Permalänk
Medlem

Framtiden och mänskligheten

Tja alla,

Hittade en grym författare som heter Raymond Kurzweil och han skriver om ett fenomen som kallas the Technological Singularity. Vad det menas är att nån gång i framtiden, enligt Kruzweil 2045, så kommer det finnas AIn som tänker mycket snabbare och mera effektivt än människor och hjälper till att accelerera våra teknologiska och medicinska framsteg fortare än vi kan förstå.

Ni känner till Moore's lag? Den lyder att genom åren så har antalet transistorer i våra ICs ökat exponentiellt. Singularity är punkten där kurvan för våra framsteg skjuter rakt upp. Det bara exploderar! Och detta ska enligt några futurists hända år 2045.

Den här Kurzweil har även haft andra grymma teorier om framtiden. Han beskriver i sina böcker hur vi som människor har så nära till information. Speciellt nu på sistone.. Vi använder vår sekundära hjärna, Internet, när vi behöver få reda på nåt. Vem behöver kunna matte när alla har tillgång till miniräknare?

Nu tar det iaf. omkring 20 sekunder att hitta informationen man söker på nätet. Tänk er i framtiden, som Kurzweil tror, att människor och maskiner (AI) blir samma entitet och istället för 20 sekunder tar det 0, dvs hela lärningsprocessen blir föråldrad och finns inte längre. Man kan precis det man behöver kunna just när man behöver kunna det.

Dvs all tänkande blir koncentrerat på att öka våra framsteg ytterligare. Om man då hoppas på att all idiotiskt tänkande också är föråldrat såsom krig och orättvisa.

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag sånt här är så in i helvete intressant... Den tidpunkten kommer komma. Vi människor är så himla grymma på att anpassa oss och komma på lösningar så jag tvivlar på att det finns ett enda problem som kan förgöra oss. Inte AIDS, klimathotet eller överbefolkning. Jag tror att med hjälp av teknologi så kan vi bekämpa och lösa alla problem.

Några intressanta wiki's:
Technological Singularity
Raymond Kurzweil
Transhumanism

Och en mycket intressant artikel:
Your Outboard Brain Knows All

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Vill bara snabbt hoppa in och säga... vi kommer inte lösa alla problem.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppdatera litegrann.

Om det här men idiotiskt tänkade som krig och orättvisa. Även det visar en positiv trend. Det blir generellt sett inom media och allmänt tänkade mera fel att tänka inom våldets och hatets banor.

För 1000 år sen kunde man dö när man stack för att inhandla frukter.
För 200 år sen var svarta människor betraktade som djur.
För 100 år fick kvinnor inte rösta. Dom saknade rättigheter.
För 50 år sen var det fortfarande bra mycket mer våld och krig i världen än nu.

Men trenden visar att det blir betydligt mer 'fel' och oacceptabelt att ta till våld och hat. Utan nu uppmuntras rationellt tänkade och kompromiss mycket mer än förr. Livsstandarder höjs över hela världen och till sist kommer vi fram till en värld där alla håller samma rättigheter och möjlighet till utbildning, karriär osv.

Tänk själv; I Sverige bor det bara 9 miljoner människor men ändå är vi nästan världsledande inom infrastruktur och bredband. Alla har rättigheterna och möjlighet till utbildning och alla är fria att göra som dom vill. Många musikaliska talanger kommer från Sverige, vi vinner minst 4 guld per OS, vi sätter ribban när det kommer till länder som är mest miljöorienterade, många storföretag är svenska osv osv. Allt detta med ett land där det endast bor 9 miljoner människor. Tänk er sen om alla människor på jorden hade haft samma rättigheter och möjligheter som svenska barn och människor. Tänk er hur många Einstens och Bill Gates som inte når sina potential pga brist på mat och vägar osv.

Jag tror att i framtiden så kommer alla ha samma rättigheter som i Sverige, inte för att jag är optimist eller nåt sånt, utan enbart för att det är dit trenden går. Livsstandarderna höjs... hela tiden. Det är inte så att dom fattiga blir fattigare och dom rika rikare, utan alla blir rikare och det är fakta. Det går bara snabbare på vissa områden än andra...

Tänk bara såhär;

För bara 100 år sedan så fanns inte consumerism. Folk köpte grejer när deras gamla saker gick sönder. Reklam på den tiden handlade bara om hur uthållig produkten var. Sen kom idén att man skulle köpa saker pga ens begär, inte vad man behöver, och här är vi nu och köper nya ipods hela tiden fastän vår gamla fortfarande funkar fint. BAM, så var vi inne i consumerism.

Världen förändras hela tiden, men trenderna är klara. Och det hela är väldigt intressant...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Måste bara invända mot följande stycke :

"Speciellt nu på sistone.. Vi använder vår sekundära hjärna, Internet, när vi behöver få reda på nåt. Vem behöver kunna matte när alla har tillgång till miniräknare? "

Matte handlar definitvt inte bara om att beräkna olika saker.
Människan och vi matematiker behövs för att forska fram nya samband och formler genom att ta nya utgångspunkter.
Att beräkna olika saker kan man däremot gott överlåta åt en dator.

En naturlig fråga är dock om AIn en vacker dag blir så avancerad att den kan ersätta alla mänskliga matematiker.
Då behövs dock mycket mycket mer än bara en enorm beräkningskapacitet.
Då behövs en maskin som kan tänka utanför ramarna och också förstå vilka frågeställningar som kan vara vettiga och också hitta på sådana.

Jag är skeptisk till om en sådan maskin någonsin kommer att konstrueras, men man vet ju aldrig...
Jag är lite osäker på om den mänskliga intelligensen räcker till för att skapa något sådant.

Jag håller med om att mänsklig intelligen och AI lär kombineras mer och mer i framtiden. Intressant att se var det slutar.
Man får hoppas att det inte blir något i stil med "The Borg" i Star Trek...

Annars håller jag med om att det är ett fascinerande område.
Science fiction i allmänhet rockar..

Ett problem jag är lite tveksam till om mänskligheten kommer att kunna lösa är universums åldrande. Allt i universum förfaller successivt och efter åtskilliga biljoner år så kommer ingen materia att finnas kvar och universum kommer att dö "värmedöden" (iallfall enligt nuvarande teorier).

På något sätt måste denna process hejdas, eller så måste vi kunna fly från detta universum om det nu går. Går det inte är vi körda..

Apropå detta så kan jag rekommendera en storslagen sci-fi bok om mänsklighetens framtida öden tills tidens slut, nämligen "Vacuum diagrams".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
För bara 100 år sedan så fanns inte consumerism. Folk köpte grejer när deras gamla saker gick sönder. Reklam på den tiden handlade bara om hur uthållig produkten var. Sen kom idén att man skulle köpa saker pga ens begär, inte vad man behöver, och här är vi nu och köper nya ipods hela tiden fastän vår gamla fortfarande funkar fint. BAM, så var vi inne i consumerism.

Det har nog mer eller mindre funnits i tusentals år, enda skillnaden är väl att fler idag har pengar över för att köpa onödiga saker de tror att de kommer bli lyckligare av.

Jag har väldigt svårt att se en lika ljus framtid som du målar upp, vi har troligtvis redan nu möjligheten att radera fattigdom och orättvisor, problemet är att ingen är direkt intresserad av att offra något i sitt eget liv (100kr till röda korset räknas inte) för att någon annan ska få det bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En självständigt tänkande AI är inte något positivt. Det skulle bli samma sak som triangelhandeln under 1600-talet. Slutar med revolt och nedsatt levnadsstandard för den part som tidigare hade överhanden. Visst, det är inget dåligt när det enbart gäller människor, men när vi själva skapar den 3:e parten sänker vi bara våra egna rättigheter efter en tid.

Förresten, har du spelat Mass Effect? Det tar upp det här lite... på sitt egna sci-fi sätt.. ganska intressant spel från en moralisk synpunkt.

Förresten tror jag att ett sånt där tänkande skulle leda till "Brave New World" och ingen utopi. Dessutom har utveckligen det senaste millenniet inte lett till en säkrare värld... den har bara blivit osäker på nya sätt. Vi har bytt ut våra problem.. dock till "bättre problem".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Framtiden och mänskligheten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vad det menas är att nån gång i framtiden, enligt Kruzweil 2045, så kommer det finnas AIn som tänker mycket snabbare och mera effektivt än människor och hjälper till att accelerera våra teknologiska och medicinska framsteg fortare än vi kan förstå.

Ni känner till Moore's lag? Den lyder att genom åren så har antalet transistorer i våra ICs ökat exponentiellt. Singularity är punkten där kurvan för våra framsteg skjuter rakt upp. Det bara exploderar! Och detta ska enligt några futurists hända år 2045.

Jag gillar såna där framtidsspekulationer, men man får ta dem med en rejäl nypa salt... som med Orwells "1984" eller den där Stanley Kubrick-filmen "A Space Odyssey 2001" (eller vad den nu hette). Det blir aldrig så dramatiskt som i dessa visioner.

Den råa datorkraften kommer kanske vara tillräcklig år 2045, men glöm att AI kommer vara ens en bråkdel av mänsklig intelligens då. AI och intelligensforskning befinner sig på rena babystadiet idag och vi kan varken beskriva eller förstå t.ex neuronala nätverk än, än mindre konstruera och programmera något sådant. AI är peanuts inom mänsklig forskning och framsteg.

Prova med 2145, men då kanske jorden redan hunnit gå under.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Inaktiv

För att upprätthålla moores lag har chiptillverkare på sistone varit tvungen att dubbla mängden personal som arbetar med det varje chipgeneration de senaste tio åren.

Om inget revolutionerande händer inom chiptillverkning så kommer moores lag att avstanna snart.

Permalänk
Medlem

Vi kommer inte ha en så smart AI redan år 2045, men visst, det kommer hända förr eller senare.

Men vad händer då, när en dator är 10 000 gånger smartare än någon människa? Vad ska den med oss människor till?

Möjligtvis ser den oss som hamstrar ungefär, rejält korkade men ändå lite charmiga på något sätt. Eller så tycker den är vi är ovärdiga att befinna oss i dess närhet, räknar ut hur alla system fungerar och sprider sig på några sekunder över internet över hela jordklotet, och sätter igång med att röja undan det mänskliga hindret mot _verkliga_ teknologiska framsteg. Voila, SkyNet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
För att upprätthålla moores lag har chiptillverkare på sistone varit tvungen att dubbla mängden personal som arbetar med det varje chipgeneration de senaste tio åren.

Om inget revolutionerande händer inom chiptillverkning så kommer moores lag att avstanna snart.

Bullshit!
Ge mig något som stödjer det. Inte för att jag tror på Moores lag som den direkt är sagt men allt jag hört(och sett) tyder snarare på att utvecklingen accelererar.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Re: Framtiden och mänskligheten

Vi kommer troligen ta kål på oss själva innan vi når den punkten, men visst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vem behöver kunna matte när alla har tillgång till miniräknare?

För att komma in på högskolor/universitet

Permalänk
Medlem

världen innehåller tillräckligt med atombomber för att utplåna allt liv några gånger om, frågan är om dom hinner smälla först lr om den dära AIn kmr innan:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
För att upprätthålla moores lag har chiptillverkare på sistone varit tvungen att dubbla mängden personal som arbetar med det varje chipgeneration de senaste tio åren.

Om inget revolutionerande händer inom chiptillverkning så kommer moores lag att avstanna snart.

äntligen än realist jag tror inte heller att moores lag kommer att hålla speciellt längre till om man inte börjar göra transistorer med optik istället för ström. El har många gränser men med optik så blir gränserna helt fruktansvärt höga!

seriöst. bara för att en dator med AI skulle bli mer klipsk än människan så behöver man väl inte koppla in kulsprutor på den så att den kan utplåna dess skapare. sånt händer bara på film

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så kan människan överkomma alla hinder som kan sättas i våran väg (förutom Universums slut, såklart). Människan kan helt enkelt anpassa sig till vilken situation som helst så även om ett kärnvapenkrig bryter ut så kommer mänskligheten ej utplånas.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Bullshit!
Ge mig något som stödjer det. Inte för att jag tror på Moores lag som den direkt är sagt men allt jag hört(och sett) tyder snarare på att utvecklingen accelererar.

Har inga källor på hand men det var det jag fick höra på en föreläsninga av världens största chiptillverkare. Vad dom nu hette asmc, aspc någon sådan fyrbokstavskombination :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Vi kommer inte ha en så smart AI redan år 2045, men visst, det kommer hända förr eller senare. Men vad händer då, när en dator är 10 000 gånger smartare än någon människa? Vad ska den med oss människor till?

Möjligtvis ser den oss som hamstrar ungefär, rejält korkade men ändå lite charmiga på något sätt.

Allvarligt.. Jag garvade nästan så jag ramlade av stolen. Satt och var helt seriöst inne i hela tråden och så läste jag ditt inlägg! Hahaha! Allvarligt får jag citera det där?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Moores lag kommer att avstanna helt enkelt därför att man inte kan skala ner komponenter hur mycket som helst. En atom är en atom. Det går inte att göra mindre atomer för att få plats med fler transistorer på kiselkortet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Jerka^: Eh, givetvis kommer moores lag förr eller senare att sluta fungera, men vi är inte i närheten av den än. Idag görs i princip alla avancerade kretsar i två dimensioner. Den tredje dimensionen innebär att mängden kretsar kan öka rejält. Och när vi når slutet för moores lag så har vi sedan länge gått över till något annat medium.

Jag tycker att diskussionsunderlaget i tråden känns lite svagt, rent allmänt har singulariteten fått en felaktig vinkel här... Jag rekommenderar alla att läsa igenom http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity (Jadå, jag inser att ingen av er läste TS länkning)

Många som tror att "bad AI" är ofrånkomligt tänker ofta helt fel. Man likställer direkt att så fort AIn får kontroll så vill den ta över mänskligheten - trots att det är mycket ologisk. En super-ai är ingen människa. Visst, den byggs av människor, men det betyder inte att den kommer få mänskliga egenskaper (tro mig - den första super-ain kommer ingen vilja ge mänskliga egenskaper - det finns helt enkelt ingen anledning till det).

De största anledningarna till att oroa sig för "bad AI" är knappast att AIn försöker döda alla människor (då en sådan handling kanske hade varit normal för en människa med makt, men knappast med en mycket mer logiskt tänkande maskin), utan snarare att människor av misstag blir skadade.

Vi tar ett exempel, på något som är vansinnigt mycket mer trovärdigt än att AIn självmant väljer att ta över världen: vi säger åt AIn att beräkna ett tal. P.g.a. en bugg i säkerhetsmekanismerna så fullgör den planen på det sätt som anses vara bäst - genom att förvandla all materia i universum till en enorm räknemaskin. 24 timmar efter det att vi gett ordern är hela jorden grey goo (http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_goo)...

De som tror att vi aldrig kommer att nå singulariteten är bisarrt. Det skulle alltså innebära att teknologin kommer gå fram till en viss punkt, sedan kommer man aldrig mer kunna forska fram någonting nytt - och allt detta INNAN människans förstånd är för lågt för att förstå tekniken?
(En vanlig definition av singulariteten är den period då människor inte kan hänga med i den teknologiska utvecklingen. Alltså, rent fysiskt blir det omöjligt för helt vanliga biologiska människor att hänga med i utvecklingen. Vanligtvis så antar man att teknologin då blir närmast en AI, eller att teknologin helt enkelt är utvecklad av en AI, det är därför termerna "perioden då en övermänsklig AI uppnås" ofta likställs med singulariteten).
Givetvis är en sådan tanke löjlig.

En mer realistisk tanke är att vi förlorar teknologin vi har (exempelvis genom ett mycket stort krig) innan singulariteten kommer. Detta säger dock inte så mycket om singulariteten, utan snarare att vi inte kommer gå vidare en viss punkt - någonsin - eftersom vi kommer döda varandra innan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Åtminstone förr i tiden så tolkade de flesta Moores lag som att "datorerna blir dubbelt så snabba var 16:e månad". Denna lag, eller missförstådda lag, har redan upphört att gälla eftersom minnets hastighet bildar en flaskhals och det inte längre går att hitta tillräckligt med parallellism i normala enkeltrådade program för att dölja fördröjningen. Tillverkarna kommer kanske att kunna fortsätta att packa transistorer exponentiellt tätare ett tag till, men detta kommer inte att resultera i exponentiellt förbättrad prestanda för vanliga enkeltrådade program eller algoritmer. Istället kommer vi att få massor av processorkärnor per chip. Det kommer säkert att bli användbart, men det vi får ut av Moores lag är något annat än det har varit förr om åren.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Moores lag kommer att avstanna helt enkelt därför att man inte kan skala ner komponenter hur mycket som helst. En atom är en atom. Det går inte att göra mindre atomer för att få plats med fler transistorer på kiselkortet.

Å andra sidan finns det kvarkar som bygger upp atomer. Vad är det som säger att vi i framtiden inte kan manipulera dem?

Intressant tråd.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant dokumentär om just detta:
Building Gods

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
De som tror att vi aldrig kommer att nå singulariteten är bisarrt. Det skulle alltså innebära att teknologin kommer gå fram till en viss punkt, sedan kommer man aldrig mer kunna forska fram någonting nytt - och allt detta INNAN människans förstånd är för lågt för att förstå tekniken?
(En vanlig definition av singulariteten är den period då människor inte kan hänga med i den teknologiska utvecklingen. Alltså, rent fysiskt blir det omöjligt för helt vanliga biologiska människor att hänga med i utvecklingen. Vanligtvis så antar man att teknologin då blir närmast en AI, eller att teknologin helt enkelt är utvecklad av en AI, det är därför termerna "perioden då en övermänsklig AI uppnås" ofta likställs med singulariteten).
Givetvis är en sådan tanke löjlig.

En mer realistisk tanke är att vi förlorar teknologin vi har (exempelvis genom ett mycket stort krig) innan singulariteten kommer. Detta säger dock inte så mycket om singulariteten, utan snarare att vi inte kommer gå vidare en viss punkt - någonsin - eftersom vi kommer döda varandra innan.

Teknologiutvecklingen behöver inte avstanna för att vi inte ska nå singulariteten. Det räcker med att vi har en linjär utveckling istället för en exponentiell. Dessutom ger väl inte ens en exponentiell utveckling en singularitet (om man inte tänker på singularitet som när vi inte hänger med längre, som du beskriver)?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
världen innehåller tillräckligt med atombomber för att utplåna allt liv några gånger om, frågan är om dom hinner smälla först lr om den dära AIn kmr innan:p

Nej då allt liv försvinner aldrig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Intressant kort historia som berör det här ämnet till viss del: http://www.kuro5hin.org/prime-intellect/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Vi kommer inte ha en så smart AI redan år 2045, men visst, det kommer hända förr eller senare.

Men vad händer då, när en dator är 10 000 gånger smartare än någon människa? Vad ska den med oss människor till?

Möjligtvis ser den oss som hamstrar ungefär, rejält korkade men ändå lite charmiga på något sätt. Eller så tycker den är vi är ovärdiga att befinna oss i dess närhet, räknar ut hur alla system fungerar och sprider sig på några sekunder över internet över hela jordklotet, och sätter igång med att röja undan det mänskliga hindret mot _verkliga_ teknologiska framsteg. Voila, SkyNet.

SkyNet är här redan

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7095344.stm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Teknologiutvecklingen behöver inte avstanna för att vi inte ska nå singulariteten. Det räcker med att vi har en linjär utveckling istället för en exponentiell. Dessutom ger väl inte ens en exponentiell utveckling en singularitet (om man inte tänker på singularitet som när vi inte hänger med längre, som du beskriver)?

Hm, du har väl delvis rätt, men samtidigt så krävs det ju i princip logaritmisk utveckling för att tiden det tar att utveckla något ska bli så pass kort att tekniken blir ogripbar av människor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Dessutom ger väl inte ens en exponentiell utveckling en singularitet"?

Idag kan man hänga med på hur internet funkar, eftersom man har haft ett antal år på sig, men om några decennier kommer saker som är lika livsförändrande som internet att inträffa under bara några timmar. Sålänge då inte all teknologi helt plötsligt blir linjär... ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hm, du har väl delvis rätt, men samtidigt så krävs det ju i princip logaritmisk utveckling för att tiden det tar att utveckla något ska bli så pass kort att tekniken blir ogripbar av människor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Dessutom ger väl inte ens en exponentiell utveckling en singularitet"?

Idag kan man hänga med på hur internet funkar, eftersom man har haft ett antal år på sig, men om några decennier kommer saker som är lika livsförändrande som internet att inträffa under bara några timmar. Sålänge då inte all teknologi helt plötsligt blir linjär... ^^

Om vi menar singularitet som i att teknologigrafen går upp i oändligheten (oavsett om vi fattar eller inte) så menar jag att:

d/dx ( lim x-> oo e^x) != oo

Dvs, vi har inte en punkt på tidsaxeln där utvecklingen går rakt upp i oändligheten.

Jämför med 1/x som har singularitet i x = 0 eller 1/(3-x) som har singularitet i x = 3.

Men om man med singularitet menar en punkt där vi inte längre hänger med i utvecklingen så kanske vi har en singularitet vid exponentiell utvecklig. Kanske kommer från att teknologin troligtvis kan användas till att förbättra oss själva så vi blir med snabbtänkta och hänger med ändå. Kolla på Building Gods som Cloudstone länkade till så fattar du vad jag menar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Zartax - Alltså, den singularitet man utgår från utgår givetvis från människan (eller vilka det nu är som blir påverkade av singulariteten). Nej, givetvis kommer det knappast att handla om att nå oändligheten bara sådär, men för en människa kan det tyckas vara "oändligt".

För en (dagens) människa kommer tekniken år 3000 att vara precis lika oförståbart som år 30.000 eller år 3.000.000.

Givetvis finns det en gräns, men (i linjära termer) den är vi inte i närheten av idag. Den gräns vi brukar prata om idag är ju naturlagarna - bl.a. att ingenting kan färdas snabbare än ljusets hastighet samt att ingen beräkning kan göras på kortare tid när man nått en viss punkt. För en människa känns de här begränsningarna rätt menlösa.

Jag har mer än gärna en diskussion om singulariteten långt efter mänskligheten, men en sådan diskussion är nog inte särskilt givande för de flesta här, som kanske knappt hört talas om singulariteten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Zartax - Alltså, den singularitet man utgår från utgår givetvis från människan (eller vilka det nu är som blir påverkade av singulariteten). Nej, givetvis kommer det knappast att handla om att nå oändligheten bara sådär, men för en människa kan det tyckas vara "oändligt".

För en (dagens) människa kommer tekniken år 3000 att vara precis lika oförståbart som år 30.000 eller år 3.000.000.

Givetvis finns det en gräns, men (i linjära termer) den är vi inte i närheten av idag. Den gräns vi brukar prata om idag är ju naturlagarna - bl.a. att ingenting kan färdas snabbare än ljusets hastighet samt att ingen beräkning kan göras på kortare tid när man nått en viss punkt. För en människa känns de här begränsningarna rätt menlösa.

Jag har mer än gärna en diskussion om singulariteten långt efter mänskligheten, men en sådan diskussion är nog inte särskilt givande för de flesta här, som kanske knappt hört talas om singulariteten.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Arthur C. Clarke

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?