Geforce 8800 GTS 512 MB kommer i mitten av december

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Frågan är ju om det är värt att köpa det här kortet, om vi säger nu att det hamnar på en prislapp på ~3000kr, när det finns GT-kort på 700/2000 för ~2600kr >. Visst är jämförelsen mer komplex än så, men bara för att lägga en grund för diskussion säger vi nu så.

Hur går tankarna hos er?

Ja det är ju inte helt lätt att spekulera i men den har ju 128 istället för 112 shaderprocessorer, vilket är en tioprocentig ökning. Bara det tycker jag lätt är värt de extra 400 kronorna i din jämförelse isåfall. Sedan att shaderklockan är 125 mhz mer ger nog också en markant boost. Och dessutom att man får en dualslotkylar som förhoppningsvis uppvisar någon sorts kylförmåga gör att man kan klocka mer uta natt behöva köpa tredjepartskylare, vilket sänker totalkostnaden. Jag är rätt övertygad om att GT:n ändå kommer ha bättre bang for the buck-förhålllande men jag hoppas att GTS:en kommer erbjuda en signifikant prestandaökning för rimliga pengar. Vill man ha bättre än GT idag så måste man antingen gå till GTX och ULTRA eller krångliga SLI-lösningar som inte riktigt kostar vad det smakar känns det som...detta kan bli ett alternativ...

Sen om det kommer strula med tillgången på kortet som det gör med GT:n så kommer det kanske ändå sluta med att jag köper ett GT...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Det vore grymt spännande att se en jämförelse mellan ett GT och ett GTS med samma klockfrekvenser så att man får en uppfattning om hur stor inverkan det större antalet shaderprocessorer egentligen har.
Jag tror att det nya GTS:et kommer bli en riktig killer, men jag sitter tvärnöjd med mitt GT också, så jag kommer unna de tålmodiga segerns sötma

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

ja men guuh vad sorgligt, att AMD dröjde hela 6 månader med att lansera sina kort kan rättfärdiga Nvidias (eventuella)försening.

Inte nog med det - "Hur ska AMD svara upp på detta?". Ja hur F*N ska de svara upp på detta?!?!?! Tänk om de helt enkelt skiter i det?! Snöpligt?! AMD's svacka verkar ha stigit folk åt huvudet totalt! Förbannad hysteri! >_<

Permalänk
Medlem

Varför satsa på 8800xxx kort nu över huvud taget? tycker att det är för sent att uppgradera nu när 9800xxx serien kommer ut och hela 8800xxx serien komemr att sjunka drastiskt i pris

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Varför satsa på 8800xxx kort nu över huvud taget? tycker att det är för sent att uppgradera nu när 9800xxx serien kommer ut och hela 8800xxx serien komemr att sjunka drastiskt i pris

Problemet är väl att ingen säkert vet när 9-serien kommer att släppas. Det hörs ju extremt lite om nästa serie, jag har inte sett en enda fakta eller spec som inte har visat sig vara bluff, och att det läcker så lite trots att det finns runt hörnet är osannolikt. Hörde som exempel imorse ett rykte att R700 kommer att släppas i mitten av 2008, om 9-serien har jag inte hört ett ord. Det enda jag har hört är en dubbel-gpu med G92-an och den var en bra bit fram om ryktet ens stämmer...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk

Då AMD ändå ligger en bit efter behöver de inte direkt stressa fram 9-serien heller.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

HD3870X2 kommer i alla fall enligt uppgifter släppas före Nvidia 9 serien och det kommer i januari-februari. Förmodligen släpper Nvidia 9 serien när de verkligen behöver det, kanske i samband med Ati R700.

Permalänk
Medlem

Jag säljer iaf mitt 8800GT och handlar 8800GTS 512mb-1gb beroende på vad man får tag på

Smartast av Nvidia hade ju varit att lansera nya GTS fort, många som väntar på överprisade 8800GT lär ju kanske handla GTS istället..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ooh nu vart det svårt att bestämma sig, ska man hålla sig tills mitten av december på nya 8800GTS kortet kommer eller ska man vänta tills 8800GT kortet har hamnat i databutiken i stan :S
Kmr de vara enorm skillnad,eller pytte bättre?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mums! Blir 2st i SLI sen och ett fint 780i-moderkort.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdahl
ooh nu vart det svårt att bestämma sig, ska man hålla sig tills mitten av december på nya 8800GTS kortet kommer eller ska man vänta tills 8800GT kortet har hamnat i databutiken i stan :S
Kmr de vara enorm skillnad,eller pytte bättre?

En helt ovetenskaplig bedöming eller snarare gissning är väl kanske att den är 20 +/- 10 % bättre om man tittar på värdena, 10 % fler SPs och shaderklockan höjd med ca 10 % + lite annat vilket kanske kan tänkas hamna däromkring. Sedan är den pga bättre kylning förhoppningsvis inte sämre att klocka trots högre stockfrekvenser. Notera att detta är min personliga gissning utifrån specs utan vetenskaplig förankring whatsoever...

Sen ska man nog ha med i beräkningen att det kan bli lika stora levernasproblem på GTS som på GT:n...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Skillnaden mellan 8800GT och 8800GTS är bara 12 stream processorer. Det lär inte göra så stor skillnad. Kanske i väldigt tunga spel. Jag tror i alla fal inte att kortet är värt 1000 kr+ mer, då kan man lika gärna vänta till nya GTX/Ultra. Säljer man sedan 8800GTS begangnat lär kortet dessutom tappa mer i pris än 8800GT.

Det är 0 skillnad på SP. 112st på både GT & GTS. det är GTX som har 128

Sen kan man ju referera till gamla GTS som har 96...

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iaken
Det är 0 skillnad på SP. 112st på både GT & GTS. det är GTX som har 128

Sen kan man ju referera till gamla GTS som har 96...

Där tror jag nog att du har fel, det har ända sedan de första ryktena sagts att nya G92-baserade GTS:et ska ha 128 SP´s till skillnad från GT:an som har 112 precis som du säger. Jag tror inte att nån skullebetala 1000 pix mer för bara lite klockningar...

Här är fulla specs:

http://www.vr-zone.com/articles/G92_GeForce_8800_GTS_512_Card...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
bla bla bla mr. freeman

Jag tror inte att nån skullebetala 1000 pix mer för bara lite klockningar...

Jag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iaken
Det är 0 skillnad på SP. 112st på både GT & GTS. det är GTX som har 128

Sen kan man ju referera till gamla GTS som har 96...

Och du har så fel...

Det är 112 SP på 8800GT och 128 SP på nya 8800GTS, ja lika många som på 8800GTX. Var har alla fått att det är samma för 8800GT och 8800GTS?

Som sagt prestanda skillnaden kommer nog ändå inte vara så stor. 10-15%, max 20%, skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Och du har så fel...

Det är 112 SP på 8800GT och 128 SP på nya 8800GTS, ja lika många som på 8800GTX. Var har alla fått att det är samma för 8800GT och 8800GTS?

Som sagt prestanda skillnaden kommer nog ändå inte vara så stor. 10-15%, max 20%, skulle jag gissa på.

Aha. Ok då så. Jag får väl erkänna att jag möjligen har fel. Såg även nu att det finns GTS-kort baserade på G80 som har 112 PS. Från ex eVGA & leadtek. Men presterar sämre än 8800GT. Snacka om att konsumenter kommer bli förvirrade...

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iaken
Aha. Ok då så. Jag får väl erkänna att jag möjligen har fel. Såg även nu att det finns GTS-kort baserade på G80 som har 112 PS. Från ex eVGA & leadtek. Men presterar sämre än 8800GT. Snacka om att konsumenter kommer bli förvirrade...

Ja verkligen, man undrar nästan om de inte krånglat till namnen för att få sålt alla gamla GTS-kort till stacakre som inte följt senaste grafikkortsnyheterna på nätet...har verklige nsvårt att komma på andra anledningar till detta

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Hade blivit lite förvirrande då det då hade uppfattats som en ny serie.

Det är en ny serie, med annan kärna.

Det är väl ännu mer förvirrande att kalla det för 8800gts när ett sådant "just" kommit ut.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Kan säga att originalkylarn på GT korten är riktigt kass, högljudd, kyler riktigt dåligt osv... böt till vf-900 på mina & loadtemp sjönk från 85-90 till 60-65 i maxload, detta med en kylare som ändå inte evakuerar den varma luften ur chassiet....

Enda originalkylarn som varit i närheten av en tredjeparts kylare är den som användes på 7900GTX & deras quadro kort, den va tyst & jäkligt effektiv, de nya är riktigt dåliga i jämförelse...

Sorry för OFF TOPIC men vad får du för 3dmark 06 resultat?

ON TOPIC så kommer det nya GTS:et med G92 kärnan att prestera som ett ultra troligtvis pga att GT:et i det stora hela presterar som ett GTX.

Eller har jag fel nu:'/?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T