Bredbandsbolaget köper rättigheter för trådlöst bredband

Permalänk
Medlem

Men det var ju en auktion, inte kommunen eller staten som bestämde vad det skulle kosta, den som betalade mest fick rättigheten, och 1000kr var tydligen tillräckligt för de mindre kommunerna!

Man kan ju tycka det är underligt att dessa företag som omsätter hundratals miljoner, ja kanske tom miljarder bjuder en tusenlapp för rättigheter i en hel kommun... och vinner!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Hellre bredbandsbolaget än Telia?

Kan bara föreställa mig hur det skulle låta om man vill ha support till sitt trådlösa.
"Hej och välkommen till telias support, har du kopplat i sladden i förstauttaget?"

Har haft både BBB och telia 3 år vardera ungefär. Jag kan säga att jag tar hellre 11 gånger av 10 framför BBB. BBB har världens äckligaste support.
Har personligen bara negativa erfarenheter av BBB och deras support.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Jippie... Ensamrätt på marknaden är alltid så bra för oss konsumenter! wooo....

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Vi kommer snart kunna gå i badbrallor året runt i Stockholm, mera strålning! Hurra!

(obs, aningen ironiskt inlägg...)

MUHAHAHAHHAH... SANT!!! Kunde inte låta bli och skratta ....

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd

Hur är hastigheterna på trådlöst? 100/100mbit? hur är pingen på trådlöst när man ska spela online spel? vore bättre o satsa på fiber tror att det är framtiden!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Alla (som klagade) som var anslutna till en ADSL-växel i Värmland fick tillbaka pengar från BBB efter att de misslyckats att laga felen vi haft i 12 månader. Jag har inte mycket bra att säga alls om Bredbandsbolaget, Telia har däremot fungerat nästan felfritt i 2 år nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lät uberbilligt om det är ensamrätt på frekvenserna. Frågan är nu om BBB har tillräckligt kapacitet att bygga ut nätet i hela Sverige. Eller om dom ens har planer för det i dagsläget.

Om det finns wlan över hela Sverige till en rimlig kostnad. Så blir en bärbar dator/mobil med internetacces mycket mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Är inte bredbandsbolaget = Telenor?

Säger som er andra iaf, BBB ADSL är inte så hett men fibernätet är niiice.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hur är hastigheterna på trådlöst? 100/100mbit? hur är pingen på trådlöst när man ska spela online spel? vore bättre o satsa på fiber tror att det är framtiden!

Jo, men saken är ju att det är mobilt. Du kan vara i stort sett var som helst i Sverige och koppla upp dig med schyssta hastigheter. Där den stora fördelen ligger.

Jag sitter med 6 mbit via ADSL hemma på grund av avstånd, morsan köpte (Turbo-)3G från Tre för ett par veckor sedan och kom upp i 4,5 mbit. Fråga om jag blev besviken på mitt ADSL.
Pingen låg på ca 2-300 ms, men allt gick fort och inget att klaga på för vanlig surf/email/lätt streaming och liknande. Att spela testade jag aldrig men skulle inte se det som några problem med mindre 'pingkrävande' spel.

Jag vet inte riktigt vad det är för tekniker de auktionerade ut, och vad för typ av hastighet de kan komma upp i, men 4G som är under utveckling lovar ju nästan 100 mbit låter det som, vilket är rätt häpnandsväckande egentligen.

Men ja, fiber till hus och fastigheter är helt klart dit utvecklingen borde gå, och i stora delar också går, men mobiliteten i trådlöst bredband är underbar och hastigheterna är ju helt acceptabla, därför är de rätt populära nu för tiden.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Ehh vad jag märkt är 3G m.m. helt värdelöst för spel m.m. p.g.a. latency.

Varför ska det byggas ett nytt trådlöst bredbandsnät? Räcker det inte med 3G/ turbo 3G som vi har idag?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om vilken trådlös teknik detta kan komma att handla om? Är det WiMAX som nämndes i ett tidigare inlägg?