Permalänk

RPG Spel!

I den här tråden kan man tipsa andra om roliga RPG spel till PC/MAC som är värda att testa, gamla som nya, online som offline.

Har själv blivit intresserad av RPG spel sen jag började spela oblivion för nått år sedan!

tycker tyvärr att de inte finns så många roliga rpg spel längre. men jag vet ju tyvärr inte heller vart man ska leta! tycker de börjar bli spel torka i RPG landet för PC nu! sorgligt men sant!

jag kan ju börja med att tipsa om Oblivion, Fable, Guild Wars och The Witcher. lätt dom roligaste rpg spelen enligt mig!

TIPSA mig och andra om roliga spel! Tackar!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Baldurs gate serien, KOTOR 1 och 2, Neverwinter nights 1 och 2.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hjälpsam

"Vampire The Masquerade Bloodlines".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Fallout 1,2 - Post-apokalyptisk framtid. Ganska gammalt men du kommer att drunkna i det, på ett bra sätt då.

Grim Fandango - Inga kommentarer, har du inte spelat det så, ja, har du missat ett av de bästa.
Planescape Torment - Ah, ett "riktigt" RPG ingen Hack 'n Slash inget mördande rent ut sagt gör nästan vad du vill.
Knights of the Old Republic - Star Wars RPG 4000 år före filmerna, riktigt bra. Rekommenderas starkt om du gillar Star Wars, börja med ettan bara!

Sen kan jag bara hålla med, längesen det kom något riktigt bra RPG (läs BG2).

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Håller med föregående om Fallout och Baldurs Gate. Sen finns även Icewind Dale-spelen som jag tycker mycket om. Arcanum om man gillar steampunk är ganska trevligt också, och så Neverwinter Nights 1 och 2. Det är väl de obligatoriska för mig.

Men lite ovanligare spel för de som letar efter något nytt är Angband och dess släktingar. Låt inte den icke-existerande grafiken lura dig, Angband är ren och koncentrerad RPG Det är dessutom helt gratis, så det kostar inget att testa.

Ett annat nytt spel är det turbaserade old-school rpg:et Eschalon som nyss kommit ut. Så fort som linux-versionen kommer ut så kommer jag köpa det, och det blir det första indie-spelet som jag köpt i så fall. Ladda ner demot och testa, du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Inaktiv

Kotor är sjukt underbara spel, både 1an och 2an. Väldigt "lättspelade" för en som inte brukar spela rpg.

Permalänk

Gothic 2 kan jag rekomendera, mitt favorit rpg by far.

Permalänk

Kameran i NWN 2 är ju lite muppig. Stör man sig på den i längden om spelar på?

Permalänk
Medlem

Baldurs gate 2 och Kotor 1/2 är grymt bra spel. Speciellt Kotor 1 får man ej missa till pc.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Om du gillade the witcher och oblivion så lär du gilla gothic 3 också. Jag gillade alla de tre spelen, gillade vampire the masquerade bloodlines också väldigt mycket. Jag föredrar helt klart 1st eller 3rd person framför att man ser gubben ovanifrån. Hack 'n' slash suger också. Ju mer föremål som finns i spelet desto roligare, att hitta nya svärd, sköldar, hjälmar, stövlar etc är det roligaste som finns.

Permalänk
Medlem

Hellgate London

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av machivelli
Grim Fandango - Inga kommentarer, har du inte spelat det så, ja, har du missat ett av de bästa.

Jo en kommentar. Det är inget RPG.

Mitt tips är Deus Ex. Sjukt bra story i det spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Hellgate London

Hellgate är ett COOP hack'n'slash imho.. ser ingen skymt av rollspelande där.

..Ingen som nämt Morrowind?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd

dark messiah!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Hellgate är ett COOP hack'n'slash imho.. ser ingen skymt av rollspelande där.

..Ingen som nämt Morrowind?

Är det mängden fiender som avgör om det är ett rpg eller inte?
Visst är det hack n slash men endå et rpg.

Permalänk
Medlem

Håller med om att Vampires är ett trevligt spel, men RPG vet jag inte om jag skulle räkna varken det eller deus ex till. Men bra spel som bör provas är de.

Baldur's gate är annars nästan oslagbart i RPG-genren, KOTOR är väldigt bra, även neverwinter nights serien är bra.
Jade empire är lite småmysigt, men kanske inte direkt klassisk rpg.
Sedan måste väl Fallout och Planescape: torment också räknas?

Vad jag har hört ska mass effect också vara lite kotor-stuk, men än så länge finns det ju bara till xbox, tyvärr.

Angband verkar... intressant. Ska provas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinnit
Håller med om att Vampires är ett trevligt spel, men RPG vet jag inte om jag skulle räkna varken det eller deus ex till. Men bra spel som bör provas är de.

Ursäkta? Karaktärsutveckling och valmöjligheter är något av det som gör ett RPG till ett RPG och både Deus Ex och Vampire har det. Sen är Vampire byggt på ett penn och papper rollspel också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
Jo en kommentar. Det är inget RPG.

Mitt tips är Deus Ex. Sjukt bra story i det spelet.

Aaah... så sant, det är ett äventyrsspel men ändå väldigt bra. Min upphetsning sprang i väg med mig där. Rekommenderas starkt ändå!

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Är det mängden fiender som avgör om det är ett rpg eller inte?
Visst är det hack n slash men endå et rpg.

Precis det är inte mängden fiender som avgör om det är ett rpg eller inte. Det som är avgörande (iaf när det kommer till västerländska rpg) är hurpass mycket inflytande i världen man har. Diablo till exempell är pågrund av att man kan gå upp i klass ett rpg men av många ansett som ett Lite rpg precis som många anser att Icewind Dale också är ett Lite rpg (men inte i närheten av Diablo eller andra hack&slash spel). Deus Ex är som redan nämnts ett rpg i första person, mycket pågrund av att man kan ta alternativa vägar men främst pågrund av att man kan bestämma vilka förmågor ens karaktär kan ha. Det är väl antagligen det som är den största faktorn i ett rpg, att man själv bestämmer hur ens karaktär går upp i level. En sak är iaf säker och det är att västerländska och japanska rpg är väldigt olika varandra då det kommer till hur mycket inflytande man har i spelet och japanska rpg är oftast väldigt linjära vilket västerländska rpg oftast inte är.

On topic:
Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Icewind Dale, Planescape Torment (vill man spela ett spel som skiljer sig från mängden är detta spelet för en), Fallout spelen är alla grymma spel och samtliga från Bioware och Black Isle Studios.
Till alla som gillar Morrowind eller Oblivion så finns ju Elder Scrolls 1 och 2, del 2 ska tydligen vara ett av de största rpg spelen som gjorts om man ser till själva världen som man kan utforska.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Precis det är inte mängden fiender som avgör om det är ett rpg eller inte. Det som är avgörande (iaf när det kommer till västerländska rpg) är hurpass mycket inflytande i världen man har. Diablo till exempell är pågrund av att man kan gå upp i klass ett rpg men av många ansett som ett Lite rpg precis som många anser att Icewind Dale också är ett Lite rpg (men inte i närheten av Diablo eller andra hack&slash spel). Deus Ex är som redan nämnts ett rpg i första person, mycket pågrund av att man kan ta alternativa vägar men främst pågrund av att man kan bestämma vilka förmågor ens karaktär kan ha. Det är väl antagligen det som är den största faktorn i ett rpg, att man själv bestämmer hur ens karaktär går upp i level. En sak är iaf säker och det är att västerländska och japanska rpg är väldigt olika varandra då det kommer till hur mycket inflytande man har i spelet och japanska rpg är oftast väldigt linjära vilket västerländska rpg oftast inte är.

Precis, i hellgate så får man välja hur karaktären skall se ut, olika klasser, olika färdigheter, man kan ha massor med olika items och konfigurationer av dessa och man skall klara en massa uppdrag. Låter som ett rpg enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Maplestory ^^; Yaaay
*host* lvl86 crusader *host* plus många andra *host*

bättre än WoW i min mening (antar att några kommer slå mig nu men så tycker jag enligt min högst personliga åsikt)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Precis, i hellgate så får man välja hur karaktären skall se ut, olika klasser, olika färdigheter, man kan ha massor med olika items och konfigurationer av dessa och man skall klara en massa uppdrag. Låter som ett rpg enligt mig.

Poängen är att du inte kan påverka något, du kan bara skjuta dig från punkt a till b till c till d till e osv..

I ett rollspel vill jag kunna välja om jag ska skjuta mig från punka a till punkt B, eller om jag ska smyga, eller om jag ska snacka mig fram. Eller helt enkelt bara skita i det o dra till punkt z istället.

Om du tycker att ett spel är ett RPG bara för man kan ändra utseende och skills så är ju Tom Tony Hawks Project 8 ett RPG...

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Poängen är att du inte kan påverka något, du kan bara skjuta dig från punkt a till b till c till d till e osv..

I ett rollspel vill jag kunna välja om jag ska skjuta mig från punka a till punkt B, eller om jag ska smyga, eller om jag ska snacka mig fram. Eller helt enkelt bara skita i det o dra till punkt z istället.

Om du tycker att ett spel är ett RPG bara för man kan ändra utseende och skills så är ju Tom Tony Hawks Project 8 ett RPG...

Självklart finns det olika typer av rollspel där man kan unfluera spelets handling olika mycket.
Men skall man ha de kriterierna så finns det väldigt få spel som platsar.

Permalänk
Medlem

arcanum

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Arcanum är nog något av det bästa jag spelati RPG-väg. Steampunk och magi kombinerat på att väldigt mysigt sätt.

Och: Character progression != RPG.
Rollspel brukar i traditionell mening handla om att skapa sig en karaktär (inte bara till utseende och egenskaper utan också i handling) och sedan ta sig igenom en värld med mycket val och kval. Man är ofta ute efter handling och verkligen sätta sig in i den roll man spelar, inte bara hacka monster.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Självklart finns det olika typer av rollspel där man kan unfluera spelets handling olika mycket.
Men skall man ha de kriterierna så finns det väldigt få spel som platsar.

...vilket är anledningen till att trådar som den här skapas

Men nu ska jag sluta gnata om det, är lagom offtopic

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

FFIII, FFVII, Chrono trigger, Lufia 1, Lufia 2, Breath of Fire 1, Breath of Fire 2, Fallout 1, Fallout 2, Oblivion. kanske har glömt nån, det känns som det, men kommer inte på fler just nu. Det här är iaf spel man måste lira.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ärthjärna
Om du gillade the witcher och oblivion så lär du gilla gothic 3 också. Jag gillade alla de tre spelen, gillade vampire the masquerade bloodlines också väldigt mycket. Jag föredrar helt klart 1st eller 3rd person framför att man ser gubben ovanifrån. Hack 'n' slash suger också. Ju mer föremål som finns i spelet desto roligare, att hitta nya svärd, sköldar, hjälmar, stövlar etc är det roligaste som finns.

håller absolut med dig. gillar faktiskt inte hack 'n' slash. oblivion är ett spel som verkligen fick mig helt fanatisk! spelade ungefär 465 timmar på några månader!

Offtopic: Gothic 3 va också grymt kul. men spelade de bara i ca 2 timmar, sen hände de nått med grafiken och hela spelet började lagga. ingen aning om vad de va!? om nån vet så kan ni ju skriva de här! försökte med allt faktiskt, men inget funkade!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungjocke
oblivion är ett spel som verkligen fick mig helt fanatisk! spelade ungefär 465 timmar på några månader!

Exakt samma här. Innan Oblivion brydde jag mig inte så mycket om vanliga RPGs men nu blev jag lika fanatisk som på ett MMORPG, och nu har man alltså spelat det i 1,5 år och långt över 1000 timmar.

Jag ville gärna få mer av samma upplevelse och försökte ge Gothic 3 och Two Worlds chansen, och båda är rätt okej spel egentligen men ingenting mot Oblivion så jag har inte orkat..

Oblivion är kung.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Jag har letat som en galning efter ett "free-roam" rpg i stil med oblivion. Dock gillar jag inte oblivion då det är gjort för 1a persons vy. Jag har också testat two worlds vilket inte var en höjdare.
Ifall ni har något tips på ett bra 3d free roam rpg så säg gärna till