlat fram att bilden är ifrån juni 2006, inte konstigt att det är bortglömt :S

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Suck, jag blir så less på AMD. Dom får väl för tusan städa i eget hus innan dom börjar tänka på att integrera andra bolag.

Ageia är ju inget annat än ett fallfärdigt ruckel, med multicore är det ingen som behöver något speciellt fysikkort i framtiden. Dom hade en business-model och drog in lite venture capital men hur många fysikkort har dom egentligen sålt?

Det ser allt sämre och sämre ut för AMD

Permalänk
Medlem

Trött på alla jävla "expertutlåtanden".. Hur fan tror AMD att dom har råd?!@# osv..Tror ni att företaget styrs av några nollor eller. Allting som storföretag gör gås igenom så otroligt noggrant, från alla möjliga vinklar och vrår. Det är ju inte precis som om VDn känner sig köpsugen en dag och börjar shoppa. Sist och slutligen handlar det väl ett bra köp om hur bra uppskattningarna föll på plats med verkligheten. Och det kan ingen veta på förhand.

Själv kan jag tro att AMD kanske kan slänga ihop några nya intressanta producter som följd av ett eventuellt köp. Den som lever får se.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Avstängd

Jo och alla såkallade experter hänvisar gärna till en massa mindre suspekta sidor där det sitter andra suspekta experter och testar saker som dom knappt fattar nåt av som vanligt,men det är alltid skoj att läsa när snillen spekulerar:)
(tror dom iafall)..och sen kom mamma med saft och bullar och avbröt:))))))))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Tror ni att företaget styrs av några nollor eller.

Det är precis det vi börjar undra. Och nej - jag har ingen som helst respekt för företagsledningar om dom inte kan styra bolaget i rätt riktning och leverera resultat. Det finns 1001 sätt att ta sig till toppen av storbolag som inte har ett dyft med kompetensen att leda bolag att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Suck, jag blir så less på AMD. Dom får väl för tusan städa i eget hus innan dom börjar tänka på att integrera andra bolag.

Ageia är ju inget annat än ett fallfärdigt ruckel, med multicore är det ingen som behöver något speciellt fysikkort i framtiden. Dom hade en business-model och drog in lite venture capital men hur många fysikkort har dom egentligen sålt?

Det ser allt sämre och sämre ut för AMD

"Det finns inget behov för fysikkort" - jo du, det gör det! Fysiken är idag väldigt begränsad och har stått stilla sedan Havoc 2.0 i Half Life 2 introducerade den, så jo, det behövs i högsta grad uppgraderingar!

Det som är begränsningen är inte CPU-kraften, utan programeringsmöjligheterna. Ageia var en bra bit påväg i GRAW, men spelet sög och ingen brydde sig, sedan är en dedikerad PPU inget roligt på ett eget PCI-kort. Skulle Intel/Nvidia köra på Havoc och AMD på Ageia med diverse dedikerade PPU:er kan vi få en lite fräschare kompentativ marknad där fysiken, för första gången sedan Valves introduction, är lite fart på saker och Nvidia och AMD väljer att sammarbeta med olika spelföretag för att använda just deras fysiklösning.

Fysiken idag är stel och i övrigt ganska defekt - ser cool ut men är faktiskt ganska platt. Ageia hade ett gäng intressanta tekniska demos som ser lovande ut om de kan utföras i realtid, samtidigt som GRAW visade på bra fysik under PsyX-innehav. Sedan stressar detta CPU:n mindre och utvecklarna får tillgång till allt mer processorkraft på allt mindre programmerande.

Så jo, det behövs visst dedikerade fysikacceleratorer, men inte som en egen produkt.

Citat:

Det är precis det vi börjar undra. Och nej - jag har ingen som helst respekt för företagsledningar om dom inte kan styra bolaget i rätt riktning och leverera resultat. Det finns 1001 sätt att ta sig till toppen av storbolag som inte har ett dyft med kompetensen att leda bolag att göra.

AMDs ledning har inget med sakerna att göra i grunden, de investerar där pengarna finns - budget och mainstreamsegmentet till störst del och erbjuder innovative lösningar för enthusiasterna även om det lätt blivit fel just iår. Genom historien har AMD/ATi levererat väldigt starka, fräscha saker såsom AMD Athlon 64 (X2), X1950XTX och en massa andra riktiga monster för sin tid. Vi har sett ett dåligt år, det betyder inte slutet - visst ser det inte vansinnigt ljust ut, men inte heller hopplöst ut.

Vi skulle behöva ett tredje företag på marknaden, problemet är ju att det inte är en liten investering att komma in på marknaden med någonting, precis.
Edit: Självklart har allt med ledningen att göra, men jag menar att vilken ledning som helst skulle gjort samma sak - även Nvidias.

Citat:

Trött på alla jävla "expertutlåtanden".. Hur fan tror AMD att dom har råd?!@# osv..Tror ni att företaget styrs av några nollor eller. Allting som storföretag gör gås igenom så otroligt noggrant, från alla möjliga vinklar och vrår. Det är ju inte precis som om VDn känner sig köpsugen en dag och börjar shoppa. Sist och slutligen handlar det väl ett bra köp om hur bra uppskattningarna föll på plats med verkligheten. Och det kan ingen veta på förhand.

Själv kan jag tro att AMD kanske kan slänga ihop några nya intressanta producter som följd av ett eventuellt köp. Den som lever får se.

Precis, skulle AMD på riktigt stå nära konkurs skulle de ju inte köpa upp något annat företag bara för att det är roligt eller för att göras en sista sak för att jävlas.

Köper AMD Ageia så kan vi se jävligt intressanta resultat fram tills AMD:s kommande R700-produkt. Speciellt om de hoppar ihop med ett spelföretag utöver Valve och bygger ett spel optimerat på AMDs unika egenskaper; Tessalation, DX10.1 och evt. intergrerad PPU. Klarar Nvidia att boxa ut Crysis som bara är FarCry med "DirectX 10" (på pappret) så är det ingen tvekan om att ett arbetat spel, med hjälp från AMD, kan kommer minst lika långt under rätt pressförhållanden och målgrupp.

Permalänk
Medlem

Kul nyhet! Gissar på att de är ute enbart efter Ageias mjukvarulösning som de kan integrera med sin egen implementation av fysik. Eftersom GPUn är såpass bra på flyttalsberäkningar är det möjligt att de helt skrotar Ageias kort och satsar på hårdvarustöd via någon form av Crossfire.

...och återigen, nej, en CPU är inte i närheten av att klara av samma mängd fysikberäkningar som en PPU/GPU, även med quad...