Bilar drar åt höger i NFS

Permalänk
Medlem

Bilar drar åt höger i NFS

Har fått något konstigt fel på mina Need For Speed (Carbon och Pro Street). Det är nämligen så att bilarna drar lite åt höger, som om man skulle haft punka eller nåt. Nån som har någon idé om vad det kan vara? Jag körde med joypad en gång, när datorn startade om. Kan det vara så att jag styrde lite åt höger när datorn dog?

Permalänk

Kalibrera om joypaden.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Är dina fälgar balanserade? Annars kan det vara hjullagret som behöver bytas.

Nej men det är nog som Lasermannen säger. Testa att avinstallera joysticken helt kanske?

Permalänk
Medlem

Nu har jag svårt att tro att det är så i NFS, men alla bilar ska dra lite åt höger i verkligheten.
Då slipper man förhoppningsvis frontalkrocka och får en tur i skogen i stället om man är en sömntuta.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Är dina fälgar balanserade? Annars kan det vara hjullagret som behöver bytas.

Fan va sugen jag blev på spelet när jag trodde att man kunde mecka så mycket, man får inte skoja om sånt =( nu blev det ju ointresant igen.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade joypaden, det blev som en framvagnsinställning ^^ Tack för svaren

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Nu har jag svårt att tro att det är så i NFS, men alla bilar ska dra lite åt höger i verkligheten.

Nja inte ska dom dra åt höger det skulle nöta mycket däck i onödan däremot lutar vägen alltid lite åt höger om den är rätt gjord, om det inte tex är en vänsterkurva då ska det luta lite åt vänster:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Nja inte ska dom dra åt höger det skulle nöta mycket däck i onödan däremot lutar vägen alltid lite åt höger om den är rätt gjord, om det inte tex är en vänsterkurva då ska det luta lite åt vänster:)

Ah så va det!
Ni med högerdragna gamepads får köra på vänstersidan helt enkelt i NFS.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Nja inte ska dom dra åt höger det skulle nöta mycket däck i onödan däremot lutar vägen alltid lite åt höger om den är rätt gjord, om det inte tex är en vänsterkurva då ska det luta lite åt vänster:)

Hur kan en väg luta lite åt höger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur kan en väg luta lite åt höger?

Du vet vad han menar.

Permalänk
Testpilot

För att gå ännu mer off-topic så är väl vägarna högst i mitten och sluttar ner mot kanterna för att vatten ska rinna av.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
För att gå ännu mer off-topic så är väl vägarna högst i mitten och sluttar ner mot kanterna för att vatten ska rinna av.

jupp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Nja inte ska dom dra åt höger det skulle nöta mycket däck i onödan däremot lutar vägen alltid lite åt höger om den är rätt gjord, om det inte tex är en vänsterkurva då ska det luta lite åt vänster:)

Varför skulle det dra däck om de drog till höger utan rattpåverkan? Finns inget vett i det resonemanget.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför skulle det dra däck om de drog till höger utan rattpåverkan? Finns inget vett i det resonemanget.

Är rattens neutralläge inte i mitten sliter det kanske inte mer däcken, för då sitter man och styr emot hela tiden, men mig veterligen är bilar inte konstruerade så. För att bilen ska dra åt något håll "av sig själv" ska det vara högre rullmotstånd på motsatta sidan. Det är knappast luftmotståndet och då återstår däcken.
Om det skulle ske något märkbart extra slitage vet jag inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför skulle det dra däck om de drog till höger utan rattpåverkan? Finns inget vett i det resonemanget.

Om bilen drar ordentligt åt något håll är framvagen i behov av en hjulinställning eller alternativt att man har för lite luft i ett däck, bägge sakerna gör att däcken nöts ovanligt mycket. Jag kör sj lastbil och vet att är nåt galet med något av ovanstående så ökar däckslitaget markant dessutom blir bilen obehaglig efter vägen.
Helst ska hjulen peka lite innåt(mot varandra) för att bilen ska gå stadigast.
Men som sagt så drar bilar åt höger litegrann eftersom vägen är högst i mitten och sluttar neråt mot sidorna(som nån skrev) så att snö, regn etc ska rinna ner i diket.
Ratten är oftast justerad i bilar för att kompensera mot att vägen "lutar" åt höger eftersom man ligger och håller emot till vänster så ratten är centrumläge.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

För mig drar det åt höger med två olika joypads och med tangentbordet. Spelar ingen roll vilken bil eller bana det är. Dock så är det olika mycket, ibland märks det knappt, lite på rakorna bara, annars märks det tydligt hela tiden. Mest störande är när man kör drag. Har inte hittat någon lösning utan vant mig vid att spela så istället.

Permalänk

När jag kör drag eller wheely på pro street så börjar min bil svänga lite till vänster. Skitstörigt eftersom att om man är på höger sida och stolparna är på vänster så kan man inte svänga till höger (ni vet varför). BOM, då var man körd....

Kör med keyboard.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
När jag kör drag eller wheely på pro street så börjar min bil svänga lite till vänster. Skitstörigt eftersom att om man är på höger sida och stolparna är på vänster så kan man inte svänga till höger (ni vet varför). BOM, då var man körd....

Kör med keyboard.

Säker på att du inte har något annat inkopplat så som en joypad/joystick som stör?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Säker på att du inte har något annat inkopplat så som en joypad/joystick som stör?

100% säker på det.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Någon som har hittat lösningen på det här med fryslagg?
För mig fryslaggar det rejält i XP men inte så farligt i Vista. Flytter faktiskt på rätt fint i Vista.

Permalänk

Ta bort AA?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64