Unga har mest ont vid arbetsplatsen

Permalänk
Melding Plague

Unga har mest ont vid arbetsplatsen

Enligt en rapport som publicerats av analysfirman Kairos Future på uppdrag av Microsoft har det visat sig att 80-talister, det vill säga personer som är födda på 80-talet, har mest ont i nacke, rygg och får musarm mer än andra arbetsgrupper.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har faktist bara ont i ryggen med det kan vara för att jag är dåligt tränad eller att jag kanske ibland sitter fel..

mn har alldrig haft musarm eller något liknande alldrig så ont att jag inte kunnat utföra diverse arbeten ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Dåligt tränade och att 80-talister rör på sig för lite är antagligen den största orsaken till detta. Hade själv ont i ryggen en längre tid men började träna o problemen försvann bara efter ett par veckors träning. Starka magmuskler hjälper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem som t.ex. musarm eller liknande. Dock har jag ibland ont i ryggen, men det är nog mest p.g.a mitt "tix", jag vrider ofta på mig, med flit, så det knakar till i ryggen, ungefär så som det låter när man "knäcker fingrarna". Sedan lyftar jag saker inte med benen, utan ryggen tyvärr, och jag vet att detta kommer ge mig massor med problem i framtiden.

Har som mest fått lite muskelvärk bak under axlarna men det är endast när jag sitter på väldigt dåliga positioner under ett litet tag. Men jag brukar ibland lyfta en hantel lite då och då när jag sitter framför datorn, om jag t.ex. läser något långt eller drar på en film, vilket kanske hjälper mot musarm eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Dåligt tränade och att 80-talister rör på sig för lite är antagligen den största orsaken till detta. Hade själv ont i ryggen en längre tid men började träna o problemen försvann bara efter ett par veckors träning. Starka magmuskler hjälper.

Borde bli lag på att träna, om folk viset hur viktigt det är att röra på kroppen både för fysiken och hjärnan så hade ALLA tränat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

2 Betalda gymtimmar för varje jobb hehe *önsketänkande*. Jag får inte musarm ofta alls och inte ryggont heller. Men jag vet att jag har jävligt dålig hållning pga. datorn. Sitter ofta framåtlutad eller med krokig rygg. När jag går är jag väldigt framåtlutad (många som påpekat). Men nacken kan jag ha probs med, får ofta huvudvärk från en spänd nacke och blir väldigt stel i den om jag inte vänder på mig mycket när jag sover.

Fick höra en gång att en tjej trodde jag var metrosexuell för jag satt och svankade på barstolen haha.

Vänta tills de kollar 90-talisterna om några år, de kommer vara helt förstörda. 80 talisterna är ingenting jämnfört med dagens "wow och cs generation".

Väntar bara på att få läsa i metro att en 14 årig pojke gick beserk på en skola i USA pga. att hans klanledare sa åt honom i en dröm att han skulle få levla om han ddade sina klasskamrater med ett tvååhandssvärd. Haha kanske är lite offtiopic.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Borde bli lag på att träna, om folk viset hur viktigt det är att röra på kroppen både för fysiken och hjärnan så hade ALLA tränat.

Ok.. eller inte, träna är jobbigt, skiter hur viktigt det än är :>

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

jag har mest ont i röven. blir nog att byta ut den här ergonomiska snurrstolfan mot en fin träpall som jag hade förr, för då hade jag fanken inga problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
2 Betalda gymtimmar för varje jobb hehe *önsketänkande*

jepp, och 6 timmars arbetsdag, minus lunch och meditationstid = 4 timmar kvar.

för man får ont av att arbeta, det är bara att inse att enda lösningen för att hålla sig frisk är att undvika det.

morfar arbetade arbetade aldrig mindre än 10t/6d och han är så krum att han alltid nuddar tårna, gratis vighet, alltid nån fördel antar jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft lite ont runt skulderbladen ibland och har även fått en aning "musarm". Det har dock gått över efter att jag tagit paus och rört lite på mig. Sedan är jag ganska skakis på handen (är troligtvis en datorskada?) och när man sitter länge så märker man ju att man bli svagare i armar o så. En bra stol är ju mycket viktigt att ha förresten.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Hmm... musarm...
Har hört talas om denna mystiska åkomma. Född -83 och skaffade min första "dator" redan -89 men har dock aldrig råkat ut för det, inte ens lite. Har inte ont i rygg/nacke/kandleder eller någonting annat heller för den delen även om jag lätt snittar 12h per dag sittandes still framför en dator, antagligen ännu mer. Och då bryter jag nog ändå varenda regel som finns om så kallad ergonomi samtidigt, men har jag några problem från allt stillsittande? Nej

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

21 just nu vid 20 (i sommras) fick ja världens ryggskott när ja var på återträff på min utbildning. De var tamefan de jobbigaste ja varit med om, smärtan var ju utan dess like. Satt i en ganska mjuk soffa då de hände och ett antal av polarna hängde runt om.. böjde mig sen framåt för att komma upp ur soffan PANG krash brak så hög de till. Den här gången hade ja tur då en i klassen var sen tidigare utbildad massör. Kotan som blivit cp knäcktes tillbaka nästan 2cm.
Hur man kunde stå på benen och festa loss ordentligt den natten går inte att förklara

Nu berodde detta just på felaktig sittställnning i datorstolen under väldigt lång tid.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Ok.. eller inte, träna är jobbigt, skiter hur viktigt det än är :>

Det är just det som det inte är. Lyssnar du på folk som tränar respektive de som inte tränar så kommer du höra mer gnäll från de som inte tränar. Tränar man så orkar man mer, koncentrationsförmåga förbättras, man blir smartare och mår bättre.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nu har vi det på papper!

80 talisterna ÄR gnälligare än andra generationer.

Generationen som glidit på en räkmacka hela livet. Inget vi inte redan visste men det känns bra att det finns dokumenterat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är just det som det inte är. Lyssnar du på folk som tränar respektive de som inte tränar så kommer du höra mer gnäll från de som inte tränar. Tränar man så orkar man mer, koncentrationsförmåga förbättras, man blir smartare och mår bättre.

Sen e det ju betydligt lättare att få brudar om man har v-rygg o rutor. värt o tänka på

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lustigt nog klarat mig från detta trots alldeles för många timmar stillasittande vid datorn och minimalt med motion. Dock såg jag till att skaffa mig en bra stol och ett bra skrivbord för snart 10 år sedan och det har nog till viss det räddat mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att ni är byggda på fruntimmers chassie! =P

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

*sträcker på sig*

Fan va lång jag blev

Ny stol är på G också. Sitterpå en vanlig snurrstol med vippande ryggstöd ^^

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
21 just nu vid 20 (i sommras) fick ja världens ryggskott när ja var på återträff på min utbildning. De var tamefan de jobbigaste ja varit med om, smärtan var ju utan dess like. Satt i en ganska mjuk soffa då de hände och ett antal av polarna hängde runt om.. böjde mig sen framåt för att komma upp ur soffan PANG krash brak så hög de till. Den här gången hade ja tur då en i klassen var sen tidigare utbildad massör. Kotan som blivit cp knäcktes tillbaka nästan 2cm.
Hur man kunde stå på benen och festa loss ordentligt den natten går inte att förklara

Nu berodde detta just på felaktig sittställnning i datorstolen under väldigt lång tid.

Håller med om att ryggsmärta kan kännas något så ini helvete ont. Visserligen har inte detta så mycket med datoranvändande att göra, men en gång ramlade jag i en trapp och slog i ett ställe i ryggen och har aldrig haft så ont i mitt liv. Som tur försvann smärtan och allt var bra efter det.

Annars har jag aldrig haft särskilt mycket ont och nog har jag suttit en held del vid datorn. Musarm har jag hört väldigt mycket om, men hur känns det egentligen? Har aldrig haft ont i armarna eller händerna. Men visst, några gånger har jag faktiskt fått lite ont i nacken när jag suttit i en kanske lite dålig ställning för länge. Men det upphör ju om jag byter ställning.

Felet är nog egentligen att man sitter för bekvämt och därför sitter så för länge. Håller med AndreaX om att en hård pall är nog det bästa egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Slöare generation som är svag och inte har några muskler för de alltid sitter inne vid datorn hela dagarna istället för att röra på sig och anstränga sig.:P

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått problem förutom när man sitter på stolar utan något riktigt ryggstöd.
Fast skulle tro jag får problem i framtiden ;/

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Ergonomi är inte alltid av godo.
När jag hade en obekväm pinnastol bytte jag sittställning rätt ofta.
Efter byte till en riktig kontorsstol kunde jag sitta orörlig i upp till 6 timmar i sträck. Efter några månader hade jag med ryggvärk som resultat. Att varje halvtimme resa sig och gå ett varv i rummet och variera sittställningen har botat det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

jag har musarm lite till och från beroende på hur mycket jag sitter. Man får undvika att sitta för mycket vid datorn helt enkelt. fått 2 ordentliga ryggskott också. men jag tränar 3-4 ggr i veckan sedan en massa år tillbax. Så trots vad många säger så är träning inte vägen till paradiset. Men sexig är jag

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Borde bli lag på att träna, om folk viset hur viktigt det är att röra på kroppen både för fysiken och hjärnan så hade ALLA tränat.

Haha! Har du sett filmen "I do crazy" ?.. 500 år efter vår tid är alla nere på IQ nivå 10 i princip...
Men som du säger, vår kropp är byggd för att röra på sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Slöare generation som är svag och inte har några muskler för de alltid sitter inne vid datorn hela dagarna istället för att röra på sig och anstränga sig.:P

Men samtidigt så är det väldigt 'inne' att gymma/styrketräna. Har nog aldrig varit så populärt som det är idag?

Har personligen inte haft några hälsoproblem, dock tränar jag rätt mycket och har dragit på mig något som kallas "jumper's knee". 2 månaders vila, säger doktorn. :/
Resultatet av studien är inte speciellt överraskande och jag kan bara hålla med Gambit_2k och säga att 90-tals-generationen kommer ha ännu större problem. Tyvärr.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Ok.. eller inte, träna är jobbigt, skiter hur viktigt det än är :>

Det är precis sånna som dig som får oss att ifrågasätta iden med fri sjukvård. Det går inte att ha fri sjukvård om människor vet att de kan skita i att ta hand om sig själva för de får ändå fri vård.

Företag brukar betala för gym. Det är väldigt vanligt omman inte arbetar inom ett mindre företag.

Har aldrig suttit så mycket i mitt liv som jag gör med min nuvarande civilingenjörs utbildning och för att hålla mig friska blir det gym-kort till vintern. Faktum är att man inte bara blir piggare utan också snyggare!!!

Permalänk
Avstängd

Skälvklart är det skilnad, dom födda innan 80talet gnäller inte lika mycket

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft mycket tillfälliga småskador på grund av jobbet. Mest rygg, nacke, armar, vrister, handleder osv, men det är på grund av att mitt jobb involverar mycket tunga lyft och allmänt fysiskt ansträngande uppgifter kombinerat med långa arbetsdagar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Vad innte bär egentligen "musarm"? Handen blir väll inte formad på ett visst sätt och det e så hela livet?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

har musarm,tennisarm och golfarm just nu... sjukskriven året ut...

inflammation i senor, senfästen och muskelfästen är det som man brukar kalla ovanstående...

kan tillägga att jag jobbat som betongarbetare i 6mnd. tydligen vanligt att muskelfästen osv. inte är starka nog även om musklerna är det.

tex om man spelar mycket gitarr eller sitter vid datorn så kan man få smärtor utsida hand, där man ser senorna. det kan vara tecken på musarm. då ska man genast sluta, då det kan bli kroniskt.

är livrädd för det!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Vad innte bär egentligen "musarm"? Handen blir väll inte formad på ett visst sätt och det e så hela livet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Musarm