Permalänk
Medlem

segt comhem 24/8

Tjena,

Har nu under en tid haft comhem 24/8, gjorde tptest precis o det mättes upp te 24/8 som det bör....

Men av någon konstig anledning så segar mitt internet något enormt ändå? Förstår inte redigt varför, någon som kan lösa mitt problem?

Sitter på Linux ubuntu, bytte nyligen från windows.

Permalänk

prova att byta DNS-server. Det kan snabba upp rejält.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Comhem har stora problem med Internet i södra Sverige... jag har en 8/1 Mbit abb. men har bara 2/0,5 för tillfället, mitt råd är att kontakta dom och kräva pengar tillbaka! Man ska få det man betalar för...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

byta dns server? Hur gör man detta då?

Permalänk
Medlem

nano /etc/resolv.conf

Du borde inte sitta i linux om du inte vet vad google är

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

linux ubuntu ftw huh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridex
Comhem har stora problem med Internet i södra Sverige... jag har en 8/1 Mbit abb. men har bara 2/0,5 för tillfället, mitt råd är att kontakta dom och kräva pengar tillbaka! Man ska få det man betalar för...

I södra Sverige? Var det inte en rejäl kamdragning? Bara för att du har problem berörs inte hela södra Sverige. Tänk på att comhem är sveriges 3e största ISP numera.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
I södra Sverige? Var det inte en rejäl kamdragning? Bara för att du har problem berörs inte hela södra Sverige. Tänk på att comhem är sveriges 3e största ISP numera.

"I södra Sverige" sa dom på kundtjäst... hur ska jag veta om det är nån mer än jag som har problem?! Kan dom inte ha problem när dom är Sveriges 3.de största ISP.

Personligen tycker jag Comhem är den sämsta ISP,n jag varit med om...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk

Håller med Ridex så hårt.

Sämre får man leta efter!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Haha ja 2 personer åsikt återspeglar ju ofta hela flockens åsikt också

Ja sa deras i vissa fall bedrövliga support att det är hela södra sverige så måste ju det vara så... NOT. Antar att Malmö räknas till södra sverige och där vet jag minst en polare som får prima värden. Därutöver fick ju Gutisen som skapade tråden maxvärden i tptest och då fins inte mycket att orda om. Tjänsten fungerar alltså som den ska... Hjälper ej DNSbyte så sitter felet i hans privata utrustning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är nöjde med comhem jag heller.
Efter uppgraderingen till 24/1 så är linan nere på 2-8Mbit daglien med en nedladdningshastighet på ca 60Kbit/s.
Diskussioner med supporten leder bara till felanmälan med svar några dagar senare att det skall vara fixat.

Däremot mina egna tester med tptest igång dygnet runt visar att de senaste 3 månaderna är det ren överbelastning då efter kl 2-3 på natten så kommer hastigheten i stort tillbaka. Men denna information är tydligen inte intressant för varenda "support tekniker" jag talat med på comhem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Comhem suger. Mitt stänger ned sig säkerligen 50 gånger per dag i någon minut, och så drar det igång igen en stund. När jag ringde kundtjänst så hotade de med att ta betalt för teknikerns arbete om det visade sig vara något problem med min utrustning. Hur ska man veta hundra procent om det är det? Finns ju en minimal chans att det är så, trots att man testat allt. Hur ska en vanlig svensson som inte kan mycket om datorer få någon hjälp då utan att riskera att bli debiterad tusentals kronor från comhem? Idioter.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Comhem suger. Mitt stänger ned sig säkerligen 50 gånger per dag i någon minut, och så drar det igång igen en stund. När jag ringde kundtjänst så hotade de med att ta betalt för teknikerns arbete om det visade sig vara något problem med min utrustning. Hur ska man veta hundra procent om det är det? Finns ju en minimal chans att det är så, trots att man testat allt. Hur ska en vanlig svensson som inte kan mycket om datorer få någon hjälp då utan att riskera att bli debiterad tusentals kronor från comhem? Idioter.

Varför ska Comhem ligga ute med felsökningskostnader för kunder som ringer in och t.ex. gnäller att deras D-Link 604 inte fungerar?

Det är enkelt; testa med dator direkt mot modemet med flera kablar och datorer. Funkar det inte då kan du vara ganska lugn.

Permalänk
Medlem

DnaTheMan ; om ditt internetkopplare ner hela tiden, kolla din signalstatus ellerbe teknoísk support kolal den, för så va mitt internet exakt, och tro det eller ej, min coax-kabel blev dålig över en natt och va tyvär ren skit enligt teknisk service.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Varför ska Comhem ligga ute med felsökningskostnader för kunder som ringer in och t.ex. gnäller att deras D-Link 604 inte fungerar?

Det är enkelt; testa med dator direkt mot modemet med flera kablar och datorer. Funkar det inte då kan du vara ganska lugn.

Håller med till 100%. comhem eller någon annan leverantör för den delen kan inte stå för kostnaden för att folk inte kan hålla sina datorer och nätverk rena.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har iaf krävt och fått ersättning så jag är nöjd för det strulet comhem orskade under dom 2 sista veckorna i november... byter IPS så fort bindningstiden är över! Comhem är för stora, dom struntar i sina kunder... tjänar t.o.m pengar på folk som sitter 20-30 min i telefonkö!!

Saknar UPC... fungerade 24/7 året om!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Håller med till 100%. comhem eller någon annan leverantör för den delen kan inte stå för kostnaden för att folk inte kan hålla sina datorer och nätverk rena.

JAG kan göra det, men ska de erbjuda en teknisk tjänst till den teknik-analfabetiska allmänheten så får de även räkna med att de får stå för denna typ av support också. Ganska orimligt att kräva av 80 åriga Agda att göra den felsökningen, eller hur?

snabbis: Har testat det, men det funkar ännu sämre då.

Nej, byter nu i månadsskiftet (har 1 mån bindningstid - snacka om att jag är glad för det). Ska begära ersättning för tiden som gått, men tvivlar på att de ens bryr sig.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Har Com hem 24/8. Bor i Göteborg och har inga problem med min download. Min upload sänks dock betydligt på kvällarna. Och jag får exakt det jag ska ha i TPTEST. Uploaden funkar bra i FTP men när jag anväder mig av DC protokollet så minskar uploaden till ca 1mbit. Har varit så här i några månader. Riktigt jävla dåligt att Com hem, att dom inte fixat det än. Många som har samma problem har jag hört.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk

Var glada för att ni har en fungerande uppkoppling. Min har inte fungerat de senaste två veckorna. Comhem lovar att skicka någon tekniker som kan kolla på felet tidigast den 8:e Januari. Så jag ska försöka säga upp mitt abbonemang och byta leverantör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutisen
... gjorde tptest precis o det mättes upp te 24/8 ...

&

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridex
Comhem har stora problem med Internet i södra Sverige... jag har en 8/1 Mbit abb. men har bara 2/0,5 för tillfället, mitt råd är att kontakta dom och kräva pengar tillbaka! Man ska få det man betalar för...

Jag tror inte att du, Ridex, läser första inlägget ens. :/ Sen kan du knappast dra ComHem över en kam, för många fungerar det ypperligt, för många andra fungerar det kasst. Men som Phunky skriver så ska ComHem vara Sveriges 3e största ISP. Tror inte de hade varit så stora om det inte hade funkat bra för majoriteten av deras kunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
JAG kan göra det, men ska de erbjuda en teknisk tjänst till den teknik-analfabetiska allmänheten så får de även räkna med att de får stå för denna typ av support också. Ganska orimligt att kräva av 80 åriga Agda att göra den felsökningen, eller hur?

Nej, faktiskt inte.
Agda precis som alla andra betalar för tjänsten internetuppkoppling. Inte för routersupport, eller mjukvarusupport på sin brandvägg.

Vill Agda 80 köpa en Dlink 604 och köra Norton Internet Security får hon göra det. Men krånglar endera av dem får Agda ordna support på dessa produkter själv. Inte ringa till Comhem och kräva support på produkter de inte producerar, säljer eller tar betalt för.

Samma gäller för andra märken av routrar, brandväggar och ISPs. Säljer du en tjänst ska du ge support på tjänsten, men du vill knappast betala stora pengar för att ge support på andra företags produkter.

Permalänk
Medlem

sleevechoke: Exakt, det är dethär många kunder hos alla ISP's blir sur på men i själva verket så står detta klart och tydligt i avtalen man tecknar. Ungefär som "upp till" problematiken. Om man inte läser på om vad man beställer kan man inte i efterhand skylla på andra att man själv är ignorrant.

Ricke90: Du har inte tänkt på att det kan vara alla andras nät som blir sega kvällstid? comhem kan ju inte fixa tex dålig Peering från BBB's sida. Din närmaste server utanför comhem's nät ger ju klockrena tp-testvärden kvällstid men inte DC++ Tyder snarare på fel någonannanstans än hos comhem. Men men, det är ju alltid lättast att klanka på någon som redan folk klagar på.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Har Com hem 24/8. Bor i Göteborg och har inga problem med min download. Min upload sänks dock betydligt på kvällarna. Och jag får exakt det jag ska ha i TPTEST. Uploaden funkar bra i FTP men när jag anväder mig av DC protokollet så minskar uploaden till ca 1mbit. Har varit så här i några månader. Riktigt jävla dåligt att Com hem, att dom inte fixat det än. Många som har samma problem har jag hört.

Skönt att höra någon som har exakt(!) samma problem som än själv. Bra upload till FTP och på bredbandskollen.se men upload i dc lägger sig stabilt på 80-90 Kb/sek.

Permalänk
Medlem

mitt comhem har fungerat från och till. Haft det i ungefär 3 månader. Första veckorna var det grova pingproblem, från 10ms till 150ms upp och ner.

Nu fungerar det bättre, 1100kb/s in och ut samtidigt stabil ms till sunet (mellan 4-6ms). MEN, blir disconnectad runt 10 gånger /dygn. Allt blir frånkopplat men modemets lampor blinkar på som vanligt och internet är nere i ungefär 1-4 sekunder sedan funkar det igen. Otroligt störande som gör att linan blir totalt värdelöst, man kan inte spela onlinespel, surfningar hänger sig och nerladdningar blir ständigt avbrutna. Detta händer både när man tankar för fullt eller bara idlar. Självklart sitter datorn direkt i modemet för att utesluta att det mina grejer det är fel på. Har fått byta coaxialkabeln en gång utan skillnad.

Ingen annan som haft något liknande? enligt comhem så ser allt bra ut hos dem :/ blir väl och ringa hit en tekniker..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
&

Men som Phunky skriver så ska ComHem vara Sveriges 3e största ISP. Tror inte de hade varit så stora om det inte hade funkat bra för majoriteten av deras kunder.

Kan väl finnas fler anledningar till den stora kundbasen än att dom skulle vara så bra.........för en del kan det vara det enda skapliga alternativet om dom bor taskigt till för ADSL eller inte har bostadsbolags-sponsrad fiber in i lägenheten. Sedan har vi ju den inte alls obetydliga andelen f.d. UPC-kunder som tvångsöverflyttades när ComHem köpte upp dom.

Att dra likhetstecken mellan hög kvalitet=antalet kunder brukar i normala fall inte vara alltför tokigt, men på bredbandsmarknaden gäller andra premisser, av vilka jag beskrev minst två ovan. Vi gamla UPC-kunder svär (oftast) ve och förbannelse över ComHems köp , det finns ingen anledning att vi skall behöva finna oss i sämre tillgänglighet än vad vi hade med UPC. Framför allt när det kostar samma pengar.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU