Permalänk

Havok VS PhysX

Vilken är bäst? fysiken ifrån havok eller den från physx? vilken gör spelet snyggast?
amd/ati kör ju med havok, intel/nvidia+physx? vilken är bäst till alla nya snygga spel?
unreal3 motorn går ju på physx, men hur bra är atis havok på sånna spel då?
vill gärna se mer info om fysik kort/motor här på sweclockers forum och nyheter!

ps. är det någon som vet vad som är bäst till crysis? .ds

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Testpilot

Tror inte separata fysikprocessorer kommer att bli särskilt stort iomed att vi får snabbare vanliga processorer med flera kärnor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så länge det involverar ett nytt kort i min dator är jag inte intresserad.
Vill hellre att en av mina 4 cores sköter fysiken åt mig.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

vill ni värkligen häldre köra med lagg ifrån en överarbetad prosessor, än ett fysik kort för ca 1000 kr som klarar enormy mkt effekter? :S

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

Men med flera kärnor slipper man ju en överarbetad processor, så vad är problemet? Dessutom är det väl en mycket bättre ide att integrera ev. fysikprocessor i grafikkortet i så fall iom att det rör sig om samma typ av beräkningar vad jag vet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Havok är väl ändå software, inte ett fysiskt kort i datorn?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Havok är väl ändå software, inte ett fysiskt kort i datorn?

Vad jag vet so far iaf.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Havok är väl ändå software, inte ett fysiskt kort i datorn?

ATI/Nvidias fysiklösning är ett samarbete med Havok.

Permalänk
Medlem

Trådskaparn:
Läs på innan du skapar trådar, eller formulera den som en fråga istället för att komma med påståenden som ligger milsvidder från sanningen.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

"Havok" & "Min vanliga processor" är samma sak.
För övrigt tror jag fysikkorten kommer bli överflödiga då det kommer processorer med allt fler kärnor...

Permalänk

trodde folk visste om att ati kommer med en 3grafikorts setup där ett av korten används som ppu, och har havok suport..

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Ett extra kort för fysik är i grunden en bra ide men som läget är
idag med att fler o fler skaffar sig flerkärniga cpu så känns det ganska
onödigt.
Dessutom kommer ett extra kort att alstra en del värme och troligtvis behövas kylas av en fläkt med högre ljud som följd.
Men en kombinerad gpu/ppu kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tror inte separata fysikprocessorer kommer att bli särskilt stort iomed att vi får snabbare vanliga processorer med flera kärnor.

skall man resonera på det sättet så behöver ju vi inte snabba 3d kort iom. att vi får fler kärnor i processorerna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

men grafikorten är mkt mkt snabbare än prossesorerna så då får dom nog dela upp dom på nått sätt

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
skall man resonera på det sättet så behöver ju vi inte snabba 3d kort iom. att vi får fler kärnor i processorerna

Visst, det är klart att om spelen ska börja med fysikberäkningar i stil med riktigt flytande vatten och enskilda sandkorn på stränder så är det väl bäst att ha en specialprocessor för det men i dagens läge klarar man sig långt med exempelvis en kärna på en quad core-processor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
men grafikorten är mkt mkt snabbare än prossesorerna så då får dom nog dela upp dom på nått sätt

grafikkorten är endast snabbare när det gäller flyttalsberäkningar eller vad di kallar't.

hörde nått om att nvidia också hade planer på att göra så man kunde slänga in ett grafikkort och använda det som fysikkort. det härliga där var att man kunde ta ett gammalt kort man har liggandes och samlar damm och "återanvända" det som fysikkort vet inte hur ati's planer är, ifall man kan köra med gamla kort eller ifall man måste ha nya prylar.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
grafikkorten är endast snabbare när det gäller flyttalsberäkningar eller vad di kallar't.

hörde nått om att nvidia också hade planer på att göra så man kunde slänga in ett grafikkort och använda det som fysikkort. det härliga där var att man kunde ta ett gammalt kort man har liggandes och samlar damm och "återanvända" det som fysikkort vet inte hur ati's planer är, ifall man kan köra med gamla kort eller ifall man måste ha nya prylar.

Nej, det är ATIs lösning som man kan använda sig av ett äldre kort som lägst X1K serien. Nvidias var man tvungen att använda samma kort eftersom SLi tekniken inte tillät att grafikkorten blandades....just då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Nej, det är ATIs lösning som man kan använda sig av ett äldre kort som lägst X1K serien. Nvidias var man tvungen att använda samma kort eftersom SLi tekniken inte tillät att grafikkorten blandades....just då.

försökte att hitta nån vettig källa lite snabbt men hittade bara denna efter 20 sekunders sökning,
http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2006/06/06/nvidia...

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
försökte att hitta nån vettig källa lite snabbt men hittade bara denna efter 20 sekunders sökning,
http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2006/06/06/nvidia...

ok, när jag läste runt här fick jag för mig att man var tvungen att ha identiska kort med Nvidia.

Till skillnad från Nvidia så har ATI proof iaf:

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4430

Permalänk
Medlem

njäe, hela grejen med nvidias grej var just att man kunde använda ett gammalt sketkort ist för att behöva köpa ett nytt/identiskt. var det som det var så hyllat för.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
njäe, hela grejen med nvidias grej var just att man kunde använda ett gammalt sketkort ist för att behöva köpa ett nytt/identiskt. var det som det var så hyllat för.

Men neeee, det var ATIs idé..

Permalänk

Varje kväll ber jag en stilla bön att Aegia skall gå in konkurs, sicket skräp!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Avstängd

Ja nu har jag slängt in mitt asus physx P1 kort och genast så märkte jag en drastisk ökning av min average fps i unreal tournament 3 demot iafall.
Ganska nice:))
P.S den som inte har råd med fjuttiga 1200 spänn för ett fysikkort kan ju strunta i att köpa hårdvara överhuvudtaget:))

Alltid bra att vara garderad:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

http://www.ageia.com/physx/titles.html
Om man nu vill bränna 1200kr på ett fåtal intressanta titlar, visst.
Hade ju hellre investerat dom lagringsplats eller nåt annat vettigt

Permalänk
Avstängd

En sak för att sköta allt tycker inte jag verkar som en bra idé.

Lite som med mobiltelefonerna, med inbyggd kamera och femtioelva andra saker. Vill man ta bra bilder så köper man en riktig kamera som det blir bra bilder med. Fast visst, utvecklingen går framåt hela tiden. Och allt-i-allo-maskinerna blir bättre och bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
vill ni värkligen häldre köra med lagg ifrån en överarbetad prosessor, än ett fysik kort för ca 1000 kr som klarar enormy mkt effekter? :S

Den dagen ett spel utnyttjar 100% av min CPU så

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Den dagen ett spel utnyttjar 100% av min CPU så

Den dagen är här för min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |